[WIN2K] 20.000 mp3's kwijt op RAID 1+0

Pagina: 1
Acties:

• cyspoz
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 25-02 12:28

cyspoz

Relaxed, het zijn maar 1 en 0

Topicstarter
!!!HET GAAT HIER OM LEGALE MP3's!!!

Configuratie PC:

AMD Athlon 1800+
Soltek Moederbord
512 MD Ram
OnBoard IDE Controller
+ Simary Master: Wester igital 80 Gig (Partities: C:[Windows2000], D:[Programma's], E:[Documenten])
+ Primary Slave: Client Disks
+ Secondary Master: CD-Rom brander
+ Secondary Slave: Client Disks

Silicon Image 0680 RAID Controller (PCI)
+ Primary Master: Wester Digital 80 Gig
+ Primary Slave: Wester Digital 80 Gig
+ Secondary Master: Wester Digital 80 Gig
+ Secondary Slave: Wester Digital 80 Gig

De RAID Controller maakt van de 4 partities een RAID 1+0 schijf waar één grote NTFS partitie F:[Muziek] op is gemaakt.

Op de PC draait windows 2000 Professional met laatste patches.

De PC wordt gebruikt om het totale muziek archief op te beheren en dit vervolgens naar andere HD's te schrijven. Dit zijn dus de Client Disks die via een HD-Slede in de pc kunnen worden gestoken, ingesteld als Slave. Deze HD's hebben twee partities.
C:[Windows98]
D:[Muziek]
Dit systeem heeft een hele tijd goed gedraait tot dat gisteren een Client Disk in de pc werd gestoken. Tijdens het opstarten gaf de pc aan dat er fouten waren aangetroffen op
F:[Muziek]
Vervolgens kwam het volledige bestandsarchief voorbij. Vertrouwende op windows heeft iemand toen dit gewoon door laten gaan. Nadat de pc uren later in windows was bleek de inhoud van de F partitie bijna helemaal weg te zijn. Het enige wat er nog over is zijn een paar mp3 bestandjes en een ongelofenlijke hoeveelheid CHK bestandjes. Dat alles terwijl de RAID Controller gewoon alle HD's in orde gaf. In de eventviewer staat onder andere de volgende melding:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
Type gebeurtenis:   Fout
Bron van gebeurtenis:   Ntfs
Categorie van gebeurtenis:  Schijf 
Gebeurtenis-ID: 55
Datum:      7-1-2004
Tijd:       16:23:23
Gebruiker:      n.v.t.
Computer:   NIKITALG03
Beschrijving:
De structuur van het bestandssysteem op de schijf is beschadigd en onbruikbaar. Voer het hulpprogramma Chkdsk uit op volume F:. 
Gegevens:
0000: 00 00 00 00 02 00 4e 00   ......N.
0008: 02 00 00 00 37 00 04 c0   ....7..À
0010: 00 00 00 00 32 00 00 c0   ....2..À
0018: 18 00 00 00 00 00 00 00   ........
0020: 00 00 00 00 00 00 00 00   ........

Na aanleiding van deze melding ben ik op Internet gaan kijken naar een mogelijke oplossing. Daar wordt niks gezegt wat met mijn probleem te maken heeft. Microsoft heeft er slechts twee artikelen over. (Q320866, Q246026)

Gelukkig hebben we ook nog twee backup's, op apparte HD's. Daarmee kunnen we op de laatste wijzigingen na de zaak herstellen. Echter wil ik weten wat de oorzaak hiervan is geweest. Ik heb de eventviewer al doorgespit. Deze geeft nog twee andere meldingen, alleen weet ik niet zeker of deze betrekking hebben op he tprobleem.
code:
1
2
Het stuurprogramma heeft een controllerfout gevonden in \Device\Ide\IdePort0. 
Er is een fout ontdekt op apparaat \Device\Harddisk2\DR2 tijdens een wisselbestandbewerking.

