Toon posts:

Asus a7n8x-Deluxe Single side fsb wel 200 dual niet

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hoi iedereen,
Ik heb een vraag na enig zoeken ben ik nog niet op het antwoord gestuit.
Ik heb een amd xp 2500 bathon core met een fsb op 333mhz.
Het rare is alleen dat als ik mijn ram op single set dus bank 1 en 2 (2 x 256) ik mijn fsb wel gewoon op 200 mhz kan zetten maar als ik mijn ram up Dual zet (bank 2 en 3) dan kan ik mijn fsb alleen maar op 166 zetten in de bios.
Zet ik hem op 200 start ie gewoon op totdat ie windows moet laden dan krijg ik of een blauw scherm met error's of helemaal geen scherm en boot ie zich gewoon automatisch weer.

Weet iemand hoe dit kan en weet iemand ook of het Mogelijk is om op dual wel 200 mhz te zetten?

Thanx in Advance.

Amd xp 2500
2 x 256 mb ddr 400 mhz.
sb audigy

Verwijderd

Ka je geheugen wel goed samenwerken in Dual Channel. Probeer eens op spd te zetten en DDR voltage te verhogen.

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Strakke geheugentimings in BIOS bijstellen? Memtest86 op je geheugen loslaten?

Om welk merk/type geheugen gaat het?

Verwijderd

Topicstarter
Ik begrijp dus dat het dus WEL moogelijk moet zijn om dual op 200 mhz te laten draaien?

Ja memtst losgelaten geen enkele problemen met beide geinstald of apart

Mijn geheugen is van Transcend gekocht bij funprice in Groningen
Volgens hun (bijna) net zo goed als Kingston.

Mijn geheugen timings staan op Aggresive (op dual met 166 mhz) met optimal geen enkel verschil, ik kan hem dan ook niet op 200 zetten.
Spd net geprobeerd ook dat werkt niet.

Het rare is dus dat de boot gewoon wel gaat en dus gewoonweg windows niet wil laden.

Net geprobeerd om de multiplier naar beneden te zetten maar ook dat werkt niet.
Windows weigert te starten.
Iemand nog een idee? Ik weet het echt niet meer

[ Voor 26% gewijzigd door Verwijderd op 07-01-2004 21:10 ]

• mvds
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 19:13

mvds

Totally awesome!

Hoe ver probeer je de multiplier naar beneden te zetten? Je hebt een 1800 mhz cpu, dus je moet hem eigenlijk op 9x200 zetten. En je mem timing even op safe proberen.

Verwijderd

Topicstarter
obsidian schreef op 07 januari 2004 @ 21:27:
Hoe ver probeer je de multiplier naar beneden te zetten? Je hebt een 1800 mhz cpu, dus je moet hem eigenlijk op 9x200 zetten. En je mem timing even op safe proberen.
LoL dan heb ik een amd 1400 ofzo... maar ik zal het proberen kijken of dat werkt!
I'll let ya know

Keej ook dat werkt dus helemaal niet.
Zodra ik hem op 200 zet denkt window F**K you en wil NIEt opstarten.

[ Voor 14% gewijzigd door Verwijderd op 07-01-2004 21:38 ]

• randje
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online

randje

LOiK

het kan dus ook gewoon zijn dat je geheugen niet goed in dual channel wilt werken (channel en niet side :P)
dan moet je dus een keuze maken tussen dual channel of een hogere FSB.
ik denk zelf dat die laatste meer performance heeft

• mvds

mvds

Totally awesome!

pokeran schreef op 07 januari 2004 @ 21:39:
het kan dus ook gewoon zijn dat je geheugen niet goed in dual channel wilt werken (channel en niet side :P)
dan moet je dus een keuze maken tussen dual channel of een hogere FSB.
ik denk zelf dat die laatste meer performance heeft
Of gewoon je geheugen terugbrengen en een ander setje vragen...

