Toon posts:

[linux] Zoeken op server vanaf afstand

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
kreeg laatst het verzoek van een collega of er kon worden gezocht op afstand op de server zodat er niet ingelogt hoeft te worden via ssh.
maar het zoeken moet het liefst niet gebeuren via de smb share's maar via een programma die verbinding maakt met de server en dan de server doorzoekt.
bestaat dit kant en klaar ?

of moet ik aan de gang met php

• 0xDEADBEEF
  • Registratie: December 2003
  • Niet online
Verwijderd schreef op 07 januari 2004 @ 20:37:
kreeg laatst het verzoek van een collega of er kon worden gezocht op afstand op de server zodat er niet ingelogt hoeft te worden via ssh.
maar het zoeken moet het liefst niet gebeuren via de smb share's maar via een programma die verbinding maakt met de server en dan de server doorzoekt.
bestaat dit kant en klaar ?

of moet ik aan de gang met php
Waarom NIET via ssh ?

Met ssh inloggen,
code:
1
find * / | grep wat-je-zoekt

[ Voor 2% gewijzigd door 0xDEADBEEF op 07-01-2004 20:40 . Reden: code tags ge-add ]

"Religion is an insult to human dignity. With or without it you would have good people doing good things and evil people doing evil things. But for good people to do evil things, that takes religion." - Steven Weinberg

Verwijderd

Topicstarter
omdat de meeste collega;s weinig verstand van pc's hebben

Verwijderd

LaLaLand schreef op 07 januari 2004 @ 20:39:
[...]

Waarom NIET via ssh ?

Met ssh inloggen,
code:
1
find * / | grep wat-je-zoekt
Een
code:
1
find -iname 'zoekpatroon' /
werkt net zo handig ;)

Maar goed, dan zou ik de oplissing toch liever in locate o.i.d. zien, want als iedereen om de zoveel minuten gaat lopen zoeken, dan zadel je de server lekker met een load op die eigenlijk nergens voor nodig is.

Tja er zijn meerdere manieren om dit zelf op te lossen. Misschien is de meest originele nog wel het hangen van een scriptje aan de superserver (x)inetd en vervolgens op de desktops een icoontje plaatsen die telnet naar de betreffende poort, alwaar de gebruiker om een naam gevraagd wordt en de server vervolgens gaat zoeken op die naam.

Eerlijk gezegd vreemd dat iemand met een dergelijke nick en zo te zien een dergelijke baan zoiets hier moet komen vragen :?

• Super_ik
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 09:28

Super_ik

haklust!

af en toe updatedb draaien en is locate veel sneller :P
maybe draait er een webserver ofzo, schrijf een php script. of prog zelf wat :)

8<------------------------------------------------------------------------------------
Als ik zo door ga haal ik m'n dood niet. | ik hou van goeie muziek

Verwijderd

Als je overigens niet begrijpt wat ik bedoel met de mogelijkheden die (x)inetd je in deze biedt: Linux via Windows afsluiten d.m.v. snelkoppeling?

Oplossing van mij voor het uitzetten van een machine op afstand door middel van (x)inetd
Die goeie ouwe tijd ;)

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 07-01-2004 20:52 ]

• blaataaps
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Zoals je ziet zijn er zat mogelijkheden, een php-frontend voor locate/find, een (x)inetd scriptje waar nelske al het een en ander over zegt, zo zijn er nog veel meer te verzinnen. Voorzover ik weet bestaat dit niet kant en klaar, maar echt veel werk lijkt het me niet om zelf even te maken.

Verwijderd

In dat geval samba installeren en / sharen (ik zou het wel read-only doen!!)
Vervolgens lekker met windows verkenner gaan zoeken.

Maarre van ssh (nouja gewoon console in het algemeen) gebruiken leer je op den duur wel meer van linux.....

Verwijderd

Verwijderd schreef op 07 januari 2004 @ 20:55:
In dat geval samba installeren en / sharen (ik zou het wel read-only doen!!)
Vervolgens lekker met windows verkenner gaan zoeken.
Goed gelezen ja ;)
Wat wilde hij nou liever niet hebben?
Maarre van ssh (nouja gewoon console in het algemeen) gebruiken leer je op den duur wel meer van linux.....
Mjah je kunt echt niet van je "simpele" werknemers verwachten dat iedereen leert omgaan met ssh. Daarnaast zou je ook nog eens account(s) beschikbaar moeten stellen dan. Het gaat niet om TS zelf dus. Wederom goed gelezen ;)

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 07-01-2004 21:00 ]

• Kippenijzer
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 11-02 20:53

Kippenijzer

McFallafel, nu met paardevlees

En als je een VPN tunnel maakt met de servers, en dan op een lokale server alles via SMB over die tunnel mount? Is dat geen optie, dan kunnen ze er relatief transparant gewoon bij

Verwijderd

Topicstarter
locate is geen optie omdat er binnen bestanden moet kunnen worden gezocht.
zit nu alleen te kijken wat de load zal gaan doen als er een paar tegelijk gaan zoeken.

