Toon posts:

[win XP] ntldr missing *

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb hier een computer met windows xp staan die bij het opstarten aangeeft dat het bestand ntldr niet aanwezig is. Omdat het de home versie betreft kan ik de opties fixboot en evt fixmbr niet gebruiken (cq ze verhelpen het probleem niet).

Als ik nu van een andere machine (win xp home) het bestand ntldr op cd zet en kopieer naar de root van de andere computer blijft het probleem.
Dat kan ermee te maken hebben dat ik eerst attrib -r -h -s moet gebruiken en na het kopieren alle beveiligingen weer terug moet zetten. Het probleem is echter dat de computer opstart in c:\windows en vandaar uit kom ik niet in de root (c:\) van het systeem, tenminste niet met cd.. zoals ik gewend ben.

De optie attrib +r +h +s c:\ntldr resulteert in de foutmelding the file cannot be opend.

Hoe kan ik dit oplossen?

• Buzzin Hornet
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
Op werkt betekenddit dat er of een diskette in zat of dat je geen disk als boot device hebt staan dus... daar zou je even naar moeten kijken...

I intend to live forever - so far, so good.

Verwijderd

Topicstarter
In het station zit geen diskette en ik heb nog gewoon een maxtor hdd als primary master staan. Het systeem liep vast en bij het opnieuw opstarten begon het probleem van ntldr is missing

• Buzzin Hornet
  • Niet online
primary master is wel ok maar ik bedoel als bootable device.. ik zou het anders trouwens ook niet weten...

• tstrik
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 15-08-2021
Had gisteren hetzelfde probleem.
Het is wel eens meer voor gekomen, waarschijnlijk is de boot volgorde in je bios veranderd.
Dit was nl. bij mij het geval .
Wat hiervan de oorzaak precies is weet ik niet, maar ik had hiervoor wel in de kast zitten rommelen.

MSI GNB Max-FISR, P4 3,06GHz, MSI Ti4800SE-VTD8X

• Buzzin Hornet
  • Niet online
dan heb je de stroom helemaal van je schijf afgehaald die staat als boot device, dan zet die die waarde soms ergens anders om, raar maar waar. Ook als je er een nieuwe schijf bijhangt heeft die het wel eens

Verwijderd

Topicstarter
hij staat nu op hdd-0, cdrom, floppy (net in verandert)
eerst op cdrom, hdd-0, floppy maar dat werkte dus ook niet.

M.a.w ik zie geen rare/gewijgde bootvolgorde staan..

• tstrik
of na een biosflash

Verwijderd

Topicstarter
ook al niet.
Het ding liep gewoon tijdens het installeren van nfs underground vast
de rest van het verhaal staat bovenaan ;)

• Pinyin
  • Laatst online: 30-06-2025
heb je al eens geprobeerd om de ata-kabel aantedrukken, in een enkel geval wil dat ook wel eens helpen.&zet de schijf eens aan een andere power-cable(indien mogelijk).dit heeft mij wel eens geholpen ...

Verwijderd

Topicstarter
hoe zou zo'n probleem in godsnaam moeten ontstaan na een simpele(?) vastloper.
Ik ga d'r vanuit dat alle kabels etc nog gewoon goed zitten.

• momania
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 15-05 21:29

momania

iPhone 30! Bam!

OS aan titel toegevoegd, zie Windows Operated Systems - Policy

Neem je whisky mee, is het te weinig... *zucht*

Verwijderd

Topicstarter
sorry, niet opgelet

• fsfikke
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online

fsfikke

* * * *

Ik heb deze foutmelding ook al vaker gekregen. De oorzaak was altijd dat ik de master/slave jumper niet op de goede plek zat.

Zijn spaties in de aanbieding ofzo? www.spatiegebruik.nl

Verwijderd

Topicstarter
Allemaal bedankt voor de reacties.

Maar de kast is niet open geweest en heeft ook niet gestuiterd of iets in die buurt...

Dus volgens mij zijn reacties als kijk naar de jumpers of kabels etc niet bepaald relevant. Het systeem heeft altijd perfect gewerkt tot die vastloper

Verwijderd

Volgens mij is het probleem puur softwarematig en zou je naar een ander dan hardware-matig probleem op zoek moeten gaan. Windows XP zegt wel vaker dingen te missen wanneer er iets corrupt is geraakt. Ook wanneer je een te hoge OC hebt krijg je dit soort foutmeldingen wel eens. Probeer gewoon windows xp opnieuw te installeren. Voor de installatie zoekt hij nog naar oude operating systems, en wanneer hij de aanwezige win_xp dan vindt, geeft hij de optie aan om deze te repareren (R indrukken). Dit is dus niet de recovery console, maar een volledige herinstallatie van alle noodzakelijke bestanden. Persoonlijke profielen+bestanden zal je dan dus niet kwijtraken.

