Toon posts:

Debian webserver howto

Pagina: 1
Acties:
  • 134 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Ik ga binnen een paar dagen een webserver opzetten op basis van debian (voor mijn werk).

Nou valt het mij op dat er nog geen complete howto is. Er is genoeg te vinden over alle "losse" onderdelen (mail, ftp, http, ssh, etc), maar geen geheel. Dus dacht ik laat ik mijn ervaringen meteen gebruiken en er een howto van maken.

De bedoeling is dus als basis debian, verder zat ik te denken aan:

Apache
PHP
Mysql
proftpd
Qmail + vpopmail + qadmin + vqadmin
ssh
Firewall (iptables)
Control Panel (nog geen idee welke)

Is er iemand die op dit moment ook bezig is om een server op te starten, zodat we ervaringen kunnen uitwisselen, of zijn er personen die mee willen helpen met het maken van deze howto?

Nog beter, heeft iemand al zo'n howto :) zodat we die kunnen gebruiken als basis?

• Mac_Cain13
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 27-01 22:51
Ik zie zelf eigenlijk het nut niet zo in van zo'n 'complete' howto. Waarom zijn een paar losse howto's niet goed?
Je zoekt gewoon voor de gewenste services een aantal howto's en dan gebruik je die, wat is dan het voordeel van een heleboel van deze howto's in 1 grote howto. Volgens mij is dat alleen maar onoverzichterlijker en je zit een beetje vast aan de boven genoemde service. Als ik Sendmail ipv QMail wil draaien moet ik alsnog een extra howto erbij pakken.

Overgens ben ik wel bezig met het opzetten van een servertje dus ervaringen uitwisselen kan altijd. :)

[ Voor 19% gewijzigd door Mac_Cain13 op 08-01-2004 10:44 . Reden: Bugfixes :P ]

• Ryceck
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 19-02 11:13

Ryceck

Constants and Variables

Verwijderd schreef op 08 januari 2004 @ 10:36:
Ik ga binnen een paar dagen een webserver opzetten op basis van debian (voor mijn werk).

Nou valt het mij op dat er nog geen complete howto is. Er is genoeg te vinden over alle "losse" onderdelen (mail, ftp, http, ssh, etc), maar geen geheel. Dus dacht ik laat ik mijn ervaringen meteen gebruiken en er een howto van maken.

De bedoeling is dus als basis debian, verder zat ik te denken aan:

Apache
PHP
Mysql
proftpd
Qmail + vpopmail + qadmin + vqadmin
ssh
Firewall (iptables)
Control Panel (nog geen idee welke)

Is er iemand die op dit moment ook bezig is om een server op te starten, zodat we ervaringen kunnen uitwisselen, of zijn er personen die mee willen helpen met het maken van deze howto?

Nog beter, heeft iemand al zo'n howto :) zodat we die kunnen gebruiken als basis?
Wat wou je hier nu aan how-to voor schrijven dan?
Apache: kwestie van httpd.conf aan je _eigen_ wensen aanpassen
PHP: Installeren en regeltje in Apache wijzigen (afhankelijk van Apache/Apache2 wat je moet wijzigen
MySQL: zelf nog geen ervaring mee maar lijkt me niet veel meer werk dan PHP
ProftpD: installeren en manual van Pftpd zelf volgen voor config
SSH: apt-get install ssh?

Jouw manual zal dan eerder een samenraapsel worden van allerlei verschillende manuals waarin je uiteindelijk beperkt wordt.
Stel dat ik jouw manual wil volgen maar mijn proftpd anders dan jou wil hebben, dan moet ik nog een andere manual raadplegen. En stel dat ik geen qmail maar postfix wil, dan schiet het al helemaal niet op.

Of je moet je manual zo uitgebreid maken dat het gewoon _niet_ leuk meer is.
Ik vind het een goed initiatief, maar ik denk dat zoiets niet al te veel nut heeft.
De meeste mensen die een webserver opzetten en zo'n manual nodig hebben zijn vaak linux-beginners en voor linux-beginners gelden 2 dingen:
1) !google
2) Zoek zelf, kies zelf

Maar dit is just my humble opinion :)

If everything is working perfect, break something before someone else fucks up.

• OMX2000
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 20-02 15:42

OMX2000

By any means necessary...

