[Domeinnaam] hoeveel recht heb je erop ?

Pagina: 1
Acties:

• rewind.
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 16-05 22:11
Mijn ouders zijn 19 jaar geleden een beurs begonnen genaamd Meubelvakbeurs noord & Oost. Nu willen zijn een website en heb ik zitten kijken naar een domeinnaam. Echter alle domeinnamen meubelvakbeurs.nl .com etc. zijn al geregistreerd.

Nu is het .nl domeinnaam geregistreerd door de "centrale bond van meubelfabrikanten"

Nu hebben mijn ouders telefonisch contact gehad met deze bond echter willen zij deze domeinnaam waarschijnlijk niet kwijt omdat ze er later een commerciele website op willen plaatsen. De domeinnaam word op dit moment dus nog niet gebruikt. Zij hebben vanuit zichzelf ook niets met beurzen te maken.

Nu willen zei dat we schriftelijk contact opnemen met de directeur van de bond met eventueel een bod voor de domeinnaam.

Wij gaan zeker deze brief sturen echter wou ik eerst graag weten wat onze rechten zijn op deze domeinnaam en of we niet kunnen eisen deze tegen de normale prijs te geven. En zo ja hoe gaat zoiets in zijn werk ?

• RaZ
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

RaZ

Funky Cold Medina

Hadden je ouders dus mooi eerder moeten bedenken, wie het eerst komt, het eerst maalt. Aangezien elke jan-l*l domein mag en kan reggen, waarom zouden ze dat aan jou ouders moeten afstaan?

Ey!! Macarena \o/

• party42
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 15-05 11:57
hebben je ouders al contact gehad met de rechtsbijstand? ik neem aan dat je ouders daarvoor gewoon verzekerd zijn? Ik denk dat je toch het beste advies daarvandaan kan halen namelijk.

Everyday's an endless stream, of cigarettes and magazines...

• Toet3r
  • Niet online

Toet3r

¿?

lijkt me dat je er geen recht op hebt. Dit lijkt me situatie van wie het eerst komt wie het eerst maalt.

Pi-Hole: open-source netwerk advertentie blocker

• Icey
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 15-05 16:24
Meubelvakbeurs is wel erg algemeen, hetzelfde als fiets.nl, als ik een fietsenmaker ben kan ik toch ook niet die site eisen omdat ik een fietsenmaker ben (bij wijs van spreken).

Kijk, als je nou een geregistreerde merknaam heb zoals pepsi, en ik heb pepsi.nl gekocht voor mijn eigen website o.i.d, dan kan jij pepsi.nl opeisen (mits aan de regels houdend).

Nou ben ik niet extreem goed op de hoogte, maar dit was volgens mij wel van toepassing.

• GGS_VR6
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online

GGS_VR6

Oranje!

Kan je er niet wat anders van maken :? Bijvoorbeeld met streepjes er tussen ofzo :?

T.net ID. Bekijk het maar es eem..
‹(◕‿◕)›

• IceStorm
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 16-05 20:56

IceStorm

This place is GoT-like!!!

Ik geef je heel weinig kans. Aannemende dat het geen geregistreerde merknaam is heb je pech, de term meubelvakbeurs is redelijk algemeen.

En de kans dat ze de naam voor een normaal bedrag af willen staan lijkt me ook klein ;).

Iets met streepjes misschien een idee als domeinnaam?

• rewind.
ja die optie heb ik ook bekeken meubel-vakbeurs.nl is idd nog wel beschikbaar.

Verwijderd

meubelvakbeurs... dan maak je er toch van vakmeubelbeurs? :)

Verwijderd

Neem die dan. Je hebt juridisch gezien geen voet om op te staan, dus ik zou me maar buiten al die juridische dingen houden.

Je bent gewoon te laat

• simon
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 15-05 16:45
Stoney187 schreef op 08 januari 2004 @ 14:36:
En als ze em dus verkeerd intikken komen ze bijvoorbeeld bij de concurrent uit, dat zou dan het gevaar zijn :)

|>

• Fire69
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 16:27
Was het niet zo dat een domein echt moest gebruikt worden, of dat hij anders mocht 'gekaapt' worden?
Is het ook niet afhankelijk of ze de naam gekocht hebben of hem gewoon per jaar voor 15€ 'huurt'?

