Asus radeon 9800XT kapot?

Pagina: 1
Acties:

• MrJT
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 01:28
Ik heb net mn nieuwe aanwinst binnen, maar tot mijn grote schrik zag ik in 3dmark2003 allemaal witte stipjes in een hoop sequences (Artifacts, toch?). Dat was met meegeleverde drivers, kdenk catalys 3.9, toen hebk t met 3.10 geprobt, zelfde probleem. Ik met die Smartdoctor gechecked, en de engine clock omlaag geschroefd naar 400, toen waren de stipjes bijna verdwenen, maarjah, wel 100 punten lager. Is die kaart nou gewoon gaar en moet ik ehm retourneren (ik betaal niet voor nix 500 pleuro voor da ding)? Of kan het nog aan iets anders liggen?

Ik heb ook al 2 x gehad dat mn monitor (waarschijnlijk dus videokaart) ineens uitgaat, en het geluid wel doorgaat, tijdens het spelen. Dan moet ik mn pc keihard rebooten. Ook krijg ik pas beeld op het moment dat winXP start, is ook best vaag.

Ik krijg ook agp en fastwrite niet werkend. Als ik ehm op 8x zet en test, en vervolgens toepas en reboot, staat ie na de reboot gewoon nog heel vrolijk op no agp met fastwrite off.

De fanspeed is minstens 5000 en de temps zijn 52 en 43 (core/mem). Is da normaal voor idle?

[ Voor 20% gewijzigd door MrJT op 08-01-2004 15:25 ]

Verwijderd

welke score haal je dan...ene 100 punten is nou ook niet om wakker van te liggen....

wat voor specs heb je verder etc?

dan kunnen we je misschien beter helpen..

• Hahn
  • Laatst online: 12-08 20:23
Als je videokaart op standaardsnelheden geen normaal beeld geeft bij verschillende drivers dan moet je gewoon terug gaan. Heb je zitten overclocken, dan is het een ander verhaal, maar dat heb je niet gedaan :)

The devil is in the details.

• Yellowneck
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

Yellowneck

Dure hobby....:\

Wat zeer belangrijk is, en wat zker die AGP-kwestie zal oplossen, is dat men altijd de nieuwst GART drivers installeert voor je moederbord. Meestal te vinden op site van je moederbord, of chipset

Fotogear: Canon EOS RP | RF 24-105mm F4.0L | 50mm F1.8 | 17-40mm F4.0L | 70-200mm F4.0L | 100mm F2.8L Macro | 430EX II

• freezer
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 08-02 20:00

freezer

er komt geen end 'an

Ik zou meteen teruggaan.
Heb precies hetzelfde gehad met een Radeon 9800 Pro.

• MrJT
ik haal op de standaard snelheid 5800 met de standaard instellingen onder 1024x768. Kheb verder een P4 2,6 met 512mb ddr400. Ik draai onder WinXP Pro. Ik zal die online store maar ff mailen...... :(

• TiMMieJ
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 13-08 14:57

TiMMieJ

PSN: Orixez

ik had dit ook met een radeon 9600XT en heb dit opgelost door in het moederbord bios van mijn asus a7v8x het agp voltage van auto naar 1,6 V te zetten. Hierna werkte alles perfect en heb ik geen artifacts meer gezien. Anders zou je kunnen kijken met een zwaardere voeding of het werkt ? Of even de nieuwste moederbord drivers installeren.

suc6

• MrJT
Ik kom mn bios nie in :( ik krijg pas beeld als winxp word gestart. Op del rammen helpt nie.......

• MrJT
Mjah, het was dus F2...... maargoed, ik kan het voltage niet aanpassen in de BIOS. Waar kan ik dat mee doen dan?

Er zit een 300w voeding in, moet toch genoeg zijn...?

[ Voor 21% gewijzigd door MrJT op 08-01-2004 16:27 ]

• ultimateharry
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 20:30

ultimateharry

Team Slayer:-)

300 watt voeding? Een kwaliteitsvoeding (van bijv. Antec, Enermax of Zalman) of niet?
Lijkt me voor een p4 met radeon 9800pro aan de krappe kant.
De problemen die jij hebt met je kaart kunnen daar deels door veroorzaakt worden, scherm plotseling zwart enz.

• MrJT
Ik heb nu de goeie agp drivers erop geknald, en nu staan fastwrite en agp8x aan, Hoppa! 6250 punten :P Da schiet wel ff op. Nu alleen die agp bus voltage aanpassen, want die staat nu op 1.5 v in de smartdoctor. Waarmee kan ik dat doen?

