Toon posts:

Rounded IDE kabels oorzaak sluiting ?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Eerst een stukje geschiedenis,

Een tijdje geleden heb ik een volledig nieuw systeem aangeschaft inc. 2 maxtor S-ATA 80gb schijven.
Systeem in elkaar gezet en liep als een zonnetje, de 2 schijven hab ik voorzien van voeding via de gewone molex stekkertjes.

De dag erna besloot ik om de boel van binnen wat op te leuken en rounded IDE kabels te halen voor mijn DVD, DVD-RW en Floppy drives.

Ik heb toen de rounded cables erin geplugged en mijn S-ATA schijven voorzien van voeding via het speciaal bijgeleverde S-ATA voedingskabeltje, gewoon omdat dat er strakker uitzag.

Bij de eerst volgende boot hebben beide harddisks sluiting gemaakt met als gevolg RIP ;(
(schijven zijn nu naar Maxtor in de hoop op garantie)

Ik weet deze sluiting aan het voedingskabeltje, immers dit is het enige wat ik aan de S-ATA schijven had veranderd, en bovendien hetgeen wat tenslotte de stroom stuurt aan de schijven.

Maar ik heb toen toch voor de zekerheid ook de rounded cables van DVD, DVD-RW en Floppy weer vervangen voor gewone, het hele systeem weer naar de werkende oude situatie teruggebracht dus..

Vandaag besloot ik toch de kast weer open te trekken en de rounded cables er weer in te hangen, ondanks de sluiting vorige keer zag ik er niet al te veel gevaar in.

Bij de eerste boot hierna zag ik al wat vreemds, een vertraging bij het booten, een blinkende cursor op een zwart scherm (wat normaal niet is) maar toch een doorstart naar windows.
Ongeveer 3 secs nadat windows is geladen blijft het systeem hangen, crasht en reboot.
Ik heb meteen de rounded cables weer vervangen door gewone, en nu is er weer niets aan de hand.

Mijn vraag is nu, is het op enige wijze mogenlijk dat een (rounded) IDE kabel sluiting kan maken in het systeem (en dus mogenlijk mijn S-ATA schijven heeft gekilled)?

Of is dit gewoon tough luck ? En zijn de twee storingen op zichzelf staande dingen

(Hopenlijk in het goede forum geplaatst, kon hier niet echt een ander plekje voor verzinnen)

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 07-01-2004 18:42 ]

Verwijderd

Ik heb ook rounded cables bij alles; 1 voor diskette , 1 voor 2 harde schijven 1 voor cd/rfikker en dvd-speler. Bij mij werkt alles perfect , Ik had de kabel eerst verkeerd geplaatst en toen kwam ik bij het opstarten niet verder dan "Checking primary master nogwat" het laag aan dat het figuurtje in het midden van de aansluiting aan de verkeerde kant zat , misschien is dat bij jouw ook het geval...

Verwijderd

Topicstarter
mnee, ik weet zeker dat die goed zaten.
En zoniet zou ie gewoon niet booten maar geen crash of evt sluiting veroorzaken

Verwijderd

Ik heb vandaag hetzelfde probleem.
Ikke mooi rounded-cables gekocht voor HDD, FDD, DVD en CD-RW.
Alles GOED aangesloten, power-on en..... geen HDD detected.

Alles nagelopen; IDE-cables, power cables... alles goed.
Dus ik overal de originele platte kabels terug aangesloten, power-on en weer niks!
"No HDD detected"

Wat blijkt: HDD zo dood als een pier (Maxtor 60GB 7200RPM 2MB)
Oude HDD (Maxtor 20GB 5400RPM) er aan gehangen, perfect.

Vandaag maar een Seagate Barracude V 120GB 7200RPM 8MB S-ATA HDD besteld bij Memory+
Maar voor mij geen rounded cables voor m'n HDD meer (niet meer nodig in de toekomst voor m'n S-ATA HDD) :-)

• falcon2001
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 15-08-2021
Ik heb ook een rounded IDE kabels gebruikt.
Voor de floppy werkte het perfect, voor mijn harde schijven was het een ramp.
Dan herkende hij maar 1 schijf, dan weer de andere.
Uren heb ik ermee lopen klooien.
Kabel terug gebracht naar de winkel, bleek dat ik al de zoveelste was.
Kan dus aan het type kabel hebben gelegen.
Ik heb het risico niet meer genomen en gebruik nog steeds de gewone flatcables.

Be Very Very VERY omygodcall911 Careful Mijn Specs.