Toon posts:

[WinXP] install succesvol, maar boot in zwart scherm/freeze

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hopelijk kan iemand me helpen met dit vervelende probleem. In de fora staan een boel mensen met ruwweg hetzelfde probleem, maar geen van de suggesties hebben me nog geholpen; here goes:

Compleet leeg systeem, installatie van WinXP Pro. Zowel slipstreamed SP1 als de originele cd gebruikt. De boosdoener: Athlon 2100, 512Mb, Epox 8K5A2+ plank, XFX Geforce FX 5200, WD 120Gb.
Belangrijke notitie: ik heb zelf de HD leeggerost, er stond een *werkende* XP Pro op, die ik zelf te veel gesloopt had en wilde ff een verse. Die is alleen nooit 'nieuw' geinstalleerd geweest op dit systeem, de meeste onderdelen zijn er langzaamaan bij-geupgrade.

Afijn, installatie gaat succesvol, maar zodra er de eerste keer in de GUI geboot moet worden, dus na het 'Windows-laadt-nu' scherm, gaat en blijft het scherm op zwart, en alles op slot. De monitor blijft gek genoeg actief, gaat niet in slaapmode.

Dit is precies op het moment dat de resolutie veranderd moet worden, dan wel het moment dat de grafische drivers ingezet gaan worden. (het laatste wat er te zien is, is dat het scherm even flakkert, zoals je verwacht bij een mode-verandering)

In Safe-mode kan ik wél booten!
Er staat dan dat er een standaard vga driver is geinstalleerd. Deze kan ik veranderen in welke nVidia driver versie dan ook - het resultaat is nog steeds even waardeloos.

Geprobeerd: AGP Aperture grootte veranderen. FIXMBR, FIXBOOT etc. Natuurlijk is er met een nieuwe install niks mis met NTLDR enzo, maar toch getest.
Ook F5 geduwd in begin van installatie om ACPI systeem te kunnen kiezen (of niet, heb ook in BIOS ACPI uit gezet). Geen resultaat.

Het enige dat ik niet kan doen, is een andere grafische kaart proberen, omdat ik die domweg niet heb, de 5200FX is net een nieuwe aankoop! Plus, ik wéét dat hij werkt in XP, dat heeft 'ie immers al een paar weken gedaan.

Heeft iemand een idee!? Thanks!

• Device Manager
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 07-06-2024

Device Manager

5.9L diesel 4X4 325pk en 826Nm

Heb je de AGP/chipset drivers geinstalleerd? Daar het lijkt alsof je systeem op blanko gaat op het moment dat je video driver moet laden, zou het misschien met de AGP/chipset driver te maken kunnen hebben.

<a href=http://www.tweakers.net/gallery/53099/sys>Mijn systeem</a>

• ascona
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 14-02-2022
probeer ,booten in safe mode,
en dan de orginele driver laden.
en de moederbord drivers natuurlijk.

• RSpliet
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 27-11-2025

RSpliet

*blink*

Verwijderd schreef op 08 januari 2004 @ 20:38:
Het enige dat ik niet kan doen, is een andere grafische kaart proberen, omdat ik die domweg niet heb, de 5200FX is net een nieuwe aankoop! Plus, ik wéét dat hij werkt in XP, dat heeft 'ie immers al een paar weken gedaan.
offtopic:
Daar staan 2 hele opvallende dingen in. 1. Je pas nieuw gekochte FX 5200. Dat klinkt als de nVidia Geforce FX 5200, welke de meest brakke nVidia kaart is die ik ooit heb gezien voor zijn tijd. 1. Hij deed t al 'een paar weken'. Dus je hebt deze pc 1/2 maanden, en je moet m al formatteren. Dan doe je toch echt iets verkeerd, ik doe nu al 5,5 jaar met m'n pa's pc, zonder dat ie ooit geformatteerd hoefde.

