[kde] Software draaien zonder GUI

Pagina: 1
Acties:
  • 46 views sinds 30-01-2008

• Mastruberik
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 17-01-2022
Hallo,

Heb geprobeerd een servertje te maken met mandrake 9.1 en webmin. Nou heb ik van iemand gehoord dat het sneller gaat lopen als je X uitzet. Ik neem aan dat die daar X server mee bedoelt en dus de KDE GUI uitschakelt.

Nou is de vraag, draait dan de lopende software gewoon door. Ik heb namelijk Azureus en nog wat andere software draaien en soms logt de root automatich uit(wat niet de bedoeling is) en als ik weer inlog dan draait er niks, behalve de shell waar ik azureus in heb opgestart.

Kan iemand me iets meer informatie hier over geven?

Heb de search gebruikt, maar kon niet echt antwoord vinden(misshcien verkeerd gezocht :s) en de faq door gelezen.

• Creepy
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 11:39

Creepy

Tactical Espionage Splatterer

Je grafische software heeft altijd een draaide x server nodig. Je zult een commandline versie moeten vinden als je alles zonder X wilt draaien.

Voor de commandline zijn verschillende opties om wel uit te loggen, maar wel programma's te kunnen blijven draaien: nohup en screen zijn daar twee van.

:s ?? Wat is dat voor smiley? Die kennen we hier niet..

[ Voor 13% gewijzigd door Creepy op 08-01-2004 13:30 ]

"I had a problem, I solved it with regular expressions. Now I have two problems". That's shows a lack of appreciation for regular expressions: "I know have _star_ problems" --Kevlin Henney

Verwijderd

Mijn eerste vraag is, wat serveer je op je server? Een flink belaste website? De DNS voor een groot bedrijf? Een SMTP server voor enkele honderden clients die elk nog eens flink mail versturen? Een flink belaste database?

In dat geval is is het zinvol je grafische omgeving "uit te schakelen". Je gebruikt de machine dan niet als werkstation, dus de resources die je desktop nodig hebben kun je best beter gebruiken. Het gaat hier dan nog met name om geheugengebruik, een desktop die "stilstaat" zal nagenoeg geen CPU cycles nodig hebben uiteraard. Zoek eens op runlevels om mee te beginnen.

Gebruik jij je machine als werkstation waarop je grafische applicaties gebruikt (browser, mailclient, whatever), dan heb je je X-server gewoon nodig. Jij hebt het over Azureus, dit is een grafische Bittorrent client als ik het goed begrijp, dus dan heeft het geen zin zonder X te draaien.

Tenzij je je X-sessie exporteert naar een andere machine waar een X-server op draait, een X-terminal zeg maar. Dan draait je applicatie op je server, met uitzondering van de grafische presentatie die verzorgd wordt door de X-server van je X-terminal (of van Exceed oid. op Windows).

• Mastruberik
Bedankt voor de replys. Ik weet nu genoeg. :) Maar is het een standaard instelling van mandrake dat die na een tijdje automatich uitlogt en dat je vervolgens opnieuw moet inloggen? ikbedoel niet de scherm vegrendeling, maar hij logt de root gewoon af.

-----
Het is meer een server voor thuis, dus voor data, dhcp en dergelijke. Moet ook op lan gebruikt worden.

:s, was de bedoeling dat er een smiley kwam met een vaag iets. MSN heeft die wel.

Verwijderd

Je kan toch bijna alles gewoon via de commandline opstarten?
Als je proggies hebt die x wel nodig hebben kan je die zonder kde met
code:
1
exec xinit /xxx/yyy/xprog
opstarten,dan heb je de overhead van kde niet.
Of begrijp ik het nu niet?

Verwijderd

Ik denk dat je x-server crashed wanneer xscreensaver start. Je moet niet met root ingelogd blijven, maar met een gewone user, dan heb je daar geen last van.

(check je logfiles maar eens)

[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 08-01-2004 16:18 ]

• Mastruberik
Aha, dat wist ik niet.

Als je de kde "overhead" niet gebruikt en opstart met exe in de shell, dan mis je volgens mij de hele grapische gebeuren van een programma en kan je niks veranderen in het programma volgens mij, maar dat is nog niet zo erg, maar draait het programma dan wel?

Heb het al met Webmin geprobeerd om vanaf de client iets te starten, maar dat ging niet goed. Hij laad van alles maar er gebeurd weinig.

Verwijderd

Als je de kde "overhead" niet gebruikt en opstart met exe in de shell, dan mis je volgens mij de hele grapische gebeuren van een programma en kan je niks veranderen in het programma volgens mij, maar dat is nog niet zo erg, maar draait het programma dan wel?
Nee hoor je mist niets grafisch,x word dan gewoon opgestart.De kde gui word alleen niet geladen wat geheugen scheelt.
Maar probeer het eens zou ik zo zeggen.

