Toon posts:

probleem met internet delen

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
De volgende situatie:
Drie pc's (een laptop, twee desktops PC1, PC2) die wat via een switch in een netwerk hangen.
ADSL verbinding komt binnen op PC1. (routerfuncionaliteit van alcatel speedtouch modem wordt niet gebruikt).
Internet delen is ingeschakeld. Echter op PC2 (windows '98) kan ik wel internetten maar op de Laptop (WindowsXP) lukt dit niet.
Als ik bij netwerkverbindingen kijk, wordt er wel keurig aangegeven dat de "internet gateway" connected is.
Wie weet waar dit aan kan liggen?

• ralpje
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 14-08 12:58

ralpje

Deugpopje

Firewall uitgeschakeld voor de netwerkverbindingen?

En waarom niet je thompson aan de switch hangen en gewoon dhcp uit laten spugen?

Freelance (Microsoft) Cloud Consultant & Microsoft Certified Trainer

Verwijderd

Topicstarter
Ja waarom dat die switch niet aan het modem hangt, is niet mijn keuze.
De kabels waren al getrokken en men ging ervan uit dat de switch boven moest komen te staan terwijl het modem beneden staat. En ik ga niet zo'n lange cross trekken door het huis. (hels karwei, drie kabels halve dag mee bezig geweest, ik niet, anders had ik wel gelijk gezorgd dat de switch bij het modem kwam)
Mij maakt het niet uit, natuurlijk heb ik thuis wel een switch aan het modem hangen.

Oh ja, en geen enkele verbinding is "Firewalled".

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 08-01-2004 11:57 ]

• mace
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 13-08 00:32

mace

Sapere Aude

een utp kabel is en utp kabel, het enige wat je moet doen om er een cross van te maken is een nieuw stekkertje aan te maken, of begrijp ik dat verkeerd?

/edit: typo

[ Voor 5% gewijzigd door mace op 08-01-2004 11:59 ]

• ralpje

ralpje

Deugpopje

Huh?
Wat maakt het nou uit of je die thompson op een pc knalt of op een switch? De kabel is toch hetzelfde? Of maak ik nu een denkfoutje?

Verwijderd

Topicstarter
MaCe1337 schreef op 08 januari 2004 @ 11:59:
een utp kabel is en utp kabel, het enige wat je moet doen om er een cross van te maken is een nieuw stekkertje aan te maken, of begrijp ik dat verkeerd?

/edit: typo
Weet ik, ik heb ze zelf geknipt.

maar door hoe de kabels door het huis lopen is dit niet mogelijk.
(uiteraard wel mogelijk maar veel werk en dus geen optie voor mij)

• intoxicated
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online

intoxicated

Haaaai :w | ALT-S

I&T -> NT

"Anyone who does not agree with me is mentally sick, and should be shot I'm afraid to say."
- Pastor Richards @ VCPR

• ralpje

ralpje

Deugpopje

Kan je eens een schematisch tekeningetje maken van hoe het nu staat opgesteld, inclusief ip-adressen e.d.?

Verwijderd

Topicstarter
Ik wil wel een tekeningetje maken, maar heb geen webspace om het op te zetten.
Als iemand geinteresseerd is in het tekeningetje kan degene zijn mailadres achterlaten.

Alhoewel ik zeker weet dat alles goed is aangesloten.

• Mike Jarod
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Images kan je uploaden bij bv www.theforumisdown.com :)

• DarkFire
  • Laatst online: 19-06 11:15
zet ipx spx er eens bij als protocol, mischien dat hij dan wel goed (dat lost tenminste problemen op bij win98 met win xp)

ik denk dat het daarmee moet lukken

Verwijderd

Topicstarter
Zo ziet het eruit:

[afbeelding]

Verwijderd

Verwijderd schreef op 08 januari 2004 @ 12:10:
[...]

Weet ik, ik heb ze zelf geknipt.

maar door hoe de kabels door het huis lopen is dit niet mogelijk.
(uiteraard wel mogelijk maar veel werk en dus geen optie voor mij)
Als je nou gewoon ff een cross cable aan die van de modem maakt met een doorverbinder ben je er ook.

Verwijderd

Topicstarter
Dark-Fire schreef op 08 januari 2004 @ 16:18:
zet ipx spx er eens bij als protocol, mischien dat hij dan wel goed (dat lost tenminste problemen op bij win98 met win xp)

ik denk dat het daarmee moet lukken
De windows '98 computer doet het wel (PC2), maar de Windows Xp computer niet (LAPTOP)

• ralpje

ralpje

Deugpopje

Verwijderd schreef op 08 januari 2004 @ 17:57:
[...]

