Toon posts:

[AMD64 + phase-change] Mounting holes AMD64/AMD64FX

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik ben mijn cascade aan het prepareren voor ethyleen in de low stage. En omdat ethyleen nogal onprettig spul is kwa drukken en ontvlambaarheid, modificeer ik ook mijn verdamperblok. Momenteel heb ik een nieuwe koperen afdekplaat gemaakt waar de capillaire leiding direct ingaat. Geen naaldventielen meer dus, gewoon simpel en degelijk. Ook wil ik deze plaat op het blok hardsolderen in plaats van met zilvertin werken. Ik vertrouw zilvertin namelijk niet zo met de extreme temperatuurwisselingen die ik voor ogen heb >:)
Hardsolderen zal nog wel een grote ramp met hoofdletter R worden vanwege de grootte van het blok en de benodigde temperatuur, maargoed.

En nu ik toch bezig ben, heb ik er maar gelijk de AMD socket-A gaten ingeboord. Mijn blok is nu bijna compatibel met Socket-A en Socket-478. Ik moet alleen nog de uitsparing voor het socket zelf bij AMD maken (de core ligt lager dan het plastic van het socket).

Wat ik ook van plan ben is bevestiging op een AMD64 plank mogelijk maken. Leuk voor een eventueel volgende UFO dag ofzo. En ik zie mezelf in de toekomst nog wel eens een leuke AMD64FX in mijn systeem proppen :)

En daar begint het gedonder dus :(

Kijk eens naar de volgende plaatjes:

Mijn blok:
Afbeeldingslocatie: http://www.icecoldcomputing.com/generic/imagehandler.php?hval=4a3a0d4c1c340ba535320c1e80805220&quality=high

Een stukje uit een tekening uit de AMD64/64FX Thermal Design Guide:

Afbeeldingslocatie: http://www.icecoldcomputing.com/generic/imagehandler.php?hval=9d3797e9cc827711adf88f3f9b5019d2&quality=high

Ik zie hier 6 potentieel bruikbare gaten:
- De 4 2.5mm gaten rondom het socket
- De 2 3.7mm gaten links en rechts van het socket

De 4 kleintjes vallen af aangezien deze 72mm van elkaar afstaan. Da's net te krap.
De 2 grote gaten kunnen eventueel wel, maar deze vallen buiten mijn waterblok (waterblok 85mm, hart-hart gaten 88.9mm).

Ik hou dus 2 opties over:
- Als er een AMD64 onder moet komen boor ik gaten van 2-3mm diep in de onderkant van mijn verdamperblok, en soldeer ik daar boutjes in, die ik vervolgens vastschroef met moertjes aan de onderkant van de mammaplank

- Ik gebruik de 2 grote gaten. In dat geval zou ik, als ik straks toch meot hardsolderen, gelijk 2 'lipjes' aan weerskanten van het blok maken waar de bouten voor die 2 gaten doorheen kunnen.

Nu, ik heb nog nooit een AMD64 plank + proc gezien. Wat is de beste methode?

• Twynn
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 29-01 07:49
Verwijderd schreef op 08 januari 2004 @ 13:24:
De 4 kleintjes vallen af aangezien deze 72mm van elkaar afstaan. Da's net te krap.
De 2 grote gaten kunnen eventueel wel, maar deze vallen buiten mijn waterblok (waterblok 85mm, hart-hart gaten 88.9mm).
Waterblok :? >:)

Anyway.. Ik vraag me af hoeveel stevigheid je kunt krijgen met die twee grotere gaten. Zolang je gebruik blijft maken van de standaard heatspreaders kun je dat blok wel stevig genoeg op de proc persen denk ik..

Bij het verwijderen van de heatspreaders zul je toch iets anders moeten doen.. (maar zal met spacers ook wel op te lossen zijn).

De oplossing met de 4 kleine gaatjes vind ik persoonlijk wat minder..

Oh, BTW.. Was die SC21B nog interessant voor jou? Hij komt er namelijk binnenkort aan :)

Verwijderd

Topicstarter
Die SC21 is zeker interessant ja!

• petervandamned
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 15-10-2025
Beste manier is even een mobo lenen. Dan ter plekke goed bekijken hoe je bevestiging maakt. De haeg cascade was ook niet voorbereid op een 64 socket maar zodra het bordje er in de buurt van kwam, was de oplossing simpel.

