[Voeding bouwen] 36v naar 24v en 12v stabilisator hoe?

Pagina: 1
Acties:
  • 624 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B-lennium
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 29-05 20:23

B-lennium

Volvo 164 1975!

Topicstarter
ik heb hier drie accu's van 12 volt
ik wil hier van 24volt gestabiliseert hebben en 12volt stabiel
het probleem is het hoge vermogen. op 24volt 3A en op 12v 10-12 A

kan iemand voor mij een schema tekenen ? ik kan het best maken maar niet verzinnen.:P

De snelheid van het geheel word bepaald door de langzaamste schakel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IJnte
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 01-06 13:20
Euh je er zijn volgens mij genoeg schema's te vinden op internet. Als je gewoon zoekt naar groot vermogen voedingen, en het trafo en afvlak gedeeelte wegdenkt, zul je een heel end komen. Wel moeten je accu's het vermogen goed kunnen leveren. Kzou eerst effe gaan zoeken...

Exploring the world by bicycle! cyclingsilk.wordpress.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dikke Foaf
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 01:26
Een batterij is zowiezo al stabiel, je moet dus gewoon 2 batterijen in serie zetten om 24V te krijgen, de derde kan je alleen gebruiken voor de 12V. De stroom die je uit je batterij kan halen, zal afhangen van het aantal Ah ervan.

[ Voor 22% gewijzigd door Dikke Foaf op 08-01-2004 09:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B-lennium

B-lennium

Volvo 164 1975!

Topicstarter
Dikke Foaf schreef op 08 januari 2004 @ 09:06:
Een batterij is zowiezo al stabiel, je moet dus gewoon 2 batterijen in serie zetten om 24V te krijgen, de derde kan je alleen gebruiken voor de 12V. De stroom die je uit je batterij kan halen, zal afhangen van het aantal Ah ervan.
wat ik bedoel is dat de spanning zo lang mogelijk 24volt blijft.

als een accu leeg raakt dan neemt de spanning af die hij levert , 2 accu's aan elkaar blijft niet altijd 24volt maar wordt minder, en daar houd mn PLC niet van.

van het zoeken op internet hebben jullie gelijk...,maarwaar ? en op google , welke zoekterm ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 96115

Hoi,

Het beste wat je kan doen is idd gewoon voor de 24V twee accu's in serie zetten, en voor de 12V de andere pakken. Wil je echt een gestabiliseerde voeding dan ga je tegen veel problemen aanlopen.

Wil je bijvoorbeeld een gestabiliseerde spanning van 12V zul je een ingangsspanning van rond de 15 a 16 volt moeten hebben. Maar je die kun je met de accu's niet maken, het dichtste bij komt 24V, dit is met stromen van 10 a 12Ampere nog al hoog omdat de alle spanning die je overhoudt (boven de 12V) om wordt gezet in vermogen dat je stabilisator moet zien kwijt te raken. Het gaat dan om een vermogen van 12V . 10A = 120W. Die 120W wordt dus omgezet in hitte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B-lennium

B-lennium

Volvo 164 1975!

Topicstarter
hoe lang duurt het dan voordat mn 24volt gezakt is naar 22volt ? hieronder werkt mijn plc nietmeer.

de reden dat ik aan het zoeken ben :

op school zijn wij bezig met een project (automatische grasmaaier)

dit is een samenwerkings project tussen WTB (ik) en Electro

de jongens van electro krijgen de voeding niet af (er zijn al 4 x transistors door gebrand en shit)
zonder voeding rijd mijn karretje niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 96115

Ja dat kun je wel uitrekenen.

Je moet weten hoeveel AH (Ampere Uur) de accu is, en hoeveel de Ampere de PLC's nodig hebben. Als de accu is 12AH, kan deze voor 12 uur 1A leveren, of voor 6 uur 2A etc. Stel dat de PLC's 1A gebruiken kun je ze er 12 uur oplaten draaien.

Blijf je nog wel met die andere zitten, daar zal wel de Motor of zo opzitten, maar goed daarvoor geldt weer het zelfde. Hoevel AH is de accu en hoeveel A verbruikt de motor bij 12V.

Hoop dat je hiermee vooruit kan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dikke Foaf
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 01:26
Dan zullen ze waarschijnlijk op school wel gestabiliseerde regelbare voedingen hebben... Gebruik die dan?
Fabriceer anders zelf een voedinkje met trafo, brugcel, elco, en een stabilisator.
http://www.circuitsonline.net/circuits/view/30

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ploink
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 12-05 22:54
Een volle accu heeft overigens een spanning van 13.8 Volt. Als de accu onder de 12V gaat, dan is ie al grotendeels leeg volgens mij. Met een spanningsomvormer verlies je ook minimaal 15%.

Een spanningsomvormer met een stabiele uitgang met dat vermogen is niet eenvoudig te maken. Het is sneller en goedkoper om gewoon iets te kopen.
Kijk op http://www.conrad.nl/ eens onder netvoedingen>spanningsomvormers.

Een configuratie met 4 accus van 12V of 2 van 24V lijkt me eenvoudiger dan met 3. Als je twee keer een stabiele 24V/12V omvormer schakeling hebt, dan kun je deze omvormers weer in serie zetten om een stabiele 24V te maken. Bestnr. 511507 en 511520 zijn hier wel voor geschikt denk ik. De uitgangs spanning van deze dingen is 13.8V, maar dat is intern wel af te regelen op 12V denk ik.

Edit:
Je kan ook een 12VDC/230VAC omvormer nemen en een geschakelde 12V en 24V voeding. De accu config is dan eenvoudiger en het ding loopt dan ook op netvoeding.

[ Voor 10% gewijzigd door Ploink op 08-01-2004 10:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PipoDeClown
  • Registratie: September 2000
  • Niet online

PipoDeClown

Izze Zimpell

wil je dat ie zolang mogelijk blijft werken? probeer een (combinatie met) step-up regelaar te maken
voor grote vermogens kun je een schakelende voeding proberen te fabriceren.

maar als de plc niet meer werkt onder 22v, wat is het probleem dan? dat is een nadeel van accu's dat ie ooit leegraken.

misschien niet helemaal een nette oplossing , maar wel simpel is twee accus parrallel en eentje in serie voor 24V.

dit is toch wel een eerste jaars projektje he ;)

[ Voor 25% gewijzigd door PipoDeClown op 08-01-2004 10:16 ]

God weet alles, want hij is lid van de Mosad. To protect your freedom i will take that away from you. Mijn drankgebruik heeft ernstig te lijden onder mijn gezondheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B-lennium

B-lennium

Volvo 164 1975!

Topicstarter
PipoDeClown schreef op 08 januari 2004 @ 10:13:

dit is toch wel een eerste jaars projektje he ;)
Nee , was het maar zo! 4e jaars en nog niets bakken !!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ploink
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 12-05 22:54
National semiconducter is de grootste fabrikant voor voeding electronika:
http://www.national.com/appinfo/power/
Het ontwerp voor een 12V>24V omvormer is eenvoudig, vul de specs in op het formulier en klaar. Voor een 12V>12V converter (alleen nodig wanneer de accu spanning te laag is) heb je iets nodig met een dikke externe mosfet voor de stroom die jij nodig hebt.
Pagina: 1