Complexe (3d) plot van data

Pagina: 1
Acties:

• superduper
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 18:57

superduper

Z3_3.0 Woeiiii

Topicstarter
Ik weet niet of dit het goede forum is, maar omdat het plotten van deze data niet standaard is probeer ik het hier.

Stel je hebt een aantal punten elk met een bekende afstand tot elkaar. Deze afstand is opgebouwd uit een gemiddelde (de punt) van een aantal waarnemingen. Omdat er meer dan 3 punten zijn, zit je dan al snel aan een 3D bolgrafiek als we dit in een ruimte willen weergeven.

Uit de berekening van het gemiddelde onstaat ook een standaard afwijking. Deze afwijking wil ik graag als circel/bol om het bijbehorende punt plotten.

Het kan dus voorkomen dat de bollen overlappen, en ik ben op zoek naar bollen die volkomen 'vrij' liggen.

Iemand een idee hoe ik dit kan aanpakken? Is het mogelijk coordinaten uit te rekenen aan de hand van de afstanden van de punten tot de andere punten?

In welk programma is er dan zo'n render/plot te maken?

• Oogst
  • Laatst online: 04-01 21:29
Ik hoop voor je dat je de wiskunde van je project zelf snapt, want dat kun je ook wel bedenken hoe je dat uit moet rekenen. :)

Anyway is voor dit soort dingen Mathematica speciaal bedoeld: dat is een programma voor werkelijk alles met complexe wiskunde, die kan dit soort dingen vast op de één of andere manier. Geen idee hoe, overigens, ik heb er amper ervaring mee.

Waar ik wel ervaring mee heb en waar het zeker mee kan, is MAXscript. Dat is een simpele programmeertaal in 3d Studio MAX waarmee je ook handmatig polygonen aan kunt maken. Als je een beetje handig bent in programmeren kun je hierin waarschijnlijk wel maken wat jij wilt.

Devblog / portfolio
Swords & Soldiers
Awesomenauts
Proun
Cello Fortress

• superduper

superduper

Z3_3.0 Woeiiii

Topicstarter
Oogst schreef op 08 januari 2004 @ 11:27:
Ik hoop voor je dat je de wiskunde van je project zelf snapt, want dat kun je ook wel bedenken hoe je dat uit moet rekenen. :)

Anyway is voor dit soort dingen Mathematica speciaal bedoeld: dat is een programma voor werkelijk alles met complexe wiskunde, die kan dit soort dingen vast op de één of andere manier. Geen idee hoe, overigens, ik heb er amper ervaring mee.

Waar ik wel ervaring mee heb en waar het zeker mee kan, is MAXscript. Dat is een simpele programmeertaal in 3d Studio MAX waarmee je ook handmatig polygonen aan kunt maken. Als je een beetje handig bent in programmeren kun je hierin waarschijnlijk wel maken wat jij wilt.
Helaas ben ik geen wiskundige (dat blijkt dus) maar worstel ik met iets wat ik in mijn hoofd heb en er niet uitkomt zoals ik wil. 8)7

Zodra het eerste (de wiskunde) een beetje zichtbaar is, dan is de tweede suggestie zeker bruikbaar. Een beetje programmeren lukt nog wel. thnxs

[ Voor 8% gewijzigd door superduper op 08-01-2004 12:28 ]

Verwijderd

misschien kun je uitleggen wat het doel is van je missie. Ik heb namelijk best wiskunde gehad maar ik zie het nut er niet van in om naar standaart afwijkingen te zoeken die elkaar niet overlappen. Heeft misschien iets te maken met een risico berekening voor bewegende voorwerpen ofzo???

Misschien als je het doel van de opdracht uitlegt dat we je dan aan een alternatieve manier kunnen helpen. Dit lijkt me redelijk complex.

[edit] Ik weet dat ze truc ook met radiosignalen uithalen... Als je drie (vaste) punten heb en de vanaf daar de afstand naar het onbekende punt weet. Dan ken je de coordinaten uitrekenen van het onbekende punt. Het is het principe van 3 vergelijkingen met 3 onbekende (de coordinaten)

Ik weet niet precies hoe het werkt maar het is misschien een duwtje in de goede richting.

