[Visual Studio.NET whidbey] Nieuwe features in VS.NET

Pagina: 1
Acties:

• whoami
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 15:14
Hier vind je een lijst van nieuwe features die in de whidbey release van VS.NET zullen zitten.

Naar een paar features -zoals refactoring- werd al heel lang uitgekeken, maar er zitten nog wel meer interessante functies tussen, zoals de 'Line Revision Marks' waarmee je kan zien welke lijnen je gewijzigd/toegevoegd hebt sinds de laatste keer dat je gesaved hebt.
Naar de verbeteringen qua 'Data Inspection' ben ik wel benieuwd, want momenteel vind ik het toch soms behoorlijk lastig om snel te zien wat er in een bepaalde variabele/property.
De mogelijkheid om code snippets te inserten kan ook wel eens handig zijn.

De Auto-Save & Restore kan ook wel wat frustraties voorkomen.

Ik zie echter niet direct dat een bepaalde handige feature -die Delphi wel kent- in VS.NET ook opgenomen wordt; nl. de 'Complete class at cursor' oid.
Ik vind het nu behoorlijk irritant in VS.NET 2003 dat je -bij het schrijven van een class die bepaalde interfaces implementeert- niet altijd de signatures van de functies in die interface automatisch kunt laten genereren.
Soms zie je wel een tooltip verschijnen, en als je dan op TAB duwt, worden de signatures automatisch voor jou gegeneerd, maar dat werkt niet altijd even goed.

https://fgheysels.github.io/

• gorgi_19
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 13:28

gorgi_19

Kruimeltjes zijn weer op :9

Ik vind het nu behoorlijk irritant in VS.NET 2003 dat je -bij het schrijven van een class die bepaalde interfaces implementeert- niet altijd de signatures van de functies in die interface automatisch kunt laten genereren.
In Vb.Net heb ik hier geen problemen mee.
Visual Basic .NET:
1
2
3
4
Public Class Test
    Implements IEnumerable

End Class

Vervolgens gaat hij 'zeuren' dat het ongeldig is (door middel van een soort onderstreping). Zet je de cursor er achter en druk je op enter, dan genereert hij de 'verplichte' methods en implementatie bij mij.

Ik ben ook wel heel benieuwd naar de edit & continue functie; hoe ze deze geimplementeerd hebben en of refactoring nu wel of niet in VB.Net ook komt. Er was geloof ik een tijdje sprake van niet; maar ik weet de laatste 'discussiestand' niet, om het zo maar te zeggen.

[ Voor 21% gewijzigd door gorgi_19 op 08-01-2004 13:38 ]

Digitaal onderwijsmateriaal, leermateriaal voor hbo

• whoami
Volgens dat document komt refactoring voorlopig nog niet in VB.NET. Edit & Continue komt wel in VB.NET, maar niet in C#.

Daarnaast zie ik dat de 'Solution Explorer' ook wegvalt bij 'solutions' waar je maar 1 project hebt. Ik weet nog niet of dat zo handig gaat zijn, want ik gebruik die solution explorer ook bij dergelijke '1 project' projecten.

Over die interfaces in VB.NET: je hebt gelijk, ik heb het net even getest, en in VB.NET is dat toch beter geimplementeerd dan in C#. Hopelijk is die feature in C# in de toekomst ook beschikbaar.

• ErectionJackson
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 23-06-2017

ErectionJackson

Ff testen hoe lang een onderti

Ik ga over twee weken naar de Microsoft Developer Days in Den Haag. Daar laten ze Whidbey ook zien en ben je in de gelegenheid vragen te stellen aan een paar Amerikanen die meekomen. Aanrader lijkt me.

Microsoft SharePoint oplossingen | www.onlinesamenwerken.nl | Persian Dance Helia

• whoami
Ja, dat heb ik gezien. In Gent is er ook zoiets, maar ik ga er geen 250euro voor dokken hoor. :P

• D2k
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 09-01 11:25

D2k

whoami schreef op 08 januari 2004 @ 14:12:
Ja, dat heb ik gezien. In Gent is er ook zoiets, maar ik ga er geen 250euro voor dokken hoor. :P
daar heb je een baas voor whoami ;)

Doet iets met Cloud (MS/IBM)

• mark117
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 10:19
ik moet zeggen dat alle verbeteringen er goed uit zien,

Voor beginnende programmeur wordt het zo wel makkelijker gemaakt
Exception helper: an exception handler bubble appears when an exception is generated in your code. The exception handler bubble gives standard information about the exception, and then gives helpful information on how to prevent the exception from occurring again.
Kleine foutjes kan je dan makkelijker veranderen, zolang die "bubble" maar niet irritant wordt

Alleen begrijp ik niet waarom ze web projects naar een andere plek in de applicatie hebben verplaatst, maar daar zal vast wel een goede reden voor zijn.