Succes!

Verwijderd

Topicstarter
Bij een nieuwe install en de optie leave current file system intact krijg ik de waarschuw dat alle instellingen verwijderd zullen worden. En dat er een kans is dat mij documents etc ook verdwijnen.

Terwijl ik van die laatste map nog 't een en ander moet hebben..

• elevator
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

elevator

Officieel moto fan :)

Gebruik even dit artikel: http://support.microsoft....aspx?scid=kb;en-us;101668 om een bootdiskette te maken - en kijk even ofdat je hier wel mee kan opstarten.

Verwijderd

Topicstarter
Bij het opstarten met bovengenoemde diskette krijgt ik de foutmelding dat er iets mis is met ntoskrnl.exe en dat ik het bestand moet vervangen/terugplaatsen.
Echter als ik het bestand even op cd zet kan ik hem niet kopieren. Cannot copy file
Wanneer ik het ntoskrnl.exe bestand wat nog in windows/system32 met attrib te lijf wil gaan krijg ik de melding the file cannot be opend

• elevator
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

elevator

Officieel moto fan :)

Zo te horen is er iets goed mis met je filesysteem - heb je al eens een check gedaan van je harddisk (zie de Opslagmedia & I/O Controllers faq), en een chkdsk in je recovery console geprobeerd? (uiteraard na een backup :) )

• Calitomnication
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 07-04 10:13

Calitomnication

Dream Of Calitomnication

Heb deze melding ook wel eens vaker gehoord.
Probeer eens een FDISK /MBR.
Anders via de recovery console van Windows CHKDSK /r
en daarna FIXBOOT << Dit is niet vereist, kun je eigenlijk laten zitten...
NTLDR wordt opgestart wanneer Windows wordt geladen NTLoaDeR staat het geloof ik voor.
Kijk anders eens bij Microsoft in de Knowledge Base wat zij ervan zeggen...

[ Voor 10% gewijzigd door Calitomnication op 07-01-2004 20:38 ]

Garmin Forerunner 245 | hardlopen ftw! | Voeg me toe op Gamin Connect of Strava
tips voor New York

Verwijderd

Topicstarter
een backup kan ik dus niet maken..
Ik moet (voor iemand) bestanden hebben uit de map documents and settings en die kan ik zo niet bereiken ...

Hij start namelijk op in c:\windows en van daaruik kom ik niet in de andere map (wel in windows\system etc) maar niet in lagere mappen met cd.. zoals ik dat gewend ben

Verwijderd

Topicstarter
De knowlegdebase heeft nog niets iets hulpzaam kunnen bieden (wel voor win xp prof maar daar heb ik niets aan).
Ik ben nu een chkdisk aan het draaien, alleen na 50% gaat ie nog maar erg langzaam vooruit.

geduld is een schone zaak zegt men..

Verwijderd

Hey,

ik heb na een beetje googlen, het volgende stuk tekst van de volgende site gehaald; http://tweakhomepc.virtualave.net/dual/repairdualboot.shtml .

• Boot with the XP CD, or Setup boot disk 1, and enter the Recovery Console.
• At the Command Prompt type in: (press Enter after each line)
ATTRIB -R -S -H C:\NTLDR
ATTRIB -R -S -H C:\NTDETECT.COM
COPY X:\i386\NTLDR C:
COPY X:\i386\NTDETECT.COM C:
Exit
(where C: is the system startup partition, and X is your CD-ROM drive letter)
• Reboot. If the partition was not formatted using Windows, you may also need to use the Recovery Console's Fixboot command to make the partition bootable.
If this corrects the XP situation, you can then (if necessary)
• Edit BOOT.INI to add C:\="Microsoft Windows 9x" to the [operating systems] section.
• Check if Bootsect.dos is present in root of C:

Verwijderd

Topicstarter
uiteindelijk liep chkdisk ook vast...
Ga bovenstaande even proberen, al heb ik niet heel veel hoop meer

Verwijderd

Als ik jou was zou ik eens door het archief hier spitten, dit is echt easy op te lossen zoek anders bij google "NTLDR is missing"
als je daar niet mee uit de voeten kunt hoor je hier niet thuis

Verwijderd

Topicstarter
met wat kon vinden heb ik het niet op kunnen lossen...
misschien nog advies ipv kritiek?

