Toon posts:

Asus A7n8x Deluxe Raid met WD1200JB SATA, geen detectie

Pagina: 1
Acties:
  • 176 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Hallo,

Ik heb een Asus A7n8X Deluxe moederbord en ik wil een raid 0 maken met de onboard Silicon Controller en 2 nieuwe WD1200JB Sata hd's.
Het probleem is dat de controller mijn hd's niet wilt zien. Ik heb hier op het forum gezocht en wel wat kunnen vinden maar ik los er mijn probleem niet mee op. Er word steeds gezegd f6 drukken bij WinXP install, maar als ik raid 0 wil maken dan moet ik dat toch eerst in de raid utility doen van de controller?? En dat gaat nu net zo moeilijk omdat ie mn schijven niet wilt zien.
Heeft iemand met dezelfde hd's dit aan t lopen gekregen?? Op de hd's zit een jumper met deze mogelijkheden: SSC_DIS, PM2, OPT1 en OPT2. Dit is dus voor mij ook nieuw, op de site van WD is hier niets over te vinden, alleen jumper settings van IDE en SCSI schijven...
Ik weet het even niet meer, kan iemand helpen??

Edit: Oja, de jumper op het moederbord heb ik aangezet.

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 08-01-2004 18:40 ]

Verwijderd

Topicstarter
Niemand?

• Brede P
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 08-01 14:43
Je hebt op SATA schijven geen jumpers nodig, dus die sowieso weglaten.
Naar mijn weten (heb 2 dergelijke configs in handen gehad), is het een kwestie van de schijven allebei op SATA aansluiten, en vervolgens gewoon met CTRL+F of iets dergelijks de config utility van je RAID controllertje in, en via AUTO setup kun je zo een RAID0 aanmaken.
Als je de schijven niet in RAID zet, en tijdens XP setup gewoon met F6 de driver installeert, en daarna de setup draait, ziet hij dan wel beide schijven?
Als 1 van de schijven, of beide, kapot zijn, gaat het sowieso niet werken...

Hoe staat de SATA trouwens geconfigureerd? Als extra aansluiting, of als RAID?
Is geloof ik in het BIOS in te stellen (kan ook zijn dat dat alleen bij de P4 borden van Asus zo is trouwens).

• TheNazgul
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 31-01 11:09
Even een paar tips voor je:

je maakt een RAID 0 dmv de raid confguratie. Bij het opstarten van je computer staat in je scherm welke toetsencombinatie je moet gebruiken om in de raid configuratie te komen. Zoiets als CTRL-S. Let hierop.

Maak je RAID set aan. Reboot en dan de volgende.

Als de controler niet standaard wordt herkend door het O.S. moet je de daarvoor bijgeleverde driverdisk gebruiken (daarvoor moet je dan op F6 drukken bij het installeren) insert disk en de driver wordt geladen waarna je je partities kunt maken.
succes.

Verwijderd

Topicstarter
Ik had de jumper er al afgehaald, zonder resultaat. Als de raid utility komt met zijn schermpje, dan heb ik de mogelijkheid om op CTRL+S of op F4 te drukken maar als ik dat doe gebeurt er helemaal niets, uiteindelijk zegt ie dan weer dat ie geen schijven kan vinden. Ik kan niet eens in die utility komen. Ik weet dus nu niet of dat normaal is, volgens mij moet je altijd in die utility kunnen komen ook al hangen er geen schijven aan.
Als ik windows setup draai, dan ziet ie mn controller, ik voeg de drivers toe met F6 en daarna ziet ie mn schijven ook niet.

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb het gevonden. Ik had er nog een 3com netwerkkaart in zitten, die heb ik eruit gehaald en toen zag ie mijn schijven! Het vreemde is wel dat als ik mijn netwerkkaart er weer in doe dat het nog steeds werkt maar gisteren niet.
Rara, hoe kan dat?
Maar goed, het werkt nu. Bedankt voor de hulp.

• curry684
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 17-12-2025

curry684

left part of the evil twins

Ik kaap even subtiel je topic ;)

Ik sta of stond eigenlijk op het punt om 2 80Gb SATA Maxtors te gaan halen, zodat ik die in RAID 0 kan hangen op mijn A7N8X Deluxe 1.0 Ik wilde echter voor de zekerheid eerst even checken wat er zoal 'te halen' valt, en tot mijn schrik bleek de enige bruikbare SATA-RAID benchmark die ik in 30 minuten kon inden uit te wijzen dat performance van de SIL onboard RAID controllers in RAID 0 niet tot nauwelijks boven een singledrive config uitkomt.... ik heb echter nergens een 'second opinion' oftewel andere review kunnen vinden die dat meldde. Ik ben C++ developer dus het gaat mij juist in hoofdzaak over random access read/write tijden (veel kleine bestanden), en helaas leek hij vooral in de random write belabberd te scoren.

Dus ging ik hier op GoT zoeken naar topics over SATA RAID configs, en ik kreeg wederom een hartaanval toen ik de enorme hoeveelheid topics zag over problemen met onboard SATA-RAID's, corrumperende OS'en etc. :/

Dus mijn vraag aan jou als iemand die dit nu 2 uur aan de gang heeft: wat zijn je resultaten, lijkt het stabiel, en wat voor snelheden trek je uit de HD volgens de gangbare benchmarks?

En heeft wellicht iemand anders specifieke praktijkervaring met SATA-RAID/0 van 2 80Gb Maxtors op een A7N8X?

Professionele website nodig?

