[Dia scannen] lage kleuren hoeveelheid

Pagina: 1
Acties:
  • 174 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• nealzie
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 03-07-2024
Ik heb sinds kort een PrimeFilm1800i negatieven scanner van Pacific image. Ik heb al eerder een topic geopend omdat de negatieven qualiteit brak was, maar dat is inmiddels met de nieuwste drivers helemaal op gelost... nu zit ik alleen met een ander probleem...
Als ik dia's scan, is de qualiteit opzich wel goed, maar het aantal kleuren niet :?
Als ik de gescande foto neem, en zet op 256 kleuren, zie ik ab-so-luut geen achteruit gang in qualiteit, pas bij 128 kleuren zie je het een klein beetje verslechteren. zo slecht zijn die scans dus! terwijl ze niet blurry zijn ofzo.. Ik heb dus DPI op 1800 staan, 16 bits kleuren, en op 'Quality' :P
met alle soorten papier instellingen gespeelt maar het helpt echt geen ruk...
SilverFast geeft wel betere qualiteit, maar veel te donker, en met photoshop krijg ik het niet mooier, als ik het lichter etc maak word het alleenmaar lelijker... iemand die een oplossing weet, of een beter freeware scan prog? vuescan werkt niet met mijn scanner

• Stropdas
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 02-02 13:08

Stropdas

Insert subtitle here

Zou je even een stukje kunnen laten zien van hoe het er uit ziet?

Honda VFR800fi '99 | Volvo S60 '04

• begintmeta
  • Registratie: November 2001
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
Is het dynamisch bereik van die scanner gewoon brak?

• sjuk425
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

sjuk425

blah.

Het ontbreken van profielen voor bepaalde merken films en dia's miste ik heel erg bij deze primefilm. Ok, met Photoshot kan je veel rechttrekken maar in principe hoort zo'n scanner zelf al mooie kwaliteit af te leveren.
Ik ben dan ook niet zo te spreken over dit apparaat.
Ik heb van die flatbed combo's gezien die zonder ccd chip werken en nog een mooier resultaat geven.
Je kan beter op zoek gaan naar een mooie 2ehands canon of minolta scanner dan een primefilm te kopen.

• nealzie
ok ok, het is niet de beste scanner, maar het moet gewoon beter kunnen dan dit :?
Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/nofri.djohor/voorbeeld.jpg

• begintmeta
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
nealzie schreef op 09 januari 2004 @ 15:31:
ok ok, het is niet de beste scanner, maar het moet gewoon beter kunnen dan dit :?
[afbeelding]
Hmm, is natuurlijk moeilijk te beoordelen als je het origineel en vergroting niet kent, maar het lijkt me wat te contrastarm en ook wat te donker en onscherp. Is dat bij alle scans zo? Vertel eens wat meer: zijn de resultaten bij verschillende films(types) allemaal hetzelfde, is het in een andere scanner beter...

• nealzie
ok, ik zal zo wat meer posten met uitleg erbij... worden dus wel grote foto's! :)

---

owk, hier zijn ze... dit is dus op 1800 dpi, alles to the max....

http://members.home.nl/nofri.djohor/voorbeeld3.jpg
http://members.home.nl/nofri.djohor/voorbeeld4.jpg

[ Voor 55% gewijzigd door nealzie op 09-01-2004 16:23 ]

• Hillie
  • Laatst online: 04:25

Hillie

Poepen = ultieme ontspanning

Je kunt ze ook verkleinen. Je probleem met kleurdiepte wordt natuurlijk net zo goed duidelijk op 500x300 als op 1600x1200. :)

Liefhebber van schieten en schijten. Ouwehoer en niet-evangelisch atheist.

Daniel36: Dat zeg ik(?) Nee, dat zeg ik niet, je hebt gelijk.

• begintmeta
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
De afbeeldingen zijn inderdaad wel erg vlak van kleur. Dat zou bij dia's over het algemeen juist niet zo moeten zijn. Je kon ze niet verbeteren met photoshop, er komt dus blijkbaar te weinig kleurinfo uit de scanner. Misschien dat daar met drivers wat aan is te doen, misschien heb je [url]=http://groups.google.com/groups?hl=en&lr=&ie=UTF-8&oe=UTF-8&th=a9c61e957cd38589&rnum=4]hier[/url] nog wat aan. Ik zou zeggen: zoek nog maar wat op goolge enzo. Of je hebt geluk en er is een lotgenoot op GoT(die de oplossing heeft).

edit:
vergeten url te sluten, dus netter gemaakt

[ Voor 8% gewijzigd door begintmeta op 09-01-2004 18:56 ]

• nealzie
ja, nieuwste drivers heb ik :) met silverfast word het ook niet geweldig, maar wel stukken beter, maarja, om dat nou te gaan kopen... het moet zo ook kunnen...
voorbeeld van een negatief: http://home.planet.nl/~nieu1076/negatief.jpg

niet slecht dus.. :)
nou weet ik niet of het komt omdat het een negatief is, maar bij een negatief, met verder dezelfde settings, gaatie er minstans 3keer zo langzaam overheen... het is echt of ik gewoon een setting mis bij die dia's waardoor die er maar gewoon overheen ragt ofzo :?

• begintmeta
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
nealzie schreef op 09 januari 2004 @ 17:47:
ja, nieuwste drivers heb ik :) met silverfast word het ook niet geweldig, maar wel stukken beter, maarja, om dat nou te gaan kopen... het moet zo ook kunnen...
voorbeeld van een negatief: http://home.planet.nl/~nieu1076/negatief.jpg

niet slecht dus.. :)
nou weet ik niet of het komt omdat het een negatief is, maar bij een negatief, met verder dezelfde settings, gaatie er minstans 3keer zo langzaam overheen... het is echt of ik gewoon een setting mis bij die dia's waardoor die er maar gewoon overheen ragt ofzo :?
Je kunt proberen VueScan te gebruiken, maar voor die Pacific imagins scanners gebruikt dat programma de CyberViewX drivers, die je vermoedelijk al hebt. Maar je weet maar nooit, Vuescan is erg tweakbaar.

Verder is heb je natuurlijk al gecontroleerd of je de nieuwste drivers gebruikt, en je kunt misschen met een blazertje de stofjes van de negatieven halen ;)

edit:
stomstomstom, ik wist de precieze inhoud van die post niet meer uit mijn hoofd

[ Voor 6% gewijzigd door begintmeta op 09-01-2004 18:38 ]

• nealzie
nealzie schreef op 08 januari 2004 @ 17:00:
vuescan werkt niet met mijn scanner
:)
jah, ik dacht ik scan ff snel een negatief :P zitten idd wat stofjes op...

• Hillie
  • Laatst online: 04:25

Hillie

Poepen = ultieme ontspanning

Ik weet niet hoe het zit met Silverfast, maar met Vuescan kun je je scanner calibreren en met een IT-8 target goed profilen.

Trouwens, wat voor film heb je gebruikt voor die dia's?

[ Voor 20% gewijzigd door Hillie op 09-01-2004 18:53 ]

Liefhebber van schieten en schijten. Ouwehoer en niet-evangelisch atheist.

Daniel36: Dat zeg ik(?) Nee, dat zeg ik niet, je hebt gelijk.

Pagina: 1