Nou ja het lijkt me bijvoorbeeld handig om in zo'n howto ook de security te behandelen. Wat moet je per se wel draaien of niet op een webserver. Welke dingen moet je aan/uit zetten. Het gaat om de combinatie van de verschillende services die draaien. En je wil ook weten welke services je aan moet zetten of juist uit.

Dè developers podcast in je moerstaal : CodeKlets Podcast

• Bzzje
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 19-02 18:18

Bzzje

Negeren is vooruitzien

* Bzzje is enorm voor

een how-to is met name voor de mensen die er niet zo bekend mee zijn.
Op deze manier kan je op een betrekkelijk simpele manier een webserver opzetten, zonder dat je het probleem hebt dat je zelf howto's moet gaan zoeken (en als je als newbie niet meteen ziet dat je om a te draaien b ook nodig hebt is dat zeer irri)
als je eenmaal wat meer weet, kan je altijd nog andere dingen instellen en gaan doen, maar dan heb je al niet echt een howto meer nodig

Negeren is vooruitzien

Verwijderd

Ik kan je aanraden als je DEBIAN gebruikt, exim als mailserver te gebruiken omdat dit de standaard debian MTA is.

Zelf heb ik eerst op redhat met qmail gewerkt (vrijwel identiek aan de door jouw geposte software configuratie) maar ben over gegeaan op debian.

Apache 1.3x
Mysql
ProFTPD
PowerDNS
Exim V3
Mailscanner ANTIspam/virusscanner (TIP!) http://www.mailscanner.info

Werkt tot nu toe perfect, nog geen last van trage verbindingen of wat dan ook.

Apt-get's
apt-get install apache
apt-get install php4
apt-get install php4-cgi
apt-get install mysql-server
apt-get install mysq-client
apt-get install proftpd
apt-get install exim

en powerDNS handmatig. Zie ook poweradmin.org voor een webbased interface voor de dns (gebruik ik nu ook, werkt prima).

een controle paneel installeren weet ik niet, ik ben bezig met mijn eigen controle paneel maken (zoiets als Cpanel/Plesk/Enzim). Misschien webmin (www.webmin.com) of web-cp voor jou?

zoals je ziet, geen howto voor nodig :P Succes er mee!

[ Voor 14% gewijzigd door Verwijderd op 08-01-2004 11:04 ]

Verwijderd

Topicstarter
Klopt allemaal, het apt-getten is het probleem ook niet. Ik werk al een ruime tijd met linux op mijn desktop (suse, debian) en gebruik debian voor al mijn lokale servers.

Maar het finetunen ervan, zeker voor een webserver die aan de buitenwereld hangt moet goed zijn, en makkelijk.

Apt-get install ssh, dat kan iedereen, maar hoe bepaal ik welke users wel ssh toegang krijgen en welke niet? Het staat in een/de howto van ssh, maar mijn collega's hebben geen zin om die door te nemen, die willen gewoon simpel weten hoe.

Nieuwe Vhost aanmaken, geen probleem als ik de howto erbij pak, met rewrite is het nog makkelijker, maar mijn collega's zouden het ook moeten kunnen.

etc.

Howto's zijn er genoeg, maar ik vind het niet makkelijk dat ik voor elk onderdeel in een andere howto moet duiken.

Het was ook maar een idee, hou zelf zowiezo alles bij wat ik doe, dus eindig vanzelf met een soort howto. Mocht daar intresse in zijn zet ik hem wel online

• blaataaps
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Het finetunen, zoals je het noemt, zal voor iedereen anders zijn, dus een generieke howto schrijven voor alle combinaties van programma's en opties is onhaalbaar. En wat is precies het verschil tussen jij die het opzoekt in een howto over ssh, en een collega die het opzoekt in een fictieve ueberhowto? Het lijkt mij juist helemaal niet zo handig om 1 grote howto over van alles en nog wat te hebben, dat komt de overzichtelijkheid niet ten goede lijkt me. En je kunt trouwens www.tldp.org ook gewoon zien als 1 grote howto, handig opgedeeld in hoofdstukjes over 1 onderwerp :)

• Major 7
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 19-09-2024

Major 7

BOFH!

