Toon posts:

div. software vraagjes

Pagina: 1
Acties:
  • 38 views sinds 30-01-2008

Verwijderd

Topicstarter
Heey

Ik zit met een stel vragen,

Het gaat om het volgende...
Ik ben die gratis, slome, hosting providers en rare domeinnamen zat.
en twijfel nu om of een domeinnaam aan te vragen (betaald) of zelf een server op te zetten op mijn pctje.
ik ga voorlopig voor de laatste optie, omdat het toch maar voor de hobby is en het website bouwen zelf wil ook nog niet erg lukken :( zoals ik al zei,.. het is maar een hobby, en aangezien ik voorlopig wat tijd over heb wil ik weer het een en ander gaan proberen.

het is mij al gelukt om apache2 te instaleren, en om me website daarop te laten draaien. dus het gaat aardig moet ik zeggen. oke het werkt dan wel met alleen http:\\ip-adress maar toch. het is voor de hobby zoals ik al zei.

maar ik had een mapje gemaakt op mijn D schijf en daar apache op geinstalleerd en het werkte dus, geen probleem.
maar hoe veilig is dat?
ik heb de firewal van xp aan staan en ik heb sygate firewall draaien. kunnen ze nu nog mijn hele d schijf doorzoeken?
en me c?
of alleen dat mapje waar apache in draait?
is het misschien beter om een aparte schijf te nemen voor me server gedeelte? of is dit ook niet veilig genoeg? (dus dat ze nog in me andere schijven kunnen komen?

(ps ik heb in die config file van apache niks veranderd, maar toch deed me website het van http:\\ip-adress)

En dan wat vragen over Xoops.
Hoe krijg je dit in godsnaam geinstalleerd?
(ps alle bestanden van xoops, had ik in mijn dir neergezet waar ik ook de index.html neerzet van me website, dit is goed neem ik aan)

Er staat dit in een install guide:

To install XOOPS for the first time, you'll need to have the minimum following server software pre-installed:

* HTTP Server (Apache or IIS) "Note, XOOPS only officially supports Apache"
* PHP 4.1.0 and higher (4.1.1 or higher recommended)
* MySQL Database 3.23.XX

moet ik nu apache en php en mySQL installeren?
zo ja... in welke map moet ik die installeren? gewoon in de map van me server, naast apache? of in een of ander mapje van de apache dir?

ik had laatst alle drie die proggies geinstalleerd, in mijn server dir. (dus naast apache) en probeerde zoals in de install guide van xoops staat http:\\yoursite.com en dan moet er een installatie scherm van xoops komen maar er komt niks....

dat installatie scherm kreeg ik wel, na langzoeken. maar dat hele scherm ligt door de war, .. dus het ziet er niet zo uit als in de install guide zegmaar.

en dit staat er ook nog in de install guide:

Before starting the install, be sure to have:

* Setup the HTTP, PHP and database server properly.
* Create a database for your XOOPS 2 installation
(Have your hosting company create one if you can't. The install script does provide this capability with the proper privileges).
* A user account with the proper database permissions.
* The ability to set the following directories and files world writeable: uploads/, cache/ and templates_c/ and the file mainfile.php
* Turn cookie and JavaScript? support in your browser on.

moet ik aan een van deze punten nog aandacht besteden?
(p.s. ja ik ben een onwijze n00p op dit gebied)

ik had nog wat vragen maar die schieten me zo wel weer te binnen hoop ik....

alvast bedankt,

• Boss
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 06:28

Boss

+1 Overgewaardeerd

Wat wil je nou?

Je hebt een webserver draaien op je lokale PC, en je hebt het over 'die slome internetproviders' waar je vanaf wilt.

Ik gok dat je je eigen webserver wilt gaan draaien via je ADSL lijntje ofzo?
Niet aan beginnen als je prive bestanden op je PC hebt staan :)

The process of preparing programs for a digital computer is especially attractive, not only because it can be economically and scientifically rewarding, but also because it is an aesthetic experience much like composing poetry or music.

Verwijderd

Topicstarter
Boss schreef op 08 januari 2004 @ 23:07:
Wat wil je nou?

Je hebt een webserver draaien op je lokale PC, en je hebt het over 'die slome internetproviders' waar je vanaf wilt.