Wanneer is eigenlijk de release van dit stukje programmatuur??

• Glimi
  • Registratie: Augustus 2000
  • Niet online

Glimi

Designer Drugs

(overleden)
Na het een beetje door te hebben gelezen, zie ik nou niet echt schokkende vernieuwingen. Ik zie voornamelijk dingen (refactoring, class completion adv interface, revision marks) die al een tijd in de geavanceerde IDE's te vinden zijn (bijv IDEA). Wel moet ik zeggen, dat het zo dicht bij een heerlijk ontwikkelende IDE begint te komen :)

• .oisyn
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 15:32

.oisyn

Moderator Devschuur®

Demotivational Speaker

Is dit nu voor .net only talen? Of geldt dat ook voor C++?

Refactoring in C++ lijkt me zo langzamerhand wel eens tijd worden ja. Als het maar niet moeilijk moet via allerlei class wizards enzo, want daar heb ik een beetje een hekel aan...

.edit: hmm bummer:
refactoring is a C# only feature
C++ blijft natuurlijk een lastige taal voor dit soort dingen, omdat je te maken hebt met aparte translation units e.d.

Whidbey gaat voor mij ws. ook de eerste stap worden richting .net (niet dat ik niet meer native zal gaan ontwikkelen ;)). Met de vernieuwde managed extensions integreert C++ echt subliem in .net. Met de vernieuwde pointer en reference syntax kun je duidelijk onderscheid maken tussen native en managed pointers en ze prima mixen in je code. Het overerven van managed classes in een native class of andersom schijnt ook foutloos te werken.

Ik had een demo gezien van de Quake2 code, die ze eerst geport hadden naar native C++ (quake 2 is in C, C code kun je niet als managed compileren), en dan zo gecompiled hadden naar IL. Het liep echt fantastisch met software rendering _o_

De 2 dingen die ze hiermee hebben bewezen, namelijk
• Pure C++ code prima compileert met .net als target platform
• .net apps redelijk snel zijn voor het overgrote deel van de applicaties
hebben ervoor gezorgd om mij om te krijgen :)

Native C++ had trouwens al een hele tijd edit & continue

[ Voor 8% gewijzigd door .oisyn op 08-01-2004 15:42 ]

Give a man a game and he'll have fun for a day. Teach a man to make games and he'll never have fun again.

• .oisyn

.oisyn

Moderator Devschuur®

Demotivational Speaker

Glimi schreef op 08 januari 2004 @ 14:43:
Na het een beetje door te hebben gelezen, zie ik nou niet echt schokkende vernieuwingen. Ik zie voornamelijk dingen (refactoring, class completion adv interface, revision marks) die al een tijd in de geavanceerde IDE's te vinden zijn (bijv IDEA). Wel moet ik zeggen, dat het zo dicht bij een heerlijk ontwikkelende IDE begint te komen :)
het gaat ook niet alleen om vernieuwende dingen, en dat beweert ook niemand. Maar het zorgt er wel voor dat de heerlijkste IDE die er is voor C++, C# en VB.Net, die idd een aantal punten gewoon mistte, nog heerlijker wordt gemaakt. Dat die dingen misschien niet vernieuwend zijn doet er weinig toe :)

Maar goed, dat zeg je dus eigenlijk al met je laatste zin ;)

Give a man a game and he'll have fun for a day. Teach a man to make games and he'll never have fun again.

• Rataplan
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Rataplan

per aspera ad astra

WTF? Ik krijg net een mailtje over de developer days, staat eronder "De Microsoft Developer Days 2004 worden mede mogelijk gemaakt door: BORLAND" :? :o

Heb ik iets gemist of (let op, retorische vraag:) kunnen we met Whidbey managed Delphi verwachten?

Journalism is printing what someone else does not want printed; everything else is public relations.

• whoami
Je hebt idd iets gemist.
Borland maakt ook IDE's voor .NET: oa C# Builder. In de nieuwste Delphi versie is het ook mogelijk om voor .NET te ontwikkelen.

• Rataplan
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Rataplan

per aspera ad astra

whoami schreef op 08 januari 2004 @ 16:01:
Je hebt idd iets gemist.
Borland maakt ook IDE's voor .NET: oa C# Builder. In de nieuwste Delphi versie is het ook mogelijk om voor .NET te ontwikkelen.
Whoops! *dankt whoami* *slaakt opgewonden kreetjes* *start google*

Journalism is printing what someone else does not want printed; everything else is public relations.