De reacties ten spijt, die het geen goed plan vinden: Het lijkt mij juist mooi om zoiets te hebben. Vooral voor mensen die dit voor de eerste keer willen gaan doen.
Vaak kom je in verschillende howto's dingen tegen die bij jou toevallig net anders zijn en daarom vindt ik het dus goed dat er een keer het hele traject beschreven wordt. Ik hoop dat je er mee doorgaat. Ik heb zeker intresse.

[ Voor 4% gewijzigd door Major 7 op 08-01-2004 11:47 ]

UNFAQ --- Unfrequently Answered Question

• MikeN
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 20-02 17:03
Major7 schreef op 08 januari 2004 @ 11:46:
[...]
Vaak kom je in verschillende howto's dingen tegen die bij jou toevallig net anders zijn [...]
Ja, maar dat is het punt juist, iedereen wil ook nét wat anders.
Verder kun je wel een howto maken, maar ik denk niet dat je verder komt dan een bergje apt-get's, aangezien je bij Debian verder weinig hoeft te doen.

Verwijderd

ben zelf ook bezig met n debian webservertje, maar zit n beetje vast met samba want ik wil wel eens weten hoe dat met domains werkt enzo :) en ik wil het als vervanger voor mijn freesco bakje gebruiken want freesco voelt n beetje brak aan.. mischien was het wel n idee geweest om eerst te zorgen dat het NATgedeelte werkte :P
ik wil wel n stuk NATzooi in de howto maken, want dat moet ik nu toch gaan leren (8>

• Ryceck

Ryceck

Constants and Variables

MikeN schreef op 08 januari 2004 @ 11:54:
[...]

Ja, maar dat is het punt juist, iedereen wil ook nét wat anders.
Verder kun je wel een howto maken, maar ik denk niet dat je verder komt dan een bergje apt-get's, aangezien je bij Debian verder weinig hoeft te doen.
En dat is dus het grote probleem als je dus een total web-server How-To gaat maken.
Ik zeg niet dat het een slecht initiatief is, ik ben er zeker wel een voorstander van om zo'n how-to te maken, hoe meer informatie hoe toegankelijker het wordt voor iedereen. :) En ik ben er zeer voor om het toegankelijker te maken voor de mensen :)

Hetgeen is alleen zo jammer vind met dit soort manuals is dat ze zich alleen beperken tot 1 ding. 1 webserver (ok weinig betere keus :)), 1 mailserver, 1 ftp-server enz. enz.

Als je zo'n manual maakt behandel dan meerdere dingen, naast MySQL ook PostgreSQL, naast ProftpD ook Pure-ftpd, naast qmail ook Postfix en Exim.
Linux == keuze. Geef mensen die met jouw how-to willen installeren dan ook de keuze tot hun eigen configuratie.
En in dat geval wil ik best helpen :)

Verwijderd

Topicstarter
Ik ga gewoon beginnen. Maar kan hier wel in word beginnen, maar dan zien jullie (die willen) het niet.

Iemand ervaring met het starten van een howto en hoe je dat het beste kunt aanpakken?

Ik begin vanaf vandaag met testen op een test-machine met een standaard minimale debian installatie.

Productie server is nog niet binnen, maar kan niet wachten met testen :)

Verwijderd

Qmail zou ik niet eens aan beginnen als ik jou was,

www.lifewithqmail.org
www.qmailrocks.org

Dus dat heeft weinig nut ;)

Verwijderd

maak een howto over linux serven niet in word :P pak notepad, plaintext is daarna ook makkelijker naar andere (open) formats te converteren

• pierre-oord
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 20-02 12:27
Moh, kijk, ik zie zelf nu ook wel (ben kort bezig met linux) dat je veel moet leren door het te doen en het programma moet leren kennen, en dat howto's niet altijd helpen. M'n eigen howto vind ik wel handig over maken van een gebandbreedte limiteerde server (dat gaf me nogal koppijn :P ) maar sja, apache is op de apache site goed gedocumenteerd. Ik heb mezelf aangewend om alles te compileren van source; kijk op www.php.net, daar staat hoe je php + apache installeerd in iets van 15 stappen. Nog makkelijker kan gewoon niet!

