Toon posts:

PC doet zijn werk niet meer, help

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik denk dat mijn computer er de brui aan is aan het geven :'(. Ik wil graag een nieuwe pc kopen, maar hier thuis zijn ze daar niet zo happig om, eerst moet ik hen bewijzen dat er echt wel veel fout is aan mijn pc nu. Het is pas als blijkt dat ik veel nieuwe onderdelen zou moeten aanschaffen om het probleem op te lossen dat er te praten valt over een nieuwe pc. Nu is het niet echt makkelijk om de fout te achterhalen. Ik zal eerst al beginnen met te vertellen wat er allemaal fout loopt.

De problemen
Het eerst probleem had ik al na enkele maanden dat ik mijn pc had. Het bleek dat er RAM-geheugen kapot was waardoor mijn systeem heel onstabiel draaide. Gelukkig was hij nog binnen garantie dus werd dat gratis vervangen...maar het mocht niet baten. Elke winter kampt mijn computer met stabiliteitsproblemen. S ochtends heb ik vaak vijf reboots nodig vooraleer hij XP deftig wil inladen. Dan pas kan ik beginnen werken. Bovendien freezed hij een halve minuut bij het laden van Windows. OK dat was dus het eerste probleem maar jammer genoeg wordt het erger.
Na verloop van tijd bleek mijn pc als maar meer en meer errors te geven. Bij het booten BSOD's over alle mogelijke onderwerpen, meldingen als "windows has recovered from a serious error" en dergelijke,... Een format mocht niets verhelpen, enkel nog meer de problemen tonen.
Sinds mijn laatste format namelijk ben ik niet meer in staat de nieuwste detonators te draaien. Als ik die installeer draait alles goed tot de volgende koude start. Vanaf dan krijg ik voortdurend een BSOD als ik in Windows wil. Dat wil dus zeggen dat ik vast zit aan de standaarddrivers van XP, of aan een hele oude detonator. Dat vond ik dus weer een extra slecht teken.
Enkele weken geleden werd het nog wat erger, midden tijdens een muzieknummer bleek mijn soundblaster zijn linkerkanaal kapot te zijn. Reboots deden niets, en het was pas 24u. later dat het terug ging. Nu heeft mijn soundblaster dat al meerdere malen gedaan zonder enige aanwijzing waarom.
Ook is er het feit dat ik voortdurend "a networkcable is unplugged" te zien krijg in XP. Ik zocht hier al op op het forum en deed al het mogelijke: nieuwe kabel, nieuwe drivers, andere NIC,... niets mocht baten. Om de zoveel seconden viel de stroom als het ware uit op mijn NIC...
Verder ontsnapt ook mijn HD niet aan de rare dingen. Waar vroeger norton 30 minuten nodig had om alles te scannen blijkt hij nu plots +2u nodig te hebben. Ik heb eergisteren nog gedefragmenteerd en dat bracht ook niets op, ad-aware helpt ook niets met het versnellen van de scan (en heeft zelf ook veel langer nodig).
En dan als laatste kwam er een paar dagen geleden nog een extra error bij. Als ik boot valt mijn scherm als het ware een tiental seconden uit. Het is dan niet perfect zwart, maar je ziet dat je scherm "zwart" probeert weer te geven, en over dat zwart liggen dan lichtblauwe fijne lijntjes die als het ware over het scherm schuiven. Ook bij het starten en stoppen van netmeeting zie ik dit scherm voor een paar seconden.

Je kan begrijpen dat zo een resem errors het werken op mijn pc heel onaangenaam maakt. Bovendien reutelt de HD continu en de processor lijkt ook steeds aan iets bezig te zijn, zelf al doe ik niets (ik heb geen spyware, ik scan elke dag). Ik ging dus wat op zoek naar de mogelijke onderdelen die de fouten konden veroorzaken.

Het moederbord
Wel daar is normaal niets mis mee. Dat is nog speciaal getest geweest toen ik de eerste stabiliteitsproblemen had en toen is daarover besloten dat dat goed functioneerde, ik zou dus niet denken dat dit voor de errors zorgt.

Het RAM-geheugen
Zou wel logisch kunnen zijn dat het de oorzaak van de problemen is, ware het niet dat het al vervangen is geweest en dat toen niets aan de problemen heeft gedaan. Ook hiervan denk ik niet dat het de originele boosdoener is.

De video-kaart
Werkte goed tot de laatste format dus dat hij boosdoener zou zijn lijkt mij ook maar verdacht. Bovendien draait hij redelijk goed met de drivers van XP.

De soundcard
Het is een soundblaster dus zou met de via-chipset problemen kunnen geven, maar dat deed hij ook nooit tot onlangs.

