Toon posts:

Opwaarderen naar Pentium 4: stiller?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Momenteel werk ik met een Athlon XP 2000+ met een Arctic Super Silent Copper koeler. De geluidsproductie is inderdaad naar beneden gegaan ten opzichte van mijn Athlon 850 met boxed-cooler.

Nu blijkt dat de Pentium 4 (2,40 GHz) van mijn vader nog een stuk stiller is. Hij heeft de Intel Boxed-cooler. We hebben dezelfde systeemkast en min of meer dezelfde hardware.

Nu is mijn vraag om het inderdaad zin heeft om over te stappen op een Pentium 4 (of eventueel Celeron) om de geluidsproductie te verlagen. Ik weet dat Intel-systemen in de regel stiller zijn, maar had wel verwacht dat deze AMD-cooler het geluidsniveau op dat van een Intel-systeem zou brengen. Dat lijkt niet het geval te zijn.

Verwijderd

upgrade dan naar een 2500+ ofzo daar heb je meer aan en is goedkoper, de nieuwe bartons worden geleverd met goed(koelende) en stille fans.

Verwijderd

mocht je zonodig toch kiezen voor de P4 vanwege geluidsprodcutie neem dan een 2.4 of 2.6 met de Boxed koeler, deze zijn vrij stil. Vanaf de 2.8 zit er een nieuwe herie makende boxed koeler bij. (of je koopt een Zalman of coolermaster e.d erbij)

Verwijderd

Vaak zijn je hd`s en voeding 1 van de grootste herrieschoppers....

ik heb 2 d740x maxtor 7200 rpm`s, is niet bepaald stil :r

• procyon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 10-08 17:43
Waarom zou je overstappen naar een andere processor (en dus ook moederbord) wegens de geluidsproductie?

Een procesor maakt geen geluid! een boxedkoeler is nou niet de stilste bij AMD dus kijk even naar de zalman koelertjes en gooi die boxed koeler eruit.

Verwijderd

Procyon for life schreef op 08 januari 2004 @ 15:03:
Waarom zou je overstappen naar een andere processor (en dus ook moederbord) wegens de geluidsproductie?

Een procesor maakt geen geluid! een boxedkoeler is nou niet de stilste bij AMD dus kijk even naar de zalman koelertjes en gooi die boxed koeler eruit.
dan koop je toch silent HD cases;)

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 23:27

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Geluid wordt dus door je fan geproduceerd. Koop een stillere fan en je bent er vanaf. Sowieso produceren P4 CPU's net iets meer hitte voor hun performance dan Athlon CPUs, maar daarin ontlopen ze elkaar niet veel. Het hangt met andere woorden volledig van je fan af.

Het is misschien een idee om eens wat topics af te lopen in het Diehard Overclocking & Cooling subforum, daar wordt vaak gesproken over mogelijkheden om de boel stiller te koelen.

Oslik blyat! Oslik!

Verwijderd

1 woord zalmann, cu 6000 30 euro ofzo en klaar. dan is alles stil.

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 12-08 20:23
Verwijderd schreef op 08 januari 2004 @ 18:32:
1 woord zalmann, cu 6000 30 euro ofzo en klaar. dan is alles stil.
Zalman koelers zijn inderdaad een erg goede keuze als je goede koeling wilt, maar toch ook stilte. De Zalman CNPS6000CU kost inderdaad zo'n €30, dus als het je alleen om de stilte gaat en niet om het upgraden, dan is dit één van de betere en goedkopere oplossingen. Andere Zalman producten zijn overigens ook aan te raden als je de CNPS6000CU niks vindt, Zalman maakt uitstekend spul wat altijd heerlijk stil is :)

Maar het is natuurlijk een beetje onzin dat je een ander soort CPU neemt om minder herrie te nemen. CPU's zelf maken geen geluid, dat doet de koeling die je er zelf op zet ;)

The devil is in the details.

• Dracoplasm
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 18-03 16:28
Als je dan toch een zalman neemt neem dan de 7000A, kan je in silent mode zetten dan kom je net onder de 20db , en ziet er heel erg mooi uit, en koelt daarnaast ook nog eens geweldig (neem dan wel gewoon de AlCu +/- 35 euro)

9.000wp - Atlantic Explorer V4 270 - Itho Amber 120 - Victron MP 5000 GX 15kWh Eel

Verwijderd

Spire Whisperock IV (of de Spire Falconrock II) lijkt mij een voortreffelijke optie om je PC stil te krijgen. Goedkoop (10 euro), lekker stil, koelt heel behoorlijk, eenvoudig monteerbaar en vormt door zijn geringe gewicht geen bedreiging voor je CPU.