Verwijderd

Topicstarter
Na het maken van de diskette (zie vorige pagina) krijg ik de melding ongeldige boot.ini waarna ik het keuzemenu van veilige modus etc krijgt. Bij iedere optie (muv netwerk niet geprobeerd) blijft de computer zich opnieuw opstarten als op een lus. Vanaf een andere computer is het onmogelijk om boot.ini terug te zetten in de root. Om een of andere reden zet ie 'm in c:\windows ipv c:\

• Wolfboy
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online

Wolfboy

ubi dubium ibi libertas

in je boot.ini moet altijd c:\windows staan oid. c:\ werkt niet (tenzij je windows los in de \ hebt geinstalleerd zonder map ofzo)

doe gewoon de windows cd erin, doe normale install ZONDER de hd te formatteren, zodra hij zegt dat de computer opnieuw opstart de andere windows kiezen.
Dat werkt eigenlijk altijd, daarna al die mapjes met $ tekens ervoor verwijderen in de root en de setup verwijderen uit de boot.ini

het is omslachtig maar het werkt wel

Blog [Stackoverflow] [LinkedIn]

Verwijderd

jouw probleem staat in deze lijst

Verwijderd

Topicstarter
Wolfboy schreef op 07 januari 2004 @ 21:33:
in je boot.ini moet altijd c:\windows staan oid. c:\ werkt niet (tenzij je windows los in de \ hebt geinstalleerd zonder map ofzo)

doe gewoon de windows cd erin, doe normale install ZONDER de hd te formatteren, zodra hij zegt dat de computer opnieuw opstart de andere windows kiezen.
Dat werkt eigenlijk altijd, daarna al die mapjes met $ tekens ervoor verwijderen in de root en de setup verwijderen uit de boot.ini

het is omslachtig maar het werkt wel
Bij mij staat boot.ini toch echt in c:\ en het werkt allemaal...

Maar bij opnieuw installeren loop ik de kans (volgens de instalsoftware) de map documents and setting kwijt te raken en dat is eigenlijk niet de bedoeling

• tstrik
Ik zou toch proberen om via het bios de bootvolgorde opnieuw aan te passen.
Zelf had ik dit probleem een paar dagen terug, en ogenschijnlijk was er niets in het bios veranderd.
Maar na het verwisselen van de volgorde van booten van in het bios deed hij het ineens weer.
Volgens mij is dit iets wat wel vaker voor komt bij XP, want ik heb het al vaker meegemaakt.
Een andere optie is om misschien toch maar even ergens een XP pro cd te lenen en te proberen of je de met de fixbmr verder komt.

• Wolfboy
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online

Wolfboy

ubi dubium ibi libertas

hier is mijn boot.ini
code:
1
2
3
4
5
[boot loader]
timeout=0
default=multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(1)\WINDOWS
[operating systems]
multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(1)\WINDOWS="24-12-03" /fastdetect

Blog [Stackoverflow] [LinkedIn]

• Trek Y11
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 10-05 15:08

Trek Y11

Eat my shorts

Weet je zeker dat je schijf het niet aan het opgeven is? Ik kreeg deze melding een paar keer toen een schijf aan het sterven was.

Misschien schijf in andere pc hangen en dan je belangrijke bestanden proberen te kopieren. Dan schijf testen met util van HD fabrikant.

What if this weren't a hypothetical question?

• flipjevandejam
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 15-05 16:17
Mijn ervaring met deze problemen komt er gewoon op neer dat je je gevens op de betreffende partitie als verloren kan beschouwen en je je daar beter ff overheen kan zetten en een fresh install doen.

Ik heb nl. alle mogelijke truucs uit de doos gehaald om eerder dit soort dingen te verhelpen, zonder enig succes moet ik zeggen. Dus PM8, fixboot, fixmbr, andere HDD's, updates, upgrades, alles wat er maar te verzinnen is (ok ok, vast niet álles, maar toch).

Dus volgende keer backup maken (of nu dus terugzetten :)) is het devies.

Verwijderd

Topicstarter
Zo ziet de boot.ini eruit

code:
1
2
3
4
5
6
   [boot loader]
timeout=30
default=multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(1)\WINDOWS
[operating systems]
multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(1)\WINDOWS="Microsoft Windows XP Home Edition"
/fastdetect

Er lijkt mij dus niets mis mij. Toch krijg ik de melding ongeldige boot.ini

Denk dat ik het spul morgen inderdaad maar formateer. Dan de schijf even nalopen met progje en dan een nieuwe install

schijf is pas 2 maanden oud..

