Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien
Toon posts:

eigenschappen van blacklight

Pagina: 1
Acties:
  • 159 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb nog een 12V blacklight liggen (30cm) (TL, niet zo'n CCFL-ding).
Ik ben erover aan het denken om die in mijn computer te bouwen, maar weet niet zeker of dit voor problemen zal zorgen.
Ik heb hier een beetje rondgekeken en gezocht, en heb begrepen dat er mogelijk problemen kunnen optreden met zo'n blacklights voor in de auto (zoals de mijne).

Klopt dit, en zo ja, welke (want dat werd er nooit bijverteld?antwoord mag gerust behoorlijk technisch zijn.)

uit de fysicalessen weet ik dat V=RI en P=VI=RII (R maal I in het kwadraat) waar V de spanning is, I de stroom en P het vermogen.
Dus als ik die multiadaptor gebruik, heb ik P=12V x 0,5A=6W
Hieruit leid ik af dat die TL 6 watt gebruikt ALS hij een halve ampere stroom trekt.

Klopt dit of zit er een fout in mijn redenering?

Kan het zijn dat die TL meer vermogen zal vragen als ik die op de voeding van mijn PC aansluit, of moet ik me daar geen zorgen over maken?
Ik ben van plan om de 12V van een stroomkabeltje van de voeding te gebruiken.

Ik wil gewoon zeker zijn voor ik begin te knutselen.

mijn voeding is de standaardvoeding van 3 jaar geleden, dus dat zal wel rond de 250W liggen denk ik, misschien iets hoger. heb het nog niet kunnen checken.

aan die voeding zal aangesloten worden:
moederbord
2 harde schijven
floppy
cdrom
1 of 2 extra fan's
(2 speakers (zie een paar posts eerder))
en dan dus nog die blacklight als dat gaat.

(Ik heb die dingen over die EPROM gelezen, dus daar hoef je niet meer over te beginnen)

Johan

• Demo
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 09:22

Demo

Probleemschietende Tovenaar

6 watt is bijna niks voor je voeding, de CD-ROM speler die hier op mijn buro ligt trekt al 5 * 0,9 + 12 * 1,5 = 4,5 + 18 = 22,5 watt. Je kan het met een gerust hart aansluiten dus :)
En EPROM's kan je niet wissen met blacklight, daar moet je ander UV-licht voor hebben, met een hogere frequentie.

Unix doesn't prevent a user from doing stupid things, because that would necessarily prevent them from doing brilliant things.
while true ; do echo -n "bla" ; sleep 1 ; done

Verwijderd

die UV lampen die je voor in je comp kan kopen... zijn volgens mij niet van dat soort type UV :)... anders waren er HEEEEL!!! veel klachten :)

Verwijderd

dat eprom zit toch achter een stickertje :?

• Cheezus
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 20:54

Cheezus

Luiaard

Verwijderd schreef op 07 januari 2004 @ 18:21:
In je PC zit ook EEPROM (Electraly Erasable ROM).. als je je BIOS wel updaten ga je toch niet eerst een stickertje van je BIOS halen en er met een UV lamp op schijnen?
:P

Verder is het wel eens gezegd dat zo'n lamp straling genereerd die slecht zou zijn voor de rest van je hardware maar dit is volgens mij bullshit (heeft zo weinig effect dat je het echt niet merkt) .. 100'en case modders met CCFL's in hun pc hier en niemand die er over klaagt dus.

Conclusie, kan prima.

Verwijderd

Ja, ik heb wel eens vreselijke koppijn gekregen van het kijken in een witte ccfl uit een scanner. Maar ik denk dat dat toeval is. :/

• Sine
  • Registratie: Juni 2001
  • Nu online
Verwijderd schreef op 07 januari 2004 @ 18:21:
Ook ...

En de laatste hardware die ik met UV wisbare EPROMS heb gezien waren erg oude video kaarten ( ISA CGA kaart ) dus je hoeft niet bang te zijn dat je tl buisje ergens bitjes weg brand.

Repareren doe je zo.

Verwijderd

Tegenwoordig worden er flashroms gebruikt, die niet gewist worden met UV maar door een bepaalde spanning op een pin te zetten.

Zo heb ik nog wel enkele PCI videokaarten (en 486 bordjes) met UV-wisbare roms, maar bij huidige hardware is het vrij zeldzaam.

