PC geeft de geest na 3D Mark 2003?

Pagina: 1
Acties:
  • 108 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Zotn_Dré174
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 20-04 19:18
Hoi,

Het probleem:

Het zit zo:
Heb sinds gister nieuw kaartje 'Sapphire Radeon 9800 PRO'.
Games draaien vlot, alles verloopt perfect. Tot vanmiddag;
Kzeg: kga es 3D Markje erop los laten & ondertusse keek ik wat TV. Dus ik was weg van de pc terwijl ie aan het 3D-Marken was.
Dan ongeveer 20 minuutjes later kom ik terug; wat zie ik:
Men pc staat uit??! WTF, hoe kan dit? ;(

Nu heb ik al ongeveer 10x fzo geprobeerd men pc aan te doen maar IE START DUS NIET MEER OP :( WTF gewoon!!
Nochtans komt er stroom door de voeding want als ik stekker uittrek hoor ik zo een piepgeluidje, hoor je altijd als er elektriciteit opzit.

Als ik power-button indruk draaien casefan en cpu-fan 1 seconde fzow maar dan lijkt het of ze geen stroom meer krijgen.
Heb BTW nog nooit problemen gehad met men pc.
En ja, heb kaartje correct aangesloten aan voeding.

Wat ik al gedaan heb:
- heb alles op zen beurt al eens disconnected, dus bv. geluidskaart, andere videokaart,...
- al meer dan 10x geprobeert hem in gang te krijgen zonder succes :(

Specs:
Sweex 300 WATT
AMD 2800 XP+
512 mb pc2700
ASROCK K7S8X
Sapphire Radeon 9800 Pro
80 GB maxtor

Kan iemand me plz helpen?
Groeten

[ Voor 6% gewijzigd door Zotn_Dré174 op 07-01-2004 19:30 ]

Verwijderd

Had ik ook een keertje, probleem was opgelost door de CMOS van m'n mobo te resetten,

• Zotn_Dré174
Verwijderd schreef op 07 januari 2004 @ 19:23:
Had ik ook een keertje, probleem was opgelost door de CMOS van m'n mobo te resetten,
nope, het helpt niet want men voeding slaat niet aan hé. Dus zo krijg ik geen bios... iemand ander ideetje ...

• Ryceck
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 21-07 18:06

Ryceck

Constants and Variables

Zotn_Dré schreef op 07 januari 2004 @ 19:26:
[...]

nope, het helpt niet want men voeding slaat niet aan hé. Dus zo krijg ik geen bios... iemand ander ideetje ...
Heb precies hetzelfde gehad

Dode voeding, niets aan te redden.... Gewoon nieuwe voeding kopen en dan werkt alles weer.

If everything is working perfect, break something before someone else fucks up.

• MadMod
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 04-08 11:31
Zotn_Dré schreef op 07 januari 2004 @ 19:26:
[...]

cmos resetten doe je op je moederbord, niet in het bios, meestal met een jumpertje. Kijk in het boekje of op de site van de fabrikant van je moederbord!

• w0w
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 15-08 10:43

w0w

Dit is natuurlijk onzin!
Mijn pc start zo vaak niet op, en na een cmos clear wel!

Verwijderd

als je voeding niet aan gaat dan is je mobo of voeding stuk.

maar aangezien je fan's even gaan draaien denk ik eerder dat je mobo de geest heeft gegeven. Probeer eens een kale opstart, dus geen proc/mem/pci/agp stuff. Je mobo zou nu moeten gaan piepen, zo niet dan is je mobo stuk.

en natuurlijk eerst even een bios reset doen.. batterij even er uit of jumper even omzetten (powerkabel verwijderen tijdens het resetten). zie ook gebruiksaanwijzing van je mobo

[ Voor 26% gewijzigd door Verwijderd op 07-01-2004 19:32 ]

• Zotn_Dré174
MadMod schreef op 07 januari 2004 @ 19:29:
[...]

cmos resetten doe je op je moederbord, niet in het bios, meestal met een jumpertje. Kijk in het boekje of op de site van de fabrikant van je moederbord!
Yes, heb dat gedaan maar aangezien men pc gewoon niet aangaat als ik power-button indruk kan ie ook niet gereset worden ;( . Zou het écht een dode voeding zijn?