Staat in de bios het geheugen v je videokaart goed ingesteld(hoe heette dat ookalweer). De nVidia drivers geupdate naar numero 53.03?

[ Voor 3% gewijzigd door RSpliet op 08-01-2004 20:52 ]

Schaadt het niet, dan baat het niet

Verwijderd

Topicstarter
[quote]
offtopic:
Daar staan 2 hele opvallende dingen in. 1. Je pas nieuw gekochte FX 5200. Dat klinkt als de nVidia Geforce FX 5200, welke de meest brakke nVidia kaart is die ik ooit heb gezien voor zijn tijd. 1. Hij deed t al 'een paar weken'. Dus je hebt deze pc 1/2 maanden, en je moet m al formatteren. Dan doe je toch echt iets verkeerd, ik doe nu al 5,5 jaar met m'n pa's pc, zonder dat ie ooit geformatteerd hoefde.

Dat het een brakke kaart is misschien, tja, ik heb een beperkt budget. Dat 'ie het al een paar weken deed, zei ik om uit te leggen dat de kaart, en de drivers op zich, het prima doen in XP, maar *na een upgrade*, met een verse install had ik het nog nooit geprobeerd.
M'n WinXP stond er al een jaar of 2 op, maar ik had lopen experimenteren en nu was 'ie te brak geworden (steeds crashen enzo). Als jij al 5,5 jaar met eenzelfde windows installatie doet, gebruik je je pc heel anders dan ik. Elke tweaker zal weten dat als je bergen softwares installeert en in de registry gaat kloten met dingen waar je niks van weet, je veel leert, maar ook veel nieuwe installs moet doen. No problem, vind ik, mits de installatie prodecure werkt...
Staat in de bios het geheugen v je videokaart goed ingesteld(hoe heette dat ookalweer). De nVidia drivers geupdate naar numero 53.03?
Aperture size? Zoals ik zei, ik heb alle settings geprobeerd, omdat dat met ATI kaarten eenzelfde probleem oplost. En ja, zoals ik ook al zei, zowel de standaard als de SP1 als de laatste nieuwe en elke andere versie (goed, ik heb drie van de grote releases getest) geven hetzelfde non-resultaat.

Verwijderd

Topicstarter
ascona schreef op 08 januari 2004 @ 20:42:
probeer ,booten in safe mode,
en dan de orginele driver laden.
en de moederbord drivers natuurlijk.
Ik weet niet precies wat je met originele driver bedoelt. Dat is waar de installatie mee begint, en dat is welke gelijk ermee ophoudt. (vermoed ik nu, misschien is heel iets anders de oorzaak). Net zoals de laatste nieuwe, of andere versies van de nVidia drivers, is het resultaat eender: zwart scherm.

Moederbord drivers (met en zonder) maken geen verschil.

Heb net nog een nieuwere BIOS van Epox geflasht, maar alweer: no luck.

• Spacecowboy
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 15-05 08:25

Spacecowboy

XBL: Biggmans

Naar mijn idee past windows ergens tijdens die install de resolutie aan (naar 800X600); je kan dan op ok klikken of niks doen (en dan na 15 secs weer terug naar 640X480; doet 'ie dat bij jou ook, of niet??

HENG HENG

Verwijderd

Topicstarter
jeroen1001 schreef op 08 januari 2004 @ 21:39:
Naar mijn idee past windows ergens tijdens die install de resolutie aan (naar 800X600); je kan dan op ok klikken of niks doen (en dan na 15 secs weer terug naar 640X480; doet 'ie dat bij jou ook, of niet??
Goeie. Zover haal ik het nu net niet. Op het moment dat dat zou moeten gebeuren (volgens mij niet bij CRT monitoren, maar kan me vergissen), is het precies afgelopen. Zie bijv http://www.winsupersite.com/showcase/windowsxp_sg_clean.asp

Ik heb hem meer dan een uur aan laten staan, in de hoop dat er nog iets gebeurde, maar helemaal niks. Niet zo gek, hij's echt helemaal bevroren.