En een howto niet in word doen, maar doe het in een webeditor programma (!=frontpage :P ) zodat we het allemaal kunnen lezen. Notepad ben ik niet zo'n fan van, waar ga je al die mooie screenshots dan plaatsen... ;) )

Qmail is veel over te vinden. Hier maak ik eens een korte howto over misschien, meer een die alle verschillende mods _uitlegt_ ipv documenteren zoals "typ, enter, ram, enter, klaar, starten". Want dat kom je problemen tegen, en weet je niet waar je het moet zoeken, en hoe het nu eigenlijk in elkaar steekt. Qmail wordt steeds iets helderder voor mij, maar het kost tijd.

Ondernemer in tech (oud LOQED.com, nu UpToMore.com)

• Major 7
  • Laatst online: 19-09-2024

Major 7

BOFH!

Kan je die word-file dan niet ergens online zetten en in deze topic een linkje plaatsen? Dan hoeven de mensen die het niet willen zien er niet naar te kijken :P

UNFAQ --- Unfrequently Answered Question

• DjGeRo
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 05:57
Verwijderd schreef op 08 januari 2004 @ 11:02:
Ik kan je aanraden als je DEBIAN gebruikt, exim als mailserver te gebruiken omdat dit de standaard debian MTA is.

Zelf heb ik eerst op redhat met qmail gewerkt (vrijwel identiek aan de door jouw geposte software configuratie) maar ben over gegeaan op debian.

Apache 1.3x
Mysql
ProFTPD
PowerDNS
Exim V3
Mailscanner ANTIspam/virusscanner (TIP!) http://www.mailscanner.info

Werkt tot nu toe perfect, nog geen last van trage verbindingen of wat dan ook.

Apt-get's
apt-get install apache
apt-get install php4
apt-get install php4-cgi
apt-get install mysql-server
apt-get install mysq-client
apt-get install proftpd
apt-get install exim

en powerDNS handmatig. Zie ook poweradmin.org voor een webbased interface voor de dns (gebruik ik nu ook, werkt prima).

een controle paneel installeren weet ik niet, ik ben bezig met mijn eigen controle paneel maken (zoiets als Cpanel/Plesk/Enzim). Misschien webmin (www.webmin.com) of web-cp voor jou?

zoals je ziet, geen howto voor nodig :P Succes er mee!
apt-get install exim proftpd mysql-client mysql-server php4 php4-cgi apache

will do.

En een howto schrijven, tjah, wil ik natuurlijk best doen, als jij je me wat spul voorschotelt en de howto flink verspreid wordt that is.

Als het echt zo belangrijk voor je is, moet je maar ff mailen / icqén naar me. :P I'll help you as much as I can. :)

• Ryceck

Ryceck

Constants and Variables

Kan iemand me uitleggen waarom er gebruik wordt gemaakt van PowerDNS en niet van Bind?
Gewoon interessevraagje :) Gebruik zelf namelijk Bind en heb daar _niets_ te klagen over, dus vraag me af wat de beweegredenen zijn :)

• eborn
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 20-02 02:36
Ryceck schreef op 09 januari 2004 @ 09:19:
Kan iemand me uitleggen waarom er gebruik wordt gemaakt van PowerDNS en niet van Bind?
Gewoon interessevraagje :) Gebruik zelf namelijk Bind en heb daar _niets_ te klagen over, dus vraag me af wat de beweegredenen zijn :)
Wat de persoonlijke beweegredenen van deze gebruikers is weet ik natuurlijk niet. Maar over het algemeen heeft Bind nogal weinig (standaard) ondersteuning voor externe data-opslag. PowerDNS heeft, als ik het me goed herinner, default allerlei plugins waarmee je de zones in verschillende formaten kunt opslaan.

En zo zullen er nog wel meer dingen anders gaan.

• active2
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 26-10-2024

active2

Google is your friend

Er is een perfecte howto voor debian en security:

http://www.debian.org/doc...ebian-howto/index.en.html

Deze is compleet op debian gericht :)

offtopic:
(oeh op een Mac OS X een bericht in tweakers.net typen)

Whoei :)

Google, Het mirakel van de 21e eeuw!!!!

• wdekreij
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 06-08-2024

wdekreij

Dubbelzinnig

Ben pas ook met debian server begonnen, ik zal even typen wat je moet installeren wat gewoon via apt-get install kan..

