Samba rechten

Pagina: 1
Acties:

• Guider
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 10:17
Ik ben wat aan het vogelen met rechten in linux samba. Redhat 9.0. Het volgende heb ik opgenomen in mijn smb.conf

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
[iso]
    comment = iso's op bulkserver
    path = /mnt/hdb/iso
    valid users = patrick
    admin users = michael
    read only = No
    create mask = 0555
    security mask = 00
    directory mask = 0555

Maar de user michael kan nu nog steeds niet verwijderen. De bedoeling is dat de user patrick wel kan schrijven en kan lezen maar niet kan verwijderen en dan de user michael kan lezen schrijven en kan verwijderen

Wie heeft hier een oplossing voor

• Mac_Cain13
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 27-01 22:51
[...]Maar de user patrick kan nu nog steeds niet verwijderen.
De bedoeling is dat de user patrick [...] niet kan verwijderen[...]
Dan is er dus niets mis :?

Waarschijnlijk zit een eventuele fout in je masks, alleen om dat ik niet weet wat er nou mis gaat kan ik niet zeggen welke mask je zou moeten aanpassen. Wat mss wel zinnig is om te weten; voor het verwijderen van een bestand word de directory mask geraadpleegd.

[ Voor 46% gewijzigd door Mac_Cain13 op 08-01-2004 13:11 ]

• Guider
Sorry zat een fout in, maar zoals je kan zien worden de masks standaard aangemaakt voor iedere map en bestand wat er wordt aangemaakt.

Maar als ik toch de user michael admin rechten geef dan moet het toch werken. Of is er een andere manier die makkelijker is om die rechten toe te kennen

Verwijderd

Patrick moet kunnen lezen en schrijven maar hij mag niet verwijderen, verwijderen is toch een vorm van schrijven?

Zelf doe ik het zo, bij mij kunnen de users wel lezen maar nix schrijven hiervoor heb ik een public share alleen kan user1 wel schrijven en dus ook verwijderen:

[Download]
comment = Download Share
path = /samba/down
writable = no
guest ok = no
valid users = user1 user2 user3 user4
create mask = 0777
directory mask = 0777
write list = user1

• Guider
Het gaat er om dat iedereen kan schrijven en maar 1 persoon kan verwijderen. Ik heb de laatste tijd nog gezocht hier en ik kwam tegen dat het met groepen is op de lossen.

Maar hoe moet ik dan die groepen instellen, want je kan niet twee verschillende rechten aan 1 map toekenne.

Mijn gedachte was:
De map de rechten 1770 dus alleen de owner mag de bestanden verwijderen en dan een groep aanmaken die dus gewoon recht heeft op de map om te lezen en te schrijven. Zij mogen dus niet verwijderen omdat ze geen owner zijn. En dan instellen in samba dat alle bestanden die gemaakt worden de groeps naam van de groep die mag verwijderen.

Zo krijg ik dus dat iedereen kan schrijven maar niemand kan verwijderen op 1 persoon na die owner is.

Volgens mij moet dit werken, maar ik krijg het niet voor elkaar. Ik kan alles instellen maar dan nog iedereen alles verwijderen. Of moet ik dan mijn windows pc opnieuw opstarten??

• Ryceck
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 13:22

Ryceck

Constants and Variables

Hoe staan de rechten op de directory zelf?
Wie is owner vvan de gemounte dir?

[ Voor 58% gewijzigd door Ryceck op 14-01-2004 09:53 ]

If everything is working perfect, break something before someone else fucks up.

• Guider
De owner van de dir is michael en de rechten staan op 1770. Dat moet dan volgens mij wel goed zitten. alle bestanden die er bij komen krijgen ook als groep owner michael met de rechten 1770

• Ryceck
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 13:22

Ryceck

Constants and Variables

Guider schreef op 14 januari 2004 @ 09:58:
De owner van de dir is michael en de rechten staan op 1770. Dat moet dan volgens mij wel goed zitten. alle bestanden die er bij komen krijgen ook als groep owner michael met de rechten 1770
Waarom 1770 en niet 0770 (n00bie question maar vraag het me ff af wat die eerste 1 ook alweer doet :))
Kan Michael nu wel deleten/writen/executen maar Patrick niet?
Dat zou kloppen tenzij Patrick in dezelfde group zit als Michael, dan snappik het niet :)

If everything is working perfect, break something before someone else fucks up.

• Guider
die 1 in 1770 is het sticky bit ofzo die bepaald of alleen de owner kan verwijderen of iedereen.
Maar het lukt dus helemaal niet, want iedereen kan nog verwijderen en schrijven.
De users michael en patrick zitten allebei in een aparte groep.

Het lijkt wel of linux en samba niet de instellingen over nemen ofzo....
Pagina: 1