Toon posts:

Vga koeler 4200 ti

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hallo, ik maf vlak naast mn pc (metertje of 3) er zit al zalmann koeling in en een stille hd, het enig wat nog flink wat kabaal maakt is mn vga koeler, het liefst hang ik er geen passief ding aan ivm. warmte productie.

Kan ik die koeler dus op een lager rpm laten draaien met mn fancontroller, en is dit verstandig? Dit houd wel in dat dit alleen snachts hoeft en er geen zware grafische applicaties draaien. en het beeldscherm uitstaat dus de vga kaart in principe helemaal niet gebruikt hoeft te worden.

• jhead22
  • Registratie: November 1999
  • Niet online
Zet een passiefe Zalman koeler met heatpipes op je videkaart.

Zalman ZM80A-HP VGA Cooler Heat Pipe
Zalman ZM80C-HP VGA Cooler Heat Pipe

Zie pricewatch en search.
Suc6.

[ Voor 3% gewijzigd door jhead22 op 08-01-2004 18:56 ]

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op 08 januari 2004 @ 18:52:
het liefst hang ik er geen passief ding aan ivm. warmte productie.

.

Verwijderd

ik heb ook zon herriemaker gehad en heb op het koelblokje een 60mm koeler gehangen... is wel n beetje lastig met schroeven zoeken daarvoor maar dat maakt al n stuk minder herrie ;)
heb er zels n keer n fanadaptor aangehangen en dan samen met n 80mm koeler... NOG stiller...
maar zalman is de beste optie denk ik :D

Verwijderd

ik raad je ook zo'n passief dink aan.

Maar als je dat echt niet wilt...

een VGA koeler eeft gewoone en rode draad, en een zwarte draad, en de gele zorgt ervoor de rpm te regelen. (wat dat ding dus niet heeft zo'n gele)

Maar je hebt ook rheobussen (zalman) en daar kan je gewoon de rode en de zwarte draad aansluiten, en dan kan je kiezen ofwel 12V ofwel 5V

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 08-01-2004 19:01 ]

• TheDataDude
  • Registratie: November 2001
  • Niet online
Als de airflow in je case goed is, hoef je je geen zorgen te maken over warmte-afgifte van een passief blok. jhead22 heeft hierboven al wat goede producten genoemd, waar ik niks aan toe te voegen heb. Wel moet je even kijken bij de specificaties van het blok of het past op je mobo, vaak wil het wel, maar soms niet (en dat heb ik nou net ondervonden).

Verwijderd

Waarom by the way niet die zalman heatpipe ZM80. Kun je de optionele fan bij kopen en die op 5 V laten lopen. Heb em zelf ook op mijn 9800 pro en dat ding wordt niet eens heet. Lijkt me een beste oplossing. Je kan ook nog kijken naar de thermaltake geforce 4 koeler (zie bijv. www.freezinghardware.nl)

• Dracoplasm
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 18-03 16:28
Als je die passieve zalman erop zet raad ik je echt aan die koeler er bij te nemen, ik heb ook een ti4200 en die was bijna te heet om nog aan te kunnen raken, ik heb nu een fan (papst) in me blowhole van me chieftec zijkant en nu is de temperatuur zeer 'aangenaam' :)

9.000wp - Atlantic Explorer V4 270 - Itho Amber 120 - Victron MP 5000 GX 15kWh Eel

• koraks
  • Registratie: Oktober 2003
  • Niet online
een VGA koeler eeft gewoone en rode draad, en een zwarte draad, en de gele zorgt ervoor de rpm te regelen. (wat dat ding dus niet heeft zo'n gele)
Niet helemaal. De middelste draad (meestal geel ja) wordt gebruikt als sense-lijn; ofwel: daarmee wordt het toerental uitgelezen. Het variëren van het toerental van een fan gebeurt meestal dmv een PWM (pulse width modulation) schakeling die dan op het mobo of de videokaart aanwezig moet zijn. Met software als Speedfan kan de duty cycle van de voeding van de fan worden geregeld, waardoor het toerental gevarieerd kan worden.
Maar je hebt ook rheobussen (zalman) en daar kan je gewoon de rode en de zwarte draad aansluiten, en dan kan je kiezen ofwel 12V ofwel 5V
Dat is in feite niets anders dan een serieweerstand in de Vfan lijn waardoor niet de volledige spanning over de fan valt. Als het een wat duurder dingetje is zit er een eenvoudige spanningsregelaar (iets 7805-achtigs) in die de voedingsspanning netjes op 5V houdt, ongeacht de belasting.

edit:
Alleen een serieweerstand of een simpele spanningsregelaar in de Vfan is niet ideaal, omdat de spanning over de fan te laag kan zijn om de fan te doen starten. In zo'n geval heb je een schakelingetje nodig dat ervoor zorgt dat de fan start op 12V, maar daarna de voedingsspaning verlaagt naar een waarde die een acceptabel geluidsniveau als gevolg heeft. Of natuurlijk een PWM circuitje, dat is helemaal mooi, maar ingewikkelder. NoiseControl.de heeft NMT2 regelunits die heel mooi werken, maar die zijn wel wat aan de dure kant voor deze situatie

@TS: Op een Ti4200 kun je gerust een ZM80 zonder fan plaatsen; het koelt voldoende. Ik spreek uit ervaring ;) Als je bezorgd bent om de airflow, kun je met extra fan(s) ervoor zorgen dat er om de videokaart wat airflow is waardoor de warme lucht van de ZM80 wordt afgevoerd.

[ Voor 18% gewijzigd door koraks op 08-01-2004 23:29 ]

Verwijderd

Topicstarter
kan ik niet gewoon de videokaart in stanby modus zetten als ik snachts aan het downloaden ben en de fan erg langzaam laat draaien, er zit een vet klein lullig fannetje op van maar 2 cm ofzo, en het blok is niet erg heet, hij draait ook maar op 4x agp in plaats van 8

Verwijderd

Ik heb op mijn GF4ti4400 een thermaltake vga coolblock dat op zich hetzelfde kan werken als een zalman alleen zit erop deze een active cooler die je op 5 v kan zetten.

Je kan je kaartje je dan ook nog leuk overclocken.

Wat betreft jou idee kun je beter niet je cooler zomaar verlagen en 8x of 4 x agp maakt niet uit voor je warmte uitstoot.

Ik denk dat je het beste een klein beetje geld in je vga kaart steken waar je met je volgende vga kaart ook nog profeit van kan hebben.

Verwijderd

Topicstarter
ik heb mn vga koeler mooi op mn fancontroller aangesloten werkt prima! lekker stil :)

• NewbieNeo
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 11-01 20:38
je kan ook gewoon de standaard 40mm ofzo fan afkoppelen en er naast een 80mm fan hangen die op 5 of 7V loopt.
geheel geruisloos, koelt voldoende en hoeft weinig tot nix te kosten als je nog ergens een fan over hebt..
Pagina: 1