Toon posts:

Houten behuizing voor Marantz Reciever

Pagina: 1
Acties:
  • 362 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Hallo allemaal,

Ik heb gisteren een prachtig exemplaar weten te bemachtigen van de Marantz Model 2226B Stereophonic Receiver uit 1978 (voor maar € 65,- !). Alles werkt, alles ziet er bijna als nieuw uit. Ik moet hem alleen nog even (grondig) reinigen aan de binnenkant, want het barst van het stof. Maar wat ik wilde weten is of er iemand toevallig ervaring heeft met het bouwen van een houten behuizing voor deze reciever (of voor zulke modellen als deze). Die originele wood cases zijn namelijk vrijwel onvindbaar (zéker in Nederland). Ik denk dat ik planken op maat laat zagen, die ik dan zelf tot een behuizing aan elkaar "lijm" en een mooie kleur geef. Wat voor hout moet ik gebruiken (MDF?). Nog tips om het goed aan te pakken? Ik ben benieuwd naar de reacties!

• max
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

max

a.k.a. Bezwaarbaard

Leuk idee. Ouwe versterkers schoppen echt wel aars.

Ik zou je wel willen adviseren goed onderzoek te doen naar de warmte-verdraging van het hout dat je gaat gebruiken. Dat omdat versterkers nogal warm kunnen worden en met het oog op krom trekken van het hout.

Succes :)

Bald by design, beard by choice.

Inzien dat je iets niet weet, is belangrijker dan alles weten.

Verwijderd

Topicstarter
Fire_escape schreef op 07 januari 2004 @ 20:25:

Ik zou je wel willen adviseren goed onderzoek te doen naar de warmte-verdraging van het hout dat je gaat gebruiken. Dat omdat versterkers nogal warm kunnen worden en met het oog op krom trekken van het hout.

Succes :)
Waar ik onlangs achter ben gekomen, is dat deze reciever vrijwel GEEN warmte produceert. Dat wil zeggen: je voelt wel dat ie slechts een klein beetje warm is (en dat is op de plaats met het versterkergedeelte), en dat verbaasde mij enorm. Ik had inderdaad ook verwacht dat ie behoorlijk heet zou worden. Dat is dus niet zo, ook niet toen ik hem een tijdje best hard liet spelen. Ik denk dat ik in de bovenkant een aantal gaatjes ga maken, zodat ie toch z'n kleine beetje warmte kwijt kan...

Verwijderd

Ik zou zeker geen MDF gebruiken, dat ziet er echt niet uit. Gebruik liever echt hout, liefst één of andere hardhoutsoort.

• _ferry_
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

of lamineer dat MDF vervolgens. ik heb even een TR gedaan, aangezien dit meer voor SG is

• m-m
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

m-m

Audio, Video & HiFi Forum lijkt me toch wat logischer hoor :P

bij deze.

En je hoeft een TR niet in topic te melden, liever niet zelfs :)

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op 07 januari 2004 @ 21:31:
Ik zou zeker geen MDF gebruiken, dat ziet er echt niet uit. Gebruik liever echt hout, liefst één of andere hardhoutsoort.
Aha, geen MDF dus. Ik ben eigenlijk een leek op het gebied van houtsoorten en toepassing daarvan, dus ik deed alleen maar een suggestie. Ja, ik kan inderdaad een hardhoutsoort kiezen. Zijn daar nog opvallende verschillen tussen ofzo? Welke soort zou jij mij aanraden?

• _ferry_
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

m-m schreef op 07 januari 2004 @ 21:53:
Audio, Video & HiFi Forum lijkt me toch wat logischer hoor :P

bij deze.

En je hoeft een TR niet in topic te melden, liever niet zelfs :)
ok, heb je IDD gelijk in, dat ik dr niet aan dacht 8)7

• wimpie
  • Registratie: September 1999
  • Niet online
Fire_escape schreef op 07 januari 2004 @ 20:25:
En waarom schoppen ze dan zo aars? Vanwege de nostalgische waarde, of omdat ze toen nog steady gebouwd werden? (Dik hout, loodzwaar..)

Je ziet wel vaker mensen met speakers / versterkers 'pronken' die aardig op leeftijd zijn, >15 jr. bv.

Mijn ervaring met die 'oude' dingen is enkel veel ruis en vervorming als ze veel vermogen moeten leveren.

Speakers verouderen in principe niet echt, een goede speaker blijft een goede speaker, maar na veel jaren worden de conussen en randen er ook niet beter op..

Divide and conquer.

• max
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

max

a.k.a. Bezwaarbaard

wimpie schreef op 08 januari 2004 @ 00:55:
[...]

En waarom schoppen ze dan zo aars? Vanwege de nostalgische waarde, of omdat ze toen nog steady gebouwd werden? (Dik hout, loodzwaar..)

Je ziet wel vaker mensen met speakers / versterkers 'pronken' die aardig op leeftijd zijn, >15 jr. bv.

Mijn ervaring met die 'oude' dingen is enkel veel ruis en vervorming als ze veel vermogen moeten leveren.

Speakers verouderen in principe niet echt, een goede speaker blijft een goede speaker, maar na veel jaren worden de conussen en randen er ook niet beter op..
Speakers en versterkers is iets anders hoor :P ;)

En als je een discussie wilt dan start je maar een topic "Waarom schoppen oude versterkers zo aars?" :)

[ Voor 18% gewijzigd door max op 08-01-2004 22:55 ]

Bald by design, beard by choice.

Inzien dat je iets niet weet, is belangrijker dan alles weten.

Verwijderd

Verwijderd schreef op 07 januari 2004 @ 22:01:
[...]
Welke soort zou jij mij aanraden?
Persoonlijk waardeer ik teak wel, maar je kunt je het beste bij een goede houthandel (is dus meestal niet de bouwmarkt) oriënteren. Er zijn nogal wat soorten en je moet ook even kijken naar de bewerkbaarheid.

Zoals hierboven beschreven is lamineren ook wel een optie, maar volgens mij moeilijker zelf te doen dan van massief hout iets maken.

'k heb zelf PM94/CD94/DA94 met gepolitoerde zijkanten. Die zijn gelamineerd en lijkt me niet iets wat je zelf kunt doen.
Pagina: 1