Toon posts:

Telsell zilver spul op Alu koeler

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Yo allemaal :)

Dit is misschien wel de stomste post of GoT ooit (Als je naar de titel kijkt barst je al waarschijnlijk in lachen uit), maar dat zal mij niet tegenhouden 8)7.

Iedereen heeft wel eens een van die vage TelSell reclames heb gezien. Een van die reclames heeft dan zo'n product waarbij je zilveren voorwerpen zo goed als nieuw maken, door ze alleen in water of zoiets te gooien met dat spul erbij.

Maar je kreeg er ook een tube bij met "puur zilver" waarmee je dingen kunt verzilveren. Kzeg niet dat het werkt, maar ik ga hier er even van uit dat het wel werkt.
Zoals jullie waarschijnlijk al weten heeft zilver dus een goede warmtegeleiding en je zou dat spul in die tube kunnen gebruiken om je koeler te "upgraden". Het zou wel een dun laagje worden, maar iets is beter dan niets.

Je mag nu wel ophouden met lachen hoor :P

Verwijderd

/me pakt tellsell zilver spul, smeert zijn core in, plaatst zijn koeler terug en blaast z'n athlon aan stukken

nee, ff serieus, ik denk niet dat het werkt, het effect waar jij op doelt is dus betere geleiding tussen de processorcore en de koeler, tja dan heb ik maar 1 tip, arctic silver III, een goed beproeft middel, de ideale koelpasta, denk dat het ook meer zilver bevat dan die tellsell oplichterij

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 09-01-2004 02:09 ]

Verwijderd

Het beste is om zo min mogelijk overgangen te hebben tussen je energiebron (het circuit in je core) en je hitteopnemer (altijd lucht). Er zit al een stuk glas/keramiek/troep tussen, en dan nog een keer koelpast en dan een stuk metaal, ga je daar dingen nog aan toevoegen, zoals nog een stuk metaal (hoe goed dit ook geleid) dan is de koeling altijd minder efficient.

Het efficientste is om de core direct bloot te stellen aan de lucht, helaas heeft de core dan te weinig oppervlakte om de energie bij een redelijke tempratuur kwijt te kunnen, stop je dit bijvoorbeeld in de energieoverbrenger water (on-die koeling) dan werkt dit veel beter, helaas moet je die energie ook weer uit het water halen dmv een radiator of een grote bak. De radiator is dan weer metaal wat minder efficient is, een hele grote bak zou het efficientste zijn, je hebt dan maar 2 media tussen je core en de lucht wat dus de 1 na efficientste koeling geeft.

Er zijn nog wel stoffen die de energie veel beter over kunnen brengen als dat water dit kan, maar water doet dit bij een voor ons handige tempratuur (tussen 0 en 100 graden), is niet giftig en erg goedkoop.

• Apen-nootjes
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 03-04-2025

Apen-nootjes

aka Apen-klootjes

Ik sluit me helemaal bij het verhaaltje van Thorry aan.. Al zou je nou een koeler uit het niets kunnen poetsen zonder een orgineel te gebruiken dan zou het werken jah maar anders is het weer gewoon een overgang :(

SmartDoDo: Ach, afhankelijk van je smaak kan het best een lekker geil ding zijn :P
You never had a date you couldn't inflate

• Demo
  • Registratie: Juni 2000
  • Nu online

Demo

Probleemschietende Tovenaar

Op een alu koeler heeft het geen nut, het laagje is namelijk veel te dun om de warmtegeleiding te beïnvloeden (ook niet negatief denk ik). Op een koperen koeler zou je het wel kunnen doen aangezien koper sneller oxideert dan je het woord uitspreekt :X Maar dan is het dus alleen nuttig als bescherming. Goud zou trouwens nog beter zijn aangezien zilver ook nog enigzins oxideert en goud helemaal niet :)

Unix doesn't prevent a user from doing stupid things, because that would necessarily prevent them from doing brilliant things.
while true ; do echo -n "bla" ; sleep 1 ; done

• REDFISH
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 20-11-2024

REDFISH

beetje vreemd en niet lekker

Is dit wel verstandig om te doen want zelfs AS3 is niet puur zilver, en dat is niet voor niks dacht ik.