Dus gewoon in debian typen

code:
1
apt-get install [naamvanprogramma]

vb.
code:
1
apt-get install php4-mysql

De namen van de programma's, gevolgd met een korte omschrijving indien nodig

ssh -- programma zodat je met windows pc je debian bak kunt bedienen
apache
php4
mysql-server
mysql-common
mysql-client
php4-mysql
proftpd -- ftp programma

zover ik mij kan herrineren, deed iig 1 van die mysql files het niet, dont worry about it :)

Kijk wel even van tevoren voor je dit allemaal gaat installeren naar het volgende:

typ :
code:
1
nano /etc/apt/sources.list

Kijk (en als het niet zo is, zorg) dat het volgende er staat:
code:
1
2
3
4
5
http://ftp.snt.utwente.nl/pub/linux/debian/ stable main
deb-src http://ftp.snt.utwente.nl/pub/linux/debian/ stable main
deb http://non-us.debian.org/debian-non-US stable/non-US main
deb-src http://non-us.debian.org/debian-non-US stable/non-US main
deb http://security.debian.org/ stable/updates main

Nadat je apache en php ed hebt geinstalleerd, even apache opnieuw starten:
code:
1
/etc/init.d/apache restart

Hier nog even wat dingen die je moet weten om files in de www te zetten:
Maak een user aan en met de naam van dir erbij:
code:
1
 adduser --home /var/www username

Veranderd "username" in de voor jou gewenste username :)
Vul wachtwoord ed in, en daarna doe je het volgende, om hem rechten te geven dat hij die map mag bewerken:
code:
1
chown -R username /var/www

Ook hier diezelfde username gebruiken :)

Nu kun je via ftp met de door jou gekozen login gegevens inloggen, je weet dus meteen ook hoe je een ftp account moet maken :)

Je hebt het ook over een mailserver, daar ben ik nog niet aan begonnen.. Ik ga eerst zondag as. mijn server even helemaal opnieuw installen, met dan direct kernel 2.6 erop.

Als control panel raad ik je webmin aan.. (www.webmin.org). Is echt IDEAAL.. Je kunt er echt zoveel mee instellen..
Doe dit niet via apt-get install, maar ga gewoon naar webmin.org en download daar de nieuwste versie, en lees daar hoe je het moet installeren (via apt-get install is oude versie, en de nieuwere ondersteunen juist zoveel nieuwe server).

Nog wat tips, wat je op je server zou kunnen installeren:

phpsysinfo -- Dit komt gewoon in http://jouip/phpsysinfo/
Daar kun je de visieke info zien van je systeem op dat moment, zoals hoeveel cpu er geheugen er in gebruik is..
installeren:
code:
1
apt-get install phpsysinfo

Samba -- Hiermee kun je je debian pc in je windows netwerk zetten.. Icm met webmin zeer gemakkelijk in gebruik.
Installeren:
code:
1
apt-get install samba

Verder:

Op zoek naar een ander programma die je graag via apt-get install wilt installeren?
Gebruik dan:
code:
1
apt-cache search [naam]

Ik heb nu wel weer genoeg getypt in dit topic :) ga maar ens filmpie kijken :)

Suc6 ermee!

• Japsen
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 22-12-2021
Hallo iedereen,

Ben door een kennis van me op dit forum gewezen en heb hier en daar geinteresseerd ff zitten lezen. Naar aanleiding van deze topic heb ik me maar ff aangemeld bij het forum om ff te reageren :)

Ik zie dat hierboven steeds gebruik wordt gemaakt van apt-get install [naam programma] en dat er handmatig aan de sources list wordt gesleuteld. Ik ben een week geleden begonnen met linux (Debian) met als doel er een router van te maken en daarnaast ook een webserver. Dit is me gelukt, en ik heb alle benodigde pakketten gewoon geinstalleerd door dselect te gebruiken. Hierin kan je zo je sources instellen, pakketlijsten updaten en selecteren wat je wilt installeren (waarbij indien er voor een programma bepaalde module nog andere modules nodig zijn deze ook meteen worden geselecteerd). Verder kan je ook de pakketten die je al geinstalleerd hebt updaten.

dselect doet hetzelfde als wat er gebeurt wanneer je apt-get gebruikt, maar persoonlijk vind ik het doorwerken van enkele menuutjes veel handiger dan het zelf uitzoeken van namen van modules. Binnen dselect krijg je ook meteen beschrijvingen van modules te zien, echt handig dus! :)