De netwerkkaart
Na 3 verschillende merken getest te hebben denk ik niet dat het hieraan ligt.

De voeding
Is volgens mijn primitieve kennis een mogelijke oorzaak die alles in gang zette. Ik heb er zo mijn idee over dat de voeding sinds een tijdje niet meer doet wat hij hoort te doen en daardoor stilletjes mijn mobo en ram kapot helpt, wat op zijn beurt dan gezorgd heeft voor een kapotte geforce en soundblaster...Als het dit is en mijn mobo gaat er aan kapot zou het ook kunnen verklaren waarom mijn nic vaak niet genoeg stroom meer krijgt. (ik denk zo: pci's zijn kapot aan het gaan dan en leveren niet genoeg stroom meer --> soundblaster valt uit, geforce geeft errors als hij moet performen, nic valt uit voor het minste)
Nu heb ik eventjes met MBM 5 mijn temps en volts gecheckt. Ik ken er niets van af, maar als er ergens staat -12 V dan veronderstel ik dat het de bedoeling is van in de buurt van die -12 te liggen...
Afbeeldingslocatie: http://studwww.ugent.be/~nlammens/mbm.png

Het scherm
Zou ook kapot aan het gaan kunnen zijn, het is al redelijk oud. Echter heb ik toevallig enkele dagen een test gedaan met mijn scherm om te zien hoe de powersupply was en dergelijke. Daaruit bleek dat ik een heel stabiele powersupply heb in mijn scherm en dat alle kleuren worden weergegeven zoals ik verwacht. Het scherm is dus niet kapot volgens mij.

Nu is er uiteraard een vraag verbonden aan dit topic :). Klopt mijn denkwijze dat de powersuplly de schuldige is en hij mijn mobo kapot heeft geholpen wat op zijn beurt voor een defecte soundblaster, gpu en ram gezorgd heeft? Of kan dit helemaal niet? En als dat niet zo kan, wat heb ik nog voorhanden om verder op te sporen waar de mogelijke oorzaak ligt...

(Ik weet het, het is geen makkelijke vraag en het is hier heel veel leeswerk...maar ik zie het echt niet meer zitten, ik heb mijn pc vaak nodig voor school en kan hier dus echt niet meer op werken, en zolang ik geen verklaring voor de fouten heb mag ik een nieuwe pc vergeten...dus heb ik echt hulp nodig..alvast bedankt)

Verwijderd

Ehm wat zijn de specs van de pc die je nu hebt. Dat zie ik nergens staan.
of staan die onderaan .... leest niet echt makkelijk in een topic als je dat straks mocht wijzigen

En eh heb je al eens gekeken of er toevallig BIOS updates voor je mobo beschikbaar zijn. Helpt vaak oook nog wel eens.

En voor je voedingwaardes zou ik gewoon in de BIOS kijken is misschien iets betrouwbaarder.

[ Voor 37% gewijzigd door Verwijderd op 09-01-2004 09:31 . Reden: toevoegsels ]

Verwijderd

ik weet 99,9999 % zeker dat het aan je voeding ligt.......

• Fire69
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 19-05 15:47
Hmm, die 3.3 is volgens mij echt wel te hoog, zou wel eens de oorzaak kunnen zijn inderdaad!
-5 en -12 moet je niet naar kijken, die flippen bij mij ook volledig. :)

[ Voor 29% gewijzigd door Fire69 op 09-01-2004 09:32 ]

• job
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 17-05 00:37

job

wat de voltages betreft, wil je het zeker weten pak een (cheape) multimeter en hang die aan je voeding. die software zegt ook niet alles en zit er vaak genoeg naast.

Ik verdenk in elk geval het mobo of de voeding, gezien de problemen die je hebt.
test toch ook eens je geheugen met memtest http://www.memtest86.com
als er dan fouten zijn, ligt dat aan je geheugen of aan je mobo.

[ Voor 7% gewijzigd door job op 09-01-2004 09:37 ]

Verwijderd

Kerel.. Had heel erg vergelijkbare problemen... D8 dat het aan van alles lag, en ik was ten einde raad, terwijl ik net mijn nieuwe AMD XP 2400+ had aangeschaft!! Wat bleek, cheape voeding die dus niet zo goed tegen stroomschommelingen kon, en daarnaast was het nog eens zeer te betwijfelen of er wel rand aarde in mijn kamertje aanwezig was.. Dat zette mij aan het denken.. Heb het volgende gedaan:

Koperen kabel (met groen geel omhulsel) aan mijn kast bevestigt, en deze met een klem aan de verwarming.. Het resultaat is meer dan verbluffend, want mijn systeempje draait nu alweer anderhalve maand non-stop stabiel!! Dus, ik weet ook vrijwel 100 % zeker dat het je voeding is.. Koppel er maar ff een aarde kabel aan vast, of jat ergens een nieuwe vandaan (goede voeding heb je wel voor rond de 20 Euri..) ;)

• cavey
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 17-02 19:31
draad memtest86 eens om er zeker van te zijn dat het niet je ram is, maar als ik kijk naar je -12V lijn dat die op -7V staat... is toch wel een teken dat je voeding niet helemaal jofel is.

en de -5V lijn op 0.49V ?? twijfelachtig ...