Verwijderd

hoi, om een nieuwe werkende boot.ini te krijgen in Win XP: ga naar je Recovery Console Command Line en typ: " bootcfg /rebuild "
typ Bootcfg /? voor help.
A typical dual-boot boot.ini file looks like this: use attrib -r -h -s c:\boot.ini to edit it

[boot loader]
timeout=15
default=multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(2)\WINxx
[operating systems]
multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(2)\WINxx="Microsoft Windows XP ..."
C:\="Microsoft Windows 98"

Explanation: (Note: The "multi(0)disk( ..." lines do NOT contain a drive letter)
[boot loader] section defines the timeout (in seconds) before the default OS loads.
[operating systems]. Each line specifies an OS to load.
multi(m)disk(s)rdisk(n)partition(p)\directory="menu text"
'm' is the number of the IDE channel (counting from 0). A scsi(m) would be for SCSI
controllers without an enabled BIOS but multi(m) is still used if BIOS is enabled.
's' is for a SCSI option and identifies which disk on controller contains the OS files (start at 0).
'n' is the disk number on that channel (counting from 0)
'p' is the partition number on that hard disk (counting from 1; Primaries first)
'directory' is the name of the installation directory of that Windows
'menu text' is just the description of what appears in the Boot Loader menu.
C:\="Microsoft Windows 9x" This line is vital to boot a Win9x (edit it in if absent).

The text between the quotes can be anything if it's different from other entries.

Verwijderd

Alle volgende regels kunnen toegevoegd worden aan [operating systems] gedeelte van je Boot.ini, als je onzeker bent welke voor jou moet werken.! :9
Probeer het door steeds de mogelijke juiste optie te zoeken.
Als je je werkende hebt gevonden dan haal je de niet werkende lijn eruit.
de rest geen tijd om te vertalen, de link was in een eerder geplaatste post.

The first four lines refer to a first hard disk with up to four partitions [rdisk(0)partition(1-4)].

The last four lines refer to a second hard disk with up to four partitions [rdisk(1)partition(1-4)].

• First backup C:\Boot.ini.
• Then make timeout=30 in the [boot loader] section of Boot.ini.
• Now add all eight lines to the [operating systems] section of Boot.ini.
• Then change each WINNT to the name of the XP/2K/NT installation directory.
Place the lines after the existing similar line(s) in the [operating systems] section, but before the final line of C:\="Microsoft Windows 9x" if it exists. Save, reboot, test each option.

::: Copy the EIGHT lines below this line to under [operating systems] :::
multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(1)\WINNT="XP 2K NT, hd1, partition 1"
multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(2)\WINNT="XP 2K NT, hd1, partition 2"
multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(3)\WINNT="XP 2K NT, hd1, partition 3"
multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(4)\WINNT="XP 2K NT, hd1, partition 4"
multi(0)disk(0)rdisk(1)partition(1)\WINNT="XP 2K NT, hd2, partition 1"
multi(0)disk(0)rdisk(1)partition(2)\WINNT="XP 2K NT, hd2, partition 2"
multi(0)disk(0)rdisk(1)partition(3)\WINNT="XP 2K NT, hd2, partition 3"
multi(0)disk(0)rdisk(1)partition(4)\WINNT="XP 2K NT, hd2, partition 4"
::: Copy the lines above this line ::: Be wary of word wrap if using long lines :::

Partitions are counted from 1. All Primaries are counted first. All the above lines are for IDE, EIDE, and ESDI drives. You must change every occurance of multi to scsi for some SCSI drives. However, multi is still used if the system uses a SCSI adapter that does not have a built-in BIOS.

Verwijderd

Topicstarter
flipjevandejam schreef op 07 januari 2004 @ 21:56:
Mijn ervaring met deze problemen komt er gewoon op neer dat je je gevens op de betreffende partitie als verloren kan beschouwen en je je daar beter ff overheen kan zetten en een fresh install doen.

Ik heb nl. alle mogelijke truucs uit de doos gehaald om eerder dit soort dingen te verhelpen, zonder enig succes moet ik zeggen. Dus PM8, fixboot, fixmbr, andere HDD's, updates, upgrades, alles wat er maar te verzinnen is (ok ok, vast niet álles, maar toch).

Dus volgende keer backup maken (of nu dus terugzetten :)) is het devies.
Dit blijkt ook in mijn geval waar te zijn...
Heb nog een hoop uit de kast gehaald (wat allemaal in principe zou moeten werken), maar het mocht niet baten.

Schijf geformatteerd en de boel opnieuw geinstalleerd, gelijk 3 partities aangemaakt (is wel zo handig)

Wat mij betreft mag er dus een slotje op...
Pagina: 1