Ik gok dat je je eigen webserver wilt gaan draaien via je ADSL lijntje ofzo?

[...]

Niet aan beginnen als je prive bestanden op je PC hebt staan :)
ook niet op een aparte partitie...?

wat ik nou wil?! ... lekker hobby'en....

(oke zeg ik het anders ik wil eens wat op een eigen server proberen... en is het inderdaad dan zo sloom via een eigen servertje? ik zal echt geen duizende bezoekers trekken hoor... maybe 2 per dag :P )

• momania
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 23:04

momania

iPhone 30! Bam!

Verwijderd schreef op 08 januari 2004 @ 22:27:
moet ik aan een van deze punten nog aandacht besteden?
Ja, allemaal.

Als je onwijze n00b bent op dit gebied, dan zou ik niet dit alles in een keer willen, omdat dat nooit goed kan gaan. En als het al goed gaat dan heb je waarschijnlijk geen idee wat je nou hebt gedaan.

Mijn tip:
Installeer eerst een apache (eventueel samen met php)
Zorg dat je je daar wat in verdiept, maak wat test php sites (hoeft echt maar heel simpel te zijn en daar zijn zat voorbeelden van te vinden).
Verdiep je dan ook eens in de security mogenlijkheden van apache etc...

Ga daarna eens aan de gang met mysql en pruts daar eens wat mee.

Daarna kan je eens aan Xoops beginnen.

Wij gaan iig niet nu alles in een keer voor je voorkauwen, want dan leer je er niks van ;)

Neem je whisky mee, is het te weinig... *zucht*

Verwijderd

Topicstarter
momania schreef op 08 januari 2004 @ 23:26:
[...]

Ja, allemaal.

Als je onwijze n00b bent op dit gebied, dan zou ik niet dit alles in een keer willen, omdat dat nooit goed kan gaan. En als het al goed gaat dan heb je waarschijnlijk geen idee wat je nou hebt gedaan.

Mijn tip:
Installeer eerst een apache (eventueel samen met php)
Zorg dat je je daar wat in verdiept, maak wat test php sites (hoeft echt maar heel simpel te zijn en daar zijn zat voorbeelden van te vinden).
Verdiep je dan ook eens in de security mogenlijkheden van apache etc...

Ga daarna eens aan de gang met mysql en pruts daar eens wat mee.

Daarna kan je eens aan Xoops beginnen.

Wij gaan iig niet nu alles in een keer voor je voorkauwen, want dan leer je er niks van ;)
oke..oke... ik zal me eerst wat meer gaan proberen te verdiepen, in apache en daar na is php. (zal me wel wat moeite kosten)
en daarna is verder kijken...

maar ik begrijp hier uit dus dat je php en mysql moet kunnen om met xoops aan de gang te gaan. een behoorlijk min puntje dus... ik dacht dat het voor mij misschien wel wat makkelijker zou zijn om een site te maken met xoops dan met dreamwaver, frontpage en word. maar het werkt dus alleemaal met die voor mij vreemde talen.
mm jammer.. maar toch wil ik het proberen op een of andere manier... want ik heb sites gezien die gemaakt zijn met xoops en die spraken mij wel aan. vandaar dat ik dacht dat het wel leuk zou zijn om een wat te proberen.

maar heeft er misschien iemand toch wat tips of dingen waarop te letten of... wat ik wel of niet moet doen...

is het wel veilig als ik een oud pctje naast mijn pc zet en daar apache op zet zodat me prive pc wel veilig is zeg maar...

tips, linksje die ik echt eens moet doorlezen zijn graag welkom... (liefste nederlands... ;) )

• sanfranjake
  • Registratie: April 2003
  • Niet online

sanfranjake

Computers can do that?

