Toon posts:

[Alg] Zelf een (hand held) console bouwen

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Aangezien ikzelf nogal fan ben van vooral de ouwe console shite, vroeg ik me af of het mogelijk zou zijn om zelf een (hand held) console in elkaar te kunnen zetten en hier een OS voor te kunnen schrijven waarbinnen je verschillende roms moet kunnen uitvoeren/spelen.

Op zich leuk bedacht natuurlijk, alleen heb ik er totaal geen benul van hoe moeilijk een dergelijk project te realiseren is en óf een dergelijk project uberhaupt wel mogelijk is om te realiseren (binnen een aantal jaar).

Kortom zijn er hier mensen die ervaring hebben / meer kunnen vertellen over;

- het bouwen (met bestaande hardware) van een computer (console)

- het schrijven van een OS (emulator) -> denk aan: tijd, programmeertaal, kennis van hardware etc.

PS. @de mods: Dit topic is dus bedoeld om kennis / ervaringen uit te wisselen en niet om mensen te recruteren :)

• wasigh
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online

wasigh

wasigh.blogspot.com

Ik heb er ooit ook weleens aan gedacht om een soort gameOS te schrijven om het gamen op PC's makkelijke te maken. Maar zoals curry al zegt zul je dat eerst moeten weten hoe een OS precies in elkaar zit. en veel hardware kennis hebben.

Als je graag voor een gameconsole wil krijgen zou ik naar de dreamcast of de gamecube kijken. Voor de dreamcast is een open source OS geschreven waarmee je home-made app's kunt draaiien op een DC. Een DC is echt voor een paar tientjes te koop bij een 2e-hands console zaak en op die manier kun je ervaring opdoen met het schrijven voor een console en leren van het werk van anderen. Voor meer info kun je kijken op www.dcemulation.com

De home-brew scene voor de gamecube is net een beetje aan het opstarten en ook daar kun je je eigen code op een GC afspelen. Al is dat wel een beetje omslachtig. Je hebt een breeedband adapter nodig en Phantasy Star Online. Maar daar is nog geen echt OS voor dus daar kun je echt bijdragen door op hardware niveau te lopen proggen. En tutorials te schrijven. Voor meer info www.gcdev.com

Wat je natuurlijk ook kunt doen is voor de GBA programmeren. Dit is ook voor een groot gedeelte programmeren op hardware niveau en erg leerzaam. Ook hier zijn al een groot aantal .h bestanden voorhanden ook zijn er een berg tutorials op het internet te vinden o.a. bij www.gameskool.nl en www.gbadev.org. Voor de GBA kun je voor ongeveer 100 euro een FLasher kopen zodat je je eigen gemaakt games op een cardridge kunt flashen en kunt spelen op je GBA.

Als je dus voor een console wil programmeren kun je dus genoeg kanten op. Zelf een console bouwen heb ik geen verstand van ;)
Succes iig!

• pietje63
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 15:08

pietje63

RTFM

waarom nier gewoon gebruik maken van een combinatie van dos/windows + bestaande emulatoren of gaat het je vooral om de uitdaging van het zelf schrijven?
Dan gaat het denk ik erg tegen vallen, als je alleen al ziet hoe veel moeite het kost om eenemulator voor een enkele machine (gameboy etc) te maken, dan wordt het schrijven van een os dat grafische programma's kan draaien EN de verschillende emulatoren een onbegonnen werk.

De grootste Nederlandstalige database met informatie over computers met zoekfunctie!!

• Soultaker
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 19:36
De hardwarekant vind ik wel interessant. Je kunt geheugenmodules en simpele CPU's als de Z80 gewoon in de winkel kopenen zelf op een bordje solderen, maar dat is nog maar het begin. Waarschijnlijk heb je ook nog een programmeerbare ROM nodig om van te booten; hoe je dat allemaal op elkaar aansluit zou ik niet weten (ik ben bang dat je daar ook nog een BIOS chip voor nodig hebt). Verder heb je natuurlijk I/O componenten nodig; misschien bestaan er ook wel controllers voor seriële I/O?

Welke dingen zou je allemaal nodig hebben om een hele simpele werkende computer te krijgen? Hoe zou je die dingen op elkaar moeten aansluiten?

Verwijderd

Topicstarter
pietje63 schreef op 07 januari 2004 @ 19:53:
waarom nier gewoon gebruik maken van een combinatie van dos/windows + bestaande emulatoren of gaat het je vooral om de uitdaging van het zelf schrijven?
Dan gaat het denk ik erg tegen vallen, als je alleen al ziet hoe veel moeite het kost om eenemulator voor een enkele machine (gameboy etc) te maken, dan wordt het schrijven van een os dat grafische programma's kan draaien EN de verschillende emulatoren een onbegonnen werk.
Ik heb die topic over het programmeren van een eigen OS even vluchtig doorgekeken en ben ook tot de conclusie gekomen dat het schrijven van een eigen OS inderdaad teveel werk/tijd zou kosten en overbodig is.