Verwijderd

mmmm,

wil ik toch een beetje nuanceren, als je een x-app start zonder een of andere window manager, dan kun je vensters niet verplaatsen, resizen, minimizen, etc. Je mist dan toch echt iets volgens mij.

Verwijderd

Verwijderd schreef op 08 januari 2004 @ 17:13:
mmmm,

wil ik toch een beetje nuanceren, als je een x-app start zonder een of andere window manager, dan kun je vensters niet verplaatsen, resizen, minimizen, etc. Je mist dan toch echt iets volgens mij.
Dat is waar,maar ik moet zeggen dat ik niet helemaal begrijp wat de TS nu precies wil.
Als je zonder X wil werken dan gooi je het er toch gewoon af :?
Ik heb op mijn router/server ook geen x draaien,nergens voor nodig.Je zal dan voor je torrent progsel een commandline versie moeten zoeken.
Als hij toch perse azureus wil draaien geeft dit de minste overhead volgens mij.

Verwijderd

Vroeg ik mij ook al een tijdje af.

• Mastruberik
Laat ik zo het zo zeggen, ik ben geen echte kei in linux.

Hoewel Mandrake aardig zwaar is voor de PC, wou ik een manier vinden om het soepelert te laten lopen. Het minimale is al geinstalleerd en iemand zei tegen mij dat de X ook uit kan.

Na mijn weten zorgt de X juist voor het grafiche gebeuren, dus vroeg ik me ook af of de software die juist grafisch is blijft draaien.

Hoewel azureus een bittorent client is en alleen grafisch in te stellen is(dat weet ik niet zeker). Wou ik wel weten of het kon draaien zonder X.

Heb het al geprobeerd om het met webmin in e starten, maar dan zie je op de server niks gebeuren, maar in de shell die je bij webin te zien krijgt gebeurt er wel wat dingen, maar of het draait weet ik niet.

Azureus start ik in KDE van uit de terminal en zodra ik de terminal uitzet, sluit azureus ook meteen. Maar die terminal kan ik niet meer gebruiken, omdat die azureus draait.

Misschien zijn er hier mensen die er ervaring mee hebben en weten of het kan. Heb al heel wat topics gelezen, maar wordt er niet echt wijzer van.

Verwijderd

dan moet je een "&" zetten achter het commando azareus.

(is wel basic hoor)

Verwijderd

Hoewel azureus een bittorent client is en alleen grafisch in te stellen is(dat weet ik niet zeker). Wou ik wel weten of het kon draaien zonder X.
Nee dat denk ik niet.Krijg je vast meldingen in de trand van "could not open x-window" ofzoiets.
Je kan het natuurlijk altijd proberen :P .Start azudinges op zonder dat je x hebt draaien.
Denk dat dan de foutmeldingen om je oren vliegen.

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 08-01-2004 19:45 ]

• Mastruberik
Bedankt, ik zal het zo ff proberen.

Verwijderd

Verwijderd schreef op 08 januari 2004 @ 17:13:
mmmm,

Daarom gebruik ik zelf fvwm2 (niet zo mooi maar wel lekker snel) op een oude bak. Maar er zijn nog vele anderen. Gewoon zoeken, installeren en /etc/X11/xinit/xinitrc aanpassen.

Je moet dan trouwens ook even kijken hoe dat zit met je automatisch inloggen. Waarschijnlijk heb je daar kdm voor.. die is van kde. xdm is een generieke login manager.

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 22-02 22:40
Natuurlijk heb je X nodig om een X-based applicatie te draaien. Het is geen punt om X er af te smijten, maar dan kun je alleen commandline apps draaien. Zo simpel is dat.

Dat 'ie automatisch uitlogt klinkt me wel heel vaag in de oren, daar heb ik nog nooit van gehoord.

Zoals al voorgesteld is het misschien een goed idee om een andere Window Manager te proberen die wat minder geheugen en CPU vereist dan KDE. Bijvoorbeeld: Fluxbox, Window Maker, Enlightenment, etc - deze staan zonder twijfel ook wel op de mandrake installatie-CD's. Misschien heb je er ook iets aan om dit stukje van de NOS FAQ eens te lezen: Achtergrondinfo over X

Dit topic begint me nu echt te veel op een helpdesk te lijken - het is wel de bedoeling dat je zelf aan het proberen en lezen slaat voor je begint met vragen stellen. Daarom sluit ik dit topic.

[ Voor 6% gewijzigd door Wilke op 09-01-2004 09:49 ]

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.