Verwijderd

klikt als psu overleden,..niets an te doen.die 300W van sweex is EGT niets,. een systeem wat jij hebt moet tog zeker een 350 watter hebben,.. maar ik zou voor de zekerheid een 400watter kopen

[ Voor 53% gewijzigd door Verwijderd op 07-01-2004 19:33 . Reden: verkeerd gelezen ]

• _Ernst_
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 15-08 13:20

_Ernst_

Mark It Zero!

Grote kans dat je voeding gewoon dood is door overbelasting, de snelle videokaarten zoals de radeon 9800 vreten stroom. Dus kan het best dat dat teveel is geworden voor je voeding omdat 3dmerk hem zwaar belast.

[ Voor 6% gewijzigd door _Ernst_ op 07-01-2004 19:34 ]

Last.fm

Verwijderd

Zotn_Dré schreef op 07 januari 2004 @ 19:31:
[...]

Yes, heb dat gedaan maar aangezien men pc gewoon niet aangaat als ik power-button indruk kan ie ook niet gereset worden ;( . Zou het écht een dode voeding zijn?
jij snapt nog steeds niet wat een harde bios reset is volgens mij :)

lees even mijn post hier boven.

• MadMod
Zotn_Dré schreef op 07 januari 2004 @ 19:31:
[...]

no offence hoor, maar ik zie een 300 watt sweexvoeding staan... slechte keus voor een systeem als wat jij hebt... leen ff een andere voeding of probeer even een andere videokaart om te proberen!

• MadMod
dual post :x

[ Voor 89% gewijzigd door MadMod op 07-01-2004 19:36 ]

Verwijderd

MadMod schreef op 07 januari 2004 @ 19:33:
[...]

no offence hoor, maar ik zie een 300 watt sweexvoeding staan... slechte keus voor een systeem als wat jij hebt... leen ff een andere voeding of probeer even een andere videokaart om te proberen!
als dit het zou zijn kan je het heel simpel uitproberen. gewoon alle hd's / ide stuff niet aansluiten.. alleen je mobo. Als ie dan nog niet opstart ligt het dus ergens anders aan.

doe nou eerst even bios reset, en daarna een kale test, dus niks aansluiten.

[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 07-01-2004 19:35 ]

• Ryceck

Ryceck

Constants and Variables

yojordi schreef op 07 januari 2004 @ 19:30:
[...]

Dit is natuurlijk onzin!
Mijn pc start zo vaak niet op, en na een cmos clear wel!
Uhhmmm... ik zou als ik jou was toch s ff een zware gedachte over een nieuwe pc laten lopen want zoals het nu klinkt is het alsof je 2x per daag je cmos aan het resetten bent.... :|

Mijn pc staat er al 3 jaar en ik weet niet eens wat cmos resetten inhoudt, laat staan dattik het ooit heb gedaan :)

Verwijderd

Ryceck schreef op 07 januari 2004 @ 19:35:
[...]

Uhhmmm... ik zou als ik jou was toch s ff een zware gedachte over een nieuwe pc laten lopen want zoals het nu klinkt is het alsof je 2x per daag je cmos aan het resetten bent.... :|

Mijn pc staat er al 3 jaar en ik weet niet eens wat cmos resetten inhoudt, laat staan dattik het ooit heb gedaan :)
ja okey maar jij ben dan ook geen DOC-er ;) nofi
Bij elke bios update wordt je bijv al aangeraden om een bios reset te doen. Ook bij aanschaf van een nieuwe systeem wordt je na de installatie aangeraden om een bios reset te doen.

• wippo76
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 17-05 08:32
dikke kans op voeding dood

sweex 300 watt is echt te kort voor jouw systeem antec ofzo gaat wel wel maar sweex die kosten 15 euro inkoop dus neee
test even een andere voeding

succes

Ja zou ik ook zeggen

• Zotn_Dré174
Verwijderd schreef op 07 januari 2004 @ 19:35:
[...]

als dit het zou zijn kan je het heel simpel uitproberen. gewoon alle hd's / ide stuff niet aansluiten.. alleen je mobo. Als ie dan nog niet opstart ligt het dus ergens anders aan.

doe nou eerst even bios reset, en daarna een kale test, dus niks aansluiten.
owkey zal dat eens doen maar jullie zeggen dode voeding, maar hoe komt het dan dat de leds van men casefan snel even oplichten en dan weer uitgaan & dat de fans even beginnen draaien :? . Had eig. ook daarvoor al wat probs met pc => telkens ik in windows kwam rebootte hij; zo een 5x fzo deed ie het. Daarna na wat foefelen :) geraakte ik tóch nog in windows en heb dan 3D mark gedraaid.... en een tijdje daarna viel men pc uit ;(

