Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien
Toon posts:

Sequencer maken => iemand een idee ?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
ik ben nog steeds bezig met een computer in mijn auto te maken.
ik heb inmiddels alles zover in orde dat de voeding werkt en alle kabels liggen ook al in de auto.
nu moet ik eigenlijk een soort van sequencer hebben/maken die na het aanzetten van de sequencer (door bijvoorbeeld de auto op het contact te zetten) eerst de voeding van de computer inschakelt (12v @8A dus kan gewoon met een 12V printrelais) en ongeveer een seconde of 15 later een powerknop van mijn comp bedient.
weet iemand hoe ik dit kan maken en of dit anders ergens te koop is oid?
ik hoor het wel
Groetjes Joep

• Sine
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 00:14
de voeding kun je gewoon zonder vertraging in laten schakelen, en dan geef je met een 555 timer een puls aan je power knop (met een reed relais oid)

Repareren doe je zo.

Verwijderd

Topicstarter
ja dat klopt in principe hoeft alleen de powerknop een 15 sec later een keer te schakelen (moet trouwens wel een puls zijn)
heb je toevallig niet ergens een schemaatje?

Verwijderd

Verwijderd schreef op 09 januari 2004 @ 01:30:
ja dat klopt in principe hoeft alleen de powerknop een 15 sec later een keer te schakelen (moet trouwens wel een puls zijn)
heb je toevallig niet ergens een schemaatje?
stel in je bios in dat de computer aan moet gaan bij power failure, en zorg dat het os de computer niet uitzet maar een uitvaller. Dan gaat je computer weer aan.

Verwijderd

Als je geen zin / kennis hebt om zelf te bouwen verkoopt Conrad complete timerrelais, ook voor 12 V

Lekker makkelijk :)

Verwijderd

Dit zou je kunnen maken, ca 10s na het inschakelen van de voedingsspanning trekt het relais ca 0.5s aan.

Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/horseflower/new5/timer2.PNG

• frickY
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 27-11 09:24
OF je zet in je bios je wake-on-lan of wake-on-ring aan...
Dan lijkt t me dat je met een simpel schakelingetje wel het juiste signaal naar je modem/nic kan sturen om hem in te schakelen.

Verwijderd

Topicstarter
@kingofdos:
zal niet werken, de computer is namelijk een laptop geweest (compaq Evo N115)

@exter:
hier kan ik wel wat mee :)
10 seconden is ook goed.
heb je misschien een internet adresje ofzo waar het schema vandaan komt ?
dan kan ik eventueel nog wat meer info opdoen
alvast bedankt voor de moeite allemaal

[ Voor 56% gewijzigd door Verwijderd op 09-01-2004 14:35 ]

Verwijderd

Waar dat schema vandaan komt?

Dat schema heb ik gemaakt.

Als je de vertragingstijd te kort vind kun je die verlengen door R1 in waarde te verhogen, maximale waarde is 235k.
Neem je 150k dan is de vertragingstijd 15s en neem je 220k dan wordt het iets van 25s.
Voor langere tijden kan je een andere uitgang nemen, nu wordt Q9 gebruikt, de volgende deleruitgang is Q11 (pen 1).

De waarde van R2 mag 2 - 10 maal de waarde van R1 zijn.

[ Voor 84% gewijzigd door Verwijderd op 09-01-2004 15:29 ]

Verwijderd

Topicstarter
ok heel erg bedankt voor de informatie.
10 seconden is prima hoor
ik ga binnenkort ff klussen ;)
Pagina: 1