Dus daarom denk ik inderdaad ook dat je als basis bv. de Linux kernel (een complete windows lijkt me onnodig zwaar en bovendien kun je daar niet meer zoveel zelf aan sleutelen) zou kunnen gebruiken zodat je zelf 'alleen' de grafische client (met ingebouwde emulators) hoeft te schrijven. Ik wil hierbij trouwens opmerken dat ik ook wel benieuwd ben hoe ingewikkeld de besturingssystemen van de huidige consoles zijn.

Verder gaat het mij erom om om een hand held te bouwen, aangezien er inderdaad al consoles zijn waarop je roms kunt spelen (dreamcast e.d.).

Waarom ik het bouwen van een hand held zo interessant vind; is omdat er naar mijn mening de laatste tijd veel meer mogelijk is dan de huidige hand helds laten zien.

Denk hierbij aan een harde schijf ter grootte van een stuiver met een capaciteit van ongeveer 2 gig. Ondersteuning voor memory sticks, het beschikken over een ethernetkaar en of een usb aansluiting etc.

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 07-01-2004 21:28 ]

Verwijderd

Zoals hierboven al is genoemd kan je het beste een GBA overflashen, je hebt een redelijk zware processor en video hardware tot je beschikking dan. En het is ook al aardig uitgevist hoe die dingen werken.

Daar kan je zo emulatoren naar porten (als ze niet al bestaan :)

• Soultaker
Verwijderd schreef op 07 januari 2004 @ 21:23:
Dus daarom denk ik inderdaad ook dat je als basis bv. de Linux kernel (een complete windows lijkt me onnodig zwaar en bovendien kun je daar niet meer zoveel zelf aan sleutelen) zou kunnen gebruiken zodat je zelf 'alleen' de grafische client (met ingebouwde emulators) hoeft te schrijven. Ik wil hierbij trouwens opmerken dat ik ook wel benieuwd ben hoe ingewikkeld de besturingssystemen van de huidige consoles zijn.
Ik denk juist dat Linux overdreven ingewikkeld is. Wat is de lol van je eigen OS maken als je het nog steeds niet voor 100% kunt doorgronden? Daarbij hangt het heel erg van de beschikbare hardware af wel features van een Linux kernel je allemaal kunt gebruiken (en welke je moet schappen of opnieuw moet implementeren).

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op 07 januari 2004 @ 21:30:
Zoals hierboven al is genoemd kan je het beste een GBA overflashen, je hebt een redelijk zware processor en video hardware tot je beschikking dan. En het is ook al aardig uitgevist hoe die dingen werken.

Daar kan je zo emulatoren naar porten (als ze niet al bestaan :)
Mkay dat is natuurlijk een mogelijkheid, maar geef toe, HALO spelen op je hand held da´s toch wel kicken als dat kan :)

En bovendien leek me het beschikken over een HD + usb en een evt. ethernet aansluiting, ook juist dé redenen om zelf een hh console te bouwen, aangezien ik never nooit verwacht dat de huidige console fabrikanten zich hieraan zullen wagen i.v.m. het makkelijk illigaal kunnen kopieren/downloaden van spellen :)

Verwijderd

Topicstarter
Soultaker schreef op 07 januari 2004 @ 21:33:
[...]

Ik denk juist dat Linux overdreven ingewikkeld is. Wat is de lol van je eigen OS maken als je het nog steeds niet voor 100% kunt doorgronden? Daarbij hangt het heel erg van de beschikbare hardware af wel features van een Linux kernel je allemaal kunt gebruiken (en welke je moet schappen of opnieuw moet implementeren).
Tsja ik ken Linux ook niet echt, ik wilde er alleen mee aangeven dat het volgens mij inderdaad handiger is om voor de directe hardware aansturing uit te gaan van een al bestaand opensource OS i.p.v. zelf het wiel opnieuw uit te vinden. En het programmeren van OS zou ik ook niet echt voor mijn lol doen hoor, ik zou het alleen doen als het niet anders kan ;)

• Soultaker
Is het nu de bedoeling om de hardware zelf in elkaar te zetten, of was het plan om een bestaand systeem (oude GB/GBA bijvoorbeeld) te gebruiken? In het eerste geval ontkom je er namelijk niet aan om low-level kennis op te doen van de werking van de hardware en zul je zelf een OS moeten schrijven of tenminste grote delen aan moeten passen. In het tweede geval kun je misschien wegkomen met een exotische Linux port, maar de vraag is wat dan de meerwaarde van het project is (kun je de bestaande, functionerende hardware dan niet beter gewoon gebruiken?).