• MrJT
Ik kan het nergens vinden, zou ie het op 1,5 niet gewoon moeten doen?

Dan zou de kaart gewoon kaput zijn.......

• MrJT
Als ik nou mn Dvd brander, internal cardreader en dvd speler van de voeding afgooi, zou dat dan een goede test zijn om te zien of mn voeding tekort schiet?

• Yellowneck
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

Yellowneck

Dure hobby....:\

jazeker, vooral proberen! Kun je niet een andere voeding lenen?

Fotogear: Canon EOS RP | RF 24-105mm F4.0L | 50mm F1.8 | 17-40mm F4.0L | 70-200mm F4.0L | 100mm F2.8L Macro | 430EX II

• Hahn
  • Laatst online: 12-08 20:23
MrJT schreef op 08 januari 2004 @ 17:03:
Ik kan het nergens vinden, zou ie het op 1,5 niet gewoon moeten doen?

Dan zou de kaart gewoon kaput zijn.......
De standaard voltage van nieuwe videokaarten is 1.5V dus als ie het daar niet goed op doet en op 1.6V wel, dan is het nog steeds niet goed nee :)
MrJT schreef op 08 januari 2004 @ 17:12:
Als ik nou mn Dvd brander, internal cardreader en dvd speler van de voeding afgooi, zou dat dan een goede test zijn om te zien of mn voeding tekort schiet?
Ja, al zullen die niet zoveel trekken als je ze niet gebruikt. Als je meerdere hardeschijven hebt is het een betere 'test' om er bijvoorbeeld maar eentje te laten zitten.

The devil is in the details.

• AaroN
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 16-08-2023

AaroN

JayGTeam (213177)

Het is vrij duidelijk IMHO:

Jouw kaart werkt niet met standaard settings. Wel als je hem lager klokt. Dat betekent dat er dus te weinig spanning op staat of dat de core gewoon brak is :)

Als je voeding te weinig stroom levert, krijg je meestal een reboot en niet alleen artifacts. Je zou eventueel die kaart even kunnen proberen in een andere pc om te het zeker te weten, rma- en gaat niet altijd even snel helaas.

Toch moet hij hoogstwaarschijnlijk terug, als ik het zo aan hoor. ;(

JayGTeam (213177)

• MrJT
Nog iets heel vreemds, het lijkt alleen op bepaalde oppervlakten te zijn. Kijk bijvoorbeeld naar deze screenshot van een tunnel in Halo:
Afbeeldingslocatie: http://home.planet.nl/~haits003/Halo_campaign_1.JPG Er omheen is ook wel hier en daar een spikkeltje te zien, maar uiteraard niet vergelijkbaar met die zwarte balken.
Hoe is dit te verklaren?

[ Voor 11% gewijzigd door MrJT op 09-02-2004 09:37 ]

• MrJT
Hier in de PS2.0 test van 3dmark2k3:
Afbeeldingslocatie: http://home.planet.nl/~haits003/3DMark03_pixelshader2-0.JPG
De olifant is gewoon goed (heeeel af en toe een spikkeltje) maar de Rhino is helemaal bedekt met spikkels (het is als je het draaiend ziet veel erger, omdat ze dan elke frame ergens anders zitten)

• nIghtorius
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 21:49

nIghtorius

Poef!

MrJT schreef op 09 februari 2004 @ 09:55:
Hier in de PS2.0 test van 3dmark2k3:
[afbeelding]
De olifant is gewoon goed (heeeel af en toe een spikkeltje) maar de Rhino is helemaal bedekt met spikkels (het is als je het draaiend ziet veel erger, omdat ze dan elke frame ergens anders zitten)
je hebt last van artifacting op de default core speeds. dit is niet goed.. het komt er op neer dat je core de default speeds niet aankan. ik zou deze omruilen. en als ik het goed heb lijken de spikkels (wanneer er veel zijn) een checkerboard patroon te vormen.

je kunt dit oplossen door je kaart te onderklokken. maar daarvoor betaal je geen €500

Ryzen 9 5900X @ 5.1Ghz | MPG B550 GAMING CARBON | 96GB DDR4-3200 | RTX 4070TI | 2TB + 1TB m.2 SSD | 3x 1TB HDD | 1x 2TB SATA SSD | 32" G3223Q (4K/144Hz)

Verwijderd

Lijkt me duidelijk omruilen die hap...!

