Toon posts:

Beste linux distro?

Pagina: 1
Acties:
  • 125 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Ik wil met Linux gaan beginnen (hoor er teveel goede dingen over) en vraag me nu af waar ik het beste mee kan beginnen?
Redhat 7 hoor ik heel goede dingen over, maar ook over Mandrake (al schijnt dit vooral X-windows te zijn)
En dat KDE gebeuren klinkt ook allemaal erg goed.

En waar kan ik deze dingen downen? Was gisteren op de ftp van chello voor redhat ISO's maar die bestanden waren van de server gehaald!

• Eguan
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 07-11-2024

Eguan

Be Creative !

Als je Linux gewoon is op een oude machine die ergens in een hoekje staat wil installen dan kan je lekker RedHat 7.0 gebruiken

Wanneer je hem voor server doeleinden gaat gebruiken dan moet je toch wel zorgen dat je iets van RedHat 6.2 in handen krijgt. Gebruik nooit maar dan ook nooit een .0 versie van Linux voor server doeleinden. Dit omdat ze vaak zo lek zijn als een mandje.

Voor de wat gevorderede linux gebruiker is Slackware wel leuk, maar als je een wat moeilijkere 'Linux X-window Distro' zoekt dan moet je maar mandrake 4.2 nemen.

En als je weer even iets anders dan Linux wil hebben dan pak je gewoon FreeBSD

edit:

Je kan de meeste distro's wel downloaden bij http://www.linuxiso.org/

Maar de Distro's zelf hebben hun eigen distro op hun ftp staan. Check hun sites maar voor evt. snellere ftp adresjes.

http://www.redhat.com
http://www.slackware.com

Dat waren nog wat simpele linkjes :)

Sommige dingen moet je geloven om ze te kunnen zien. http://www.becreative.nu/

• Meuk
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 11-07 13:08
Debian met GNOME desktop...

ASUS TUF Gaming Z690-PLUS WIFI D4, Intel Core i5-12600KF, Kingston Fury Beast KF432C16BB1K2/32, Gigabyte AORUS GeForce RTX 3070 Master, Lexar NM790 2TB

• jant
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
Slackware 7.1 bevalt errug goed. Daarvoor redhat 5.2 gedraaid. Daar heb ik het op geleerd.

groet groet
Jan-Tiddo

Een album per dag; een selectie: https://open.spotify.com/playlist/6s3nNLl8pJpCwLR3LPligA?si=dddc51153b2a49e8

Verwijderd

Kies wat en probeer't, zoek oude topics op maar close this PLEASE. Dit is al zooo vaak beantwoord en d'r is toch geen goed antwoord op te geven..

• FatalError
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 10:34
Slackware 7.1 gebwuik ik ook, is heel erg goed.
Ik zou geen RedHat 6.2 nemen, die is verschrikkelijk kut, neem versie 6.1 ofzo.

If it ain't broken, tweak it! | gasloos sinds oktober 2025, hoekwoning 1978 | 10kWp PV, Panasonic K serie 7kW, Atlantic Explorer V5 270L | Tesla Model Y | 3x Victron MP2 6k5, 48kWh

Verwijderd

Topicstarter
Ben nu redhat 7 aan het downen op advies van een vriend van me

Verwijderd

Dit is al de duizendste topic die hier overgaat. Als je aandacht wil ga dan naar een psycholoog ofzow en lees anders eens oude topics of probeer gewoon!