Als je onzeker bent of je bios/firmware-chips van het UV type zijn: gewoon controleren of je chip wel met een wisglaasje is uitgevoerd en als dat zo is: stukje karton erop plakken.

[ Voor 18% gewijzigd door Verwijderd op 07-01-2004 22:54 ]

• SetsunaKaede
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 12-07-2024

SetsunaKaede

Ing.Dr.Prof.Onz.In

Ik denk dat je meer moet gaan kijken naar electro-magnetische straling die van de draden tussen starter/voeding en lamp, afkomt, hier staat nl. hoogspanning (300V+ ofzo)op, en daar schijnt de huidige hardware wat minder blij van te worden. Maar then again, die spanningen heb je ook nodig bij CCFL's, dus ach...
Probeer het es uit, is het devies. Eerst met een ouwe bak, als dat werkt met een nieuwere, all the way tot je huidige bak (als je in de luxe positie zit dat je zo veel pc's hebt uiteraard...)

• FiXeL
  • Laatst online: 17-04 17:33
SetsunaKaede schreef op 08 januari 2004 @ 00:22:
Ik denk dat je meer moet gaan kijken naar electro-magnetische straling die van de draden tussen starter/voeding en lamp, afkomt, hier staat nl. hoogspanning (300V+ ofzo)op, en daar schijnt de huidige hardware wat minder blij van te worden. Maar then again, die spanningen heb je ook nodig bij CCFL's, dus ach...
Probeer het es uit, is het devies. Eerst met een ouwe bak, als dat werkt met een nieuwere, all the way tot je huidige bak (als je in de luxe positie zit dat je zo veel pc's hebt uiteraard...)
maakt geen zak uit... alleen de inverters kunnen voor een electromagnetisch veld zorgen, maar ook al zou et wat uitmaken, je hardware is redelijk safe.... alhoewel, een inverter op een hdd monteren is natuurlijk vragen om problemen >:)

ik heb 4 van die buizen al een jaar in mn werkbak (geen UV) en nooit probs gehad.
(behalve dan met die cheap-ass Tamiya accu connectors die ik gebruik om die buizen aan mn baybus te hangen dat is 8)7 )

[ Voor 8% gewijzigd door FiXeL op 08-01-2004 01:00 ]

Mn 3D printer blogje..

Verwijderd

Topicstarter
bedankt voor de replies.
dat van dat uv-licht en eprom wist ik al, daarom dat ik het erbijgezet had.
Ik ga het gewoon eens proberen aan te sluiten. ik moet gewoon nog zo'n stekkertje vinden dat ik kan 'ombouwen' naar iets dat kan aangesloten worden op de voeding, maar dat zullen ze wel hebben in de winkel waar ik al mijn spullen haal.

Johan

• SetsunaKaede
  • Laatst online: 12-07-2024

SetsunaKaede

Ing.Dr.Prof.Onz.In

FiXeL schreef op 08 januari 2004 @ 00:58:
[...]

maakt geen zak uit... alleen de inverters kunnen voor een electromagnetisch veld zorgen, maar ook al zou et wat uitmaken, je hardware is redelijk safe.... alhoewel, een inverter op een hdd monteren is natuurlijk vragen om problemen >:)

ik heb 4 van die buizen al een jaar in mn werkbak (geen UV) en nooit probs gehad.
(behalve dan met die cheap-ass Tamiya accu connectors die ik gebruik om die buizen aan mn baybus te hangen dat is 8)7 )
Jah dat bedoelde ik ook, er komt wel iets van rotzooi van af, maar dat heb je ook met CCFL's en dat gaat bij zo'n beetje iedereen wel goed, dus boeien... en anders bouw je voor de zekerheid een metalen kassie om die inverter heen, dan weet je echt zeker dat het goed gaat.

• DeZwarteKip
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online
offtopic:
Hoeveel volt staat er nou ongeveer op die inverter? Wou laatst ff me kast opruimen en bij het aanraken van de inverter (die op dat moment ff niet in zijn kartendoosje zat) kreeg ik een flinke oplazer... 8)7

Was wel beniewd naar deze info...

Maar ff ontopic, ik denk net als een aantal anderen dat als blacklight een probleem was geweest er inmiddels wel al meerdere klachten waren geweest.

Verwijderd

Topicstarter
dat denk ik ook
Pagina: 1