Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien
Toon posts:

Aopen voeding Ratelt, olieen?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb een Aopen voeding waarbij de Fan ratelt nou dacht mischien kan ik dat ding wel even een drupje olie geven, maar om eerlijk te zijn ben ik niet echt thuis met hardware componenten, en ik vroeg me af of dat wel kon gewoon wat olie bij Fan gooien.

Want ik wordt namelijk een beetje lijp van dat geluid, maar ik wil liever geen nieuwe voeding hoeven kopen.

• World Citizen
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 19:46

World Citizen

FreeReef.nl

Waarschijnlijk kan dat wel maar het is mischien het verstandigst om eerst de hele fan eruit te halen en aan te sluiten op een plek buiten 1 meter van de kast, want je loopt het risico dat als je hem aanzet door de roterende beweging de olie rondgesmeten word. en ik weet niet de reacktie van olie bij electronice maar waag het er maar niet op.

(of je zet er een andere koeler van 3 euro in :X )

FreeReef.nl

Verwijderd

Als de voeding relatief nieuw is moet je op garantie voorwaarden een nieuwe fan regelen.
Zoniet dan moet je een nieuwe fan kopen, de lagers zijn gewoon kapot.
Je kunt het natuurlijk altijd proberen, en olie geleid niet dus dat scheelt weer.

• NitroX infinity
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 23:43
Ik heb ooit een ratelende fan in een voeding gehad. Bleek dat de fan zelf wat los zat. (dat ronde ding met die fanbladen zat niet meer zo vast aan het motortje dat de boel laat ronddraaien). Een goeie tik er tegenaan en het geluid stopte, echter kwam het wel na verloop van tijd terug :P

Graphene; a material that can do everything, except leave the lab. - Asianometry

• bonus
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 19-10 23:09

bonus

!.. .oO BoNuS Oo. ..!

Meestal zit er niet echt veel "smeerbaars" meer aan die nieuwe ventilators.
Als het een echte ball bearings (lager) is dan nog net maar anders niet.
Anders gewoon een andere koeler kopen, kost ook bijna niks....
Meestal zitten die erop met een stekkertje dus dan is het helemaal makkelijk.

Atari 4 ff'r 😊

Verwijderd

Topicstarter
Nou die voeding is nu anderhalf jaar oud dus garatie heb ik niet meer, maar als het in principe moet kunnen dan probeer ik het wel even en mischien zit ook wel los.

• BCC
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 22:12

BCC

Beetje sileconenspray smeert alles.. en geleidt niet.

Na betaling van een licentievergoeding van €1.000 verkrijgen bedrijven het recht om deze post te gebruiken voor het trainen van artificiële intelligentiesystemen.

• Kres817
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 31-10-2024
als de rotor los zit kan je er niet echt veel aan doen.

Die zit of los of vast.

Als je het wil smeeren zou ik je WD40 aanraden.

Gewoon ff wat in een dopje/bakje spuiten en een rietje pakken.
Druppel WD40 op het puntje van je rietje en dan tussen de rotor doen.
Mag best wat zijn.

Maar zoals eerde gezegd: als je de fan weer aanzet ff ver bij je vandaan houden.

Olie kan je dan om de ooren vliegen.

Teveel weghaalen want daar blijft stof aan plakken.

Wn anders ff een nieuwe fan haalen.
Kost geen poep meer.

Ach ja..........

• NewbieNeo
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 18:41
bij de fans die ik heb behandeld met olie, spat de olie echt niet in het rond, aangezien ik alles weer netje afsluit..

je moet nl. eerst het stickertje eraf halen, daaronder heb je een dopje wat je met een pincet ofzo eraf krijgt, en in het gat moet je dan een druppeltje olie doen.
alles er weer netjes opdoen, fan weer aansluiten, en klaar is kees... :)
nix geen gespat ofzo..

Verwijderd

als de fan zelf loszit is vaak het borgringetje kapot, smeren helpt dan niet echt meer.

• Arnout
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 19-11 21:03
Smeren kan op zich helpen, doe het zelf ook, houd er wel rekening mee dat het probleem gewoon weer terugkomt na verloop van tijd.