• Apen-nootjes
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 03-04-2025

Apen-nootjes

aka Apen-klootjes

REDFISH schreef op 09 januari 2004 @ 13:02:
Is dit wel verstandig om te doen want zelfs AS3 is niet puur zilver, en dat is niet voor niks dacht ik.
Dat lijkt me alleen al handig voor de smeerbaarheid B) Puur zilver is nou niet te smeren d8 ik zo...

SmartDoDo: Ach, afhankelijk van je smaak kan het best een lekker geil ding zijn :P
You never had a date you couldn't inflate

• Exigence
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 10:23

Exigence

dnkroz

Demoniac schreef op 09 januari 2004 @ 09:16:
Op een alu koeler heeft het geen nut, het laagje is namelijk veel te dun om de warmtegeleiding te beïnvloeden (ook niet negatief denk ik). Op een koperen koeler zou je het wel kunnen doen aangezien koper sneller oxideert dan je het woord uitspreekt :X Maar dan is het dus alleen nuttig als bescherming. Goud zou trouwens nog beter zijn aangezien zilver ook nog enigzins oxideert en goud helemaal niet :)
Maar goud geleidt de warmte weer voor geen meter (lees: slechter dan koper) :P

• NomadTitan
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 05-02 23:20
goed idee , maar als het werkelijk zo goed zou zijn zou het allang in praktijk genomen :)

• PASware
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 08:13
is dat niet handig spul voor een cache mod e.d.??

Tesla Model 3 SR+ | 4425wp (Dak) - 1920wp (platdak) - 840wp (gevel 90gr) | Panasonic 5kW warmtepomp | Hewalex WPB 200L boiler

• NomadTitan
  • Laatst online: 05-02 23:20
NEe doh dat spul is dik vloeibaar ;)

• Exirion
  • Registratie: Februari 2000
  • Nu online

Exirion

Gadgetfetisjist

apen-nootjes schreef op 09 januari 2004 @ 13:17:
Dat lijkt me alleen al handig voor de smeerbaarheid B) Puur zilver is nou niet te smeren d8 ik zo...
Juist. Pure onzin dus.

"Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal." - Albert Einstein

Verwijderd

nog even over de AS 3... er is tegenwoordig al AS 5, scheelt weer zo'n 2 graden ofzo.

• Paul C
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 12-02 14:55
Jij weet niet helemaal waar je het over hebt, want alu oxideert sneller dan je het woord uitspreekt, terwijl koper best lang over oxideren kan doen. Als je me niet gelooft, dan moet je maar eens kijken hoeveel groene 1,2 en 5cent munten je al hebt gezien (koper wordt groen zoal staal rood wordt wanneer het oxideert)!

• w0w
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 00:31

w0w

Zoals Thorry al heel duidelijk heeft gezegt; het is het beste de core meteen aan de lucht bloot te stellen.
@ AMD en Intel; Waarom gebruiken jullie ffs nog heatspreaders en dan nog uber kleine ook?! maak gewoon een oversized core (en dan eventueel nog een heatspreader). Dat zou toch veel cooler zijn?!
koper wordt groen zoal staal rood wordt wanneer het oxideer
Toevallig hadden we het vandaag over zoiets in de les, maar daar ging het erover dat koper blauw werd, of gaat dat weer over iets heeeeel anders :?

[ Voor 27% gewijzigd door w0w op 09-01-2004 21:06 ]

• Cheezus
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 10:08

Cheezus

Luiaard

yojordi schreef op 09 januari 2004 @ 21:01:
Zoals Thorry al heel duidelijk heeft gezegt; het is het beste de core meteen aan de lucht bloot te stellen.
@ AMD en Intel; Waarom gebruiken jullie ffs nog heatspreaders en dan nog uber kleine ook?! maak gewoon een oversized core (en dan eventueel nog een heatspreader). Dat zou toch veel cooler zijn?!
Ja, wel cooler (als het energie verbruik gelijk of lager wordt bij een zelfde core oppervlak) maar ze willen die dingen niet voor niks zo klein mogelijk hebben..
1. Er passen meer chips op een wafer (dus per stuk wordt je chip goedkoper)
2. Hoe groter je iets maakt hoe meer capaciteit e.d. het krijgt, en dat wil je niet want dan moet je het langzamer laten lopen.
En er zijn vast nog meer redenen voor, tezamen een stuk belangrijker dan dat beetje extra warmte overdracht wat nu ook nog zat voldoende is (veel meer dan de warmte overdracht van je heatsink aan de lucht iig).