De windows '98 computer doet het wel (PC2), maar de Windows Xp computer niet (LAPTOP)
Waarom zit de laptop op de uplink-poort van de switch? Al een andere poort geprobeerd? En zit er een cross of een gewone kabel tussen?

Verwijderd

Topicstarter
waarom zit de laptop op de uplink-poort van de switch? Al een andere poort geprobeerd? En zit er een cross of een gewone kabel tussen?
Tussen de uplink en de laptop zit een Cross-cable omdat je die poort niet handmatig kunt "kruisen" wat wel op duurdere switches zit.

Verwijderd

Zelf heb ik alle problemen op kunnen lossen mbv deze website:

http://www.homenethelp.com/home-network.asp

Verwijderd

Toevallig ooit een programma om via proxy te internetten op je laptop geinstalleerd gehad ?

• Luppie
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 01-03 23:21

Luppie

www.msxinfo.net

Zou je kunnen aangeven waar je je apperatuur hebt staan ?

bv.
KPN ISRA punt - Begaande grond
Modem - Begaande grond (Bij ISRA)
Switch - 1e verdieping

Vermeld ook ff welke hardware bij elkaar staat en hoeveel kabels er van ruimte naar ruimte toe lopen, misschien zijn er toch mogelijkheden die je over het hoofd ziet.

Heb je iets aan mijn antwoord ? Een thumbs-up wordt zeker op prijs gesteld.

Verwijderd

Topicstarter
[quote]Cobra_Lup schreef op 09 januari 2004 @ 11:24:
Zou je kunnen aangeven waar je je apperatuur hebt staan ?

bv.
KPN ISRA punt - Begaande grond
Modem - Begaande grond (Bij ISRA)
Switch - 1e verdieping

Hoe raad je het zo in 1 keer? :-)

• Luppie

Luppie

www.msxinfo.net

Dus als ik het goed begrijp dan is het als volgt :

Begaande grond : Modem + PC1
1e Verdieping : Switch + PC2 + Laptop

Tussen begaande grond en 1e verdieping loopt 1 kabel.

Indien dit zo is kan je ook bij de gamma een 2 voudig RJ45 doos ophalen (2 stuks) en deze op de uiteinden van de kabel monteren (4draads per poort) nu is die verbinding niet full duplex meer (maar voor internet maakt dat niet uit)

Nu kan je via die ene poort op de RJ45 doos je modem rechtstreeks op je switch aansluiten en via de andere poort PC 1 op de switch.

Dit gaat alleen werken als je een 8 aderige kabel tussen bgg en 1e verd. hebt lopen.
Afbeeldingslocatie: http://faq.tweakers.net/nt/2utp1kabel.gif
Plaatje is gejat uit de Faq, in jouw geval is Hub1 je switch poort 1 Hub2 is je switch poort 2 / PC1 is PC1 en PC2 is je modem.

Laat ff weten of je hier wat mee kan.

[ Voor 16% gewijzigd door Luppie op 09-01-2004 16:04 ]

Verwijderd

Topicstarter
Cobra_Lup schreef op 09 januari 2004 @ 15:57:
Dus als ik het goed begrijp dan is het als volgt :

Begaande grond : Modem + PC1
1e Verdieping : Switch + PC2 + Laptop

Tussen begaande grond en 1e verdieping loopt 1 kabel.

Indien dit zo is kan je ook bij de gamma een 2 voudig RJ45 doos ophalen (2 stuks) en deze op de uiteinden van de kabel monteren (4draads per poort) nu is die verbinding niet full duplex meer (maar voor internet maakt dat niet uit)

Nu kan je via die ene poort op de RJ45 doos je modem rechtstreeks op je switch aansluiten en via de andere poort PC 1 op de switch.

Dit gaat alleen werken als je een 8 aderige kabel tussen bgg en 1e verd. hebt lopen.
[afbeelding]
Plaatje is gejat uit de Faq, in jouw geval is Hub1 je switch poort 1 Hub2 is je switch poort 2 / PC1 is PC1 en PC2 is je modem.

Laat ff weten of je hier wat mee kan.
Zoek het liever in de Software :/

• ScSi
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 03-07 16:23

ScSi

Belg.

Zou het niet kunnen dat Xp dat netbeui protocol nodig heeft om van de verbinding te kunnen genieten, en dat daarom 98 het wel goed doet?

• alt-92
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

:X :X

Willen de heren die hier allerlei andere protocollen adviseren om internet delen op gang te krijgen zich even beter verdiepen in de materie?

netbeui == non routable en doet niks met internet.
ipx/spx == novell/netware. Als je dat niet hebt, installeer het dan ook niet. Nergens voor nodig.

Het installeren van extra protocollen maakt het oplossen van je probleem alleen maar ingewikkelder, niet makkelijker.