Je kaart kan de snelheden duidelijk niet aan, dus dan is er iets mis mee. Dit krijg je normaal pas als je je kaart te ver hebt overklokt, en het hoort dus niet zo te zijn bij een kaart die standaard loopt.

En als ik jou was zou ik niet gaan klooien met je AGP voltage, of gaan terugklokken of wat dan ook. Je betaald geen €500 voor een kaart die niet goed loopt, of waar je zelf aan moet gaan klooien om em aan de praat te krijgen!

• Joenes
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 04-01-2024
Uhm ik heb zelf ook een 9800 XT... en ik heb het zelfde probleem gehad... Precies ook bij die olifant en bij een gun in halo (weet even niet meer welke). Maarrr...nou weet ik dus even niet meer hoe ik dit op heb gelost...iig wel softwarematig. (ik ga nu ff zoeken)

impreson.com

• nIghtorius
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 21:49

nIghtorius

Poef!

Je kunt nog proberen je Fastwrites adressing van je AGP
uit te schakelen.. (dit kan volgens mij via SmartGART in de display properties)..

anders weet ik het ook niet meer. (en is de kans groot dat het een hardware probleem is)..

toelichting:

sommige agp8x mobo's i.c.m. de R3x0 (Waarbij ook de R360 (9800XT)). geven problemen met AGP8x modus i.c.m. fastwrites..

krijg je je fastwrites niet uit kun je altijd nog je AGP rate op 4x dwingen. dit heeft geen tot nihil performance verlies.

Ryzen 9 5900X @ 5.1Ghz | MPG B550 GAMING CARBON | 96GB DDR4-3200 | RTX 4070TI | 2TB + 1TB m.2 SSD | 3x 1TB HDD | 1x 2TB SATA SSD | 32" G3223Q (4K/144Hz)

• Jovas
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 19:15
Ik heb hetzelfde probleem, alleen dan met een p4 3.0ghz ht 800fsb.

Mijn 3dmark03 score is 6350, dus wel goed. Alleen in die olifanten pixel scene heb ik ook witte spikkels...

Joenes, zou jij misschien ff kunnen posten hoe je dit probleem heb opgelost? Ik vrees dat als ik een ander exemplaar ga eisen, dat ik gewoon weer hetzelfde probleem krijg...

Verwijderd

MrJT schreef op 08 januari 2004 @ 15:19:
Ik heb net mn nieuwe aanwinst binnen, maar tot mijn grote schrik zag ik in 3dmark2003 allemaal witte stipjes in een hoop sequences (Artifacts, toch?). Dat was met meegeleverde drivers, kdenk catalys 3.9, toen hebk t met 3.10 geprobt, zelfde probleem. Ik met die Smartdoctor gechecked, en de engine clock omlaag geschroefd naar 400, toen waren de stipjes bijna verdwenen, maarjah, wel 100 punten lager. Is die kaart nou gewoon gaar en moet ik ehm retourneren (ik betaal niet voor nix 500 pleuro voor da ding)? Of kan het nog aan iets anders liggen?

Ik heb ook al 2 x gehad dat mn monitor (waarschijnlijk dus videokaart) ineens uitgaat, en het geluid wel doorgaat, tijdens het spelen. Dan moet ik mn pc keihard rebooten. Ook krijg ik pas beeld op het moment dat winXP start, is ook best vaag.

Ik krijg ook agp en fastwrite niet werkend. Als ik ehm op 8x zet en test, en vervolgens toepas en reboot, staat ie na de reboot gewoon nog heel vrolijk op no agp met fastwrite off.

De fanspeed is minstens 5000 en de temps zijn 52 en 43 (core/mem). Is da normaal voor idle?
ik heb ook de asus Ati 9600 XT. Smartdoctor gaf bij mij ook icm de Asus drivers constant problemen... de ene maffe melding na de andere. begon zelfs te zeuren dat de fan kapot was. yeah right. Ik heb de Asus drivers en smartdoctor eraf gegooid en netjes Catalyst 4.2 geinstalleerd. Nu loopt alles als een zonnetje.

Conclusie: Smartdoctor zuigt en gebruik gewoon lekker de Ati Catalyst drivers.

• MrJT
Ik heb nu een nieuwe gehad, en die werkt wel goed.

Hij was dus gewoon kapot, al vond die vent die ehm had geRMA`t het ook ERG vreemd, hij had het ook nog nooit gezien op deze manier.
Pagina: 1