gbic altijd compatible ?

Pagina: 1
Acties:
  • 138 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• DDX
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 11:50
ik heb een dell gigabit switch gekocht (5012)
en deze heeft ook 2 gbic poortjes
nu wou ik deze gaan gebruiken voor uplinks naar een andere switch

moet ik alleen nog gbics kopen
nu kom ik op ebay redelijk wat goedkope gbics tegen
van cisco ed

nu geeft dell natuurlijk aan dat je dell gbic moet bestellen
alleen in hoeverre is dit nu echt verplicht ?
of is gbic gewoon algemene stnd en maakt het geen zak uit welk merk je koopt e.d. ?

met google zie ik dat het in principe compatible zou moeten zijn
maar dat de gbic aan de switch een id doorgeeft
dus dat de software altijd de beslissing kan nemen; jij mag niet met mij samenwerken

heeft er dus iemand ervaring met dell switches en hun gbic poorten ?

[ Voor 1% gewijzigd door DDX op 08-01-2004 16:22 . Reden: oops deel ipv dell ;) ]

https://www.strava.com/athletes/2323035

• Coen Rosdorff
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online
Cisco kaarten in een Dell switch gaat niet werken hoor :Y)

• DGTL_Magician
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 30-01 15:53

DGTL_Magician

Kijkt regelmatig vooruit

little_soundman schreef op 08 januari 2004 @ 02:24:
Cisco kaarten in een Dell switch gaat niet werken hoor :Y)
Het zijn dan ook geen kaarten, maar GBICs. Volgens mij moeten die dingen gewoon passen, maar ik heb er geen ervaring mee.

Blog | aaZoo - (Wireless) Networking, Security, DDoS Mitigatie, Virtualisatie en Storage

Verwijderd

Maar heeft het ook nut om die SFP-poortjes te gebruiken? Ik lees op de site van Dell (bij de 5212), dat de SFP-poortjes gebruikt kunnen worden in plaats van een paar Ethernet-poorten.
(Note: SFP slots are used instead of the built-in 10/100/1000BaseT ports)
Misschien ben ik nog niet helemaal wakker. Maar volgens mij kun je dus 2 Ethernet-poorten minder gebruiken, als je 2 SPF-poorten gebruikt. Dan is dus je enige voordeel, dat je glasvezel kunt gebruiken voor lange afstand.

(200 euro is voor een 1000BaseSX SFP-module trouwens volgens mij nog niet eens zo heel erg duur. Ik zal eens kijken of ik de offerte voor onze Cisco-apparatuur kan vinden.)

• DDX
hmms net even gekeken bij dell over de 5012 :
10 10/100/1000BASE-T auto-sensing switching ports

2 gigabit interface converter (GBIC) slots for gigabit fiber ports
verder erg weinig in manual te vinden over gbic poorten
wel dit plaatje :

Afbeeldingslocatie: http://docs.us.dell.com/docs/network/9h255/en/ug/9h255a23.jpg
daar staan 12 poorten, dus lijkt me dat ze niet ipv zijn, maar echt naast de coper ports

ik wou 2 maal 1000base-sx gbics kopen, zodat ik de switch via trunk met 2gigabit kan connecten naar een 3com 9100 (6*1000base-t+2*1000base-sx)
zodat ik op lanparty's in totaal 16 gigabit poorten heb

op ebay kwam ik diverse 1000base-sx goedkope gbics tegen :

http://cgi.ebay.com/ws/eB...3070298566&category=51206
http://cgi.ebay.com/ws/eB...3069489790&category=51206

alleen vraag ik mij dus af of de dell dit gaat accepteren
als ik dell bel gaan ze natuurlijk zeggen dat ik een dell gbic moet kopen....

Verwijderd

DDX schreef op 08 januari 2004 @ 12:54:
hmms net even gekeken bij dell over de 5012 :

[...]

verder erg weinig in manual te vinden over gbic poorten
wel dit plaatje :

[afbeelding]
daar staan 12 poorten, dus lijkt me dat ze niet ipv zijn, maar echt naast de coper ports

ik wou 2 maal 1000base-sx gbics kopen, zodat ik de switch via trunk met 2gigabit kan connecten naar een 3com 9100 (6*1000base-t+2*1000base-sx)
zodat ik op lanparty's in totaal 16 gigabit poorten heb

op ebay kwam ik diverse 1000base-sx goedkope gbics tegen :

http://cgi.ebay.com/ws/eB...3070298566&category=51206
http://cgi.ebay.com/ws/eB...3069489790&category=51206

alleen vraag ik mij dus af of de dell dit gaat accepteren
als ik dell bel gaan ze natuurlijk zeggen dat ik een dell gbic moet kopen....
Dit is een ander model als ik gezien had. Ook niet vergelijkbaar, dus je kunt vergeten wat ik hierboven gepost heb.