• marquis
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 18-07 11:19
Hmmmm, help me eens........
Het is toch niet mogenlijk om fsb op 200 te zetten en dan bedoel ik op default.
Fsb 333 is toch 2 X 166.
Of ben ik ff de weg kwijt ? :)

Adem in...... adem uit. Poeh, weer gered :-)

• mvds

mvds

Totally awesome!

Jawel hoor, dat kan... Gewoon in de bios zeggen dat de fsb 200 moet zijn.

• marquis
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 18-07 11:19
obsidian schreef op 07 januari 2004 @ 21:48:
Jawel hoor, dat kan... Gewoon in de bios zeggen dat de fsb 200 moet zijn.
Oke, thanx

Adem in...... adem uit. Poeh, weer gered :-)

• Jur
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

Jur

Dus....

Misschien een stomme opmerking, maar heb je wel het jumpertje omgezet?

Verwijderd

Topicstarter
Jur schreef op 07 januari 2004 @ 22:29:
Misschien een stomme opmerking, maar heb je wel het jumpertje omgezet?
Zo'n stomme opmerking is dat niet..
Ik ben geen die-hard tweaker.. ben net een beetje begonnen...
Dus mijn vraag WELK jumpertje?

(trouwens kan zo'n jumpertje ervoor zorgen dat ie wel doorstart maar windows niet wil starten?)

• Jur
  • Niet online

Jur

Dus....

Ik heb de manual nu even niet in de buurt, maar als je gebruik wil maken van 200fsb moet je ergens een jumper omzetten.

Verwijderd

Topicstarter
Jur schreef op 07 januari 2004 @ 23:17:
Ik heb de manual nu even niet in de buurt, maar als je gebruik wil maken van 200fsb moet je ergens een jumper omzetten.
Ik ga ff mijn manual erbij zoeken
'zit nu te bladeren door de manual maar vind nix over een jumper
gevonden ga het nu proberen

[ Voor 18% gewijzigd door Verwijderd op 07-01-2004 23:28 ]

• Jur
  • Niet online

Jur

Dus....

Sorry, ik heb me vergist.
Naast de chipset zit een jumper om de fsb op 400/333/266 of 200 te zetten, maar die staat bij jou al goed.

Verwijderd

http://www.asus.com/products/mb/socketa/a7n8x-d/jumper.htm
urrel over de jumper

[ Voor 45% gewijzigd door Verwijderd op 07-01-2004 23:35 ]

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op 07 januari 2004 @ 23:21:
[...]

Ik ga ff mijn manual erbij zoeken
'zit nu te bladeren door de manual maar vind nix over een jumper
gevonden ga het nu proberen
Bij mij in het boekje staat fsb333/266 default (1,2) Fsb200 (2,3) houd dit nu in dat het dus 2x 100 is 200 is?
Of houd dit in dat ik mijn fsb op 200 kan zetten en dat ie doorstart?

• Jur
  • Niet online

Jur

Dus....

Hij staat nu waarschijnlijk op 1,2 en dat is goed.
Die 2,3 is volgens mij alleen voor als je 'oud' 100mhz geheugen hebt.
Je hoeft dus niets te veranderen.
Sorry...

Verwijderd

Topicstarter
hmmzz dus helaas nog steeds geen oplossing.
Behalve dan dat ik mijn reepjes waarschijnlijk terug moet brengen en weer anderen moet meenenem net zolang totdat ik 2 reepjes heb die met elkaar willen werken in 200 mhz.
Beetje vreemd trouwens dat ze wel willen werken met 166 en niet met 200

Had ik gehoopt dat het echt aan die jumper lag Snik Snik :P

Verwijderd

Zonder extra koeling kan je je FSB niet op 200 zetten neem ik aan. Zowieso zou je dan aan je voltages moeten sleutelen.

Verder snap ik niet echt waarom je dit zou willen doen. Het a-synchroon laten lopen van je CPU en memory bevordert de algehele snelheid van je systeem niet bepaald. Wil je toch je FSB op 166mhz laten staan, maar je geheugen op 200mhz laten lopen. Zet dan je geheugen-timings op 'user defined' en stel ze flink naar beneden bij. Het geheugen zal dan waarschijnlijk geen/minder problemen geven.