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb net even Xp geinstalleerd en een benchmark gemaakt met Atto. De stripesize is 32.
Writescore: 67862
Readscore: 87045

Ik ben nu alles opnieuw aan t doen maar nu met een stripesize van 64. De score laat ik je wel weten. Ben zelf ook erg benieuwd.
Ik behaalde de beste scores met de Sil3112a 1.0.0.32 driver. De 40 is langzamer op mijn systeem. Alles draait wel stabiel, daar heb ik helemaal geen klachten over. Maar is het niet een beetje moeilijk te vergelijken, aangezien ik de A7n8x Deluxe rev. 2.0 heb en jij de 1.0?

• curry684

curry684

Verwijderd schreef op 09 januari 2004 @ 14:06:
Ik heb net even Xp geinstalleerd en een benchmark gemaakt met Atto. De stripesize is 32.
Writescore: 67862
Readscore: 87045
Om een en ander in perspectief te plaatsen, kan iemand even opdreunen wat mijn WD80JB 8Mb ATA/100 bakkie zou draaien? :P
Ik ben nu alles opnieuw aan t doen maar nu met een stripesize van 64. De score laat ik je wel weten. Ben zelf ook erg benieuwd.
I'll see them coming :)
Ik behaalde de beste scores met de Sil3112a 1.0.0.32 driver. De 40 is langzamer op mijn systeem. Alles draait wel stabiel, daar heb ik helemaal geen klachten over. Maar is het niet een beetje moeilijk te vergelijken, aangezien ik de A7n8x Deluxe rev. 2.0 heb en jij de 1.0?
Zelfde SIL 3112A controller :)

Verwijderd

Topicstarter
Hmm, een stripesize van 64 is niet echt joepie:

Write: 66117
Read: 70067

Ik probeer nog eens met een stripe van 16 en dan kap ik ermee, de resultaten laat ik je wel weer weten.
Over een paar dagen krijg ik een Promise Fasttrack S-150, eens kijken of het daarmee sneller gaat. Ik had vooraf net als jij twijfels over die onboard meuk, dit moet gewoon sneller kunnen.

• curry684

curry684

Verwijderd schreef op 09 januari 2004 @ 14:34:
Ik probeer nog eens met een stripe van 16 en dan kap ik ermee, de resultaten laat ik je wel weer weten.
Over een paar dagen krijg ik een Promise Fasttrack S-150, eens kijken of het daarmee sneller gaat. Ik had vooraf net als jij twijfels over die onboard meuk, dit moet gewoon sneller kunnen.
Ach op zich vind ik 90Mb/sec sustained read nog niet eens zo slecht, maar tis volgens mij allesbehalve een 100% winst. Ik kan echter weinig no-RAID ATTO's vinden om te vergelijken.

Heb je trouwens de testfile size wel op 32Mb staan ivm de grote cache?

Verwijderd

Topicstarter
curry684 schreef op 09 januari 2004 @ 14:39:
[...]
Heb je trouwens de testfile size wel op 32Mb staan ivm de grote cache?
Ja heb ik.
Met een stripe van 64 is de 40 driver weer sneller. Vreemd hoor.

Write: 67108
Read: 78398

Verwijderd

Topicstarter
De laatste dan met stripe 16:

32 driver:

Write: 67258
Read: 83695

40 driver:

Write: 67408
Read: 85439

• curry684

curry684

Stripe 32 is dus merkbaar het snelst... typisch dat ie exact daar uitmaxt en op 64 terugvalt. Ik zal vanavond/morgenmiddag eens vergelijken wat mij WD80JB ATA/100 trekt ter vergelijking.

• curry684

curry684

M'n WD80JB ATA/100 trekt dus 40000~45000 op zowel reads als writes... ik stap zodadelijk in de auto om 2 SATA drives te halen :)

• curry684

curry684

Ik snap niet hoe jij aan van die lage scores komt, ik heb zo'n 20-30% meer all-over (!!!)

• Asus A7N8X Deluxe - Onboard Silicon Image SIL3112A SerialATA RAID controller
• 2* Maxtor DMax 9 120Gb SATA schijven
• 32Kb striped
• 1.0.0.40 drivers

Afbeeldingslocatie: http://crew.tweakers.net/curry/atto.png

Zit de rest van het systeem je niet te remmen of zo?

Verwijderd

Topicstarter
Hmm, inderdaad. Ik ga er meteen naar kijken...
Het zou misschien ook wel kunnen dat mijn schijfjes ata 100 zijn en die van jou 133?

[ Voor 49% gewijzigd door Verwijderd op 11-01-2004 18:52 ]

• curry684

curry684

Verwijderd schreef op 11 januari 2004 @ 18:39:
Hmm, inderdaad. Ik ga er meteen naar kijken...
Het zou misschien ook wel kunnen dat mijn schijfjes ata 100 zijn en die van jou 133?
Serial-ATA is altijd 150 hoor :)

Verwijderd

Topicstarter
Haha, oja foutje... 8)7

Ik heb met verschillende configs lopen stoeien, ik kom nu wel met read transfers rond de 94000 maar echt niet hoger. Mijn vermoeden is dat ik een nieuwe voeding nodig heb, hij begint al maffe geluiden te maken als ie koud opstart.
Gisteren deed ineens het optical lampje van mijn muis het niet meer, pas nadat ik weer iets loskoppelde van mijn systeem deed ie t weer. Daarbij zag ie gisteren ook ineens mijn schijven niet meer, weer iets loskoppelen en het was weer goed.
Grr, als je iets nieuws koopt dan blijf je bezig met kopen... |:(
Pagina: 1