Verwijderd

Topicstarter
Als je je irriteerd aan topics bezoek dan eens een psychiater!:)

Laat iedereen in zijn waarde of blijf hier weg:)

• Pc123
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 09:24
Mandrake 7.2 is een hele goeie distro, makkelijk te installeren, hele hoop mogelijkheden. Ik typ dit bericht ook vanuit mandrake 7.2 en dit is mijn eerste ervaring met linux, daarvoor wist ik er dus nog helemaal niks van (maar dat is gelukkig veranderd)

• mavink
  • Laatst online: 27-05 09:16
En ik tik dit bericht op een pc met Debian... Maakt dat debian daarom beter? (Wat mij betreft wel, anders had het niet op m'n pc gestaan uiteraard)

Verwijderd

Het is meer dat ik het nut niet van deze topics zie, waarom zou je dingen vragen waar allang 20x antwoord op is gegeven. Scheelt tijd als je gewoon ff naar oude topics kijkt. ( er zijn er altijd wel 4 'actieve').
Dan zijn er minder topics en is er even veel info en worden andere vragen waar niet ieder1(dit soort topics weet ieder1 wel een antwoord op, ieder1 noemt gewoon zijn eigen distro of wat in de laatste computer idee stond ) zomaar antwoord op weet niet snel naar beneden gedrukt.

Verwijderd

:r
TH1J5, sjesus als je je aan een topic irriteert, waarom open je hem dan?!
sjesus als je in de listing kijkt scheelt het 1 regeltje op je beeldkanon als deze topic er niet zo staan.|:(
man o man, wat doen we moeilijk

• Pc123
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 09:24
Op maandag 11 december 2000 19:42 schreef vink het volgende:
En ik tik dit bericht op een pc met Debian... Maakt dat debian daarom beter? (Wat mij betreft wel, anders had het niet op m'n pc gestaan uiteraard)
ik neem aan dat je het wel met me eens bent dat voor een beginnende linux gebruiker (daar gaat dit topic ook over) mandrake 7.2 een hele goeie keuze is. Ik ben immidels al geen beginnende linux gebruiker meer maar ik vind mandrake nog steeds een hele goeie distro.

• Batje4
  • Laatst online: 08-07 12:51
Hoe ik ben begonnen (zo'n drie maanden geleden):
1. Ik kwam bij de Slegte een boek over Linux tegen met RH5.5 en heb die meegenomen. Is totnutoe een soort basis voor mij. Lekker zitten rommelen op een partitie!
2. toen Mandrake7: erg gemakkelijk te installeren, maar wel ontzettend space-consuming (geinstalleerd: makkie, gebruikt: OK, documentatie: minder (niet weinig, maar minder)
3. Na een week toch RedHat 6.2: gemakkelijk te installeren, maar moeilijker dan Mandrake (geinstalleerd: makkie, gebruikt: nog steeds als router/DNS/Firewall/ftp-server/apache/ssh), documentatie: alles om een briljante rh6.2 config in elkaar te knutselen met uitgebreide voorbeelden staat in Securing And Optimizing Red Hat Linux: http://www.openna.com/books/Securing-Optimizing-Linux-RH-Edition-1_3.pdf en als je even doorzoekt vind je ook een diskette met voorbeeldbestanden - super handig! En omdat het 's werelds meest gebruikte distro is zijn er erg veel howto's en newsgroups waar je info kunt halen)
4. Toen op mijn werk de RH6.2 server onderuit werd gehaald zijn we gaan zoeken naar een goede vervanger. Voorlopig denken we die gevonden te hebben in Slackware. Ik draai hem nu thuis als knutselpartitie en WOW! FAST! Maar het is wel een distro voor gevorderden (installatie: moeilijker, documentatie: geen pdf dus boek gekocht (Install, Configure and Optimize Slackware Linux) en enkele newsgroups, prestatie tot zover: retesnel (echt!) en lekker kaal zodat je alles zelf mag toevoegen ipv zoals bij RedHat dat je alles eruit moet slopen.

Hopelijk heb je hier iets aan.

Het is vast wel mooi weer buiten.

• dreambofh
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 21-07 20:08
Hmmm...

Ik heb nu een Redhat Linux 7 PC.
Deze heb ik wat geoptimaliseerd door overbodige shit er af te halen... en ik moet zeggen.... hij werkt super!

Komt misschien ook door m'n snelle PeejCeej.