• w0w

w0w

Ja, wel cooler (als het energie verbruik gelijk of lager wordt bij een zelfde core oppervlak) maar ze willen die dingen niet voor niks zo klein mogelijk hebben..
1. Er passen meer chips op een wafer (dus per stuk wordt je chip goedkoper)
Niet mee eens. Ik bedoel de afmetingen van de cpu (als geheel) hoeven niet groter of kleiner, maar nu is het zo (bij de tbreds tenminste ), dat er ongeveer ruimte is voor 15 heatspreaders!! Je maakt gewoon een extra layer zodat de L-bruggen neit meer zichtbaar zijn, en ipv van de L-bruggen op het oppervlak zetten ze gewoon een heatspreader met het oppervlak van de cpu.
2. Hoe groter je iets maakt hoe meer capaciteit e.d. het krijgt, en dat wil je niet want dan moet je het langzamer laten lopen.
Ook al niet mee eens; als AMD en Intel er gewoon evenveel transistors en op dezelfde fsb/mp zouden laten lopen, wordt ie echt niet automatisch sneller :?
En er zijn vast nog meer redenen voor, tezamen een stuk belangrijker dan dat beetje extra warmte overdracht wat nu ook nog zat voldoende is (veel meer dan de warmte overdracht van je heatsink aan de lucht iig).
Ik denk dat het heel erg veel zal schelen; we nemen ff mijn vorige voorbeeld aan; de core word 10 tot 15 keer groter; de afstand tussen de vele miljoenen transistors in de core neemt dan ook met 10 tot 15 keer toe, waardoor deze zowiezo al beter hun warmte kwijt kunnen, en deze aan een groter oppervlak kunnen 'afgeven'. Want het zijn volgens mij de transistors die de warmte voor meer dan 90% bepalen :?
En dit zou dan ook gelijk voor AMD betekenen dat ze hun reputatie als 'heethoofd' kwijt zijn; aangezien er dan een kleinere (40mm :?) fan nodig is, die dus minder lawaai zou maken. (Dit zelfde geldt natuurlijk ook voor Intel)

[ Voor 16% gewijzigd door w0w op 09-01-2004 23:47 ]

• MissingDog
  • Registratie: Augustus 2002
  • Niet online
yojordi schreef op 09 januari 2004 @ 21:01:

[...]

Toevallig hadden we het vandaag over zoiets in de les, maar daar ging het erover dat koper blauw werd, of gaat dat weer over iets heeeeel anders :?
offtopic:
Ik meen dat dat eerder over kopersulfaat & water zal gaan, klinkt als scheikunde->zouten :)

• w0w

w0w

offtopic:

Ik meen dat dat eerder over kopersulfaat & water zal gaan, klinkt als scheikunde->zouten
offtopic:
Nou herrinner ik het me weer ja; het ging idd over kopersulfaat + water en neerslag enzo

• porto33
  • Laatst online: 16-12-2025
is het niet gewoon beter om een goede cpukoeler te installeren met een puur zilveren contactoppervlak? Ik meen dat oa de NoiseControl Silverado een schijf van puur zilver gebruik van 50 gram ofzo. Desnoods kun je er nog arctic silver 5 tussen gooien maar ik weet niet of dat de geleiding zal verbeteren.

• RocketKoen
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 10-02 21:52
Ik denk dat het heel erg veel zal schelen; we nemen ff mijn vorige voorbeeld aan; de core word 10 tot 15 keer groter; de afstand tussen de vele miljoenen transistors in de core neemt dan ook met 10 tot 15 keer toe, waardoor deze zowiezo al beter hun warmte kwijt kunnen, en deze aan een groter oppervlak kunnen 'afgeven'. Want het zijn volgens mij de transistors die de warmte voor meer dan 90% bepalen
de core is juist zo klein om de afstand dussen de transistoren zo klein mogenlijk de houden.... omdat het transport van energie tussen transistoren over een silicumbaantje van een paar nanometer nu eenmaar veel weerstand geeft.

