Toon posts:

Moederboard, geheugen of processor kapot?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Sinds kort heeft mijn computer last van nogal vage problemen. Van spontane resets tot crc-errors in gecomprimeerde bestanden.

Mijn systeem:

Athlon XP 2000+ 1667 mhz
MSI KT3 mobo
2 verschillende merken PC 2700 ddr-ram van 256 meg elk
Q-tec voeding 350W
Bios versie: nieuwste

(Harde schijven, videokaart, cd-romspelers doen er verder ff niet toe)

Verder is niets overgeklokt, alles draait op de standaard snelheden. Wel draait mijn geheugen op een cas latency van 2 (daarover later meer).

Verder had ik een kapotte videokaart. Die is nu vervangen. De problemen zijn daardoor echter niet opgelost.

De problemen die mijn PC heeft zijn de volgende:

Winrar geeft in diverse gecomprimeerde bestanden willekeurige CRC-errors. Met de bestanden zelf is niets aan de hand, die zijn niet kapot. Deze problemen doen zich voor in Windows XP en in Windows ME, op twee verschillende harde schijven.

Nogal veel crashes in Windows (XP voornamelijk). De ene keer crasht ati control panel dan weer Word. Ook internet explorer wil nog al eens crashen. Een duidelijke oorzaak hebben deze crashes niet. Bij het inladen van de opstartbestanden in Windows XP (zoals norton antivirus, messenger etc) wil windows ook nog al eens vaak foutmeldingen geven. Volgens windows error reporting is het een device driver die het probleem veroorzaakt.

Spontane resets in Windows XP. Soms reset mijn PC bij het opstarten van Windows XP, soms ook als ik een bestand (muziek, film) afspeel.

Het meest vage probleem dat mijn pc heeft, is nog wel het volgende. Om te achterhalen wat nu het probleem is ben ik wat bios instellingen gaan veranderen. Ook heb ik mijn pc opgestart met een keer het ene ram erin en de andere keer het andere.
Gevolg was dat met de ene geheugenchip op een cas latency van 2.5 windows XP en ME niet meer wilden booten. Met de andere geheugenchip op cas 2.5 kwam ik niet eens meer in de bios laat staan in Windows XP. Ook met beide geheugenchips op cas 2.5 kon ik Windows XP of ME niet booten. Alleen met beide chips op cas 2 kom ik in windows. Andere timings (sneller of langzamer) hebben geen effect hierop. Alleen met cas 2 komt mijn pc verder.

Ik heb diverse memtests gedraaid. Die vonden geen fouten in mijn geheugen. Ook sisoft sandra tests worden doorstaan mijn PC. 3dmark 2003 verder ook geen probleem. Behalve dan dat alles nogal instabiel is.
Aan mijn voeding kan het ook niet liggen. De voeding die er nu in zit is nieuw, met een oudere voeding heb ik precies dezelfde problemen.
Harde schijven ook geen probleem, chkdsk diverse keren gedraaid.
De temperatuur van mijn PC kan het ook niet zijn. De problemen doen zich voor als mijn PC net aan staat of als hij al een dag draait. De temperatuur die mijn moederboard aangeeft is ook niet bijzonder hoog (max 50). Ook de koeling voelt niet (te) heet aan.

Dan blijven er voor zover ik er verstand van heb drie dingen over: moederboard, geheugen of processor is kapot. Maar welke van de drie? Kan iemand mij hierbij helpen? Ik word die PC problemen een beetje zat. Bedankt alvast.

Verwijderd

Ik kijk in m`n glazen bol en zeg dat het ze alle 3 kan wezen.

Uitsluitsel krijg je als je alles onderling test op een goed werkend systeem, dit is de enige oplossing.

Verwijderd

Ik denk dat het je geheugen is zeker omdat je allemaal rare foutmeldingen krijgt met programma's

Kan je wel met 1 geheugenbankje afzonderlijk op cas2 draaien? en draait het dan stabiel?

Verwijderd

Ik had een tijdje geleden precies hetzelfde als jij omschrijft en in mijn geval was het geheugen defect.

Verwijderd

Verwijderd schreef op 08 januari 2004 @ 12:33:
Ik kijk in m`n glazen bol en zeg dat het ze alle 3 kan wezen.

Uitsluitsel krijg je als je alles onderling test op een goed werkend systeem, dit is de enige oplossing.
Ik verdenk toch als eerst het moederbord, 50 graden is iig behoorlijk warm voor een mobo. Het geheugen klinkt ook niet helemaal fris, ik hoop dat je beschikking hebt over een ander "test" systeem.

• NitroX infinity
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 00:36
Is het voltage van je geheugen goed ingesteld?
Is het voltage van je CPU goed ingesteld?
Is je processor overgeclockt?
Heb je al andere geheugen modules geprobeerd?

Mij lijkt het dat de geheugensloten op je moederbord kapot zijn maar zeker weten doe ik het niet, aangezien ik dit zelf nog nooit heb meegemaakt.