[ Voor 8% gewijzigd door Fire69 op 08-01-2004 14:42 ]

• rewind.
Simon schreef op 08 januari 2004 @ 14:42:
[...]

En als ze em dus verkeerd intikken komen ze bijvoorbeeld bij de concurrent uit, dat zou dan het gevaar zijn :)
niet echt de centrale bond van meubel fabrikanten staan juist alle mensen ingeschreven die bij ons aan de beurs meedoen.

Zij hebben zelf geen intentie om een beurs te organiseren.

• IceStorm

IceStorm

Fire69 schreef op 08 januari 2004 @ 14:42:
Was het niet zo dat een domein echt moest gebruikt worden, of dat hij anders mocht 'gekaapt' worden?
Is het ook niet afhankelijk of ze de naam gekocht hebben of hem gewoon per jaar voor 15€ 'huurt'?
2x nee :)

Van de ruim 1 miljoen domeinen worden er denk ik een paar 100 duizend niet 'gebruikt' (als in, er zit een site achter waar ook nog wat op de zien is ;)). Maar gebruiken is niet verplicht. Je mag toch ook 10 auto's hebben en ze niet gebruiken ;)?

Bedrijven/personen kunnen zelf geen naam kopen, ze hebber er altijd een SIDN-deelnemer voor nodig. De naam is dan uiteraard wel van de persoon/bedrijf. Hoe de betaling verloopt is iets tussen de deelnemer van de SIDN (dus de hostingtoko) en de klant.

• Luppie
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 01-03 23:21

Luppie

www.msxinfo.net

Stoney187 schreef op 08 januari 2004 @ 14:36:
TE LAAT, Deze naam heb ik net geclaimed })

Als je hem wilt kopen, dan kan dat voor € 250,- is ie voor jou.

Moraal van het verhaal : Ga nooit nog te registeren domein namen noemen in een forum of iets dergelijks. Voor je het weet is er iemand die denkt ff een slaatje te slaan.

In princiepe zou ik zo € 15,- kunnen investeren om vervolgens over jouw rug ff dik te verdienen op zo'n domein naam.

Het leuke is, dat je juridisch geen enkel middel hebt om er wat tegen te doen.

[ Voor 19% gewijzigd door Luppie op 08-01-2004 14:56 ]

Heb je iets aan mijn antwoord ? Een thumbs-up wordt zeker op prijs gesteld.

Verwijderd

Fire69 schreef op 08 januari 2004 @ 14:42:

Dus je mag er wel voor betalen, maar een ander mag ermee weglopen :? Denk eens even na.

Als je hem voor 15 euro huurt is ie ook van jou, tenzij hij geregged is door een 3de persoon die hem dan weer verhuurt aan jou. Dan mag hij er idd mee doen wat hij wilt, maar meestal zijn zulke derde personen er toch op uit om de domeinen voor geld te verkopen.

Even voor alle duidelijkheid:

Als je een domein koopt en je doet er niks mee, mag niemand hem kapen. Hij is tenslotte van jou en je kan wel meer met domeinen doen dan een website erachter hangen. Zoals alleen emailserver of ftp.

[ Voor 2% gewijzigd door intoxicated op 12-01-2004 17:45 . Reden: zinloos gebruik van de [b]-tag weggehaald ]

• Fire69
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 16:27
Verwijderd schreef op 08 januari 2004 @ 14:47:
[...]

Als je hem voor 15 euro huurt is ie ook van jou, tenzij hij geregged is door een 3de persoon die hem dan weer verhuurt aan jou. Dan mag hij er idd mee doen wat hij wilt, maar meestal zijn zulke derde personen er toch op uit om de domeinen voor geld te verkopen.

Even voor alle duidelijkheid:

Als je een domein koopt en je doet er niks mee, mag niemand hem kapen. Hij is tenslotte van jou en je kan wel meer met domeinen doen dan een website erachter hangen. Zoals alleen emailserver of ftp.
Dat bedoel ik nu. Ik huurt er eentje voor 15€ per jaar, maar er staat niks op (buiten dat ze binnen een paar maand nog maar eens moeten terugkomen).
Dan kan de verhuurder toch gewoon zeggen, pech, ik verhuur hem niet meer aan jou, want ik weet iemand die er 20€ voor wil geven?