als je de core 10-15 keer zo groot maakt, wordt ie ook 10x zo heet (kijken hoe blij je bent met je XP 2000+ die 900 watt verstookt

die heatspreaders die intel op de P4 zet hebben nog een bijkomend voordeel dat je de core niet zomaar crushed bij het monteren van de koeler (de nieuwe AMD-64 heeft ook een vaste heatspreader btw)

[ Voor 13% gewijzigd door RocketKoen op 10-01-2004 01:28 ]

TheS4ndm4n#1919

• Jimbolino
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 11-02 16:33

Jimbolino

troep.com

hiermee kun je natuurlijk wel de ultieme pimp-computer maken :)

hebben ze het ook in goud ?

The two basic principles of Windows system administration:
For minor problems, reboot
For major problems, reinstall

• Wormaap
  • Registratie: Oktober 2003
  • Nu online
Als ze nou de core zeg maar 10-12 keer zo groot maken, dus idd zodat'ie boven de hele proc hangt, maar de extra ruimte gewoon puur koper maken? Dan heb je dus het voordeel van een groter oppervlak, maar niet het nadeel dat er meer ruimte tussen je transistors komt. Die extra ruimte zou dan dus puur voor oppervlaktevergroting zijn. Hierdoor zou je zowel efficiënter kunnen koelen als de kans op'n core crush tot vrijwel 0 beperken :D [droommodus]Hier gaat AMD me miljoenen voor geven[/droommodus] :+

Ticking away, the moments that make up a dull day

Verwijderd

Jimbolino schreef op 10 januari 2004 @ 01:34:[/b]
hiermee kun je natuurlijk wel de ultieme pimp-computer maken :)
offtopic:
je bedoelt een super mooi gemodde/uitgebouwde pc die er uit ziet alsof het een monster is, maar in de werkelijkheid bij wijze van spreke nog niet eens wolf3d uit 19nogwat kan spelen? (vergelijking:die amerikaanse pimp bakken rijden ook voor geen ene centimeter)

• w0w

w0w

de core is juist zo klein om de afstand dussen de transistoren zo klein mogenlijk de houden.... omdat het transport van energie tussen transistoren over een silicumbaantje van een paar nanometer nu eenmaar veel weerstand geeft.
Dit snap ik niet :? Ik dacht altijd dat de transistors heet werden? Zo heb ik het tenminste geleerd bij natuurkunde geloof ik :?
als je de core 10-15 keer zo groot maakt, wordt ie ook 10x zo heet (kijken hoe blij je bent met je XP 2000+ die 900 watt verstookt
Waarom zou hij dan gelijk 10x zo heet worden :? Alleen omdat de transistors verder uitelkaar liggen :? Kun je dit uitleggen alsjeblieft?

Verwijderd

Volgens het Binas boek neemt koper de warmte het beste op,
maar geeft deze heel slecht de warmte weer af!
Aluminium doet dit echter weer wel goed, daarom worden de meeste headspreathers van alu gemaakt!

Zilver is heeft bij zowel de opname als afstaan van warmte niet de hoogste ratio!
Dus waarom zilver gebruiken?

Als je een hele snelle koeling wilt kun je beter koper pakken, alleen zul je die weer goed moeten zien af te laten koelen

• Wormaap
  • Nu online
yojordi schreef op 10 januari 2004 @ 16:48:
[...]

Dit snap ik niet :? Ik dacht altijd dat de transistors heet werden? Zo heb ik het tenminste geleerd bij natuurkunde geloof ik :?

[...]

Waarom zou hij dan gelijk 10x zo heet worden :? Alleen omdat de transistors verder uitelkaar liggen :? Kun je dit uitleggen alsjeblieft?
Ik denk dat dat is (vermoeden van mij, 't lijkt logisch :P) omdat het stroompje dan een langere weg moet afleggen tussen de transistors, en dus een stukkie verder door 't silicum heen moet --> hogere weerstand --> meer warmte
Verwijderd schreef op 10 januari 2004 @ 17:04:
Volgens het Binas boek neemt koper de warmte het beste op,
maar geeft deze heel slecht de warmte weer af!
Aluminium doet dit echter weer wel goed, daarom worden de meeste headspreathers van alu gemaakt!