Verwijderd

Topicstarter
Na wat googelen een link naar de Game Park 32. Ik zie dat deze hand held vrij goed voldoet aan mijn eisen, dus ik denk dat het zelf maken niet meer nodig is ;)

En ja, ik had al gezien dat hier wat topics over waren op GOT, maar die gingen weinig in op het zelf programmeren van emulators etc. :)

Verwijderd

Topicstarter
Soultaker schreef op 07 januari 2004 @ 22:00:
Is het nu de bedoeling om de hardware zelf in elkaar te zetten, of was het plan om een bestaand systeem (oude GB/GBA bijvoorbeeld) te gebruiken? In het eerste geval ontkom je er namelijk niet aan om low-level kennis op te doen van de werking van de hardware en zul je zelf een OS moeten schrijven of tenminste grote delen aan moeten passen. In het tweede geval kun je misschien wegkomen met een exotische Linux port, maar de vraag is wat dan de meerwaarde van het project is (kun je de bestaande, functionerende hardware dan niet beter gewoon gebruiken?).
Ik verwacht dat als je de complete versie van Linux gebruikt, spellen langzamer zullen lopen, dan dat je een op Linux gebaseerde toepassing schrijft?

• Soultaker
Verwijderd schreef op 07 januari 2004 @ 22:12:
Ik verwacht dat als je de complete versie van Linux gebruikt, spellen langzamer zullen lopen, dan dat je een op Linux gebaseerde toepassing schrijft?
Sorry, ik begrijp de vraag niet... :?

• Infinitive
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 25-09-2023
Juist spellen lijkt me een lastig probleem om fatsoendelijk werkende te krijgen. De drivers/kernel mods die daarvoor nodig zijn (voor aanspreken 3d hardware) zullen daardoor een stuk complexer worden.

Verder vraag ik me af of de specificaties van de hardware van bijv. een GBA openbaar zijn?

putStr $ map (x -> chr $ round $ 21/2 * x^3 - 92 * x^2 + 503/2 * x - 105) [1..4]

Verwijderd

Topicstarter
Soultaker schreef op 07 januari 2004 @ 22:18:
[...]

Sorry, ik begrijp de vraag niet... :?
Ik bedoel hiermee dat ik verwacht, dat als je spellen speelt via een OS dat niet speciaal voor die spellen is ontworpen, deze spellen minder snel lopen dan dat je deze op een speciaal hiervoor geschreven OS zou spelen.

Immers, als je een pc. hebt met identieke hardware specs aan die van bv. een PSX, dan durf ik te wedden, dat een spel dat op die PSX goed loopt, niet goed zal lopen op je pc. (onder windows e.a.)

• Soultaker
Ah ok. Ik denk dat je daar gelijk in hebt; het spel draait waarschijnlijk het beste op het systeem waarvoor het geschreven is (al kun je natuurlijk met 'brute kracht' een boel compenseren; vandaar dat SNES spellen prima op een moderne PC geëmuleerd kunnen worden).

De vraag die Infinitive terecht stelt is of het haalbaar is om onder Linux (bijna) volledige ondersteuning te krijgen voor spellen geschreven voor een ander platform (zoals XBox of PS). Ik denk dat dat heel erg moeilijk gaat worden.

Verwijderd

Topicstarter
Voor de X-Box is er volgens mij wel ondersteuning, want er is immers een Linux versie voor de X-Box.

Verwijderd

Verwijderd schreef op 07 januari 2004 @ 23:40:
Voor de X-Box is er volgens mij wel ondersteuning, want er is immers een Linux versie voor de X-Box.
en inmiddels ook een windows CE.net versie (wanneer komt xp-embedded voor de x-box?)

dit bied dus mogenlijk heden, voor CE zijn er veel emulators te vinden, en de prijs van de xbox (neem aan dat je hem zonder spellen neemt hiervoor) is al onder de 200 euro, modchip erop, (b.v. een x-ecuter van 50-60 euro) en een USB toetsenbordje en muis eraan modden (makkelijk, game adapter poorten zijn immers gewoon USB poorten) en de 2 filetjes op de hdd, en je bent nog onder de 300 euro klaar met een gameconsole, hier kan zelfbouw niet tegen op (tenzij je de onderdelen hebt liggen en het wiel opnieuw wilt uitvinden)

[ Voor 49% gewijzigd door Verwijderd op 07-01-2004 23:54 ]

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op 07 januari 2004 @ 23:46:
[...]

en inmiddels ook een windows CE.net versie (wanneer komt xp-embedded voor de x-box?)

dit bied dus mogenlijk heden, voor CE zijn er veel emulators te vinden, en de prijs van de xbox (neem aan dat je hem zonder spellen neemt hiervoor) is al onder de 200 euro, modchip erop, (b.v. een x-ecuter van 50-60 euro) en een USB toetsenbordje en muis eraan modden (makkelijk, game adapter poorten zijn immers gewoon USB poorten) en de 2 filetjes op de hdd, en je bent nog onder de 300 euro klaar met een gameconsole, hier kan zelfbouw niet tegen op (tenzij je de onderdelen hebt liggen en het wiel opnieuw wilt uitvinden)
Zoals ik al zei; het ging mij erom om een super hand held te bouwen :)
Pagina: 1