Zoals de topictitel al zegt... mijn lieve Geforce 3 Ti 200 heeft zijn tijd wel gehad en ik snak naar een upgrade naar een nieuwe videokaart... Hier zijn natuurlijk al honderden topics over om advies te geven welke momenteel het beste is enzo, maar mijn vraag is nou juist wanneer die R400 van ATI en NV40 van Nvidia nou eens uitkomen
Al zowat halverwege vorig jaar begonnen de geruchten al maar het is zo akelig stil nu dat ik hier nog maar eens raad vraag. Ik had me namelijk voorgenomen nog niet te upgraden naar de huidige generatie kaarten, maar te wachten (en wachten en wachten
) tot de volgende generatie... Nu had ik het idee om zeg maar als "tussenkaartje" bijvoorbeeld een Geforce FX5900XT aan te schaffen vanwege de laatste positieve reviews en prijzen... Wat denken jullie, is dat zijn geld waard zodat ik een paar maandjes door kan om DX9 games normaal te kunnen spelen, of moet ik kiezen om een (paar) maand(en) te wachten zodat ik gewoon de snelste op dat moment haal, want dat is de bedoeling, als de nieuwe generatie er is eindelijk eens mn geld verspillen en gewoon voor de meest aso kaart gaan, dus óók als ik tussendoor even die FX5900XT haal...
Je kan natuurlijk ook nog effe wachten tot de nieuwe generatie komt, en dan een 9800XT 256 kopen ofzo, die zijn dan heel wat aantrekkelijker geprijsd dan de 'new generation' , het voordeel je verspild niet te veel geld en hebt wel iets snels.
9.000wp - Atlantic Explorer V4 270 - Itho Amber 120 - Victron MP 5000 GX 15kWh Eel
Mjah wat jij zegt zit wat in natuurlijk, maar dat is niet helemaal wat ik bedoel... Ik wil juist weten van andere tweakers of zij het waard zouden vinden om voor 200 euro de FX5900XT aan te schaffen, als je wéét dat die na enkele maanden (laten we zeggen in maart?) vervangen zou worden door een kaart met de R400 of NV40 GPU? (en dan de FX5900XT tweedehands doorverkopen ofzo)
[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 08-01-2004 21:20 ]
Verwijderd
uhh, als je het financieel kan trekken, waarom niet dan?Verwijderd schreef op 08 januari 2004 @ 21:20:
Mjah wat jij zegt zit wat in natuurlijk, maar dat is niet helemaal wat ik bedoel... Ik wil juist weten van andere tweakers of zij het waard zouden vinden om voor 200 euro de FX5900XT aan te schaffen, als je wéét dat die na enkele maanden (laten we zeggen in maart?) vervangen zou worden door een kaart met de R400 of NV40 GPU? (en dan de FX5900XT tweedehands doorverkopen ofzo)
Zolang je je eten er niet voor moet laten is er geen enkel probleem toch?
ja dit had ik dus ook met de 9700 pro. Toen hij net uit was, kwam allweer de aankondiging dat de andere GPU zou komen. dus ik wachten en wachten.....
Ding kwam maar niet een jaartje of 3 kwart later toch maar de 9700 np aangeschaft en ik kan je zeggen, die dingen zijn echt mega snel ( heb hem wel @ pro) ik kan alle spellen op volle resolutie draaien, meestal nog wel met 4 of 6x AA aan... . Dus moet je maar nagaan wat die XT wel niet kan als je hem overclockt....
Ik zou echt niet meer wachten en gewoon die kaart kopen die je wilt, je zult er cker geen spijt van krijgen....
Ding kwam maar niet een jaartje of 3 kwart later toch maar de 9700 np aangeschaft en ik kan je zeggen, die dingen zijn echt mega snel ( heb hem wel @ pro) ik kan alle spellen op volle resolutie draaien, meestal nog wel met 4 of 6x AA aan... . Dus moet je maar nagaan wat die XT wel niet kan als je hem overclockt....
Ik zou echt niet meer wachten en gewoon die kaart kopen die je wilt, je zult er cker geen spijt van krijgen....
[ Voor 7% gewijzigd door STIMPPYYY op 08-01-2004 21:28 ]
de R400 van ati is al een hele tijd geleden geschrapt, hiervoor komt de R420 in de plaats, en waarschijnlijk is het niet eens zon revolutionaire chip, ws gewoon 8 pipelines met snellere vs/ps en mischien zelfs ps3/vs3 support
ook wordt gespeculeerd dat als het quad systeem echt zo soepel is als gehoopt wordt dat er een 12 of 16 pipeline versie komt
ook full fp32 support zal worden verwacht
wat dit precies betekent? dat hij sneller wordt maar meer niet
overigens komt hij als het goed is zo q1/q2 2004 maar je moet niet schrikken alstie q3 komt
<edit>
lijstje met speculations die ik van beyond3d forum heb gepikt:
speculatie is ook dat er in de r420/nv40 nog geen gebruik gemaakt wordt van GDDR3
ook wordt gespeculeerd dat als het quad systeem echt zo soepel is als gehoopt wordt dat er een 12 of 16 pipeline versie komt
ook full fp32 support zal worden verwacht
wat dit precies betekent? dat hij sneller wordt maar meer niet
overigens komt hij als het goed is zo q1/q2 2004 maar je moet niet schrikken alstie q3 komt
<edit>
lijstje met speculations die ik van beyond3d forum heb gepikt:
hoewel ik die 48GB bandwidth van de nv40 zeer betwijfelNV40
---
1) 600Mhz core on IBM's 0.13u technology, 48GB/s memory bandwidth with 256-bit GDDR2
2) 8x2 ( possibly 16x0 or 16x1 mode, although I'd find that rather stupid personally due to the focus on AA ).