Verder kan ik je aanraden liever een paar mhz je FSB te verhogen en je cpu en mem synchroon te laten lopen. Je hebt er dan meer baat bij.

Succes!

• Jur
  • Niet online

Jur

Dus....

Waarom wil je het geheugen eigenlijk op 200mhz hebben?
Het schijnt beter te zijn om cpu en mem synchroon te laten draaien, dus gewoon op 166.

edit:
Damn you, liefbeertje! :( ;)

[ Voor 14% gewijzigd door Jur op 07-01-2004 23:48 ]

• charrel
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 20:24

charrel

Cortisol4life..

Verwijderd schreef op 07 januari 2004 @ 23:46:
Zonder extra koeling kan je je FSB niet op 200 zetten neem ik aan. Zowieso zou je dan aan je voltages moeten sleutelen.

Verder snap ik niet echt waarom je dit zou willen doen. Het a-synchroon laten lopen van je CPU en memory bevordert de algehele snelheid van je systeem niet bepaald. Wil je toch je FSB op 166mhz laten staan, maar je geheugen op 200mhz laten lopen. Zet dan je geheugen-timings op 'user defined' en stel ze flink naar beneden bij. Het geheugen zal dan waarschijnlijk geen/minder problemen geven.

Verder kan ik je aanraden liever een paar mhz je FSB te verhogen en je cpu en mem synchroon te laten lopen. Je hebt er dan meer baat bij.

Succes!
???? Het boardje moet gewoon uit de box 200fsb kunnen draaien als het een revisie 2.0 is. Zeker zonder xtra cooling of voltages. Ook al is het niet sneller zou het wel gewoon moeten werken natuurlijk!! Verder heb ik hier ook problemen mee gehad, als je geheugen dus gewoon goed getest is met bv memtest en daar zonder fouten door heen komt moet je je mobo dus gewoon rma-en het hoort te werken. Heb je wel reepjes geheugen die door asus goedgekeurd zijn om te werken in dc? (alhoewel dat dat niet werkte in mijn geval).
Heb je wel je divider goed ingestelt dat je niet je fsb van je processor op 200 gooit?(check het maar ff voor de zekerheid :P )

[ Voor 8% gewijzigd door charrel op 07-01-2004 23:53 ]

• Jur
  • Niet online

Jur

Dus....

Ik vraag me nu eigenlijk af of de TS niet toevallig de FSB van de CPU op 200mhz heeft gezet ipv alleen het geheugen.

edit:
Verdomme, dit is de 2e keer dat ik te laat ben. :(

[ Voor 21% gewijzigd door Jur op 07-01-2004 23:53 ]

Verwijderd

Even voor de duidelijkheid: geheugen heeft geen FSB..

Verwijderd

Topicstarter
Eerst ff het volgende ik heb die jumper och ff omgezet en het domme is dat ie de eerste x boot met 100 mhz (fsb) maar ik in de bios alsnog alles gewoon op 133/166/200 kan laten lopen erg vreemd.

Ten tweede mijn multiplier staat als default op 11x (dat is mijn mijn amd 2500 gecklockt naar een 2800 met 46 graden stressed)
Ik heb de multiplier zelfs op 8 gezet om te kijken wat ie doet en hij weigert dan alsnog om windows te starten (de update van de bios (na een nieuwe instelling in de bios na een herstart) is succesvol en dan stopt ie.. hij probeert windows te laden maar ik krijg of en zwart scherm en hij doet nix meer of hij reboot uitzichzelf of hij geeft een blauw scherm en boot.