(overleden)
Verwijderd schreef op 09 januari 2004 @ 19:03:
[...]

oke..oke... ik zal me eerst wat meer gaan proberen te verdiepen, in apache en daar na is php. (zal me wel wat moeite kosten)
en daarna is verder kijken...

maar ik begrijp hier uit dus dat je php en mysql moet kunnen om met xoops aan de gang te gaan. een behoorlijk min puntje dus... ik dacht dat het voor mij misschien wel wat makkelijker zou zijn om een site te maken met xoops dan met dreamwaver, frontpage en word. maar het werkt dus alleemaal met die voor mij vreemde talen.
mm jammer.. maar toch wil ik het proberen op een of andere manier... want ik heb sites gezien die gemaakt zijn met xoops en die spraken mij wel aan. vandaar dat ik dacht dat het wel leuk zou zijn om een wat te proberen.

maar heeft er misschien iemand toch wat tips of dingen waarop te letten of... wat ik wel of niet moet doen...

is het wel veilig als ik een oud pctje naast mijn pc zet en daar apache op zet zodat me prive pc wel veilig is zeg maar...

tips, linksje die ik echt eens moet doorlezen zijn graag welkom... (liefste nederlands... ;) )
Tsja ... de links kan je misschien met Google ook wel vinden :+

Maargoed hier een paar linkjes (in het Engels) :

www.php.net
http://www.w3schools.com
www.apache.org

Hier vind je tutorials, handleidingen en mee rdocumentatie, die je echt eerst (gedeeltelijk) zult moeten doorspitten om aan de slag te kunnen ;)

Mbt de security kan je met de Windows NT os'en aardig wat instellen met NTFS ...

[ Voor 5% gewijzigd door sanfranjake op 09-01-2004 19:19 ]

Mijn spoorwegfotografie
Somda - Voor en door treinenspotters

Verwijderd

Topicstarter
sanfranjake schreef op 09 januari 2004 @ 19:15:
[...]

Tsja ... de links kan je misschien met Google ook wel vinden :+

Maargoed hier een paar linkjes (in het Engels) :

www.php.net
www.apache.org

Hier vind je tutorials, handleidingen en mee rdocumentatie, die je echt eerst (gedeeltelijk) zult moeten doorspitten om aan de slag te kunnen ;)

Mbt de security kan je met de Windows NT os'en aardig wat instellen met NTFS ...
oke ben ik weer na wat huiswerk gedaan te hebben... heb bij de bovenstaande link een aantal goede install guids gevonden.. dus dat gaat wel lukken... morgen ff op school uitprinten en dan komt het goed.

maar ik zit nog met de beveiliging.
het mooiste is natuurlijk een apart pctje... aangezien ik die niet heb... valt deze keus af. en het is ook niet de bedoeling dat er dag en nacht een pc blijft draaien...
en inderdaad het is dus ook niet de bedoeling dat mijn webserver dag en nacht bereikbaar is.

dus ik wil een mapje je maken voor de webserver op me d schijf, op deze schijf staat muziek, programma's games, divxjes en wat prive bestanden. deze wil ik uiteraard veilig stellen.

ik heb een firewal draaien van sygate..
en die van windows xp zelf heb ik ook aanstaan, maar daar kan je bij geavanceerde instellingen vanalles aanvinken maar wat moet ik nu aan vinken? ik heb ftp server en webserver aangevinkt bij service...is dit voldoende?
(deze instellingen bedoelde sanfranjake denk ik, of zijn er nog andere instellingen ergens te vinden voor beveiliging?)

ik ben ook bezig met het een en ander te lezen, over de mogenlijkheden van apache. maar dat gaat me nu nog even boven mijn pet dus... zou het nu met de firewall voor tijdelijk voldoende zijn? of niet?

of is twee firewalls dubbel op? ik merk wel dat me pc trager is geworden nadat ik de firewalls heb aangezet. of komt dat omdat het er 2 zijn?

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 12-01-2004 16:59 ]

Verwijderd

Topicstarter
ben ik weer,...

nou apache server draait, php draait ook.
mysql staat er ook op maar als ik hem test met het volgende:
--------------------------------------------
<?
echo "<html><head><title></title></head><body> ";
// vervang deze variabelen ***** met uw gegevens
$host="localhost";
$user="*****";
$password="*****";
// maak verbinding
mysql_connect($host, $user, $password);
$db_table = mysql_list_dbs();
for ($i = 0; $i < mysql_num_rows($db_table); $i++) {
echo(mysql_tablename($db_table, $i));
echo "<br>";
}
echo "</body></html> ";
?>
---------------------------------------------
dan geeft hij in de browser als uitkomst:
-------------------------------------------------
Warning: mysql_connect(): Can't connect to MySQL server on 'localhost' (10061) in c:\program files\apache group\apache\htdocs\mysql.php on line 8

