Toon posts:

vraagje over LG F900p

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb een vraagje, mischien een vreemde vraag maar goed.

Ik heb nu een paar dagen een LG Flatron F900P, maar op een of andere manier lijkt het beeld helemaal niet rustig aan me ogen...

het beeld vond ik eerst niet zo scherp dus heb ik in plaats van een gewone monitor kabel een BNC kabel geprobeerd dit helpt wel iets, maar toch lijkt het beeld niet rustig aan me ogen.

heb nog wel wat gespeeld met de settings van mijn monitor, en het verbeterd wel iets, maar toch lijkt het wel of mijn "oude" compaq 17inch monitor een rustiger beeld aan me ogen geeft... en dat vind ik nogal vreemd, ten eerste is dat een voetbal en de refreshrate staat daar maar op 75, terwijl ik die mij me LG al op 100 heb gezet.

aan me videokaart zal het ook wel niet echt liggen, ten minste een Ati9700Pro is toch niet zo slechte kaart lijkt me, wat signaal betreft.

ik heb ook al gekeken of er ergens misschien storende dingen in de buurt liggen zoals netspannings kabels, speakers en dergelijke...

dus is het nou dat ik aan de monitor moet wennen??? of iets anders, ik wordt na een paar uur werken achter deze monitor helemaal gaar aan me ogen, terwijl als ik dat achter me oude (voetbal) compaq 17inch ik er na 4 uur nog geen last van heb.

ik vind eigenlijk ook dat de letters wel iets scherper hadden gemogen, tis gewoon heel raar, de letters zijn niet geheel onscherp, maar toch komen ze op mijn 17inch rustiger en scherper over. het lijkt gewoon of overal een of andere vreemde wazigheid overheen zit, terwijl met gewoon kleur en foto's ik wel degelijk zie dat die op mijn LG wel een heeeeeeeeeeel stuk mooier zijn, tis eigenlijk voornamelijk met text enzo, en al helemaal als de achtergrond wit is.

dus misschien dat iemand hier ook ervaring mee heeft, in ieder geval hoop ik dat iemand misschien weet waar het aan ligt!!??

Verwijderd

TFT? of CRT?

Verwijderd

Topicstarter
de LG LG F900p is een 19inch Flatron monitor (dat platte beeld zonder raster lijntjes)

Verwijderd

Topicstarter
Ik ben nog is verder gaan zoeken,

en dit fenomeen kan ook te maken hebben met convergentie, maar goed, je kan bij die flatrons dus alleen de horizontale convergentie bijstellen en niet de verticale.

het rare is dat de convergentie op mijn 17inch compaq minder lijkt te zijn als op me flatron, kan dit komen dat het op een 19 inch gewoon meer voorkomt??? of wat anders, want het feit blijft ondanks dat het beeld wat minder mooi is van de compaq, het wel rustiger aanvoelt op je ogen, in ieder geval wat scherpte op tekst betreft. En ik wou zo graag een platte :'(

maar goed, het lijkt er dus op dat je dit voor lief moeten nemen ofzo? ik krijg gewoon letterlijk hoofdpijn van het lezen op dit scherm, ik zit nu zelfs weer achter me oude compaq 17 inch, wat verschrikkelijk is, alles lijkt nu helemaal extreem bol, maar goed, ik heb net gewoon wat in moeten nemen tegen de hoofdpijn, door dat 19inch scherm van LG |:(, ik weet echt wel dat ik best een beetje kritisch ben, maar barstende hoofdpijn krijgen van een beeldscherm lijkt me niet goed....

zit me ook niet echt mee hiervoor eerst 3 keer een iyama geprobeerd, die lijntjes flipte ik van, maar goed, dat was gewoon verschrikkelijk, iedere keer was er wel weer iets mee aan de hand, totdat ik geeist heb dat ik me geld terugkrijg, en toen kreeg ik per toeval die compaq 17inch crt monitors, en die werkte wel redelijk tot goed, in ieder geval beter als die iyama's

dus ik denk nou toch maar weer is een gok nemen en een LG 19inch flatron nemen, en nu begint dat KL*te verhaal opnieuw... kunnen er ook nog goede monitors gemaakt worden ofzo???!!! |:(