• frim
  • Niet online
Japsen schreef op 10 januari 2004 @ 15:21:
Iets wat ik kwijt ben geraakt met het tiepen van min tekst
offtopic:
dselect doet hetzelfde als wat er gebeurt wanneer je apt-get gebruikt, maar persoonlijk vind ik het doorwerken van enkele menuutjes veel handiger dan het zelf uitzoeken van namen van modules. Binnen dselect krijg je ook meteen beschrijvingen van modules te zien, echt handig dus! :)[/quote]

Ja, maar de meeste mensen hier weten wel wat apache, mysql en proftpd doen. Om nou eerst dselect te starten, en vervolgens zoeken naar apache e.d. (je kan met de /-knop zoeken) is een beetje nutteloos. Vaak kom je programma's tegen op internet, en als je die wilt installeren is apt-get install 'naam' toch een stukje sneller, zo weet je in ieder geval of hij in de debian packages zit.

Een snellere manier om een applicatie te zoeken is met "apt-cache search 'naam'", je krijgt dan een lijstje van applicaties die die naam in hun omschrijving/naam/whatever hebben staan. Om meer informatie over dat programma te krijgen tiep je vervolgens "apt-cache show <packagenaam>".

Vervelende binnen dselect is dat je AFAIK niet snel even naar een sectie kan springen.. Als je snel even alle packages in de gnome sectie (of erger, X11 ;) ) wilt bekijken moet je een minuut lang je vinger op page-down drukken totdat je er bent, of je moet een applicatienaam weten waar je op kan zoeken, maar soms schiet mij even niks te binnen ;)

Ander nadeel van dselect, wat ik dan heb gehad, is dat als je iets selecteerd, je een hele lijst met dependencies krijgt, en als je die ook hebt geselecteerd (te snel op enter gedrukt ;) ), maar je bedenkt achteraf dat je de verkeerde package te pakken hebt, je alles langs mag gaan om alle dependencies te deselecteren, dit is zeker zo als je eerst wat hebt geselecteerd en het selectgedeelte uit bent gegaan, en ze daarna wilt deselecteren, omdat U of R dan niet meer werkt 8)7

[ Voor 4% gewijzigd door frim op 10-01-2004 15:48 ]

• benoni
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
Ik werk toch ook graag met dselect, alleen als ik iets vantevoren weet, of vanuit een HOWTO werk gebruik ik apt-get. Wat ik in dselect vaak doe: zoeken op een gedeelte van de naam bijv. alleen 'ftp' in plaats van 'proftp'. Als je daarna even op de '\' blijft hameren dan komen de alternatieven ook voorbij met een stukje uitleg erbij.

offtopic:
Ik heb wel het idee dat er nog heel veel aan dselect kan verbeteren. Onder MacOsX gebruik ik soms Fink, dat is hetzelfde maar dan in de GUI. Dat werkt heerlijk omdat je met de scroller snel naar de juiste plaats kunt gaan. Maar een uitklapmappen-systeem zoals bij de RPM pakkettenzoeker van Mandrake zou ook wel fijn zijn, en niet alleen in een GUI maar ook in een terminalvenster. Als ik ooit nog eens werkloos raak ga ik zoiets maken (reken er dus maar niet op..)

• TeasingU
  • Laatst online: 15-09-2022

TeasingU

I Live Longer

Waarom wordt er gekozen voor Debian? Dit vraag ik puur uit interesse hoor.

Zelf ben ik veel aan het hobby-en met FreeBSD4.8 en daarvoor heb ik heel kort met Slackware gewerkt. Voor FreeBSD heb je een erg goed onderbouwde en duidelijke handbook www.freebsd.org/handbook

Het installeren van software gaat erg makkelijk via de ports collection en afhankelijke pakketten worden meegeinstalleerd. Het compilen van een kernel gaat mijns inziens een stuk makkelijker en sneller. Dat is mijn mening hoor :)

Hier http://www.freebsd.org/internet.html staat nog meer informatie over het inzetten van een freebsdserver als webserver.

Ohja dit vergeet ik nog: Wanneer je redelijk kennis hebt van linux dan is freebsd heel erg makkelijk te leren.