• DDX
Verwijderd schreef op 08 januari 2004 @ 15:18:
[...]

Dit is een ander model als ik gezien had. Ook niet vergelijkbaar, dus je kunt vergeten wat ik hierboven gepost heb.
toch bedankt voor de warning :)

• Maarten @klet.st
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 13-02 23:00
DDX schreef op 07 januari 2004 @ 21:44:
ik heb een dell gigabit switch gekocht (5012)
en deze heeft ook 2 gbic poortjes
nu wou ik deze gaan gebruiken voor uplinks naar een andere switch
moet ik alleen nog gbics kopen
nu kom ik op ebay redelijk wat goedkope gbics tegen
van cisco ed
nu geeft dell natuurlijk aan dat je dell gbic moet bestellen
alleen in hoeverre is dit nu echt verplicht ?
of is gbic gewoon algemene stnd en maakt het geen zak uit welk merk je koopt e.d. ?
Ik heb van diverse merken GBIC's gebruikt in diverse merken, nog nooit problemen mee gehad. Een paar dingen waar je op moet letten:

1. Er zijn GBIC's in twee (of meer?) formaten.
Vroeger had je de grote, die zien er zo uit:
Afbeeldingslocatie: http://www.storageflex.com/Images/gbic.jpg Afbeeldingslocatie: http://www.glolinuear.com/images/switchic/GBIC1000SX.gif

Tegenwoordig heb je ook SFP's, die zijn een stuk kleiner. Je hebt het erover, het kan heel goed zijn dat Dell powerconnect switches SFP's gebruiken. SFP's zien er zo uit:
Afbeeldingslocatie: http://www.gadzoox.com/images/slingshot4210_fig4.jpg

2. GBIC's zijn er met verschillende soorten lasers (of zelfs koper interfaces).
GBIC's worden voor (traditionele) netwerken gebruikt, zoals jij ze zoekt. Je hebt ze ook voor andere netwerken zoals storage netwerken (SANs). Die twee kun je beter niet verwisselen, dat gaat niet werken.
Nu je weet dat je ze voor een (internet/LAN) netwerk wilt hebben moet je ook nog zorgen dat je aan beide kanten dezelfde golflengte gebruikt. Je hebt GBIC's in SX, LX en ZX formaat (ZX is de cisco benaming, er zijn ook andere). SX is de meest gebruikte, die voor afstanden tot maximaal 550 meter werkt en multimode glasvezel nodig heeft (meestal oranje van kleur). LX is voor langere afstanden en gebruikt single mode fiber (meestal geel). Die twee mixen is ongezond, in het gunstigste geval heb je geen link, in een minder gunstig geval fikt een van de GBIC's uit. ZX is eigenlijk LX, maar dan high-power. Hiermee kunnen in ideale gevallen afstanden tot 100 Km gehaald worden.

Meer info kun je bij cisco vinden.

3. Interface
De aansluiting aan de kabelkant moet je natuurlijk ook even op letten. Oude GBIC's gebruiken meestal SC connectoren (zoals die in de plaatjes), maar MTRJ is ook mogelijk. SFP's gebruiken volgens mij altijd LC connectoren, SC zou fysiek in ieder geval niet passen. Je moet dus wel het juiste stukje glasvezel erbij hebben. Of het juiste stukje koper, wat koper GBIC's zijn ook een optie, alhoewel misschien niet alle netwerkapparatuur 1000Base-TX GBIC's begrijpt. Bij Cisco is het sterk afhankelijk van model en IOS versie. Met 3com heb ik geen ervaring.

De meeste GBIC's die je op E-bay ziet, zullen oude modellen zijn. Je kunt ze in Nederland ook wel nieuw kopen, bijvoorbeeld bij Takeitnow. Daar zijn ze wat duur, ik zie ook wel eens prijzen onder de 100 euro voor 1000Base-SX GBIC's.

[ Voor 14% gewijzigd door Maarten @klet.st op 08-01-2004 21:02 . Reden: interfacetypen ]

• Maarten @klet.st
zucht, wrong button :(

[ Voor 99% gewijzigd door Maarten @klet.st op 08-01-2004 21:02 ]

• DDX
thnx maarten voor alle info (meeste wist ik al, maar altijd handig voor andere mensen)
maar je hebt het over 'oude modellen' op ebay
maar dit maakt toch niet uit kwa snelheid ed
1000base-sx is toch 1000base-sx....

ik zat zelf vanmiddag ook nog wat te browsen over de dell website
kwam ik volgende thread tegen :

http://forums.us.dell.com...pc_managed&message.id=155

klinkt positief

• Maarten @klet.st
DDX schreef op 08 januari 2004 @ 21:32:
thnx maarten voor alle info (meeste wist ik al, maar altijd handig voor andere mensen)
maar je hebt het over 'oude modellen' op ebay
maar dit maakt toch niet uit kwa snelheid ed
1000base-sx is toch 1000base-sx....
Met oude modellen bedoelde ik de grote GBIC's, niet SFP's dus. Qua snelheid is het uiteraard om het even.