Verwijderd

Topicstarter
jammer, blijkbaar heeft niemand z' on monitor, of deeld de info niet....

was gewoon benieuwd wat de ervaring (praktijk!) was met andere gebruikers van deze monitor

• koraks
  • Registratie: Oktober 2003
  • Niet online
het rare is dat de convergentie op mijn 17inch compaq minder lijkt te zijn
Convergentie is het samenkomen van de grone, rode en blauwe beeldpunten zodat het juiste beeld gevormd wordt (kort door de bocht). Er is dus niet zoiets als 'meer convergentie' of 'minder convergentie'. De convergentie (lett. vertaald iets als 'samenkomst') moet precies goed zijn om een scherp beeld te krijgen. Blijkbaar is jouw scherm niet goed afgeregeld. IMO zou je terug moeten gaan naar LG met je scherm om hem correct af te laten regelen, of, als dat niet mogelijk is, een nieuw scherm los te peuteren. Dit scherm is gewoon niet goed en daar moet de leverancier/fabrikant iets aan doen.

edit:
Ironisch genoeg is juist het feit dat je een scherm hebt gezocht zonder die twee horizontale (stabilisatie) lijntjes een extra risico. Het is namelijk veel moeilijker (lees: praktisch onmogelijk) om een DiamondTron/Trinitron buis te maken met díe afmetingen en díe puntgrootte zónder stabilisatielijnen maar toch met een scherp beeld. Ik denk dat je beter af zou zijn met een scherm mét die lijntjes. Uit eigen ervaring kan ik je melden dat je aan die lijntjes best wel went na een paar dagen en dat het dan reuze meelvalt. Ik werk hier zelf nog met een CTX PR705F (17" DiamondTron, met lijntjes) en die bevalt prima, maar ook de (duurdere) Iiyama's zijn uitstekend, maar ik begrijp dat je daar toevallig slechte ervaringen mee hebt.

[ Voor 37% gewijzigd door koraks op 12-01-2004 11:32 ]

• Appelsap
  • Niet online
koraks schreef op 12 januari 2004 @ 11:29:
[...]
Convergentie is het samenkomen van de grone, rode en blauwe beeldpunten zodat het juiste beeld gevormd wordt (kort door de bocht).
Als de convergentie niet goed staat, zie je bij witte tekst op een zwarte achtergrond links en rechts en/of boven en onder kleuren.

Misschien doelt hij op de 'focus' van de electronenstraal. Als die straal niet goed op het scherm is gefocussed, dan smeert ie wat uit over de pixels eromheen, als een hele lichte waas. Convergentie kun je in een softwarematig (service)menu meestal wel bijstellen, maar focus zal hardwarematig ingesteld zijn.
edit:
Ironisch genoeg is juist het feit dat je een scherm hebt gezocht zonder die twee horizontale (stabilisatie) lijntjes een extra risico. Het is namelijk veel moeilijker (lees: praktisch onmogelijk) om een DiamondTron/Trinitron buis te maken met díe afmetingen en díe puntgrootte zónder stabilisatielijnen maar toch met een scherp beeld. Ik denk dat je beter af zou zijn met een scherm mét die lijntjes. Uit eigen ervaring kan ik je melden dat je aan die lijntjes best wel went na een paar dagen en dat het dan reuze meelvalt. Ik werk hier zelf nog met een CTX PR705F (17" DiamondTron, met lijntjes) en die bevalt prima, maar ook de (duurdere) Iiyama's zijn uitstekend, maar ik begrijp dat je daar toevallig slechte ervaringen mee hebt.
Mee eens. Ik heb een 19" Iiyama met die lijnen, en na een week zie je ze niet meer, ook niet bij het tekstverwerken, en al zeker niet bij ander gebruik.

• koraks
  • Niet online
Ah, dank je Appelsap, je weet het een stuk duidelijker uit te leggen dan ik ;)

@TS: afregelen die monitor! Ik neem aan dattie nog binnen de garantie is, dus op naar de winkel!
Pagina: 1