3) FP32/FP16/FX16, this means PS1.4. is done in FX16 100% legally, while it would seem logical for PS2.0. partial precision to be done in FP16 unless MS decides to expose the HW better in an upcoming DX9 revision.
4) ( unsure ) HUGE die, NVIDIA is most likely artificially increasing die size to make cooling more efficient.
5) Slightly beyond PS3.0. / VS3.0. specificiations ( not anywhere as much as PS2.0.+ and VS2.0.+ were compared to the PS/VS2.0. standard though, I assume ).
6) Support of a Programmable Primitive Processor
7) The only units being shared between the VS and the PS are the texture lookup units ( NOT addressing units; addressing is still done on a standard FP32 unit ).
8 ) Most likely no 512MB version, that's still overkill IMO.
9) PCI-Express support, most likely ( but not certainly ) through a compatibility bridge between AGP and PCI-Express.
10) Completely new AA algorithm, most likely a stochaistic(sp?) approach.
---
Release: February-March 2004
And when it comes to the NV50...
---
1) Full ILDP; sharing of VS/PS units
2) 0.09u most likely
3) Not a TBDR!
speculatie is ook dat er in de r420/nv40 nog geen gebruik gemaakt wordt van GDDR3
[ Voor 69% gewijzigd door bolleh op 08-01-2004 22:07 ]
Bedankt voor de info... sjah dat van q2 of misschien zelfs q3 2004 staat me helemaal niet aan. Ik denk dat ik maar de knoop doorhak en nu even een budget kaartje koop om de dx9 games tenminste een beetje normaal te kunnen spelen en dan over een aantal maanden de zaak nog eens bekijken.
- We Are Borg
- Registratie: April 2000
- Laatst online: 07:50
Moderator Wonen & Mobiliteit / General Chat
Kan je een goede motivatie geven waarom je wilt wachten? De snelheid waarmee nieuwe GPU's uitkomen is enorm snel en je kaartje in na een korte tijd als snel niet meer een van de snelste. Als je nu wacht op de nieuwe generatie, wat let je dan om dan te horen dat de ATI 25000XXL Pro binnen 3 maanden op de markt komt en die dan wilt kopen. Zo blijf je wachten 
Wachten bij computer hardware is bijna nooit handig, zeker niet omdat je het nieuwste wil hebben.
Wachten bij computer hardware is bijna nooit handig, zeker niet omdat je het nieuwste wil hebben.
Verwijderd
Nou, heb 2 jaar plezier gehad van mijn GF3.... Heb vorige week de knoop doorgehakt en een ASUS R9800 XT gehaald.
Wat ik wil zeggen is:
Als je de huidige spellen en spellen in de nabije toekomst (HL2 anyone?) fatsoenlijk in volle glorie wilt draaien. Moet je gewoon upgraden... Welke kaart?
Nvidia of ATI??? Goede vraag. Maar welke je ook kiest. Beide zijn absoluut geen miskoop. (De top modellen dan)
En dan te bedenken van GF3 naar GFX5950 of R9800, Je zal er altijd meer dan 500% op vooruit gaan. (percentages afgeleid van 3DMark 2K3 benches)
Ik ben naar ATI geswitched voor de goede AA en de gratis HL2 bon.
Qua beeldkwaliteit ben ik er absoluut op vooruit gegaan.
Wat ik wil zeggen is:
Als je de huidige spellen en spellen in de nabije toekomst (HL2 anyone?) fatsoenlijk in volle glorie wilt draaien. Moet je gewoon upgraden... Welke kaart?
Nvidia of ATI??? Goede vraag. Maar welke je ook kiest. Beide zijn absoluut geen miskoop. (De top modellen dan)
En dan te bedenken van GF3 naar GFX5950 of R9800, Je zal er altijd meer dan 500% op vooruit gaan. (percentages afgeleid van 3DMark 2K3 benches)
het maakt nu niet zoveel uit naar welke je overstapt nee, maar in de toekomst kan je overstap naar een 5900 je duur komen te staan, de nvidia's zijn nog steeds een stuk trager met PS2 dan de ati's, en dat verschil wordt alleen maar groter naarmate je zwaardere games speelt, zoals HL2 of doom 3Verwijderd schreef op 08 januari 2004 @ 23:23:
Nou, heb 2 jaar plezier gehad van mijn GF3.... Heb vorige week de knoop doorgehakt en een ASUS R9800 XT gehaald.
Wat ik wil zeggen is:
neemt niet weg dat het lekkere kaarten zijn, ik moet ook een temp kaart hebben omdat mn radeon 9700 voor RMA gaat en ik toch flink snelheid nodig heb in oudere games(voornamelijk q3, devwerk) en ga dan ook voor een 5900xt, maar zodra mn 9700 terug is gaat die er weer in
ook als je FSAA wil gebruiken is ati een betere keus, hoewel de FSAA modes van ati ook niet altijd lekkere resultaten geven
Verwijderd
Ik ben voor ATI gegaan, ik heb NVidia nog niet vergeven voor mijn vorige kaart (Geforce4MX)
Om deze reden wil ik ook weten wanneer de volgende generatie komt, als dat snel is en de prijzen van de 9800Pro dalen flink kan ik die aanschaffenDracoplasM64 schreef op 08 januari 2004 @ 20:59:
Je kan natuurlijk ook nog effe wachten tot de nieuwe generatie komt, en dan een 9800XT 256 kopen ofzo, die zijn dan heel wat aantrekkelijker geprijsd dan de 'new generation' , het voordeel je verspild niet te veel geld en hebt wel iets snels.
Heb een upgrade nodig =/
Pagina: 1