Toon posts:

Bright pixel: gerepareerd

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Op de valreep van het nieuwe jaar heb ik een Sony SDM-S73 (17") gekocht. Na aansluiten bleek ik de ongelukkige eigenaar van een monitor met een groene bright pixel rechts op 1/3 van de bovenkant. Tja, dat risico schijn je te lopen, valt ook wel mee te leven zou je zeggen.

Alleen wel jammer dat hij net prominent op de zwarte balk is te zien bij het kijken van DVD's.

Mijn broertje kwam met een aardige tip. Op een of andere Mac beurs had hij een evrkoper van schermpoetsdoekjes gesproken die vertelde dat er zo nu en dan bij demo's dode pixels verdwenen door schoonmaken van het scherm.

Toch eens geprobeerd. Wrijven met enige druk met een doekje hielp niet. Maar tot mijn grote vreugde bleek wrijven (en indrukken en loslaten) met een nagel, voorzichtig pielen dus, wel het gewenste effect te hebben. De groene pixel is weg en de monitor doet het uitstekend.

Uiteraard kan ik niet garanderen dat dit altijd, overal en bij iedereen werkt (zie disclaimer hieronder), maar bij mij werkt het in ieder geval. Het lijkt me, mits voorzichtig en met beleid uitgevoerd, het proberen waard. Dus: voorzichtig met een nagel (of ander zachter dan het materiaal van je monitor, anders krast het misschien) de gewraakte pixel indrukken en loslaten en masseren.

Ik ben benieuwd of ook anderen baat hebben bij deze ingreep.

Tweak ze,

Romix

Disclaimer (van http://kde.opendarwin.org/). Slaat nergens op, maar je begrijpt het idee neem ik aan.
They may make your children grow horns, and cause the people in your
neighborhood to explode spontaneously while doing the Macarena. They will rip
out your eyeballs, and eat your soul with a really dull spoon, laughing and
cackling while forcing Cheerios up your nose. They will make your intestines
explode in a rain of confetti, while evil clowns bite your feet.

Verwijderd

Topicstarter
Dat gaat lekker: Fixel, hoewel in de verte wel een woordspeling op Fix the Pixel, moet natuurlijk zijn Pixel.

• Abbadon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 23:06
Ja, met een 'p' staat idd beter :P Title fixed dus.

Just pick a dead end and chill out 'till you die.

• begintmeta
  • Registratie: November 2001
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
offtopic:
ik vind fixel juist wel heel leuk, vooral bright fixel. Ik denk dat je je als zoiets lukt best goed volt namelijk

Ik had ooit ook een bright pixel, die ging niet weg met wrijven/pielen (is inmiddels een best bekende mogelijkheid namelijk). Maar de fabrikant&verkoper gaf me gelukkig na hevig aandringen(apple is stug maar ik ben stugger), een nieuwe iBook.

Verwijderd

romix, dit verhaal van jou klopt inderdaad.
Ik werk bij een bedrijf wat laptops levert en heb het al vaker meegemaakt dat een defecte pixel of deels defecte pixel "met beleid" gemaakt kan worden door wrijven.