Toon posts:

Maxtor 120 Gb: data recovery hulp gevraagd

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb de diverse FAQ's doorgelezen, maar eelijk gezegd duizelt het me nog al... Ik heb nu geen idee meer waar ik moet beginnen. Dus vraag ik hier maar even om advies...

In mijn computer zit 1 hd, een Maxtor Diamondplus 120 Gb van 6 maanden oud. Sinds dinsdag geeft die opeens problemen. XP wilde niet meer opstarten (de hd is overigens NTFS en verdeeld in twee partities). Uiteindelijk heb ik het via een terugplaatsen van een image (via True Image) weer aan de praat gekregen. Maar de volgende dag was het weer hetzelfde verhaal. Tot drie maal toe. Chekdsk gaf diverse fouten aan maar leek alles wel te repareren. Steeds weer de image teruggezet (diverse images overigens). Uiteindelijk kreeg ik 'm ook via een image totaal niet meer aan de praat, zelfs niet via een nog oudere image met Drive Image 2002.

Nu had ik gelukkig m'n vorige hd nog bewaard (met alles er op) en die heb ik nu als master in m'n computer gestopt. Die Maxtor hangt er achter als slave. In Apparaatbeheer wordt die hd wel gezien en lijkt alles in orde, alleen... in ik kan 'm dus totaal niet benaderen: geen van beide partities. Ik zie in XP alleen die oude hd: die Maxtor is fysiek wel herkend (er wordt bij Apparaatbeher ook aangegeven dat alles in orde is...) maar ik zie dus niets.

Nu heb ik al de Maxtor utility gedownload en daarmee de hd gechekt. De quick test gaf aan dat de meer grondige test nodig was, dus dat belooft niet veel goeds... Maar voordat ik de boel verneuk met low level formats en zo...

Nu is mijn eigenlijk vraag (excuses voor de lange intro): hoe kan ik nou het beste de data recoveren van een Maxtor 120 Gb? Want als ik het goed begrijp werkt niet ieder programma even goed met elke hd. Moet ik nou eerst gaan knoeien met het MBR...? Of chkdsk c: /f...? Of wat gebeurt er eigenlijk als ik fdisk /mbr intyp? (Overigens: hoe kan ik chkdsk en fdisk doen als die hd niet gezien wordt...?) Of gelijk maar zoeken naar data met Scaven...? Ziet die wel wat als XP de hd nog geeneens ziet?

Er zijn zoveel opties... Wat is nou de beste volgorde? Ik begrijp de verschillende opties uit de FAQ's, maar wellicht is er hier iemand met dezelfde hd die ook eens hiermee gerommeld heeft en die me kan vertellen in welke volgorde ik alles het beste kan doen: ik ben namelijk lichtelijk bang dat ik de boel ga verkloten en dat ik dan helemaal niet meer bij m'n data kan!

De hd geeft trouwens geen gekke geluiden: er ratelt niets en zo. Alleen de eerste keer dat ik een image had teruggezet, was hgij erg traag en leek hij steeds 1 seconde ites te zoeken en dan weer 1 seconde niet en dan weer wel en etc. Maar na een controle (en reparatie) met chkdsk werkte alles goed. Het terugzetten van de image werkte ook perfect, alleen na bepaalde tijd dus niet meer...

Verwijderd

En dat gaat dan over de data op de 2e partitie ofzo? Gezien je al een paar keer een image hebt gedraaid, en dus die data heb zou er anders toch niets verloren zijn?

• markg85
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 16-02 19:05
Wat ik als ik jou was zou doen is de partitie waar je je data van terug wil hebben opnieuw formateren (desnoods hele hdd opnieuw partitioneren en formateren) en dan het programmatje Recover 2000 op je pc installeren. Die kan echt alles wel weer terug halen zolang je maar niets op die hdd zet waardoor het mogelijk onmogelijk word om een bepaald iets weer terug te halen.

[ Voor 10% gewijzigd door BalusC op 09-01-2004 11:55 . Reden: GoT != contactadvertentieforum :/ ]

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

hellogoodbye: gewoon allemaal uitproberen :Y) Te beginnen met het simpelste dingen, zoals fdisk /mbr.

2be sure: wordt de schijf eigenlijk wel gezien in de schijfbeheer? Dat moet haast wel, aangezien de schijf gewoon in de apparaatbeheer staat.

[ Voor 18% gewijzigd door BalusC op 09-01-2004 11:59 ]

• wokkie15620
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 27-11-2023
markg85 schreef op 09 januari 2004 @ 11:30:
Wat ik als ik jou was zou doen is de partitie waar je je data van terug wil hebben opnieuw formateren (desnoods hele hdd opnieuw partitioneren en formateren) en dan het programmatje Recover 2000 op je pc installeren. Die kan echt alles wel weer terug halen zolang je maar niets op die hdd zet waardoor het mogelijk onmogelijk word om een bepaald iets weer terug te halen.
Ik zou even geen schrijfacties doen op de schijf, dus ook niet partitioneren etc. Ik heb zelf goede ervaringen met GetDataBack, waarmee ik na een crash 80% van mijn gegevens heb kunnen terughalen.