Ik lees net dus dat 1 van jullie iets zegt over de fsb van de proc?
Ik verander de eerste instelling in mijn bios (advanced chipset) en als ik dat verander dan komt er na een herstart te staan hoesnel mijn ram loopt (133/166/200) dus ik denk dat ik wel goed zit te 'sleutelen'wat betreft de fsb van mijn mem
Maar ja zoals ik al zei ik ben een beginnende tweaker dus als iemand het zelfde boardje heeft en me kan vertellen wat ik verkeerd oe (misschien wel echt de verkeerde fsb?)

Heel vreemd met aida32 heb ik lagere lees en schrijf prestaties van mijn gehuegen dan computers die lager geclockt zijn

2178 mb/s lees en 780 mb/s schrijf terwijl ik dan volgens de grafieken onder de amd xp 2100 en p4 2,5 gig zit.. er vreemd eerst waren die benchmarks 2474 en 998!

[ Voor 21% gewijzigd door Verwijderd op 08-01-2004 00:04 ]

Verwijderd

Volgens mij heb jij geen rev. 2.0 bord

Verwijderd

Topicstarter
Hoe kan ik dat checken?

Verwijderd

tussen de pci sloten

zie ook:
[rml][ Ervaringen] Asus A7N8X (Deluxe) - Deel 6[/rml]

[ Voor 70% gewijzigd door Verwijderd op 08-01-2004 00:15 ]

Verwijderd

Topicstarter
t'is wel een rev 2.0 het vreemde is alleen weer dat er staan asus a7n8x maar geen deluxe ..
Nu is het wel een deluxe stata op de doos het boekje en de non deluxe ondersteund voor zover ik weet geen dual channel maar tocn.
Hoe dan ook het is wel een rev 2.0

Ik weet het echt niet meer..
Iemand nog iedeetjes?

Verwijderd

Bij mij(de E-versie) jumper goed, in bios fsb op 200, memory op auto en mijn 2500+ word gezien als een 3200+
Vcore naar 1.70 gebracht en 2 extra fans geplaatst

Verwijderd

Topicstarter
ja allemaal leuk en aardig dat het bij jou wel werkt :P
maar bij mij dus NIET :'(

Dus je hebt je fsb op 200 staan je jumper op de default en je mem op auto?
je vcore op 1,7 en het werkt
Die eerste 3 heb ik gedaan.. was geen suc6 geen boot heb alleen mijn vcore toen nog niet verhoogd.. maar ff proberen.

Ff een noob vraagje denk ik... maar waarom 2 extra koelers?
Mijn 2500 loopt nu op een 2800 en hij word nu niet warmer dan 36/38 als ik i-net en 46/49 als ik games (zwaar of ligt)

Zijn die 2 extra coolers echt nodig?
Ik heb btw een 450 wat voeding met 2 koelers (in achter en 1 onder boven mijn proc) en een extra koeler aan de zijkant (modcase) zou dat genoeg zijn dan?

Verwijderd

Hij komt bij mij in een kast te staan, zelfs met 2 fluister-fans loopt de temp op naar
59 graden(zonder zijpanelen)
Ik krijg >57 graden stabiliteitsproblemen, ik ben nog aan het testen want het bord is nagelnieuw en heb het even weer teruggezet naar 166 MHz.
Ik begrijp dat bij jou Barton de mp niet is gelocked?

edit: 1 van de koelers staat richting southbridge, zonder die fan doet het topje van mijn pink toch knap zeer.
voeding is 300 Watt

[ Voor 19% gewijzigd door Verwijderd op 08-01-2004 01:00 ]

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op 08 januari 2004 @ 00:42:
Hij komt bij mij in een kast te staan, zelfs met 2 fluister-fans loopt de temp op naar
59 graden(zonder zijpanelen)
Ik krijg >57 graden stabiliteitsproblemen, ik ben nog aan het testen want het bord is nagelnieuw en heb het even weer teruggezet naar 166 MHz.
Ik begrijp dat bij jou Barton de mp niet is gelocked?

edit: 1 van de koelers staat richting southbridge, zonder die fan doet het topje van mijn pink toch knap zeer.
voeding is 300 Watt
Aha ik begrijp je.. en om je vraag te beantwoorden nee mijn barton is niet gelocked.
Desalnietemin ik weet nog steeds niet hoe ik die verdomde fsb op 200 krijg.. het meest irri is dat asus welk een nederlandse helpdesk heeft maar die is alleen voor laptop's
Je moet de duitse bellen voor andere ondersteuning.. en mijn engels is wel goed maar ik vind het altijd zo irri uitleggen in het engels.