Verwijderd

Verwijderd schreef op 07 januari 2004 @ 21:05:
locate is geen optie omdat er binnen bestanden moet kunnen worden gezocht.
zit nu alleen te kijken wat de load zal gaan doen als er een paar tegelijk gaan zoeken.
Leg het dan a.u.b. nog eens wat beter uit. Moet er op filenamen gezocht worden, of alleen op inhoud (of beiden).?

Staan de files op een bepaald afgescheiden deel op de server of over de complete server verspreid? Is er een bepaalde overeenkomst tussen dergelijke bestanden?

Allemaal dingen die redelijk triviaal zijn om tot de beste oplossing te komen lijkt me zo.

Find gaat bij veel zoeken (tegelijkertijd) een load opleveren waar je niet blij van gaat worden. Uiteraard kun je wel zorgen dat er een andere niceness gebruikt wordt voor het zoeken, zodat het zoeken wat minder load oplevert.

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 07-01-2004 21:12 ]

Verwijderd

Verwijderd schreef op 07 januari 2004 @ 21:00:
[...]

Goed gelezen ja ;)
Wat wilde hij nou liever niet hebben?

[...]

Mjah je kunt echt niet van je "simpele" werknemers verwachten dat iedereen leert omgaan met ssh. Daarnaast zou je ook nog eens account(s) beschikbaar moeten stellen dan. Het gaat niet om TS zelf dus. Wederom goed gelezen ;)
Ehm eh ja...... DOH! |:(

Wat is nou eigenlijk de bedoeling dat men kan doen?

Linuxx_Freak: leg ff uit wat je precies wil bereiken. Ook in bestanden zoeken dus. En moet het over internet?

edit:
Ik loop een beetje achter de feiten aan...

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 07-01-2004 21:14 ]

• frim
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
Verwijderd schreef op 07 januari 2004 @ 21:11:
[...]

Leg het dan a.u.b. nog eens wat beter uit. Moet er op filenamen gezocht worden, of alleen op inhoud (of beiden).?

Staan de files op een bepaald afgescheiden deel op de server of over de complete server verspreid? Is er een bepaalde overeenkomst tussen dergelijke bestanden?

Allemaal dingen die redelijk triviaal zijn om tot de beste oplossing te komen lijkt me zo.

Find gaat bij veel zoeken (tegelijkertijd) een load opleveren waar je niet blij van gaat worden. Uiteraard kun je wel zorgen dat er een andere niceness gebruikt wordt voor het zoeken, zodat het zoeken wat minder load oplevert.
tri·vi·aal (bn.)
1 gewoon
2 [pej.] platvloers => plat
3 zonder wezenlijke betekenis => onbelangrijk

Dan ben ik het toch niet met je eens, Nelske :P

Maar het lijkt mij redelijk makkelijk om een php script te maken die je find/whatever commando op de server uitvoert en het dan in een tekstbox plakt? Je (de TS) zegt zelf dat je het al kan met gebruik van SSH. Datzelfde commando kun je dan je PHP script laten uitvoeren, dan krijg je hetzelfde effect, maar zonder inlog-gebeuren..

Verwijderd

Topicstarter
de bedoeling is.

er moet gezocht worden eerst op 1 server
momenteel eerst alleen op lan. via internet hoeft NOG niet.
er moet op filenaam en een gedeelte van de naam kunnen worden gezocht
en er moet in de bestanden kunnen worden gezocht.

• blaataaps
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Wat heb je zelf zoal al geprobeerd? Ik denk namelijk dat zelfs ik, met mn ietwat beperkte kennis van php zoiets in elkaar zou kunnen klussen in niet al te veel tijd :). Houd er wel rekening mee dat in de inhoud van bestanden zoeken vrij intensief is.

[ Voor 74% gewijzigd door blaataaps op 07-01-2004 21:46 ]

Pagina: 1