Graphene; a material that can do everything, except leave the lab. - Asianometry

Verwijderd

Topicstarter
NitroX_infinity schreef op 08 januari 2004 @ 12:38:
Is het voltage van je geheugen goed ingesteld?
Is het voltage van je CPU goed ingesteld?
Is je processor overgeclockt?
Heb je al andere geheugen modules geprobeerd?

Mij lijkt het dat de geheugensloten op je moederbord kapot zijn maar zeker weten doe ik het niet, aangezien ik dit zelf nog nooit heb meegemaakt.
De voltages staan in mijn bios op auto. Mijn systeem heb ik al meer dan een jaar en het heeft nooit problemen gehad. Ik ga er van uit dat de voltages goed zijn ingesteld. Mijn processor is niet overgeclockt.
Ik heb nog geen andere geheugen modules geprobeerd. Dat zal ik vandaag nog eens proberen. Wel is een van de modules nog geen maand oud. Individueel geeft deze ook problemen, al zijn ze minder dan met mijn andere module.

• MrDummy
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 25-07-2025

MrDummy

Nog steeds gek op anime...

CRC errors komt door slecht geheugen.
Ik adviseer je dan geheugentest te doen met Memtest op cdrom.

Slecht geheugenbit maakt onbeslist veel ellende. Ik heb eens bij mij slecht geheugenreepje meegemaakt, waar er alleen maar instabiele en half gedownloade bestanden zijn met foute CRC. Zelfs bestanden ff checken blijft foutieve CRC code geven. De foutieve CRC code wisselt zelfs steeds als ik zelfde bestand opnieuw checkt. Dit is bewijs dat geheugen niet in orde is.

En op den duur kan het crashen met blue screens en spontane resets zijn mogelijk.

Als geheugen dit keer goed is na test&vervangen kapotte reepje, en toch nog steeds spontane resets krijgt, vervang dan de voeding door andere 350W exemplaar of sterker type. Als er geen problemen meer zijn, dan is het schuld van niet goed functionerende voeding.

Moederbord en videokaart komen daarna later. Geheugen en voeding zijn belangrijkste veroorzakers van instabiliteit en storingen als je moederbord op normale stand zet (dus via SPD instellingen, niet overklokt, standaard waarden)

Succes.

Verwijderd

Verwijderd schreef op 08 januari 2004 @ 12:53:
[...]

De voltages staan in mijn bios op auto. Mijn systeem heb ik al meer dan een jaar en het heeft nooit problemen gehad. Ik ga er van uit dat de voltages goed zijn ingesteld. Mijn processor is niet overgeclockt.
Ik heb nog geen andere geheugen modules geprobeerd. Dat zal ik vandaag nog eens proberen. Wel is een van de modules nog geen maand oud. Individueel geeft deze ook problemen, al zijn ze minder dan met mijn andere module.
Test de nieuwe Module eens afzonderlijk, het hoeft niet te zijn dat ze ie kapot is maar het zou kunnen dat ze niet met elkaar overweg kunnen. Wat voor merken zijn het exact?

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op 08 januari 2004 @ 13:05:
[...]

Test de nieuwe Module eens afzonderlijk, het hoeft niet te zijn dat ze ie kapot is maar het zou kunnen dat ze niet met elkaar overweg kunnen. Wat voor merken zijn het exact?
Het merk van de nieuwste is Corsair. Van de oude weet ik niet. Kan ik op het moment ook niet checken omdat ik niet bij mijn PC zit.
Het nieuwe geheugen afzonderlijk testen in Windows werkt niet, hij boot windows alleen als beide modules in mijn pc zitten en de cas latency op 2 staat.

Ik begin steeds meer te denken dat de geheugencontroller of iets dergelijks van mijn moederboard kapot is. Vooral ook omdat memtest geen fouten in het geheugen kan ontdekken en het anders instellen van de geheugentimings zulke vreemde problemen oplevert.

Verwijderd

Verwijderd schreef op 08 januari 2004 @ 13:33:
[...]

Het merk van de nieuwste is Corsair. Van de oude weet ik niet. Kan ik op het moment ook niet checken omdat ik niet bij mijn PC zit.
Het nieuwe geheugen afzonderlijk testen in Windows werkt niet, hij boot windows alleen als beide modules in mijn pc zitten en de cas latency op 2 staat.

Ik begin steeds meer te denken dat de geheugencontroller of iets dergelijks van mijn moederboard kapot is. Vooral ook omdat memtest geen fouten in het geheugen kan ontdekken en het anders instellen van de geheugentimings zulke vreemde problemen oplevert.
Zou best kunnen ja, indien je de mogelijkheid hebt test de reepjes eens op verschillende latencies op een ander moederbord.

Verwijderd

Topicstarter
Het was het moederboard. Vandaag nieuwe gekocht (geen MSI voor mij meer) en alles draait weer soepel. Bedankt voor de hulp iedereen.

• OliverBB
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 23-11-2024
ik heb een soortgelijk probleem ;
A7V266-EX mobo defect?

en ben bang dat ik ook aan een ander bord toe ben.
Pagina: 1