't Gaat bij mij niet echt om de kosten maar meer om die moeite, nieuwe fan erin kost al gauw een half uur aan tijd, olie druppel je er in 2 seconden in, even laten staan, en weer een half jaar stil :P

• AMDFreak
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 14:48

AMDFreak

Intel is zo..

Ik zou gewoon een nieuwe kopen. kan je misschien altijd nog van die leuke led coolers erin doen :)

9x Jinko 420Wp = 3780wp - Zuid 35

Verwijderd

Als de garantie verlopen is, zou ik hem los draaien, de fan demonteren en er een nieuwe (eventuele led) fan in stoppen (wel goed aansluiten). Als je voeding nog steeds goed werkt en geen kuren verkoopt, waarom zou je dan een andere kopen :?

Verwijderd

Een fan in een voeding resoneert altijd iets, meestal horen mensen gebrom en kijken dan meteen naar de fan, hier ligt het ook wel aan, maar je kunt ook proberen als je je pc aan hebt en je hoord gebrom, de voeding vast te houden, gewoon dat deze niet mee trilt, dit heeft bij mij wel geholpen.

Verwijderd

Heb precies hetzelfde probleem...... :(

Af & toe lijkt m'n PC wel een vliegtuig. Met wat geduld of een beheerste tik tegen m'n case houdt het soms op.... soms ook niet.....
Het is daadwerkelijk m'n voeding en geen andere fan.

Ohja, case is nog geen 2 maand oud, en het is een AOpen H600B met 350W voeding "Ultra quiet".

Dus een drup olie zou helpen? Hmm, dat helpt toch maar tijdelijk?

• breinonline
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 22:12

breinonline

Are you afraid to be known?

Het helpt maar tijdelijk inderdaad. Eigenlijk zou je je fans vanaf het begin elke maand een drupje olie moeten geven. Op het moment dat de fan al teveel geluid maakt ben je eigenlijk al te laat. Er zal waarschijnlijk al slijtage aan de lager/as zijn (hoewel heel weinig genoeg om geluid te maken) en het probleem zal onherroepelijk terugkeren. Aan de andere kant van waar de fanbladen zijn bevestigd zit meestal een sticker over de fan. Als je die eraf haalt is een klein zwart dopje zichtbaar. Hierachter kan je hem het beste smeren.

WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SHW112YAA, ERSC-VM2C, Procon ┃ PV: 4800Wp, SolarEdge SE5K, 15x JAM60S17/320, ZW 15º ┃ WTW: Zehnder Q600 ┃ SH: Home Assistant, Proxmox, Intel NUC 8i5 Mini

• frickY
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 27-11 09:24
Mijn pc en monitor ed. hangen aan zo een verdeelstekker die je aan en uit kan zetten. Normaliter is er niets aan de hand, maar als ik dat stopkontakt een keer uit heb gezet, en mn pc dan voor het eerst weer aanzet maakt ie een ongelovelijk hard (En eng) geluid. Met een paar tikken tegen doe voeding verdwijnt het altijd. Voor de rest heb ik het nooit.
Denk dat iik de WD40 ook maar eens tevoorschijn moet halen dan :?

Verwijderd

Is misschien erg simpel, maar FF openschroeven en VOORZICHTIG met de stofzuiger er doorheen, of compressor is nog beter.

K werk in een computer winkel en helpt vaak een hoop

Verwijderd

Topicstarter
Nou ik heb en los gehaald en wat olie erin gegooid maar dat verhielp het geratel helaas niet, het lijkt wel of ie ergens een beetje aan loopt ofzo.

Maar is het mogelijk om een nieuwe fan te kopen voor die voeding in plaats van een hele nieuw voeding?

• World Citizen
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 19:46

World Citizen

FreeReef.nl

Ja je kunt gewoon een nieuwe fan kopen en zoals al gezegt is zijn de meeste fans in voedingen met een plugje aangesloten dus koop je een nieuwe koeler met dat zelfde plugje of je zet het plugje over. als de fan eraan gesoldeertis (aan de voeding) zul je deze of er helemaal af moeten halen en een andere eraan moeten solderen of je zal de kabels moeten door knippen en die met een kroonsteentje moeten verbinden. je moet maar even kijken hoe dat hij vast zit en dan een beetje klooien.

succes

FreeReef.nl

Pagina: 1