[ Voor 9% gewijzigd door TeasingU op 11-01-2004 16:13 . Reden: iets vergeten ]

cd /usr/ports/www/porn make install

Verwijderd

Topicstarter
Ik ben nog steeds volop aan het testen :)

Ik heb al wel het een en ander aan de gang, maar het is nog geen geheel. Zo heb ik een paar problemen/vragen:

1. Ik wil eigenlijk met 3 partities werken (ext3 met install, ext3 met /home en /www, en een swap). Probleem is hoe maak ik een 2e dir aan op een partitie? Kan dat eigenlijk wel? Dus hoe krijg ik de /home dir en /www op 1 partitie/

2. Ik heb qmail+vpopmail+vqadmin+qmailadmin draaien, maar wil eigenlijk courier-pop gaan draaien in plaats van qmail-pop.

3. Hoe kan ik voor een domein dat ik aanmaak in vqadmin de standaard grote van een mailbox instellen?

4. Op mijn 2e partitie wil ik eigenlijk het volgende: de apache vhost dirs (/www/domains/foo.nl/ maar in die map ook de Mail dirs van de email gebruikers van foo.nl die ik aanmaak via vqadmin/qmailadmin.

5. Hoe kan ik voor een vhost de maximum schijfruimte bepalen.

Ik hoop dat iemand me een stuk verder kan helpen, want alles draait en werkt wel, maar het is nu echt onoverzichtelijk. Ik heb al wel een stappenplan op "papier" staan, maar voor dat de bovenstaande "problemen" zijn opgelost heeft het weinig nut om het online te zetten. Vooral punt 4 lastig om te googlen

Als apache/vhost en qmail naar behoren werkt, ga ik verder met Proftpd en ssh. Maar zal de apache/qmail "howto" online zetten.

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb een (voor mij) belangrijk probleem gefixed:

Om de dir op te geven waar vqadmin een domein moet plaatsen, moet je het volgende doen :)

useradd -g vchkpw -u 89 -d /path/to/where/you/want vpopmail

Nu nog ff courier-pop aan de gang zien te krijgen, er is genoeg info te vinden om courier-imap te laten draaien met qmail, maar googlen op courier-pop en qmail levert niet veel op :(

Iemand ervaring met courier-pop en qmail? Zit nu de howto te ordenen/afmaken, en zal die online zetten zodra ik courier-pop heb draaien

Verwijderd

Nu ben ik nog wel even benieuwd hoe dit precies is afgelopen.

Is er nu een howto? En zo ja, hoe kom ik er aan?
Buiten de google links die ik nu af struin zou ik het ook wel prettig vinden een complete how to te kunnen hebben/gebruiken voor mijn eigen start...

_/-\o_

• Vincent17
  • Laatst online: 19-02 21:02
Sorry voor dat ik dit topic weer omhoog breng, maar ik ben sinds een aantal dagen bezig met debian en ik als deze howto nog gemaakt is en ergens staat zou ik hem graag willen bekijken.

• kmf
  • Niet online

kmf

Grappig, ik heb nu ook een dedicated server draaien en zelf ook flink op zoek geweest. Het is wel zo dat voor debian echt heel weinig goede howto's geschreven zijn... Misschien dat ik ooit nog eentje schrijf.

Ik had deze "howto" als basis genomen http://www.projektfarm.co...t/debian_setup/index.html maar ik heb nu een eigen draai aan gegeven.

Mijn server kan nu het volgende (en dus een tip voor als je zelf een server wilt opzetten):

apache+virtualhost:
virtual hosts allemaal per domein in een aparte configfile in 1 dir zetten. Deze kan je dan laten meenemen bij het opstarten van apache door include /pathtoconf/dirwaarvhostsconfinstaaan/*.conf te plaatsen in httpd.conf (voordeel: je kan een php-scriptje schrijven om virtual hosts aan te brengen, ga ik nog aan beginnen)

postfix+courier+mysql=virtual mailusers.
http://workaround.org/articles/ispmail/
Posftix en courier kunnen met mysql praten. Dan kan je virtual mail-accounts met verschillende domeinen opzetten (deze kunnen forwardaddressen zijn, maar ook een mailbox) Maar je kan het ook zo instellen dat beiden zowel met PAM als mysql gebruiken voor authenticatie.
(voordeel: makkelijk met mysql veel emailaccounts laten aanmaken.
nadeel: ik kan mailquota niet voor elkaar krijgen, en spam en virusfiltering ook niet :( )

proftpd+mysql=virtual ftpusers met quotasupport.
Geef iemand een ftp-account waarvan de homedir een map is dat gelinkt kan zijn aan de webserver. Je kan dan makkelijk webusers aanmaken via een php-scriptje.

virtual users-> geen shellaccount->veiliger.