• Haeg
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 20-06-2023

Haeg

Water Chiller installed

Inderdaad wat je zelf al zei twee oren aan de zijkanten solderen de gaten in het moederbord zijn lekker groot en dus makkelijk om met nylon draadeindjes erdoorheen te gaan

Verwijderd

Wat je misschien ook kan doen is een plaatje metaal/plastic pakken, gaten erdoor boren voor de aansluitingen op je blok en 2 gaten voor de grote gaten in het moederbord. Door het moederbord en het plaatje stop je dan een stuk draadeind waar je dan mbv moeren alles vast kan maken, dit lijkt me iets steviger als lipjes vastmaken aan de zijkant.

Op deze manier heb ik mijn 1e (zelfgemaakte) waterblok vastgemaakt en dat is maanden lang goed gegaan.

Verwijderd

Topicstarter
Mjah, ik denk dat ik die AMD64 gaten inderdaad nog maar even laat zitten. Als er dan ooit zo'n ding onder moet, dan pak ik 2 plaatjes staal en een paar boutjes. Die plaatjes staal zet ik dan vast in de S478 gaten. Gaten erin voor de AMD64, en klaar is DaBit.

offtopic:
Gisteren die socket-A inkeping gemaakt. Wat een k*t-werk is het toch om een paar mm koper weg te halen

• Krankenstein
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 28-01 20:39
Je kan het blok ook een kwartslag draaien en dan die 4 gaatjes gebruiken met beugeltjes of een plaatje dat je over het hele blok heen doet. 4 gaatjes is natuurlijk steviger dan 2 (ook al zijn die wat groter). Je moet dan wel aan de boven- en aan de onderkant 2 inkepinkjes vijlen/frezen want de boutjes gaan dan net 1,75 mm in je blok (als ik dat goed berekend heb ;) ).
Dat plaatje zou dan, rekeninghoudend met de aansluitingen, ongeveer zo'n vorm hebben (bijvoorbeeld, je kan die inkepingen ook anders laten lopen natuurlijk):
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
  +-----------------+
  | o             o |
  |              +--+
  |              |
  +-------+      +--+
          |         |
  +-------+         |
  |                 |
  |                 |
  | o             o |
  +-----------------+

[ Voor 9% gewijzigd door Krankenstein op 09-01-2004 14:09 ]

Verwijderd

Topicstarter
Blok een kwartslag draaien is niet handig. Dan zitten er allerlei elco's in de weg. Op een NF7-S past het _net_ in de lengte. Voordeel: een koperen L aan een kant van het blok monteren, en ik koel gelijk de NForce2 NB mee :)

Verder hebben die kleine gaatjes een onprettige maat: 2.5mm. Daar kan dus net geen M3 bout standaard doorheen. En 4x M2 is niet echt degelijker dan 2x M4 lijkt me.

Ik ben er in ieder geval wel uit dat ik nu niets doe om AMD64 te ondersteunen. Dat komt wel als het zover is.

• Krankenstein
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 28-01 20:39
Maar M2,5 bestaat wel (weet niet of het zo heet hoor). Waarschijnlijk is die maat bij de betere boutjes en schroefjes winkel (voor bedrijven etc.) wel te krijgen.

En wat je dan ook kan doen is gaatjes in de onderkant boren (3mm diep) en daar schroefdraad in tappen. Of misschien kan je de gaatjes in je mobo uitboren naar 3mm. Een vriend van mij heeft z'n AMD gaten ook een keer van 5 naar 6mm geboord (met succes :)). Ik weet het: het is vrij lomp maar de kans van slagen is redelijk groot schat ik, aangezien er aan de randen echt een fractie afgaat, en er een redelijke marge omheen zal zitten. In dat geval kan je gewoon 3mm gaatjes boren in je blok.

• Epsilon
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 14:58

Epsilon

arf, je site is down :/

btw, je bent goed bekent op irc ;) (#xtremesystems op quakenet)

[22:37] <berkut> yea i know Dabit
[22:37] <berkut> he's a genious
[22:37] <nas`> ofcourse we know him :]
[22:37] <noReg\Speedstar> :)
[22:37] <noReg\Speedstar> nice

berkut heeft een cascade gebouwd thuis, ken je vast wel ;)
speedstar ben ik (CS nick).
Pagina: 1