Zilver is heeft bij zowel de opname als afstaan van warmte niet de hoogste ratio!
Dus waarom zilver gebruiken?

Als je een hele snelle koeling wilt kun je beter koper pakken, alleen zul je die weer goed moeten zien af te laten koelen
Zoals jij het hier zegt, zou een koper/alu koeler dus beter koelen dan een 100% koperen, terwijl tests bewijzen dat een volledig koperen koeler toch echt beter koelt.

Verder... Dat verhaal met elke overgang is slecht enzo. Zou het dan niet een mogelijkheid zijn die het proberen waard is (voor iemand met WC) om ipv je water door een rad te sturen, je water door een groot res te sturen waar door een 2e pompje constant koele lucht ingepompt wordt? Dan heb je dus cpu --> water (als je't on-die doet) --> lucht, dus nog maar 2 overgangen :o

[ Voor 48% gewijzigd door Wormaap op 10-01-2004 17:24 ]

Verwijderd

Topicstarter
Wormaap schreef op 10 januari 2004 @ 17:21:

Ik denk dat dat is (vermoeden van mij, 't lijkt logisch :P) omdat het stroompje dan een langere weg moet afleggen tussen de transistors, en dus een stukkie verder door 't silicum heen moet --> hogere weerstand --> meer warmte
Wormaap heeft gelijk, omdat de afstanden dan groter zijn is er een hoger voltage nodig... of zo :P. Maar ik denk niet dat de warmteafgifte lineair stijgt tov de grootte van een die.
Verder... Dat verhaal met elke overgang is slecht enzo. Zou het dan niet een mogelijkheid zijn die het proberen waard is (voor iemand met WC) om ipv je water door een rad te sturen, je water door een groot res te sturen waar door een 2e pompje constant koele lucht ingepompt wordt? Dan heb je dus cpu --> water (als je't on-die doet) --> lucht, dus nog maar 2 overgangen :o
Bedoel je dan dat er lucht in het water wordt gepompt? Dat moet je denk ik een beetje dieper op ingaan.

Die overgangen zijn eigenlijk de reden geweest om deze thread the beginnen (en natuurlijk, gebrek aan intelligentie 8)7 ). Als je dat telsell spul er dus op zou smeren zou je dus eigenlijk bijna geen overgang hebben.
De reden waarom niemand dat geprobeerd heeft is waarschijnlijk omdat het onzin is en bovendien is het dure onzin :)

• SetsunaKaede
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 12-07-2024

SetsunaKaede

Ing.Dr.Prof.Onz.In

Verwijderd schreef op 10 januari 2004 @ 20:46:
[...]

Wormaap heeft gelijk, omdat de afstanden dan groter zijn is er een hoger voltage nodig... of zo :P. Maar ik denk niet dat de warmteafgifte lineair stijgt tov de grootte van een die.

[...]
Lees je binas er toch nog maar es een keertje op na, de warmte-afgifte neemt dus echt wel lineair toe met de weerstand! (of zelfs kwadratisch, nog erger, maar dat weet ik niet pcies...) En aangezien de weerstand van een draad of adertje lineair toeneemt met de lengte...

Naja dat kan je zelf wel invullen.

[ Voor 34% gewijzigd door SetsunaKaede op 11-01-2004 00:50 ]

• Wormaap
  • Nu online
Ik bedoelde dus inderdaad dat er koele lucht het water ingepompt wordt. Dit zou uiteraard niet bepaald erg stil zijn, maar op zich klinkt't alsof't misschien nog wel zou kunnen werken ook :P

• CARman
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 18-12-2024
Zilver is net als goud een edelmetaal, en in die orde van grootte oxideert dus zilver ook gewoon NIET, net als bv goud en platina.