• Ryceck

Ryceck

Constants and Variables

Zotn_Dré schreef op 07 januari 2004 @ 19:40:
[...]

owkey zal dat eens doen maar jullie zeggen dode voeding, maar hoe komt het dan dat de leds van men casefan snel even oplichten en dan weer uitgaan & dat de fans even beginnen draaien :? . Had eig. ook daarvoor al wat probs met pc => telkens ik in windows kwam rebootte hij; zo een 5x fzo deed ie het. Daarna na wat foefelen :) geraakte ik tóch nog in windows en heb dan 3D mark gedraaid.... en een tijdje daarna viel men pc uit ;(
Klinkt als en vrij instabiele voeding jah :)
Hij stond dus al op sterven... en in plaats van hem een rustige dood te geven heb je hem met een kanon van het hilton afgevuurd door te stressen met 3dMark. Jij BEUL! :'( :+

• sdomburg
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 03-09-2024
Mijn computer geeft dezelfde kuren, workaround is bij mij de aan knop 3 á 4 seconde ingedrukt houden. DOe ik het kroter, gaat ie weer uit en doe ik het langer gaat ie ook weer uit (wrschnl. vanwege dat alle compus uitgaan als je 4 seconde de powerknop inhoud). Als ie dus weer uitgaat, nog een aantal keren proberen.
Als ie ondanks dit niet langer dan die ene seconde blijft draaien, kan je deze post vergeten. Gaat 'ie echter pas na 4 seconde ofzo uit, moet je nog een paar kaar dit truucje proberen, met een pause van een kwartier.

• Zotn_Dré174
Ryceck schreef op 07 januari 2004 @ 19:42:
[...]

Klinkt als en vrij instabiele voeding jah :)
Hij stond dus al op sterven... en in plaats van hem een rustige dood te geven heb je hem met een kanon van het hilton afgevuurd door te stressen met 3dMark. Jij BEUL! :'( :+
haha lol toch nog wat humor op deze zwarte dag :)

• Expander
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Al een ATX reset geprobeerd?

Stekker eruit en powerknop indrukken..

Bij een problematische computer hier moest ik dat ook soms doen nadat ik de stekker van stopcontact had laten verwisselen.

Ik schrok wel even toen ie inderdaad geen enkel teken van leven gaf.

[ Voor 16% gewijzigd door Expander op 07-01-2004 19:50 ]

Expanding the inexpandable

Verwijderd

Heb je je CMOS al geprobeerd?

• Remy
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 15-08 09:43

Remy

I usually get 100% accuracy

Is meer PMG dan specifiek VB, en ik geef 1 tip: probeer eens een andere voeding erin te zetten ;)

Move VB > PMG in dit geval.

LinkedIn
Instagram

• Zotn_Dré174
ya k tis dus idd men voeding:
heb hem getest in een andere computer en die startte niet => terug gewone voeding aangesloten & die startte wel :).
lol kheb hem vermorzeld met men 3D MARK 2003 :p. haha
En welke voedingen zijn dan wel goed geschikt voor men systeem?
had gedacht aan:
1. Q-Tec Power Supply 550 Watt Dual Fan Gold (heb wel zééééér slechte ervaring met de 400 WATT maar iedereen zegt dat 550 W een toppertje is :)
2. Tybotech Power Supply 400W
3. Case Master Power Supply 400 Watt + 1 serieel power con.
4. Chieftec Power Supply (360W)
5. Antec Power Supply Solution Series ATX 350W (SL350PEC)
Deze liggen allemaal in prijsklasse van rond 60€.

Verwijderd

Ik zou zo op het oog zeggen dat geen van de genoemde voedingen slecht is dus...

Je hebt zelf de keus.

Verwijderd

Ryceck schreef op 07 januari 2004 @ 19:35:
[...]

Bij ons --> mobo = ECS K7S5A, al 3keer vervangen, nu wassek et beu, één keer in de week start pc niet op, CMOS reset, en werkt weer goed voor een week...

• Mojo
  • Laatst online: 01-08 09:01

Mojo

The Power Within

De antec is wel een goede keus en die q-tec 550 watt is ook goed. De chieftec is ook niet verkeerd. Toch raad ik je de Antec aan.

X-Life Lanparty Core i9 9900K @ 5Ghz, RTX3080, 16GB, Gigabyte Z390, Custom EK Waterloop

Verwijderd

Als die 300 Watt al een instabiel systeem geeft zou ik zeker niet voor die 350 gaan. Speel dan meteen op safe en neem die 550. Ik neem aan dat je zelf de rekeningen voor de prik niet betaald....