Als iemand nog een mogelijke oorzaak heeft, hoor ik het graag.

Verwijderd

Is er niet 1 van die schijven kapot?

• elevator
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

elevator

Officieel moto fan :)

Als je NTFS systeem zo corrupt is dat een chkdsk je volledige MFT trashed, is mijn gok dat het een hardware probleem is.

Ik heb dit 3 keer meegemaakt, waarvan alle drie de keren de raid controller rot was (en na enige tijd opnieuw problemen gaf en na het vervangen waren alle problemen weg).

Verwijderd

Mijn raid array was laatst gecrashed was ik alles kwijt |:(
gelukkig had ik het grootste gedeelte van mn data gebackuped

• cyspoz
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 25-02 12:28

cyspoz

Relaxed, het zijn maar 1 en 0

Topicstarter
Ok. jullie hebben inderdaad gelijk. Na reboot bleek één schijf gedropped uit de set. Daardoor zegt de RAID controller dat hij een INVALID RAID set heeft. Maar er zijn nog 3 schijven in de lucht. Dus het zou nog gewoon moeten kunnen werken. Maar ik heb al eerder problemen gehad met die RAID controller. Dit is ook al geloof ik 4de toppic wat over dat stomme ding gaat. Ik zal het probleem aan persoon voorleggen en hem wel adviseren een nieuwe RAID controller aan te schaffen en niet meer van Silicon Image. Bedankt in iedergeval.

Verwijderd

Verwijderd schreef op 08 januari 2004 @ 11:37:
Mijn raid array was laatst gecrashed was ik alles kwijt |:(
gelukkig had ik het grootste gedeelte van mn data gebackuped
Helaas toen het allerbelangrijkste niet >:) :P

• Judaz
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online

Judaz

--->) . (<---

je hebt wel handige recovery tools.
klik

[ Voor 9% gewijzigd door Judaz op 22-01-2004 10:03 ]

• PeterB
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 12-04-2025
Wat bedoel je precies met RAID 1+0? Zijn de schijven gemirrored, ofwel is/was de totale grootte van je F: partitie 160 Gbyte?

Als de F: partitie 320 Gbyte was, dan had je slechts een niet redundante stripe set. Aangezien er dan geen redundante info is, streft die af bij uitval van een disk.

Overtuig jezelf bij herbouw van het systeem dat je met gemirrorde drives werkt. Je levert dan een boel disk ruimte in, maar bij het eerstvolgende hardware probleem heb je dat ruimschoots terugverdiend.

edit:
Shit, oud topic
:(

[ Voor 7% gewijzigd door PeterB op 22-01-2004 10:21 ]

• maratropa
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
*oud argh nouja wie let er op data*

volgens mij heeft ie 2 gespiegelde volumes in 0 gezet dus, raid 10 toch?

maar ook bij raid 0+1 zou bij uitval van 1 schijf alles nog moeten werken.

Valt me trouwens op dat je wel meer hoort dat als het eenmaal fout gaat met raid kaarten, en dat er dan eigenlijk geen probleem hoort te zijn, de raid kaart toch faalt.

Eigenlijk moet je het altijd eens testen of je kaart doet wat ie moet doen.

[ Voor 52% gewijzigd door maratropa op 22-01-2004 10:23 ]

specs

• Bor
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 22:54

Bor

Coördinator Frontpage Admins / FP Powermod

01000010 01101111 01110010

RAID beschermt je niet tegen software fouten. Daarvoor zul je toch echt een backup moeten maken. Het enige waar raid (uit redundancy oogpunt) goed voor is, is het zo kort mogelijk maken van de tijd die nodig is om een gefaald station te restoren op een nieuwe. Als je software fouten hebt zal elk Raid systeem deze netjes overnemen.

[ Voor 13% gewijzigd door Bor op 22-01-2004 10:23 ]

Over Bor | Vraag & Aanbod feedback | Frontpagemoderatie Forum

Pagina: 1