Verwijderd

Topicstarter
Ik zal vanavond memtest eens draaien (heb al op plaatsen gelezen dat dat nogal lang duurt en ik zit nu te leren voor mijn examens en dan heb ik dat geluid van een halve concorde (lang leve thermaltake ;) ) niet nodig). De voltages vond ik ook sterk afwijkend...ik heb wel geen voltmeter in huis dus kan dat moeilijk gaan opmeten, in mijn bios komt wel hetzelfde ongeveer...
Het rare is dat ik heel veel geld betaald heb (vind ik toch) om een Enermax voeding te hebben waarvan ik gehoord heb dat die hun werk toch goed doen. Ik ben ook 100% zeker dat mijn aarding hier goed is in mijn kamer dus daaraan kan het niet liggen.

Omdat het in de eerste reply gevraagd werd zet ik hier nog eens mijn specs uitgetypt:

- Abit KR7A-RAID
- AMD Athlon XP 1600+
- Thermaltake Volcano 6Cu+
- 512 MB DDR-RAM (PC-2100 dacht ik)
- Enermax 350W voeding
- Geforce 3 Ti500 (Creative)
- Soundblaster Live! Value
- 3com 3C905C 100Mbit

- SCSI-controller van een onbekend merk
- Plextor 40x SCSI
- Plextor 12/10/40A IDE op primary master
- Pioneer DVD-115 op secondary master
- gewone floppydrive

- Maxtor 40GB op primary master (RAID-controller)
- Quantum Fireball 13GB op secondary master (RAID-controller)

- Op UBS zit een Creative Webcam Go Plus, Cherry Keyboard en Intellimouse Explorer V3.0

- Lite-on A1996NST 19" scherm op 1280x1024

Ik denk dat dat alles is qua specs, als ik iets vergeten ben laat maar iets weten en ik post van zodra ik het lees.

EDIT:
Net nog eens alles overgeschreven uit BIOS, alles blijft ongeveer hetzelfde, behalve de +5V is nu gestegen naar 5,48V.

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 09-01-2004 11:04 ]

Verwijderd

Topicstarter
Even kleine update:

Gisteren is er weer iets nieuws gebeurt voor de eerste keer, midden tijdens het werken begon XP plots vanzelf af te sluiten zonder te vragen of ik dingen wou saven of wat dan ook, gewoon zonder iets te zeggen gedaan en pc uit...leuk hoor :(

Memtest heb ik nog niet gedraaid, ik heb gelezen dat dat soms uren lang kan duren :'( en daar had ik gisterenavond echt geen tijd meer voor...

• Icey
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 15-05 16:24
Voltages van de 5, en de 3.3 zijn niet echt helemaal 100%, hanteren we een 10% marge dan is het kantje boord, hanteren we een 5% marge dan zit het eroverheen. Je zou eens kunnen proberen wat er gebeurd met een andere voeding, gewoon om dat uit te sluiten.

komakeef, alle - (min) waarders hoef je niet naar te kijken, dat maakt geen fuck uit ;)

Verwijderd

Topicstarter
Icey schreef op 10 januari 2004 @ 08:50:
Voltages van de 5, en de 3.3 zijn niet echt helemaal 100%, hanteren we een 10% marge dan is het kantje boord, hanteren we een 5% marge dan zit het eroverheen. Je zou eens kunnen proberen wat er gebeurd met een andere voeding, gewoon om dat uit te sluiten.

komakeef, alle - (min) waarders hoef je niet naar te kijken, dat maakt geen fuck uit ;)
Wel dat zou ik graag proberen, alleen is dat nogal moeilijk mits ik geen enkele andere voeding in huis heb die sterk genoeg is...de enige die ik nog heb haalt 235W of zo...
Ik wil ook geen kosten doen aan een nieuwe voeding als blijkt dat alles kapot is, want als er veel kosten aan zijn (+ 1.250 €) dan overweeg ik de aanschaf van een laptop ipv een upgrade van mijn huidige pc...

• Cyberpope
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Cyberpope

When does the hurting stop??

a'hum gene weg dat je voor een pc met vergelijkbare spec's als in je sig 1200 euro kwijt bent. denk meer aan 500 a 600 euro zelfs als je alles nieuw moet kopen!! en dan neem ik het al ruim.