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

Verwijderd

Topicstarter
Sorry jongens ik heb me een beetje vergist.
Het is geen Alcatel Speedtouch 510 modem maar een Alcatel Speedtouch USB modem. Ik vroeg aan die persoon of hij een Alcatel Speedtouch 510 had, hij zij ja, maar dat bleek niet zo te zijn. (namen lijken toch een beetje op elkaar, en voor iemand die er niet zoveel vanaf weet...)

• Luppie

Luppie

www.msxinfo.net

Heb je de wizard "ThuisNetwerk" al een keer gedraaid ?

Met deze wizard kan je een flop aanmaken die alle instelingen goed zet op de niet werkende PC.

• DIABOLIK
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 11-07 09:24
Humm kun je ook gateway/dns instellingen er bij zetten.
probleem is heel simple op te lossen, heb zelf thuis de zelde opstelling.

• 6Pac
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 23-05 00:10

6Pac

"Roma Victor"

het probleem is je uplink poort.. die zit nl niet op dezelfde VLAN (virtual lan) als de rest. De uplink poort word overigens alleen gebruikt voor het aansluiten van andere hubs en switches, om zo je netwerk uit te breiden.. Ik zou als ik jou was gewoon je laptop op een van de andere poorten pluggen.. Als je switch ook nog een WAN poort heeft kan je daar het beste je modem op aansluiten..probeer het eens

I'd like to see things from your point of view... But I can't seem to get my head that far up my ass

• Luppie

Luppie

www.msxinfo.net

6Pac schreef op 15 januari 2004 @ 10:27:
het probleem is je uplink poort.. die zit nl niet op dezelfde VLAN (virtual lan) als de rest. De uplink poort word overigens alleen gebruikt voor het aansluiten van andere hubs en switches, om zo je netwerk uit te breiden.. Ik zou als ik jou was gewoon je laptop op een van de andere poorten pluggen.. Als je switch ook nog een WAN poort heeft kan je daar het beste je modem op aansluiten..probeer het eens
Ik zou eerst het draadje eens leze voordat je post.
Hij heeft een USB modem (Past moeilijk op een WAN poort)
Hij heeft een 8 poort cheapo switch (Kan me niet voorstellen dat daar VLAN's op zitten, laat staan dat ie manageble is)

• Lustucru
  • Niet online

Lustucru

26 03 2016

Verwijderd schreef op 09 januari 2004 @ 11:08:
[...]

Tussen de uplink en de laptop zit een Cross-cable omdat je die poort niet handmatig kunt "kruisen" wat wel op duurdere switches zit.
Het probleem is nog niet opgelost?

Ja, ik snap dat je een cross-cable gebruikt ALS je verbindt met de uplinkpoort maar ik kan hier nog geen antwoord vinden op de vraag waarom je juist de uplinkpoort gebruikt>

De oever waar we niet zijn noemen wij de overkant / Die wordt dan deze kant zodra we daar zijn aangeland

• DIABOLIK
mijn indeling van de computers thuis ziet er als volgt uit:

Internet pc aangesloten op een usb modem, windows 2000 staat hierop. op deze pc is internet gedeelt (rechtemuisknop op de verbinding delen aan vinken) nu krijgt deze pc jet ip 192.168.0.1 en sub 255.255.255.0 ik heb zelf een gateway en een dns ingesteld deze zijn allebij 192.168.0.1.

Op mijn xp bak heb ik een ip (192.168.0.88) en heb ik dns ingesteld op 192.168.0.1 met deze instellingen doe ik het al jaren

hoop dat het werkt

• 6Pac
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 23-05 00:10

6Pac

"Roma Victor"

Cobra_Lup schreef op 15 januari 2004 @ 10:38:
[...]

Ik zou eerst het draadje eens leze voordat je post.
Hij heeft een USB modem (Past moeilijk op een WAN poort)
Hij heeft een 8 poort cheapo switch (Kan me niet voorstellen dat daar VLAN's op zitten, laat staan dat ie manageble is)
Ja sorry.. had idd niet goed gelezen dat het om een usb modem ging..
Als de 2 andere pc's wel het internet op kunnen en die laptop niet zou ik haast denken dat het idd met die uplink poort te maken heeft..

De laptop heeft dan idd een x-over kabel nodig.. maar.. de uplink poort word meestal ge-shared met een poort die er direct naast is.. dus als die poort al in gebruik is door een van die ander pc's werkt de uplink poort niet meer..

I'd like to see things from your point of view... But I can't seem to get my head that far up my ass

• DIABOLIK
heb het misschien over het hoofd gezien, maar waarom zou je een uplink gebruiken ?
Pagina: 1