Maar goed, de weerstand tegen oxidatie heeft helemaal niets met warmte geleiding te maken. En dat is het enige dat hier van belang is. En de bedoeling van koelpasta is ook niet om de warmte beter te geleiden dan het metaal van de heatsink, maar om er voor te zorgen, dat het contactoppervlak tussen de core en de heatsink zo optimaal mogelijk is. Voor de huidige CPU's gaat het niet meer op, maar vroeger werd hier nogal es tandpasta voor gebruikt ( zal wel met de kleur van doen hebben ;) ). Ik heb tandpasta zelf nog toegepast op een K6-2-500, bij gebrek aan koelprut. Eerst de CPU gelapt, toen de heatsink gelapt, tandpasta ( superdun aangebracht natuurlijk ) ertussen en hoppa, een CPU temp die van rond de 45 voorheen zakte naar maximaal 35 graden stressed. Een temperatuurdaling van 10 graden. Ik zeg je dat die daling voor het grootste deel veroorzaakt is, door het contactopervlak te maximaliseren.

Ondanks een glimmend uiterlijk is de onder kant van je heatsink niet zo vlak en glad als dat van de CPU. Door toepassing van een koelpasta met een hele goede warmte geleiding, kun je het contactoppervlak groter maken. Maar elke overgang geeft ook een extra thermische weerstand. Het is dus zak om de laag koelpasta zo dun te maken, dat er eigenlijk niets tussen de core en de heatsink zit, maar wel net zo dik, dat er geen lucht meer zit tussen de core en de heatsink. Juist dan heb je een maximale benutting van je heatsink. En in de diverse reviews is ook al aangetoont, dat alleen gebruik van een andere koelprut al enige graden tempverschil tot gevolg kan hebben, buiten de gesteldheid van de oppervlakken ........... en dat heatsinks met een gladdere onderkant ook effectief weer beter zijn. Combinatie van factoren dus

Artic silver III dus, maat gebruik met mate, want overtollige hoeveelheden geven veel troep en hebben niet echt een gunstig resultaat.

Over koele lucht ( waar haal je die eingelijk vandaan ?? ) in water pompen :

Een radiator heeft natuurlijk en veel grote inwendig oppervlak dan een zooi koele luchtbubbeltjes. En hoe grote het oppervlak, des te meer je kunt koelen. Ik denk dat die bubbeltjes niet echt de meest ideale oplossing zijn, nog even afgezien van het feit dat je dan een open bak moet hebben ( die ingepompte lucht moet er tenslotte ook weer uit kunnen hè ), krijg je dan ook gelijk een stevig probleem als je PC verplaatst moet worden of als en je een fanatieke LAN-party bezoeker bent.

[ Voor 11% gewijzigd door CARman op 11-01-2004 02:53 ]

Asrock Extreme9, AMD9590, Kraken X61, 32GB

• Wormaap
  • Nu online
CARman schreef op 11 januari 2004 @ 02:48:
[...]

Zilver is net als goud een edelmetaal, en in die orde van grootte oxideert dus zilver ook gewoon NIET, net als bv goud en platina.
Sorry da'k het zeg, maar dit is dus een grote hoop stierenstront :P
Ooit wel eens het zilveren bestek van je oma bekeken? Zilver wordt pikzwart na verloop van tijd. 'T is redelijk edel, maar 't oxideert nog steeds veel te snel om bruikbaar te zijn.
CARman schreef op 11 januari 2004 @ 02:48:
[...]

Over koele lucht ( waar haal je die eingelijk vandaan ?? ) in water pompen :

Een radiator heeft natuurlijk en veel grote inwendig oppervlak dan een zooi koele luchtbubbeltjes. En hoe grote het oppervlak, des te meer je kunt koelen. Ik denk dat die bubbeltjes niet echt de meest ideale oplossing zijn, nog even afgezien van het feit dat je dan een open bak moet hebben ( die ingepompte lucht moet er tenslotte ook weer uit kunnen hè ), krijg je dan ook gelijk een stevig probleem als je PC verplaatst moet worden of als en je een fanatieke LAN-party bezoeker bent.
Koele lucht, dit zou dus bv. gewoon omgevingslucht kunnen zijn (16 graden hiero :P)
't gaat hem er dus om dat je dan een overgang minder hebt. IPV water --> rad --> lucht, heb je dan dus water --> lucht. Als je een heeeeele hoop kleine bubbeltjes 't water inpompt zit dat met dat oppervlak ook wel goed lijkt mij zo :P 'T vervoer zou idd een redelijk groot probleem zijn, maar't is maar een ideetje van mij he :P

[ Voor 54% gewijzigd door Wormaap op 11-01-2004 19:53 ]

Pagina: 1