With so many things coming back in style, I can't wait till loyalty, intelligence and morals become a trend again.......

Verwijderd

Ik begrijp dat je niet overdreven veel kosten wil doen, maar je hebt een degelijk bruikbare voeding voor 25€, dat draait volgens mij niet echt naar de 1250€ zoals je zelf zegt. De kans is groot dat het enkel en alleen aan je voeding ligt. Leen er desnoods ééntje van iemand.
Ik heb een beetje het gevoel dat je zou willen dat we hier zeggen "alles behalve je CD-ROM drive moet vervangen worden" opdat je kan verantwoorden een nieuwe pc te kopen... (ik kan uiteraard verkeerd zijn)

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 10-01-2004 09:20 ]

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op 10 januari 2004 @ 09:18:
Ik begrijp dat je niet overdreven veel kosten wil doen, maar je hebt een degelijk bruikbare voeding voor 25€, dat draait volgens mij niet echt naar de 1250€ zoals je zelf zegt. De kans is groot dat het enkel en alleen aan je voeding ligt. Leen er desnoods ééntje van iemand.
Ik heb een beetje het gevoel dat je zou willen dat we hier zeggen "alles behalve je CD-ROM drive moet vervangen worden" opdat je kan verantwoorden een nieuwe pc te kopen... (ik kan uiteraard verkeerd zijn)
Wel je hebt een beetje gelijk ;)...Het is eigenlijk zo dat zoals je kan lezen ik van in het begin al problemen heb gehad met die pc (en dat is echt niet leuk als je daar al je centjes aan gegeven hebt). Ik wil dus niet een nieuwe voeding kopen om dan binnen een paar weken te zien dat het weer even erg is als voorheen. Die handeling heb ik al eens gedaan toen ze zeiden dat mijn RAM kapot was (heeft me toen 50€ aan werkuren gekost :| gelukkig was het RAM nog binnen garantie toch) en een paar weken later bleek er niets verandert te zijn aan de stabiliteit. Je begrijpt dat ik nog weinig vertrouwen heb in het systeem zoals het nu is, en ik wil dus niet nu een nieuwe voeding kopen ervoor omdat het dat kan zijn...en dan binnen een paar weken merken dat hij toch nog onstabiel draait. En dan enkele weken later maar een nieuw mobo en...

Je begrijpt wat ik bedoel, in het ergste geval kan je zo verder blijven gaan tot je alles wel eens vervangen hebt. En uiteindelijk loopt hij dan wel stabiel maar heeft het je toch heel wat geld gekost. Zoals je ook kunnen zien is deze pc niet zo jong meer, dus als het is om relatief veel kosten te doen om uiteindelijk hetzelfde (maar stabiele) systeem te hebben...dan doe ik liever nog wat extra kosten om dan een mooi upgrade te doen.

Mijn bedoeling is dus aan de hand van jullie ervaring (ik weet iéts af van pc's maar niet evenveel als de meesten hier) op zoek gaan naar de reden waardoor mijn pc instabiel draait. Als ik dan exact en met (redelijke) zekerheid kan zeggen waar het probleem zit en wat er allemaal moet gebeuren dan kan ik uitmaken of ik de kosten eraan nog doe om hem stabiel te krijgen, of ik gewoon upgrade naar een snellere pc.

(Ik besef dat het een utopie is dat je iets met zekerheid kan zeggen zonder het te testen...maar ik zoek wat een gulden middenweg tussen gewoon niets doen en nieuwe onderdelen kopen om te kijken of dat het probleem verhelpt.)

(Ik wil ook nog eens zeggen dat ik het zeer hard apprecieer dat jullie allemaal proberen te helpen. Bedankt!)

• Viva Vince
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 07-11-2024
Wat je moet doen is de fout proberen te achterhalen. Ik zou idd ff een voeding lenen en kijken of dat wat uit maakt.

1) Verder zou je ook bijvoorbeeld eens alles behalve je videokaart en mem en 1 hd er uit kunnen halen.

Als hij dan nog problemen geeft weet je al dat het niet aan je 3com, je Soundblaster en je SCSI(waarom heb je die eigenlijk? Of is dat gewoon je IDE RAID controller).

2) Probeer ook eens een oudere(of andere) videokaart of zo, kijken of die het probleem niet is.

Het idee dus: SYSTEMATISCH je fout achterhalen. Ik doe dat altijd met pen en papier er bij. Opschrijven wat je ziet, dan weet je het later ook nog en kan je het ook precies aan iemand uitleggen een week later. Een goede foutenanalyse is best moeilijk.

Veel succes er mee, vage problemen zijn altijd klote

[ Voor 4% gewijzigd door Viva Vince op 10-01-2004 12:27 ]

Pagina: 1