Verwijderd

Topicstarter
heeft iemand nog een idee?
Ik zou graag willen weten hoe ik het voorelkaar krijg.
B.v.d

• Jur
  • Niet online

Jur

Dus....

Ik heb nog steeds het vermoeden dat je de CPU op 200mhz hebt gezet.
En nogmaals: waarom wil je het geheugen op 200mhz hebben?

Verwijderd

Topicstarter
Jur schreef op 08 januari 2004 @ 20:11:
Ik heb nog steeds het vermoeden dat je de CPU op 200mhz hebt gezet.
En nogmaals: waarom wil je het geheugen op 200mhz hebben?
Ten eerste omdat mijn mobo dat moet ondersteunen ..
ten tweede omdat ik zelf wil vergelijken.
Maar vertel me dan eens wat het verschil is tussen cpu fsb en mem fsb waar kan ik dat zien in mijn bios?
Heb je hetzelfde boardje?
Zoja kan je me dan vertellen welk menu ik in moet en wat ik moet veranderen?

• Jur
  • Niet online

Jur

Dus....

De snelheid van de cpu staat bovenaan in het menu, en de mem-speed staat er stukje daaronder.
Zie je ergens 'by SPD' staan?

Verwijderd

Topicstarter
ja dat staat nu bij mij op optimal
dat bedoel je?

Verwijderd

Topicstarter
keej ik ben een noob.
Ja ik zat dus met mijn cpu fsb te klooien.
(weet ik dat ook weer)

Het volgende.
Hij stond op optimal en daarna op auto (niet spd)
ik zetten hem op spb en voila 200 mhz.
Ik druk f10.. w8 met spanning af... en weer nix
Windows wil niet laden.
Ik snap er echt nix meer van
Cpu fsb staat op 166 mem staat nu op auto is 100% is 166 zet ik hem op manual en dan op 120 = 200 is weer geen boot.

Snap jij het nog?

• Jur
  • Niet online

Jur

Dus....

Ik zal er vanavond even een foto van maken. :)

• mvds

mvds

Totally awesome!

Het antwoord is toch al een paar keer langsgekomen hoor... Je geheugen wil gewoon niet op 200Mhz dual channel werken. Je kan dus het geheugen terugbrengen en geheugen halen wat gegarandeerd samenwerkt, of door blijven klooien.

Verwijderd

Is DC niet bank 1+3 ipv 2+3?!

Verwijderd

Topicstarter
obsidian schreef op 09 januari 2004 @ 11:20:
Het antwoord is toch al een paar keer langsgekomen hoor... Je geheugen wil gewoon niet op 200Mhz dual channel werken. Je kan dus het geheugen terugbrengen en geheugen halen wat gegarandeerd samenwerkt, of door blijven klooien.
ik heb de reepjes al een paar x gewisseld.. kingston,trancend, het maakt niet uit terwijl het hoort te werken.
Verwijderd schreef op 09 januari 2004 @ 14:46:
Volgens mij maakt dat nix uit.
Maar het is natuurlijk het proberen waard
(ondanks dat ie gewoon opstart met ddr ram dual channel in mijn bootscreen)

Het rare is dat als ik mijn mem op single zet op 200 mhz dan klapt er regelmatig een game uit.
Terwijl memtest geen error's geeft.

[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 09-01-2004 15:57 ]

• randje
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online

randje

LOiK

Verwijderd schreef op 09 januari 2004 @ 14:46:
dc kan allebei ;) 1+3 of 2+3
Pagina: 1