Als je nu je systeempje upgrade heb je iig geen gelul met je voeding.

• Mister I
  • Registratie: Juni 2003
  • Niet online

Mister I

-=EV6=-

Verwijderd schreef op 07 januari 2004 @ 20:20:
Als die 300 Watt al een instabiel systeem geeft zou ik zeker niet voor die 350 gaan. Speel dan meteen op safe en neem die 550. Ik neem aan dat je zelf de rekeningen voor de prik niet betaald....

|:( Die qtech voeding is echt een brakke voeding die geeft nooit de 300 Watt en waarom 200 watt meer voeding kopen als je het niet nodig heb O-) ook in de toekomst denk ik niet. Ik zou die antec 350 watt nemen of idd op safe maar dan 400 watt. Heb zelf een 400 watt enermax, maar die is denk ik iets boven je budget kostte mij 90 euro bij ctw.

Verwijderd

Verwijderd schreef op 07 januari 2004 @ 20:20:

niet mee eens, koop gewoon een goed merk 350 watt voeding. Bijv Antec, enermax, aopen enz.. En een voeding van 550 watt hoeft niet beter te zijn dan een 350 watt voeding. Verder verbruikt een 550w voeding niet altijd meer stroom hoor :)

Heb zelf trouwens een Antec 350w voeding. En heb een veel stroom vragend systeem. (wc op 12v, meerdere case fan's, 9800se@pro, caselights, 2 hd's, 2x cdrom. En een amd 2500+@2,6 ghz) Met andere woorden, koop liever een dure 350watt voeding dan een goedkope 350+ voeding.

Verwijderd

ok... les geleerd.

• Zotn_Dré174
Verwijderd schreef op 07 januari 2004 @ 20:26:
[...]

niet mee eens, koop gewoon een goed merk 350 watt voeding. Bijv Antec, enermax, aopen enz.. En een voeding van 550 watt hoeft niet beter te zijn dan een 350 watt voeding. Verder verbruikt een 550w voeding niet altijd meer stroom hoor :)

Heb zelf trouwens een Antec 350w voeding. En heb een veel stroom vragend systeem. (wc op 12v, meerdere case fan's, 9800se@pro, caselights, 2 hd's, 2x cdrom. En een amd 2500+@2,6 ghz) Met andere woorden, koop liever een dure 350watt voeding dan een goedkope 350+ voeding.
ben van plan een Enermax 350 watt-voeding te bestelleh.
Hoop dat dit zo genoeg is voor men systeempjeh :p. (die enermax bestaat al 1,5 jaar => toch zwaar genoeg :? )
Specs:
AMD 2800 XP+ (2250 Mhz)
512 mb pc3200
ASROCK K7S8X
Sapphire Radeon 9800 Pro
80 GB Maxtor HDD
DVD-drive
CD-RW-drive
Diskette
Sound Blaster 5.1
1 Casefan
4 USB -apparateh

alvast bedankt

[ Voor 3% gewijzigd door Zotn_Dré174 op 10-01-2004 13:51 ]

• star-saber
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 08-08 16:33

star-saber

Ryzen

ik heb een antec 480W voeding in me pctje zitten.

misschien overkill maar check me specs.
beetje ruimte vind ik wel makkelijk voor later

• Kres817
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 07-07 19:33
Wat je gewoon het beste kan doen is ff naar je locaale harde waaren boer gaan en ff een nieuwe voeding haalen.

Wel ff in de winkel regelen dat je'm terug kan brengen als dat je problemen niet oplost.

Zo kan je meteen testen of het aan je voeding ligt of niet.

suc6

Ach ja..........

Verwijderd

Sweex 300 WATT
Ik denk (net als een aantal anderen dus) dat de voeding het probleem is. 300 Watt is sowieso nog maar nét genoeg voor die PC (het absolute minimum), maar als je dan ook nog een goedkope 300W hebt... ik denk gewoon dat je voeding is geknald door de stress. Vreemd dat dit dan niet gepaard ging met een brandlucht.

(Een kennis van mij wilde ook ooit niet geloven dat zijn voeding inadequaat was. Die hebben we (ik >:) ) toen met een flinke stresstest laten knallen. Dat heeft hij nog 3 dagen geroken thuis. >:) Het was een standaard helikopter-voeding van 18 euro.)