Test Spire Falconrock II & Test Spire Whisperrock IV

• FiXeL
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 12-02 18:22
die intel stock koeler maakt een teringherrie als een tijdje oud is |:( ik heb em vervangen voor een Zalman CNPS 7000 AL-CU. kan prima op een PIV 2,4Ghz -533FSB en hij draait @ 2,6 8)

voor AMD heb ik een Cooler Master koeler, maar ik kan die niet meer vinden op hun site? :?

Mn 3D printer blogje..

• Croga
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 13-08 16:44

Croga

The Unreasonable Man

DracoplasM64 schreef op 08 januari 2004 @ 20:45:
Als je dan toch een zalman neemt neem dan de 7000A, kan je in silent mode zetten dan kom je net onder de 20db , en ziet er heel erg mooi uit, en koelt daarnaast ook nog eens geweldig (neem dan wel gewoon de AlCu +/- 35 euro)
Errrmmm.... de 6000 wordt geleverd met een 92mm fan die op volle snelheid 23db produceert. Daarnaast wordt een fanmate bijgeleverd, waarmee je de fan langzamer kunt laten draaien.... Neem van mij aan: als je die op zijn traagst zet is het nogsteeds genoeg voor de proc koeling (als er tenminste een outtake fan in je kast zit... waar ik wel vanuit ga.....) en produceert hij zeker minder dan 20db.....

Als alternatief kun je de 92mm fan vervangen door een 120mm papst die op 1500rpm zijn werk érg goed doet..... veel stiller kun je het niet krijgen....

En als je het nog stiller wilt: Als je een goede outtake fan naast de 6000 plaatst heb je de bijgeleverde fan helemaal niet meer nodig..... Je proctemps kunnen dan wel oplopen tot net boven de 50 graden, maar als je echt stilte wilt.......

• Nimrod|IA
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 16-03-2020

Nimrod|IA

Snoopy schopt KONT!!!!!!!!!

Verwijderd schreef op 09 januari 2004 @ 00:44:
Spire Whisperock IV (of de Spire Falconrock II) lijkt mij een voortreffelijke optie om je PC stil te krijgen. Goedkoop (10 euro), lekker stil, koelt heel behoorlijk, eenvoudig monteerbaar en vormt door zijn geringe gewicht geen bedreiging voor je CPU.

Test Spire Falconrock II & Test Spire Whisperrock IV
Is wel leuk en stil, maar niet stiller als zijn huidige koeler. Dus geen optie.
Denk dat je toch een probleem gaat hebben aangezien de koeler die je nu hebt een van de stilste is die er is. Ik denk toch dat je moet gaan acccepteren dat je Athlon toch een beetje meer lawaai maakt als die Intel. Maar hoe kan het dat je zegt dat je pc meer lawaai maakt. Die Actic is juist superstil en heb er alleen meer positieve reacties op gehoord (Kwa geluid dan, wil niet echt superhard koeler maar daarvoor wil je ook neit een stil systeem).

Je kan nog nopppenplaten proberen om het geluid te dempen en alle andere fans vervangen door stillere of het voltage naar beneden schroeven, maar dan houd het wel op.

Ik zou zeggen kijk eerst eens wat nog meer lawaai maakt, want alee je cpu-koeler kan het bijna niet aan liggen. Bij mij komt het geluid van mijn 2x maxtor x740 harddisks. Dit geluid krijg ik gewoon niet normaal(goedkoop/betaalbaar) weg, maar ik kan er mee leven.

[ Voor 11% gewijzigd door Nimrod|IA op 09-01-2004 07:41 ]

>Systeemspecs<

Verwijderd

Zie de volgende link :

reviews: Tweakers.net Best Buy Guide: editie januari 2004

Tweakers heeft een speciale low noice config opgesteld.

En zoals je ziet het hoeft geen Intel te zijn om stil te zijn.

Ik denk dat dit nog steeds een van de grootste misconcepties is van dit moment.
Mensen denken Intel is stiller als AMD., alleen tis niet de chip.
Tis de fan, je kunt je Intel config ook als een straaljager laten klinken als je er een loei van een koeler opzet.
Idem voor AMD.

Maar zet er een goeie en stille koeler op :

AMD = Stil
Intel = Stil

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt voor de tips!

Aangezien ik momenteel reeds een stille cooler heb, ga ik eerst eens op onderzoek uit in mijn computer zelf. Ik heb zelf ook een Maxtor, een Diamond Max Plus 9 van 80 GB. Mijn vader heeft dezelfde schijf, maar dan met een opslagcapaciteit van 60 GB.