Dus als meubelvakbeurs.nl gehuurd wordt, kan jij misschien een bod doen voor 25€ ipv hun 15€?

Trouwens, is dat bold echt nodig? we lezen het zo ook wel hoor... :/

[ Voor 11% gewijzigd door Fire69 op 08-01-2004 14:54 ]

• Napsju
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 07:09
Mja wat moet ik hier nou van denken? |:(
meubelvakbeurs.com Domein is vrij
meubelvakbeurs.net Domein is vrij
meubelvakbeurs.org Domein is bezet
meubelvakbeurs.info Domein is vrij
meubelvakbeurs.biz Domein is vrij
meubelvakbeurs.nl Domein is bezet
meubelvakbeurs.be Domein is vrij
bron: www.highpoint.nl

Lekker!

• rewind.
iPodje schreef op 08 januari 2004 @ 14:58:
Mja wat moet ik hier nou van denken? |:(

[...]

bron: www.highpoint.nl
zal dan wle sinds 1 januari zijn ? :? internetten.nl gaf namelijk anders aan :?

• Atlas
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online

Atlas

Ik flits niet meer terug!

meubelvakbeurs.nl bezet verhuizen details
meubelvakbeurs.com vrij registreren
meubelvakbeurs.net vrij registreren
meubelvakbeurs.org vrij registreren
meubelvakbeurs.info vrij registreren
meubelvakbeurs.biz vrij registreren
meubelvakbeurs.be vrij registreren
meubelvakbeurs.nu vrij

En dit zegt ashosting.nl 8)7

Kortom de ene site zegt iets anders dan de andere. Lekker vaag :X

Join the dark side, we have cookies :)
You need only two tools. WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape.

• Wekkel
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 02-05 10:45

Wekkel

De downloadkoning

Wat voor commerciële site wil die organisatie dan starten? Gebruik je meubelvakbeurs ook als handelsnaam en is die zodanig geregistreerd bij de Kamer van Koophandel?

• Luppie
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 01-03 23:21

Luppie

www.msxinfo.net

Fire69 schreef op 08 januari 2004 @ 14:52:
[...]
Dat bedoel ik nu. Ik huurt er eentje voor 15€ per jaar, maar er staat niks op (buiten dat ze binnen een paar maand nog maar eens moeten terugkomen).
Dan kan de verhuurder toch gewoon zeggen, pech, ik verhuur hem niet meer aan jou, want ik weet iemand die er 20€ voor wil geven?

Dus als meubelvakbeurs.nl gehuurd wordt, kan jij misschien een bod doen voor 25€ ipv hun 15€?

Trouwens, is dat bold echt nodig? we lezen het zo ook wel hoor... :/
haha Afbeeldingslocatie: http://www.dutchelitedivision.nl/smilies/lol.gif

Sorry hoor, ik lach je niet uit, maar ik lach je toe. Was het maar zo dat het in NL zo in elkaar zat. Hé dat huis staat al een maand leeg nou ja dan huur ik het maar direct i.p.v. 5 jaar op een wachtlijst te gaan staan.

Er zijn maar een paar redenen waarom het gebruik van een domein naam ontzegt kan worden, deze staan genoemd in het regelement van de SIDN
Artikel 14
14.1 SIDN heeft het recht de Domeinnaamhouder het gebruik van de (Persoons)Domeinnaam te ontzeggen en de inschrijving daarvan door te halen, indien naar het redelijk oordeel van SIDN vast komt te staan dat één der volgende omstandigheden zich voordoet:
(a) bij de Registratie-aanvraag is een verkeerde of onwaarachtige opgave gedaan dan wel is deze gedaan onder verzwijging van aan de Domeinnaamaanvrager bekende feiten en/of omstandigheden, welke van dien aard zijn dat de Registratie-aanvraag niet verder in behandeling zou zijn genomen, indien SIDN hiervan ten tijde van de inschrijving kennis had gedragen;
(b) de in het (openbare deel van het) Register opgenomen gegevens blijken niet meer juist te zijn en de betrokken Deelnemer heeft dit, na hierop te zijn gewezen, niet binnen vijf (5) werkdagen hersteld of doen herstellen. Indien en voor zover het gegevens betreft als bedoeld in de Technische eisen is artikel 13.1 sub f van toepassing;
(c) de Deelnemer blijkt niet te beschikken over één of meer van de vereiste documenten in de zin van artikel 3, dan wel enig ander Formulier in het kader van een bepaalde Aanvraag of de Registratie-aanvraag.
Evt. kan je de domeinnaam wel claimen als je van mening bent dat er inbreuk is gedaan op het Benelux Merkenrecht, maar lijkt mij sterk dat je hierop een kans maakt met zo'n algemeen woord. Volgens mij vallen zowiezo woorden uit de vandale niet onder het merkenrecht.