• .oisyn

.oisyn

Moderator Devschuur®

Demotivational Speaker

D8 is toch ook alleen maar .net?
Ik dacht gelezen te hebben dat om native delphi apps te compileren gewoon de delphi 7 compiler werd gebruikt

• alienfruit
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 26-05 11:18

alienfruit

the alien you never expected

Klopt, maar verschillende nieuwe features in Delphi.NET compiler komen ook in de win32 Delphi 8 compiler.

Verwijderd

Andere nieuwigheden in vs.net voor web-development:
http://www.asp.net/whidbe...w.aspx?tabindex=0&tabid=1

waaronder:

• HTML Source Preservation
• Flexible Browser Targeting and Validation (xhtml strict behoort tot de mogelijkheden!
• ASP.NET Master Page Designer
• FTP Support
• Powerful Object Data Binding
• Accessibility Checker

• mindcrash
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 22-11-2019

mindcrash

Rebellious Monkey

.oisyn schreef op 08 januari 2004 @ 16:05:
D8 is toch ook alleen maar .net?
Klopt. Je kunt er ook geen unmanaged code (dus je 'oude' win32 code) mee compileren. Voor dat doel moet je dus de bijgeleverde Delphi 7 omgeving gebruiken. (Maar goed... de ontwikkelaars die Delphi 8 kopen hebben waarschijnlijk als doel om oude apps naar .net te porteren en nieuwe apps in .net te schrijven dus waarom ze Delphi 7 meeleveren is mij een raadsel... helemaal omdat de meeste serieuze Delphi ontwikkelaars versie 7 al lang en breed gebruiken ;) )
Ik dacht gelezen te hebben dat om native delphi apps te compileren gewoon de delphi 7 compiler werd gebruikt
Voor je 'oude' Delphi <= 7 code moet je dus de Delphi 7 omgeving naast de Delphi 8 omgeving installeren. De enige compiler die meegeleverd wordt met Delphi 8 is namelijk de .net compiler waarvan een zeer vroege versie al meegeleverd werd als 'preview' met Delphi 7. :)

"The people who are crazy enough to think they could change the world, are the ones who do." -- Steve Jobs (1955-2011) , Aaron Swartz (1986-2013)

• tijn
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 25-05 12:24
Volgens dat document komt refactoring voorlopig nog niet in VB.NET.
Er schijnt wel iets van refactoring support te komen, maar naar goed VB gebruik gaat dat anders (lees meer 'gewone mensen taal') heten. Ik kan me vaag nog een paar heftige discussies hierover herinneren waarin vooral VB-ers nogal geschoffeerd waren dat MS weer aparte terminologie gaat hanteren zodat de 'randdebielen onder het programmeursvolk' het ook begrijpen. Niet mijn woorden overigens :). Hier nog een linkje: http://www.panopticoncent...ee-4175-bb36-396a0b196b18 .

Nog even over Delphi.NET: Ik weet niet wat anderen hier er van vinden, maar ik vrees met grote vreze dat dit Borland geen succes gaat opleveren. Te weinig onderscheidende features waarbij het daarnaast schijnt dat het upgraden van bestaande Win32 apps niet zonder problemen gaat, in tegenstelling tot wat Borland altijd geadverteerd heeft. Jammer...
Ze hadden denk ik een goede beurt kunnen maken als ze het MDA/Eco gebeuren (Architect versie) een stuk toegankelijker hadden gemaakt. Nu zit er enorm geavanceerde technologie in waarvan de mogelijkheden altijd verborgen zullen blijven omdat 95% van alle programmeurs er de ballen van snapt (incl. ikzelf :)).

[ Voor 4% gewijzigd door tijn op 08-01-2004 22:33 ]

Cuyahoga .NET website framework

• alienfruit
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 26-05 11:18

alienfruit

the alien you never expected

Klopt. Je kunt er ook geen unmanaged code (dus je 'oude' win32 code) mee compileren. Voor dat doel moet je dus de bijgeleverde Delphi 7 omgeving gebruiken. (Maar goed... de ontwikkelaars die Delphi 8 kopen hebben waarschijnlijk als doel om oude apps naar .net te porteren en nieuwe apps in .net te schrijven dus waarom ze Delphi 7 meeleveren is mij een raadsel... helemaal omdat de meeste serieuze Delphi ontwikkelaars versie 7 al lang en breed gebruiken ;) )
Omdat ze eerst hadden beloofd dat Delphi 8 zowel een win32 als .net kon compileren, alleen dat is in een later stadium gewijzigd. Ik denk iig dat één van de redenen.
Pagina: 1