• Mister_X
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 07-04 08:41
welke onzinnige troep dan?>

• balk
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 07:27
Op dinsdag 12 december 2000 11:05 schreef Mister_X het volgende:welke onzinnige troep dan?>
Alles wat je niet nodig hebt :)
Als je geen printer hebt kan je lpd uitzetten/weghalen, als je in de console toch geen muis gebruikt kan je gpm weghalen, als je geen mailserver wil zijn kan je sendmail weghalen, apache wellicht, usb-support niet op laten starten en weet ik wat nog meer voor onzin.

• mavink
  • Laatst online: 27-05 09:16
Laten we eens algemeen zeggen dat je twee soorten linux-distrubuties hebt; de ene installeert alles wat je misschien ooit nodig zou kunnen hebben (bv Redhat) en de andere installeert alles wat je zeker nodig hebt (bv Debian).

De eerste is leuk voor beginners, maar je bent later veel tijd kwijt met het wissen van onnodige troep, en je hebt meer programma's met potentiele beveiligingsproblemen.

De tweede is leuk als je weet wat je doet, zo is het dus echt niet nodig dat er een X-server wordt geinstalleerd op je firewall, alleen omdat het installatieprogramma X nodig heeft.

Gooi daar het gemak van apt-get bij (apt-get update; apt-get upgrade -> hee allemaal leuke nieuwe versies van m'n software geinstalleerd en alle security updates klaar :9 ) en dan is wel duidelijk wat _ik_ de beste distro vind. Maar voor beginners is het misschien niet zo handig...

• Theguide
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 26-06-2025
Ik vond slackware 7.1 het einde gewoon.
Totdat ik een Geforce kaart in m'n systeem kreeg....
Daarvoor moest ik gaan upgraden naar X 4.0.1 en toen ging het flink mis. Ik kon geen goede slackware X 4.0.1 vinden en heb dus de source gedownd.
Toen bleek dat slackware z'n Xfree & configfiles in andere dirs neergooit dan het install script van Xfree. Doffe ellende, libs missing all over the GD place.
Ik zit nu te denken of ik niet beter op suse 7.0 kan overstappen.... Maar dan zit ik wel met m'n slackware megaboek in m'n maag waar ik 150 piek voor heb betaald |:(
Ik wacht eerst wel of slackware misschien met een Xfree 4.0.1 solution komt :)
Dus.

Fuck me if I'm wrong, but isn't your name Gretchen?

• Scorpion
  • Laatst online: 18-01-2024

Scorpion

not to lame to read BitchX.doc

PLEASE, doe geen rh 7.0 die is lek als een mandje. zo goed als dan ;)
en vergeet niet, als je em dan toch installed, ff nieuwe kernel d'r op te zetten en patch voor de uptime-shit.

• Wirf
  • Laatst online: 18-08 17:51
OK, tot voor kort was ik een slackware fan (begonnen met 3.6 , daarna 4.0 en 7.0) maar nu ben ik helemaal omgeslagen naar Debian..

installatie is (voor mij) echt super makkelijk, flikker er zo'n cd in, ff booten, wat vraagjes beantwoorden, klaar!
Dan nog wat fine-tunen met apt-get (apt-get install squid bijvoorbeeld) en je hebt een up-to-date systeem, aangepast aan je eigen voorkeur.. prachtig!

oh ja, de XFree 4.0 binairies voor slackware staan in de /contrib/ directory (van de slackware ftp-server dus)

Wirf (vanuit Debian)

Heeft sinds kort zijn wachtwoord weer terug gevonden!

• Theguide
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 26-06-2025
Op dinsdag 12 december 2000 13:46 schreef Wirf het volgende:
oh ja, de XFree 4.0 binairies voor slackware staan in de /contrib/ directory (van de slackware ftp-server dus)
Das heel mooi dat die daar staan :) Daar had ik ze ook al zien staan eigenlijk, maar ik ben op zoek naar de 4.0.1 versie omdat ik die nodig heb voor m'n Geforce MX kaart. Maar toch bedankt voor de moeite *D
Dus.

Fuck me if I'm wrong, but isn't your name Gretchen?

Verwijderd

Ook al het gefoce 2 mx probleem :)
Pagina: 1