One thing's certain: the iPad seriously increases toilet time.. tibber uitnodigingscode: bqufpqmp

• pierre-oord
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 20-02 12:27
athlonkmf schreef op 30 april 2004 @ 17:06:
Grappig, ik heb nu ook een dedicated server draaien en zelf ook flink op zoek geweest. Het is wel zo dat voor debian echt heel weinig goede howto's geschreven zijn... Misschien dat ik ooit nog eentje schrijf.
Linux = linux, die distro's zijn soms wel iets anders, maar het blijft allemaal toch hetzelfde systeem. Waarom een howto voor debian, redhat, etc etc, een howto voor linux is toch genoeg?

Ik kom d'r wel uit, over veel dingen is met google echt enorm veel tevinden, en voor de andere dingen heb je forum's zoals GoT :)

Ondernemer in tech (oud LOQED.com, nu UpToMore.com)

• Tomsworld
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

Tomsworld

officieel ele fan :*

Een heel leuk site met debjes om snel een webserver op te zetten. Voor debian stable, www.dotdeb.org ( vroeger bekend onder debian.moolfreet.com ).

Zeer goede debjes van actuele php, mysql enzo voor debian stable, leuk om de stabiliteit van stable met actuele php, mysql te combineren zonder zelf alles te compilen.

"De kans dat een snee brood op een nieuw tapijt valt met de beboterde zijde onderaan, is recht evenredig met de prijs van het tapijt"

Verwijderd

Ik wil niet veel zeggen hoor, maar bij bijvoorbeeld het installeren als amavis als een soort tussenprogramma tussen postfix, spamassassin en clam virusscanner heb ik toch echt een hele goede howto gevonden, die niet te overtroffen viel, hij stond in /usr/doc/amavis/<postfix howto> en dan zeggen dat je geen goede howto's kon vinden vind ik een beetje raar dan.

• kmf
  • Niet online

kmf

pierre-oord schreef op 30 april 2004 @ 21:09:
[...]

Linux = linux, die distro's zijn soms wel iets anders, maar het blijft allemaal toch hetzelfde systeem. Waarom een howto voor debian, redhat, etc etc, een howto voor linux is toch genoeg?

Ik kom d'r wel uit, over veel dingen is met google echt enorm veel tevinden, en voor de andere dingen heb je forum's zoals GoT :)
als je ervaring hebt met de verschillende distro, dan is linux==linux. Maar als je geen ervaring hebt, dan is het wel wat anders.
Neem een willekeurig redhat howto en de wijze waarop sommige dingen gaan is net wat anders. Andere path, ander bestandsnaam.
Apache heeft als procesnaam apache onder debian, httpd onder redhat. Kan al voor verwarring zorgen.
Onder gentoo heb je apache.conf, onder debian httpd.conf.

En dat is voor iets uitgebreid gedocumenteerd als apache. Ga je nou wat moeilijk doen, postfix+courier+sasl+mysql, dan wil je die verwarring niet hebben.

En het was nog niet zo erg geweest, als debian een goede forum of zo had... zoals gentoo. Maar ze gebruiken mailinglijsten, en dat is nog eens klote om door te spitten zeg....

[ Voor 9% gewijzigd door kmf op 01-05-2004 04:05 ]

One thing's certain: the iPad seriously increases toilet time.. tibber uitnodigingscode: bqufpqmp

• kmf
  • Niet online

kmf

Verwijderd schreef op 01 mei 2004 @ 00:32:
Ik wil niet veel zeggen hoor, maar bij bijvoorbeeld het installeren als amavis als een soort tussenprogramma tussen postfix, spamassassin en clam virusscanner heb ik toch echt een hele goede howto gevonden, die niet te overtroffen viel, hij stond in /usr/doc/amavis/ en dan zeggen dat je geen goede howto's kon vinden vind ik een beetje raar dan.
Ik heb daar tigs howto's van gelezen en gevolgd. Maar met virtual users krijg ik alleen problemen. In het ergste geval gaan alle mails naar spamassassin en komt er nooit meer uit. In beste geval wordt er niks gefilterd....

Pagina: 1