Gek genoeg vind ik in forums en nieuwsgroepen tientallen en tientallen anderen met dit probleem. Het lijkt ook wel of het in het begin van XP (2001) voorkwam en nu weer vaker voorkomt. Rare zaak.

• Godjira
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 14-05 11:33

Godjira

To infinity and beyond!

Verwijderd schreef op 08 januari 2004 @ 23:06:
[...]

Goeie. Zover haal ik het nu net niet. Op het moment dat dat zou moeten gebeuren (volgens mij niet bij CRT monitoren, maar kan me vergissen), is het precies afgelopen. Zie bijv http://www.winsupersite.com/showcase/windowsxp_sg_clean.asp

Ik heb hem meer dan een uur aan laten staan, in de hoop dat er nog iets gebeurde, maar helemaal niks. Niet zo gek, hij's echt helemaal bevroren.

Gek genoeg vind ik in forums en nieuwsgroepen tientallen en tientallen anderen met dit probleem. Het lijkt ook wel of het in het begin van XP (2001) voorkwam en nu weer vaker voorkomt. Rare zaak.
Ook bij CRT monitoren wordt die resolutie veranderd. Is om het grafisch allemaal wat spectaculairder te maken, volgens win xp dan ;).

Je kunt in de bios proberen om alle shadowing opties uit te zetten. Daarnaast om de caching van je video kaart uit te schakelen en dan te kijken wat er gebeurd. Dit wil ook weleens de fout zijn als de juiste drivers er nog niet op staan. Probeer het eens.

Profile

• ascona
en hoe zwaar is de voeding?

Verwijderd

Topicstarter
Godjira schreef op 08 januari 2004 @ 23:12:
[...]

Ook bij CRT monitoren wordt die resolutie veranderd. Is om het grafisch allemaal wat spectaculairder te maken, volgens win xp dan ;).

Je kunt in de bios proberen om alle shadowing opties uit te zetten. Daarnaast om de caching van je video kaart uit te schakelen en dan te kijken wat er gebeurd. Dit wil ook weleens de fout zijn als de juiste drivers er nog niet op staan. Probeer het eens.
Gedaan, ook AGP op 1x gezet (lees net in een oude usenet posting dat dat iemand hielp), maar helaas! Man, ik word hier ondertussen (al vanaf maandag bezig met dit kreng) echt tam van.
ascona schreef op 08 januari 2004 @ 23:15:
en hoe zwaar is de voeding?
350W - zou wel gek zijn dat deze opeens een probleem zou geven, precies op het moment van een cleane install...

• zetje01
  • Registratie: Augustus 1999
  • Laatst online: 15-05 18:11
Ik zou toch even van iemand een andere videokaart zien te regelen voor tien minuten...

• ascona
[...]

350W - zou wel gek zijn dat deze opeens een probleem zou geven, precies op het moment van een cleane install...[/quote]

tis anders niet de eerste keer,dat er iets voor mijn neus dood gaat.
maar meten is weten. ;)

Verwijderd

Topicstarter
zetje01 schreef op 08 januari 2004 @ 23:32:
Ik zou toch even van iemand een andere videokaart zien te regelen voor tien minuten...
Je hebt gelijk, het is een te grote mogelijkheid om niet te testen. Iedereen hier kan met geweldige ideeen komen (en doet dat ook, thanks!) maar zonder die kaart te wisselen, weet je te weinig hoe het verder moet.

Als ik morgen op werk m'n pc kan openen ;) , zal het wel weer een Geforce worden, maar een eerste generatie - een 256DDR. Hopelijk geeft die niet dezelfde problemen. Zo wel, dan wordt het nog vetter balen.

Morgen hoe dan ook een rapportage!

• Godjira

Godjira

To infinity and beyond!

Verwijderd schreef op 08 januari 2004 @ 23:54:
[...]