Daarna zou ik de schijf maar terugsturen naar de fabrikant.

• markg85
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 16-02 19:05
wokkie15620 schreef op 09 januari 2004 @ 12:16:
[...]

Ik zou even geen schrijfacties doen op de schijf, dus ook niet partitioneren etc. Ik heb zelf goede ervaringen met GetDataBack, waarmee ik na een crash 80% van mijn gegevens heb kunnen terughalen.

Daarna zou ik de schijf maar terugsturen naar de fabrikant.
Het maakt niet uit of je m opnieuw formateerd en pertitioneerd.. dan vind ie alles wel weer met een recover programma.. Zolang je er maar geen dingen op gaat zetten.

(ik spreek uit ervaring)

En: BalusC ik wist niet dat ik me e-mail niet in een bericht mocht zetten.. lijkt mijn keuze toch maar oke ik zal het niet meer doen.

[ Voor 11% gewijzigd door markg85 op 09-01-2004 13:21 ]

• urk_forever
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 17-03 17:41
Ik zou met powermax(van maxtor) de grondige test doen en misschien kan hij dan wat repareren en dan met GetDataBack proberen de data terug te halen, ik heb zelf ook goeie ervaringen met GetDataBack! En dan de schijf terug sturen naar maxtor.

Hail to the king baby!

Verwijderd

Topicstarter
Okay, ik zal eerst de grondige test gaan doen. (Volgens mij kan die niets repareren...) Dan weet ik dus in ieder geval waar ik aan toe ben met die schijf.

Daarna fdisk /mbr om te kijken of dat effect heeft. (Maar waar start ik dat van op? Moet ik herstarten met een bootable floppy waar fdisk op zit? Kan dat ook anders?)

Als dat niets oplever kan ik dus het beste bijvoorbeeld met GetDataBack of Recover2000 (freeware?) kijken wat ik er nog vanaf kan halen. Maar... zien die progs die hd dan wel vanuit XP? Omdat XP de schijf wel herkend maar niets laat zien in de verkenner...

En o ja, het gaat onderdaad om de data op de tweede partitie: ik had alleen een image van de eerste systeem partitie.
En ik heb nog niet bij schijfbeheer gekeken: zal ik ook even doen.

Bedankt alvast! Ik zal jullie op de hoogte houden van m'n bevindingen (voor eventuele toekomstige mensen in problemen met Maxtor 120 Gb schijven... ;))

• robbynaish
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 17-03 14:14
Mijn 120 gig 8mb Maxtor schijf had het na een week al begeven!

Met de tool van maxtor kon ik niets.

Met Get Data Back heb ik ongeveer 90 % van mijn gegevens terug gekregen.

Verwijderd

Topicstarter
Werkt de demo van GetDataBack gewoon, of moet je 'm echt kopen om een hele schijf te onderzoeken...?

Verwijderd

Topicstarter
Hm, die GetDataBack wil nog geeneens instaleren... En ik zie dat je 't moet kopen om daadwerkelijk spullen terug te kijrgen. :( En Datarecover 2000 kan ik nergens vinden (alleen maar links naar cracks...)

Iemand nog een helder idee?

De schijf is trouwens echt kaduuk: Powermax gaf een zescijferige code en dat betekent dat je 'm toch echt om moet ruilen...

Edit;
Ik heb nog wat verder gezocht maar ik kan dus nergens simpele freeware software vinden... Moet ik potverdorie voor 1 gecrashe gd gelijk dik dokken, alleen al om de spullen er af te krijgen.. De freeware tools die ik heb gevonden zijn nogal ingewikkeld... Daarnaast zijn het meestal tools om per ongeluk verwijderde bestanden terug te krijgen. Dit is dus een ander verhaal...

Ik heb de schijf gekocht bij Informatique en moet 'm (op eigen kosten) terug sturen. Ze doen helemaal niet aan data recovery, dus...

[ Voor 43% gewijzigd door Verwijderd op 09-01-2004 17:20 ]

• Kleintje81
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 01-03 15:18

Kleintje81

Blaat

Verwijderd schreef op 09 januari 2004 @ 15:46:
Werkt de demo van GetDataBack gewoon, of moet je 'm echt kopen om een hele schijf te onderzoeken...?
Je zou het programma echt moeten kopen, of je moet iets anders bedenken, maar daarvoor is GoT NIET de juiste plek voor. :)

Overigens heb ik met GetDataBack goede ervaring, het is wel zo, als je schijf Fysiek ook niet meer goed is, de kans om de data probleemloos eraf te halen niet meer zo groot is.

BF2 stats Systemen

• robbynaish
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 17-03 14:14
ik had eerst andere programma geprobeerd maar alleen met Get Dat Back kreeg ik mijn gegevens terug.

Powermax gaf bij mij ook meteen fouten en kon de schijf niet eens goed dedacteren. Windows zag de schijf ook niet maar met GET DATA BACK was toch alles goed gekomen.

Verwijderd

Topicstarter
Okay, ik zal wel ff kijken... Bedankt voor de tips.
Pagina: 1