[Excel] vanalles aan laten passen

Pagina: 1
Acties:

• BacardiBreezer
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 19-06-2005

BacardiBreezer

Breezing Bacardi ?

Topicstarter
Ik wil graag in excel in een kolom allerlei woorden de er staan vervangen door getallen. Er zijn maar een bepaade hoeveelheid verschillende woorden dus dit is goed te doen met vervangen.

Nu zou ik ook graag voor of na deze kolom een kolom willen plaatsen met als er in de kolom waarin ik woorden door getallen heb laten aanpassen dat bepaalde getallen binnen een reeks weer een getal krijgen die dan weer in de nieuwe kolom wordt geplaatst.

Snappen jullie het nog ??

Voorbeeldje:

De reeks 0-5 wordt vervangen door 3
De reeks 6-10 wordt vervangen door 5

N= nieuwe kolom
R= reverentie-kolom

N R

5 6
5 8
3 4
5 7
3 2
3 4
5 9
5 10

Nu is de vraag die mij nog rest... is dit te doen in VB toevallig ? Alle woorden zijn bekend en zullen niet vaak aangepast worden. De getallen zijn vast bij de bijbehorende woorden. Dit zal dus weinig problemen opleveren omdat deze waarden vrij vast zijn.

Hoe ga ik beginnnen als ik dit in VB moet gaan doen ? Of is hier al een pasklare oplossing voor ?? (kan me haast niet voorstellen)

[ Voor 14% gewijzigd door BacardiBreezer op 09-01-2004 05:18 ]

Jij bent misschien belangrijk, maar ik ben aardig ;)

• Arnaud
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 02-08 18:07
Big surprise: Hier is een standaard Excel-Formule voor genaamd Lookup. In jouw geval kun je het beste de VLookup-variant hiervan gebruiken (V=Vertical, er bestaat ook een HLookup). Ik verwijs verder graag naar de F1-knop in Excel.

• BacardiBreezer

BacardiBreezer

Breezing Bacardi ?

Topicstarter
Arnaud schreef op 09 januari 2004 @ 05:33:
Big surprise: Hier is een standaard Excel-Formule voor genaamd Lookup. In jouw geval kun je het beste de VLookup-variant hiervan gebruiken (V=Vertical, er bestaat ook een HLookup). Ik verwijs verder graag naar de F1-knop in Excel.
Ik was al even aan het kijken bij de functies en kwam zelf op ALS uit..... maar daar kon ik dus niet mee wat ik wilde :)

Maar is de handeling die ik wil doen ook om te bouwen naar VB ? Ik vraag me namelijk af of VB ook een nieuwe kolom aan kan maken.

Ik zal de F1 knop maar eens hidden :P

• Arnaud
Ja, dit kan ook met VB (waarom zou je makkelijk doen als het ook moeilijk kan). Je zult dan echter moeten gaan werken met Arrays.

Ik zie dat je een NL-versie van Excel hebt. Je moet dan Zoeken of Vert.Zoeken gebruiken.

Om een kolom tussen kolom A en kolom B in te voegen kun je deze code gebruiken (VB-code is altijd engels)
Columns("B:B").Select
Selection.Insert Shift:=xlToRight

• BacardiBreezer

BacardiBreezer

Breezing Bacardi ?

Topicstarter
Arnaud schreef op 09 januari 2004 @ 06:08:
Ja, dit kan ook met VB (waarom zou je makkelijk doen als het ook moeilijk kan). Je zult dan echter moeten gaan werken met Arrays.

Ik zie dat je een NL-versie van Excel hebt. Je moet dan Zoeken of Vert.Zoeken gebruiken.

Om een kolom tussen kolom A en kolom B in te voegen kun je deze code gebruiken (VB-code is altijd engels)
Columns("B:B").Select
Selection.Insert Shift:=xlToRight
He zo kan i kal wat meer gelukkig :) thnx ! Maar het is idd niet makkelijk dat VB.... ik mag aannemen dat ik er wel uit zal komen..... we gaan het iig proberen :)
zou ikme voor kunnen stellen :)

[ Voor 4% gewijzigd door BacardiBreezer op 09-01-2004 12:43 ]

• MrDirk
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 04-07-2023
Ik was al even aan het kijken bij de functies en kwam zelf op ALS uit..... maar daar kon ik dus niet mee wat ik wilde
Met als kan het ook alleen een stuk ingewikkelder. Zo heb ik zelf ooit een ongelofelijke lange ALS DAN DAN DAT ALS DAN DAN DAT enz. formule gemaakt, todat ik erachter kwam dat Vlookup bestond :P

"We do not first see, then define, we define first and then see" (Lippmann)

• BacardiBreezer

BacardiBreezer

Breezing Bacardi ?

Topicstarter
MrDirk schreef op 09 januari 2004 @ 12:43:
[...]

Met als kan het ook alleen een stuk ingewikkelder. Zo heb ik zelf ooit een ongelofelijke lange ALS DAN DAN DAT ALS DAN DAN DAT enz. formule gemaakt, todat ik erachter kwam dat Vlookup bestond :P
Goed dat je het even zegt ! maar ben jij daarna ook nog met VB in de weer gegaan ?

• BacardiBreezer

BacardiBreezer

Breezing Bacardi ?

Topicstarter
Kan iemand me nog wat helpen met dat VB stukje ?? ben nou eenmaal geen VB-man :(

• Arnaud
Ik kan je wel helpen met VB, maar dan zul je toch echt veel meer info moeten geven en de code moeten posten die je tot nu toe al hebt. Als kleine tip zou ik je aanraden om "Select Case...." eens op te zoeken in de VBA-Help.

Wat ik niet snap is waarom je het toch in VB wilt doen. Ik vertel je dat er een kant-en-klare functie voor is in Excel die precies kan wat je wilt, jij zegt zelf dat je geen VB-man bent, waarom dan toch zo moeilijk doen?

• Sherlock
  • Laatst online: 16:12

Sherlock

No Shit

Dit kan toch heel erg simpel met ALS?

In je nieuwe kolom de code:
=ALS(EN(B2>0;B2<=5);3;ALS(EN(B2<10;B2>5);5;""))

En B2 is dan je referentiecel, die je natuurlijk naar beneden kunt kopieren.

And if you don't expect too much from me, you might not be let down.

Pagina: 1