• igg
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 29-10-2025

igg

waar een wil is ben ik weg

kleine hints voor herrieschoppers:

*voeding
*hdd's
*cpu-cooler
*casefan(s)
*fannetje op videokaart

(de laatste is mijn bron van ergernis, nu ik de rest van m'n systeem stil heb, maar een zalman is in bestelling :) )

NUON: sponsored by igg (xp2600+, xp1600+, dual duron1000, dual pI, pII, 3x celeron)

• Exirion
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 22:26

Exirion

Gadgetfetisjist

Ik heb hier een Athlon XP 2000+ draaien die ongeveer even veel warmte produceert als m'n oude Thunderbird 1GHz. Gekoeld met een 80x80 fan op de koeler die via een tunneltje koele lucht van buiten de kast aanzuigt, en da's fluisterstil. Temperatuur stijgt zelden boven de 50C uit :) 46C is gemiddeld. Het koelblok dat erop zit is die van de Cooler Master die standaard bij de CPU zit.

Dat de P4 koeler en stiller is dan de Athlon is een achterhaald feit. De snellere P4's vreten net zoveel stroom als vergelijkbare Athlon modellen.

En verder:
Ik heb een Aopen H500B kast met een voeding met 12cm fan erin. Enorm stil.
*hdd's
De HD's zitten in een zelfgemaakt frame met een 80x80 fan ervoor die op 5V draait. Onhoorbaar.
*fannetje op videokaart
Voor een upgrade overwoog ik een passief gekoelde ATI 9600 Pro. Nu zit er een Asus 9600XT kaart in waarbij de koeling handmatig en (geprogrammeerd) automatisch te regelen is. Als je geen games speelt is de koeling zelfs passief voldoende.

Al met al een lekker stil systeem :P

[ Voor 50% gewijzigd door Exirion op 09-01-2004 20:10 ]

"Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal." - Albert Einstein

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 23:27

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Nimrod|IA schreef op 09 januari 2004 @ 07:38:
[...]

Ik denk toch dat je moet gaan acccepteren dat je Athlon toch een beetje meer lawaai maakt als die Intel.

[..]
De rest van je tips over geluidsproductie zijn erg nuttig en zinnig, maar deze uitspraak is gewoon onzin. Het minimale lawaainiveau bij een bepaalde heatsink wordt bepaald door de hitteproductie van de CPU. En die is echt niet hoger voor AMD CPU's.

Een paar voorbeelden van max output:

AXP 2000+ Palomino: 70W 'typisch' 62.5W
AXP 2000+ Tbred: 60.3W (een van deze twee is de CPU van de TS) ('typisch' 54.7W)
AXP 3200+ barton (ergste AMD32 CPU): 76.8W max 'typisch' 60.4W

P4 2000 Willamette: 100W ('typisch' 75.3W)
P4 2000 Northwood: max: niet gegeven. Typisch wattage 54.3W
P4 3200 Northwood: max: niet gegeven. Typisch wattage 82W

Let dus op dat je de Northwood cijfers niet zomaar met Athlon cijfers mag vergelijken omdat de AXP cijfers maxima zijn maar de Northwood 'typische' cijfers. Dan nog is de snelste Northwood typisch heter dan de snelste AXP maximaal.

Let op: dat die krengen heter worden betekent allerminst dat ze slechter zijn- vooral de thermal management van de P4 is werkelijk geniaal. Maar puur in prestatieeisen van de koeler vragen ze meer dan vergelijkbare Athlon CPUs. Dus zullen ze allerminst stiller zijn (al zullen beide type CPU met de beste stille koelers fluisterstil zijn)

Oslik blyat! Oslik!

Verwijderd

Topicstarter
Het is alweer even geleden, maar inmiddels is de kogel door de kerk. Ik heb een extra ventilator, die aanwezig is in deze Chieftec systeemkast, uitgeschakeld. Een ventilator die bij mijn vader's PC (ook een Chieftec systeemkast, maar dan een witte) ontbreekt (en er dus eigenlijk min of meer als bonus bijzit).

Het systeem is nu vrijwel stil, nog steeds werkend met een Athlon XP.

• Chevy454
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
Verwijderd schreef op 08 februari 2004 @ 20:22:
Het systeem is nu vrijwel stil, nog steeds werkend met een Athlon XP.
Je kan die casefan vervangen door een Papst indien je systeem te warm wordt ;)

Wanneer iedereen zijn hoofd verliest en jij houdt het hoofd koel dan heb jij het probleem niet begrepen. You think I'm expensive, try hiring an amateur.

• NewbieNeo
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 11-01 20:38
of gewoon die casefan op 5 of 7V laten draaien, scheelt ook een hoop geluidsproductie..

je zou je fans zelfs nog op een baybus aan kunnen sluiten, zodat je kan switchen tussen 5V ('s nachts, internette, tekstverwerken) en 12V (games enzo) bijvoorbeeld.

staat ook in de CM FAQ... ;)
Pagina: 1