[ Voor 16% gewijzigd door Luppie op 08-01-2004 15:43 ]

Heb je iets aan mijn antwoord ? Een thumbs-up wordt zeker op prijs gesteld.

• rewind.
Wekkel schreef op 08 januari 2004 @ 15:08:
Wat voor commerciële site wil die organisatie dan starten? Gebruik je meubelvakbeurs ook als handelsnaam en is die zodanig geregistreerd bij de Kamer van Koophandel?
meubelvakbeurs word gebruikt als handelsnaam en staat ook zodanig geregistreerd bij de KvK. wat voor website ze er ooit neer willen zetten hebben ze niet gezegt en betwijfel of ze het zelf al weten

[ Voor 31% gewijzigd door rewind. op 08-01-2004 16:11 ]

• riotrick
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 10-05 00:24
(jarig!)
Dit zegt whois, domein is gewoon vrij dus.

$ whois meubelvakbeurs.com

Whois Server Version 1.3

Domain names in the .com and .net domains can now be registered
with many different competing registrars. Go to http://www.internic.net
for detailed information.

No match for "MEUBELVAKBEURS.COM".

>>> Last update of whois database: Thu, 8 Jan 2004 06:41:09 EST <<<

• rewind.
*kick*

en hoe zit het als een hostingbedrijf zelf een domeinnaam vastlegt met als enige doel om er winst op te maken bij doorverkoop ? heb je dan ook helemaal geen recht erop ?

• ultimateharry
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 10:22

ultimateharry

Team Slayer:-)

Stoney187 schreef op 12 januari 2004 @ 16:55:
*kick*

en hoe zit het als een hostingbedrijf zelf een domeinnaam vastlegt met als enige doel om er winst op te maken bij doorverkoop ? heb je dan ook helemaal geen recht erop ?
Dat is niet altijd makkelijk te bewijzen denk ik. Het zou nog best kunnen dat dat is toegestaan zelfs. Het internet is nog behoorlijk gedereguleerd.

• IceStorm

IceStorm

Stoney187 schreef op 12 januari 2004 @ 16:55:
*kick*

Nee, tenzij het geregistreerde merken betreft.

En hoewel ik het met je eens ben dat het lame is, waarom zou jij er WEL recht op hebben en een provider niet?

• rewind.
omdat wij als bedrijfsnaam onder die naam in het kvk staan ?

Verwijderd

Nu heb ik ook een vraag die wel met dit onderwerp te maken heeft. Hoe zit het als je een domeinnaam registreert en iemand anders zich vervolgens inschrijft bij de kvk met die domeinnaam als naam van zijn bedrijf. Ben ik dan verplicht die domeinnaam af te staan?

• IceStorm

IceStorm

Verwijderd schreef op 12 januari 2004 @ 20:54:
Nu heb ik ook een vraag die wel met dit onderwerp te maken heeft. Hoe zit het als je een domeinnaam registreert en iemand anders zich vervolgens inschrijft bij de kvk met die domeinnaam als naam van zijn bedrijf. Ben ik dan verplicht die domeinnaam af te staan?
2x dezelfde vraag achter elkaar alleen vanaf de andere kant ;)

Antwoord is simpel, nee dan hoef je hem niet af te staan. Ten eerste omdat een bedrijfsnaam nog geen merknaam is (of iig, inschrijven bij de KvK levert je geen merknaam op ;)) en ten tweede, zelfs als de naam wel een merknaam wordt dan ben jij nog simpelweg eerder geweest met registreren.
Pagina: 1