[ Voor 31% gewijzigd door Verwijderd op 08-01-2004 12:44 ]

Verwijderd

Ik snap je uitleg eerlijk gezegd niet helemaal. Kan je met paint laten zien wat voor plot je wilt, en evt de te plotten data, of een voorbeeld posten?

• superduper

superduper

Z3_3.0 Woeiiii

Topicstarter
Goed dan, hier komt een wat meer in depth uitleg. Bedankt voor de interesse.

Het is een genetische dataset. Een verzameling individuen heeft tot elkaar een bepaalde genetische afstand. Hieruit rolt een gemiddelde afstand van deze individuen tot het gemiddelde van hetzelfde maar dan van een andere populatie. Uiteraard zijn er ook binnen de populatie verschillen, wat de standaard afwijking oplevert van de gemiddelden (x1..x3).

Waar het nu om gaat: als de standaard afwijkingen dermate groot worden dat deze elkaar, ondanks de gemiddelde afstand elkaar overlappen dan kunnen dus individuen van X1 eigenlijk meer verwant zijn aan X2 terwijl ze 'officeel' tot een andere groep behoren.

Ik heb een voorbeeld getekend met 3 populaties. Ik heb er maximaal 50, maar dat is niet weer te geven, dus ik ga ze al groeperen. Zeg max 10 oid. Dit moet dus 3D, want anders kan je niet alle afstanden correct plotten. Ik vraag me zelfs af en toe af of het uberhaubt wel kan, maar kan het nog niet bewijzen.

Ik weet niet of het nu naar W&L gekicked moet worden, maar het blijft een 'grafisch' probleem.

Afbeeldingslocatie: http://www.xs4all.nl/~inijman/idee.jpg

Brandt los en fire at will :)

• Rapzar
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 20-03 09:37
superduper schreef op 08 januari 2004 @ 09:14:..Omdat er meer dan 3 punten zijn, zit je dan al snel aan een 3D bolgrafiek als we dit in een ruimte willen weergeven./me als t om punten in de ruimte gaat toch, voor (X) punten heb je, maximaal (x-1) dimenties nodig.
...

[ Voor 55% gewijzigd door Rapzar op 08-01-2004 15:24 ]

• Oogst
  • Laatst online: 04-01 21:29
Hmm, dit klinkt naar gewoon spheres met de juiste grootte op de juiste positie zetten. Dan is er geen eens MAXscript voor nodig.

En als het inderdaad zuivere spheres op een positie zijn, dan kun je dat gewoon analytisch oplossen. Met een simpel programmaatje kun je dan alle spheres met elkaar laten vergelijken. Voordeel daarvan is dat het ook niet meer in 3d hoeft, want dan kun je ook bollen in hogere dimensies gebruiken.

Devblog / portfolio
Swords & Soldiers
Awesomenauts
Proun
Cello Fortress

• rashmatash
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 16-02 12:28
als je de coordinaten van de punten hebt in x,y en z, dan is de afstand van elk punt tot het ander gelijk aan sqrt((x1-x2)^2+(y1-y2)^2+(z1-z2)^2). Als deze afstand groter is dan de som van de standard deviaties van beide punten, dan heb je twee vrije bollen. je kunt het plotten met Maple of mathematika maar ook met een 3d programma zoals 3dsmax.

[RashMatash]

• inquestos
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 22:23
Ik begrijp je niet helemaal 100% (heb het niet helemaal doorgelezen), maar wat je beschrijft is toch gewoon het principe van GPS? (afstand bepalen door tijd (=afstand) tussen verschillende satellieten en gebruiker te meten, en vervolgens positie bepalen)..

Fotografie: | Flickr | Canon 5DII + 20mm + 35mm + 50mm + 100mm || Hardlopen: Strava PR 5km: 20:26 10km: 44:35 HM 1:39:58

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 02-04 15:52

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Volgens mij moet je, als je alle punten weet, ook wel het e.e.a. met GNUplot kunnen

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Pagina: 1