• FatalError
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 11:51
GBIC's zijn vaak uitwisselbaar, maar dat is niet altijd zo!
Ik weet dat sommige 3Com switches maar n paar merken GBIC aan kunnen (hangt ook van de firmwareversie af).
1000BaseSX en 1000BaseLX modules zijn vaak uitwisselbaar, bij 1000BaseT en andere uitvoeringen is die kans veel kleiner.

Je kan natuurlijk proberen of het werkt. Als het niet werkt zal je in de log n melding krijgen dat de GBIC niet ondersteund wordt (dat is bij mn Cisco in ieder geval wel zo).

[ Voor 28% gewijzigd door FatalError op 11-01-2004 17:54 ]

If it ain't broken, tweak it! | gasloos sinds oktober 2025, hoekwoning 1978 | 10kWp PV, Panasonic K serie 7kW, Atlantic Explorer V5 270L | Tesla Model Y

Verwijderd

goed letten op de laser die erin zit.

Fibrechannel GBICs zijn 1.0625 Gigabaud
Netwerk 1000SX GBICs zijn 1.25 Gigabaud

• mvdejong
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 29-11-2024

mvdejong

When does the hurting stop ?

Verwijderd schreef op 11 januari 2004 @ 20:59:
goed letten op de laser die erin zit.

Fibrechannel GBICs zijn 1.0625 Gigabaud
Netwerk 1000SX GBICs zijn 1.25 Gigabaud
Dat lijkt maar zo, het is wel degelijk dezelfde laser, alleen zit kijkje naar een echte berekening van bps -> Gbps (dus 3 maal delen door 1024) versus het botweg stellen dat 1.000.000.000 bps = 1 Gbps (effectief delen door 1000).
Ze zijn perfect uitwisselbaar, mijn FC-SCSI-bridge kan vrolijk communiceren terwijl de GBICs eigenlijk Ethernet zijn.

The number of things that Arthur couldn't believe he was seeing was fairly large

• FatalError
Een FC GBIC deed het anders niet in m'n Cisco, terwijl n gewone ethernet GBIC van hetzelfde merk (IBM) het wel deed.

If it ain't broken, tweak it! | gasloos sinds oktober 2025, hoekwoning 1978 | 10kWp PV, Panasonic K serie 7kW, Atlantic Explorer V5 270L | Tesla Model Y

Verwijderd

mvdejong schreef op 11 januari 2004 @ 22:02:
[...]

Dat lijkt maar zo, het is wel degelijk dezelfde laser, alleen zit kijkje naar een echte berekening van bps -> Gbps (dus 3 maal delen door 1024) versus het botweg stellen dat 1.000.000.000 bps = 1 Gbps (effectief delen door 1000).
Ze zijn perfect uitwisselbaar, mijn FC-SCSI-bridge kan vrolijk communiceren terwijl de GBICs eigenlijk Ethernet zijn.
Je kunt wel degelijk issues krijgen als de zender sneller stuurt als de ontvanger aankan. Dit heb je trouwens alleen bij hele hoge load (bijvoorbeeld een ISL)
Verder : er zitten echt 2 verschilende GBICs in mijn iSCSI router ( FC - Gbe )

• Maarten @klet.st
mvdejong schreef op 11 januari 2004 @ 22:02:
[...]
Ik heb hier dezelfde ervaring als de posters boven mij. Ze zijn of niet uitwisselbaar (netwerk gbic SX v.s. fcal gbic geeft geen link) of de cisco switches waarin ik ze geprobeerd heb werken ze niet. Dat betreft het oude model GBIC's (met SC connectoren).

Ik heb op kantoor ook nieuwe/smalle GBIC's (met LC connectoren), maar ik ga ze toch maar niet in een nieuw gbic blade steken. Beetje zonde als zo'n blade uitfikt. Bovendien zijn die fcal gbic's 2 gbit/s, dus dat zal wel helemaal niet gaan werken. Hoe dan ook, die dingen worden als verschillende producten verkocht en met verschillende prijzen, dus er zal heus verschil in zitten.

[ Voor 2% gewijzigd door Maarten @klet.st op 13-01-2004 20:26 . Reden: typo ]

Verwijderd

Maarten.O schreef op 13 januari 2004 @ 20:25:
[...]