Je hebt gelijk, het is een te grote mogelijkheid om niet te testen. Iedereen hier kan met geweldige ideeen komen (en doet dat ook, thanks!) maar zonder die kaart te wisselen, weet je te weinig hoe het verder moet.

Als ik morgen op werk m'n pc kan openen ;) , zal het wel weer een Geforce worden, maar een eerste generatie - een 256DDR. Hopelijk geeft die niet dezelfde problemen. Zo wel, dan wordt het nog vetter balen.

Morgen hoe dan ook een rapportage!
Lijkt me een goed plan. Je blijft zo bezig. Hopelijk kom je dan achter het probleem, begin zo langzamerhand te denken dat je videokaart brak is, maar goed. Succes in ieder geval.

Profile

Verwijderd

Topicstarter
Opgelost!
Nou ja, min of meer.

Grafische kaart uitgewisseld: geen verschil, nog steeds een zwart scherm.

Toen m'n *Nederlandse* XP cd gepakt, en die volgens dezelfde procedure als de Engelse (waar het de hele tijd om ging) geinstalleerd.

Dat ging compleet probleemloos!

Hierna op een andere computer nog even gecheckt of ik gek was geworden en de Engelse geinstalleerd: dit ging zoals altijd vlotjes en zonder problemen.

Om één of andere zeer wazige reden, wil één van m'n configuraties dus absoluut niets te maken hebben met de Engelstalige XP.

Te vreemd voor woorden en ik wil nog steeds af van de nederlands-talige, maar voorlopig hou ik het voor gezien wat betreft xp-installaties... 8)7

Bedankt, allen, voor de ondersteuning! :)

• Godjira

Godjira

To infinity and beyond!

Verwijderd schreef op 09 januari 2004 @ 21:36:
Opgelost!
Nou ja, min of meer.

Grafische kaart uitgewisseld: geen verschil, nog steeds een zwart scherm.

Toen m'n *Nederlandse* XP cd gepakt, en die volgens dezelfde procedure als de Engelse (waar het de hele tijd om ging) geinstalleerd.

Dat ging compleet probleemloos!

Hierna op een andere computer nog even gecheckt of ik gek was geworden en de Engelse geinstalleerd: dit ging zoals altijd vlotjes en zonder problemen.

Om één of andere zeer wazige reden, wil één van m'n configuraties dus absoluut niets te maken hebben met de Engelstalige XP.

Te vreemd voor woorden en ik wil nog steeds af van de nederlands-talige, maar voorlopig hou ik het voor gezien wat betreft xp-installaties... 8)7

Bedankt, allen, voor de ondersteuning! :)
Ik ben blij voor je dat het is opgelost, maar toch wel vaag dat een Engels talige XP totaal niet wil op je systeem. Misschien toch eens een XP install doen van een andere cd (je weet maar nooit), zodra je het weer aan durft ;) . Anders maak je van je huidige install een ghost image, zodat je altijd terug kan naar je werkende configuratie.

Profile

Verwijderd

Topicstarter
Godjira schreef op 09 januari 2004 @ 23:08:
[...]

Ik ben blij voor je dat het is opgelost, maar toch wel vaag dat een Engels talige XP totaal niet wil op je systeem. Misschien toch eens een XP install doen van een andere cd (je weet maar nooit), zodra je het weer aan durft ;) . Anders maak je van je huidige install een ghost image, zodat je altijd terug kan naar je werkende configuratie.
Thanks. Tja, wie verzint zo iets nou... ondertussen weet ik wel weer een boel over XP troubleshooting :)
Deze (pogingen tot-) installaties zijn allemaal van originele cds gedaan, behalve die ik geslipstreamed had natuurlijk. Dus ik voel me niet bezwaard om gewoon een Engelse ISO downen, en die eens te proberen. Ook al was die engelse cd niet direct van mij, maar van werk... Ach, volumelicentie is volumelicentie ;)

Reken maar dat ik een GhostImage heb gemaakt!!
Pagina: 1