Warning: mysql_list_dbs(): Can't connect to MySQL server on 'localhost' (10061) in c:\program files\apache group\apache\htdocs\mysql.php on line 9

Warning: mysql_list_dbs(): A link to the server could not be established in c:\program files\apache group\apache\htdocs\mysql.php on line 9

Warning: mysql_num_rows(): supplied argument is not a valid MySQL result resource in c:\program files\apache group\apache\htdocs\mysql.php on line 10
--------------------------------------------------------
dit is volgens mij niet oke of wel soms?

xoops staat er in middels ook al op en als ik http://localhost/ in toets krijg ik inderdaad een installatie schermpje van xoops dus dat gaat ook lekker.

ik zit alleen nog met het probleem dat ik een database moet maken (om xoops te installeren)
maar ... hoe doe je dat? ik heb inmiddels al access op me pc gezet.
en ben driftig aan het zoeken naar een goede en nederlandse uitleg hoe ik een database moet maken, maar dat wil nog niet echt lukken...

iemand voor mij toevallig een linkje of iets dergelijks.. of tips etc....

• DizzyWeb
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 20:58

DizzyWeb

Ondertiteld

access?
XOOPS heeft zoals je bovenaan postte MySQL nodig, DIE moet je aan de praat krijgen.

• sanfranjake
  • Registratie: April 2003
  • Niet online

sanfranjake

Computers can do that?

(overleden)
Denk dat je toch beter nog even verder kunt gaan met je huiswerk ;)

GoT is geen helpdesk waar het allemaal voorgekauwd wordt. Als je nu al niet weet hoe je een database op moet zetten met MySQL of via PHpMyAdmin hoe moet het dan straks als bijvoorbeeld je database er mee kapt ?

Lees ff verder op de urls die ik in m'n vorige post stonden :

http://www.php.net
http://www.apache.org

Hier staat het antwoord tussen op al je vragen ;)
<?
echo "<html><head><title></title></head><body> ";
// vervang deze variabelen ***** met uw gegevens
$host="localhost";
$user="*****";
$password="*****";
// maak verbinding
mysql_connect($host, $user, $password);
$db_table = mysql_list_dbs();
for ($i = 0; $i < mysql_num_rows($db_table); $i++) {
echo(mysql_tablename($db_table, $i));
echo "<br>";
}
echo "</body></html> ";
?>
Op de vetgedrukte regel staat iets wat je misschien hebt gemist : sterretjes veranden in een geldige MySQL user en Pass, anders gaat 'ie nooit te nimmer niet connecten ;)
Verwijderd schreef op 14 januari 2004 @ 19:04:

maar je moet ook een database aanmaken, staat ook in de bovenste post.
dat doe je toch onder andere met access, heb ik al begrepen.
Ja, er staat ook expliciet bij dat dit MySQL dient te zijn.

MS Access is een heel ander soort database. Dit kan je niet
gebruiken waar MySQL benodigd is. Je kan met PHPMyAdmin net zo makkelijk editen. Vergeet niet om de config.inc.php aan te passen:)

[ Voor 54% gewijzigd door sanfranjake op 14-01-2004 19:11 . Reden: add ]

Mijn spoorwegfotografie
Somda - Voor en door treinenspotters

Verwijderd

Topicstarter
DizzyWeb schreef op 14 januari 2004 @ 18:58:
access?
XOOPS heeft zoals je bovenaan postte MySQL nodig, DIE moet je aan de praat krijgen.

• momania
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 23:04

momania

iPhone 30! Bam!

Verwijderd schreef op 14 januari 2004 @ 19:04:
[...]

MySQL is een database server, dus daar maak je je database in.
En als er ook in de specs staat dat je een MySQL database nodig hebt, moet je niet denken dat je het met een Access database af kan.

Hier houd de ondersteuning wel een beetje op.

Ik zou eerst eens gaan leren om berijpend de handleidingen door te nemen en termen etc. die je niet snapt eens gewoon op te zoeken met google.

Apache met php en mysql inrichten moet niet moeilijk zijn en het goed kunnen gebrijpen is toch wel basis kennis die we op GoT verwachten.

Neem je whisky mee, is het te weinig... *zucht*

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.