Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien
Toon posts:

voeding van speakers wijzigen

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hallo, ik ben bezig met een case-mod, waar ik de computer in een koffer inbouw (zogenaamde briefcase).
Ik zou graag de boksen die bij die computer zaten eveneens in de koffer willen verwerken, maar zonder dat ik daarvoor een extra stroomkabel voor nodig heb.

Ik heb die boksen al uiteen gevesen om te zien hoe ik dit zou kunnen aanpakken, maar zit nu met de volgende vragen:

1ste mogelijkheid:
de voeding heeft een aansluiting voor voeding voor de monitor (male-aansluiting); kan ik de stroomkabel van de boxen daarop vast solderen (parallel geschakeld dus, en aan de binnenkant van de voeding). Ik heb sterke vermoedens dat het antwoord Ja is, maar dan wordt mijn vraag, kan ik deze aansluiting dan nog gebruiken voor mijn monitor?

2de mogelijkheid:
de boxen aansluiten op een voedingskabeltje van de voeding (zo'n kabeltje voor een harde schijf). Ik weet dat er op die kabeltjes 5 en 12 volt staat (of klopt dat niet).
de stroomkabel van de boxen gaat naar en spoel(transformator), en van daar naar een schakeling waar de powerknop, volumeregeling en hoofdtelefoonaansluiting opzit. van daar vertrekken ook de draadjes naar de speakers.
Ik heb mijn multimetertje eens op de contacten gehouden waar de draadjes die van de transfo komen op het printplaatje zijn vastgesoldeerd, en krijg een spanning die varieerde van -24V naar +24V gelijkspanning over een tijdspanne van een goeie 5 seconden.
mijn conclusie was dat dit een of andere wisselstroom was, dus verzette ik mijn multimeter, maar mat dan een spanning van slechts 7V.
Op school heb ik vroeger gezien dat als ik die 24V deel door de vierkantswortel van 2, dat ik dan de waarde van de wisselspanning krijg, maar dit komt helemaal niet overeen! dit zou in dit geval 16,... moeten zijn.
Ik vermoed dus dat ik de strromkabeltjes van de voeding niet kan gebruiken. kan iemand me verder helpen?

De eerste mogelijkheid lijkt me de eenvoudigste, dus als dat zou lukken, zou ik dat heel tof vinden.

Alle hulp welkom

Johan

• kazz1980
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 19-08 22:44

kazz1980

Goh... Ik hier?

er bestaan stroomsplitters voor PC-apparatuur.
Dit zijn normale 230 volt kabels die bovenaan niet 1 maar 2 (of soms zelfs meer) aansluit-stekkers hebben. Meestal bedoeld om kast en monitor op 1 stopcontact aan te sluiten.
Iets dergelijks zou je hiervoor ook kunnen gebruiken. Als je dan ook nog zon contact-punt koopt zoals in scherm/kast hoef je niet te solderen en kan de kabel ook weer losgekoppeld worden.
Alleen kwestie van juiste materialen zoeken....

Anders wordt het zelf solderen. Het is geen enkel probleem om 230 volt-snoer te splitsen in 2 snoeren. Kijk alleen wel uit wat je doet! kortsluiting met 230 volt is heftiger dan met 5 of 12 volt! Zeker als je een en ander nog vast hebt en/of wanneer de kortsluiting op je apparatuur doorspringt! :|

hier stond iets interessants, maar het is even weg...

• Interstice
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 20-03 16:51

Interstice

Hallo?

Volgens mij kan je je blauwe en bruine draad gewoon aan de binnekant op de voeding solderen waar de stroom je voeding binnenkomt :) dan is der nog niets mee gebeurd :)

Proud member of Tacopsclan [CLS]

Verwijderd

Topicstarter
kazz1980, enig idee waar ik die splitters kan vinden? heb ze nog niet gezien in het winkeltje waar ik m'n stuff haal (is een winkel voor zowel electronica als computeronderdelen).
met kortsluitingen heb ik al eens te maken gehad, dus ik kijk wel uit wat ik doe.

Als ik het op de voeding van de computer zelf aansluit (dus waar de stroom binnenkomt),veranderd het vermogen van de voeding voor de computer dan niet?
Daarom dat ik het op de aansluiting voor het scherm wilde hangen voor de zekerheid, en vandaar mijn vraag of ik de aansluiting nog voor mijn scherm kan gebruiken.

wat overspringen op andere apparatuur betreft, ik ben wel van plan om nadat alles in orde is in de voeding, dat allemaal terug goed af te sluiten, want ik weet dat je sommige van die componenten in de voeding beter niet kan aanraken. :X

• LiquidSmoke
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 22-11 09:57
Interstice schreef op 07 januari 2004 @ 15:44:
Volgens mij kan je je blauwe en bruine draad gewoon aan de binnekant op de voeding solderen waar de stroom je voeding binnenkomt :) dan is der nog niets mee gebeurd :)
dit lijkt me gewoon het mooiste ja, heb je maar 1 voedingskabel nodig, ff psu open en dan bij solderen (of dubbelklemmen kopen, als het van die AMP'tjes zijn!)

Verwijderd

Topicstarter
ik denk dat ik dat inderdaad ga doen. uiteindelijk is dat gewoon het principe van een kattekop, dus dat zou wel moeten lukken.

Johan

• Ibex
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 22:26

Ibex

^^ met stom.

normaal moet het idd geen probleem zijn om je boxen op de 220V230V binnen in je voeding aan te sluiten. De aansluiting voor een scherm e.d. is meestal gewoon direct parrallel aangesloten op de connector waar je hoofdstroomkabel voor je voeding toekomt, dus zolang de gevraagde stroom van je pc, boxen en scherm niet te goort zijn voor de voedingkabel van je pc denk ik niet dat er een probleem zal zijn.

Archlinux - Rode gronddingetjes zijn lekker - Komt uit .be

Pagina: 1