Ik heb hier dezelfde ervaring als de posters boven mij. Ze zijn of niet uitwisselbaar (netwerk gbic SX v.s. fcal gbic geeft geen link) of de cisco switches waarin ik ze geprobeerd heb werken ze niet. Dat betreft het oude model GBIC's (met SC connectoren).

Ik heb op kantoor ook nieuwe/smalle GBIC's (met LC connectoren), maar ik ga ze toch maar niet in een nieuw gbic blade steken. Beetje zonde als zo'n blade uitfikt. Bovendien zijn die fcal gbic's 2 gbit/s, dus dat zal wel helemaal niet gaan werken. Hoe dan ook, die dingen worden als verschillende producten verkocht en met verschillende prijzen, dus er zal heus verschil in zitten.
Een GBIC kan geen FCAL zijn. GBIC zit op het physical layer (FC0), switch of FCAL is ander layer (FC2)

• usr-local-dick
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Zie Tanenbaum niet een keer: All computers are compatible. Only some computers are more compatible than others.
:)

• Maarten @klet.st
Verwijderd schreef op 14 januari 2004 @ 21:13:
[...]
Een GBIC kan geen FCAL zijn. GBIC zit op het physical layer (FC0), switch of FCAL is ander layer (FC2)
Je hebt helemaal gelijk, een GBIC is formeel noch Ethernet noch FC of FCAL (die laatste afkorting misbruik ik nog wel eens ja), maar for arguments sake is het verschil wel duidelijk. Ik zal, als ik het niet vergeet, effe foto's maken van twee op het oog exact dezelfde gbic's van IBM. Een van de twee is bedoeld voor in Fibre Channel, de ander voor 1000Base-SX. Het typenummer verschilt 1 cijfertje (uit mijn hoofd). Die GBIC's die voor FC bedoeld zijn doen het dus niet in een Cisco GE switch en de 1000Base-SX GBIC niet in een FC Hub (ja, HUB 8) ).

* Maarten @klet.st zou die FC gbic's nog met je ruilen trouwens, maar ben vergeten waarvoor :)

• ijdod
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 11:54
(200 euro is voor een 1000BaseSX SFP-module trouwens volgens mij nog niet eens zo heel erg duur. Ik zal eens kijken of ik de offerte voor onze Cisco-apparatuur kan vinden.)
Adviesprijs van Cisco is 500 US$, zowel voor de GBIC's als voor de SFP. Prijs voor grote resellers zal daar zo'n 45% onder liggen. Dan is 200 euro goedkoop, maar niet extreem.

Zoals de TS al aangeeft communiceren die dingen met de switch, en kan de switch dus weigeren te werken. Op sommige switches is dit middels commando's te omzeilen, al dan niet officieel.

Root don't mean a thing, if you ain't got that ping...

• DDX
(even late reactie ivm weekje vakantie)
ik denk dat ik de gok maar ga nemen
en gewoon een 'willekeurige' 1000base-sx gbic bestel vanaf ebay

en dan maar hopen dat het werkt
of er moet nog iemand zijn die ervaring heeft met dell ?

• DDX
update:

gok genomen en 2 gbic's besteld

2 * Cisco WS-G5484 1000Base-SX
26 dollar per stuk

gisteren binnen gekomen, vanavond even uitproberen

• SED
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 23-12-2025

SED

multimode monomode.... dat moet toch verschil uitmaken?

Copyright and left by SED...

• FatalError
dat doet het ook :)

• DDX
en nog even uitgetest, werken beide ok
alleen beetje vreemd dat ik de dell switch moet rebooten als ik even de glas kabels eruit trek
(3com switch wilt geen connect geven, terwijl dell denkt dat hij wel connectie heeft)

Verwijderd

Hi!

Werkt die trunk dan wel die je aan het opzetten bent? Gebruik je wel dezelfde GBIC's? Ze kunnen namelijk in verschillende types komen; SX, LX, ZX. Dit kan de symtomen geven die jij beschrijft.

Verder lijkt het me niet echt handig dat je je switch elke keer moet herstarten als je de kabel eruit trekt. Kun je niet gewoon de port resetten of reageerd ie helemaal niet meer?

Groeten,
Joost

• DDX
Jootser: gbic's in de dell switch Cisco WS-G5484
beide 1000Base-SX

de 3com is een 9100, die heeft 2*1000base-sx (dus geen gbics nodig)

ik ga van het weekend nog even langer ermee klooien
kijken of de link ook niet na 15 minuten oid terugkomt
en poortjes resetten, en binnenkort ook even testen met een andere switch met fibre, om te kijken of de dell of de 3com het probleem is

Pagina: 1