De Enermax die je wilt bestellen bestaat volgens mij al langer... ik heb die er zelf tenminste al in zitten sinds maart 2002, op een systeem dat ongeveer net zoveel stroom gebruikt als het jouwe. Zie de specs in de sig. Die voeding zou het voor jouw systeem goed moeten doen. Als je van plan bent om die PC echter in de toekomst nog verder uit te breiden, (of je wilt een hele nieuwe kopen met flinke specs, later) dan zou ik voor de 430 Watt versie gaan, dan kun je je voeding meenemen.

[ Voor 66% gewijzigd door Verwijderd op 10-01-2004 17:29 ]

• Zotn_Dré174
Verwijderd schreef op 10 januari 2004 @ 17:20:
[...]

Ik denk (net als een aantal anderen dus) dat de voeding het probleem is. 300 Watt is sowieso nog maar nét genoeg voor die PC (het absolute minimum), maar als je dan ook nog een goedkope 300W hebt... ik denk gewoon dat je voeding is geknald door de stress. Vreemd dat dit dan niet gepaard ging met een brandlucht.

(Een kennis van mij wilde ook ooit niet geloven dat zijn voeding inadequaat was. Die hebben we (ik >:) ) toen met een flinke stresstest laten knallen. Dat heeft hij nog 3 dagen geroken thuis. >:) Het was een standaard helikopter-voeding van 18 euro.)

De Enermax die je wilt bestellen bestaat volgens mij al langer... ik heb die er zelf tenminste al in zitten sinds maart 2002, op een systeem dat ongeveer net zoveel stroom gebruikt als het jouwe. Zie de specs in de sig. Die voeding zou het voor jouw systeem goed moeten doen. Als je van plan bent om die PC echter in de toekomst nog verder uit te breiden, (of je wilt een hele nieuwe kopen met flinke specs, later) dan zou ik voor de 430 Watt versie gaan, dan kun je je voeding meenemen.
bedankt voor de tips man Firepower; lol laten knallen :P haha.
Heb dien Enermax 350 WATT bestelt & zal dan eens in dees topic zeggen hoe hij het er vanaf brengt :).

Dit is btw al men 3° voeding in 3 maand 8)7 lol.
1. Q-TEC Dual Fan 400 WATT
2. Sweex 300 Watt (kreeg ik gratis bij men case) :P
3. deze is nog niet gesneuveld: Enermax 350 Watt _/-\o_ & vermoed dat dit deze het iéts langer zal uithouden dan zijn voorgangers :)

• Av3ng3rtje
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 13-04 08:48
Antec of Enermax is goed ja. 350 a 400 watt zou ik kopen.

[ Voor 85% gewijzigd door Av3ng3rtje op 10-01-2004 23:57 ]

• B4tman_DH
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 14-08 14:52

B4tman_DH

To the Bat.....

Antec 430 True power oid ;)

• REDFISH
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 13-07 15:20

REDFISH

beetje vreemd en niet lekker

Ik had laatst exact hetzelfde probleem alleen nog niet eens tijdens 3dmark.

Haal je voeding eens helemaal uit de pc en sluit hem aan. Dan verbind je het groene of griize(ligt eraan welke je hebt) kabeltje van de ATX connetor met een willekeurige zwarte. Meestal zit er wel eentje naast. Je kunt hiervoor een stukje draad van een fan of zelfs een paperclip gebruiken. Hang wel een paar fans of een harde schijf ofzo aan je voeding en zet dan de stroom erop. Als hij weer maar effe aangaat en weer uit is hij gewoon de klote op.

Ik had het ook dat piepje wat je zegt. En meteen uitslaan normaal is dat kortsluiting maar de voeding kan ook gewoon kapot zijn. Wat dus bij mij het geval was.

Dat het niet gepaard gaat met brandlucht heeft gewoon te maken met wat voor sterfgeval je voeding heeft. Als hij echt plof zegt is er waarschijnlijk een piek geweest. En is hij ineens dood, dan heb je er gewoon teveel aan gehangen en heeft hij door de grote belasting de geest gegeven.

Verwijderd

Zotn_Dré, voeder jij je voeding soms Breezah's? Zou kunnen dat ie daardoor is gestorven...

Sorry :+

• Bramster
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 23:54
de voedingen van Aopen zijn ook erg goed, ik heb een 300w Aopen
goed, en niet duur

2600+ @ 2425Mhz (1.9 vCore)
Radeon 9800Pro 128mb

beide niet bepaald zuinig :P
Pagina: 1