Toon posts:

radeon 9600 pro koeling vervangen

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
hey ik heb een sapphire radeon 9600 pro, er zit alleen een fannetje op de core.

ik heb nu zon northbridge koelblok van zalman gekocht die blauwe.

zou ik dat fannetje eraf kunnen halen en die passieve koeler erop zetten, met artic silver 5?

(er blaast een 120mm fan hard tegenaan)

of zou hij dan te heet worden?

• Swop1200
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 02-06-2023
NIET DOEN!

De heathsink waar jij het over hebt, is voor de northbridge en is absoluut veel te klein voor je Radeon kaart.

Hiervoor zul je toch echt een "speciaal" voor VGA-kaarten gemaakte koeler moeten hebben, bijv. de Zalman ZM80C-HP

Succes!

• themodfather
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 25-01 11:38

themodfather

J.C.B.

als je hem er toch af wilt halen leg hem dan 1 uur in de koelkast en daarnaa 3 uur in de vriezer. dan kun je het fannetje er gemakkelijk afhalen. doe je grafiche kaart wel eerst in een antistatisch zakje en seal hem

The ModFather

Verwijderd

Gaat waarschijnlijk niet lukken... ik heb het zelf met een ZM-NB32J geprobeerd op exact dezelfde videokaart. Dat werd dus binnen vijf minuutjes idle al te heet om aan te raken (>60 graden). Die ZM-NB47J is maar ietsje groter dus veel zal het niet uitmaken. Alhoewel die 120mm fan wel een behoorlijk verschil kan maken. Maar dan nog raak je met die heatsink denk ik wel iets van 3 PCI sloten kwijt :/

Ik heb het nu gelijk maar goed aangepakt en er een ZM80C-HP opgeschroefd.
Die wordt nauwelijks warm :D

Overigens zit het koelblokje van Sapphire er niet opgeplakt, dus het verhaal van
themodfather is een beetje overbodig. Het is simpel een kwestie van die pinnetjes aan de achterkant van de kaart samenknijpen en de hele heatsink komt zo los. Pas wel op dat er een veertje in zit, dus ze kunnen wegschieten.

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 07-01-2004 15:43 ]

Verwijderd

ik heb zelf een boxed amd koelblok+fan op mijn 9800se kaartje gezet. Dat werkte perfect en de fan is natuurlijk een stuk stiller en hij koelt een stuk beter. Kost wel minimaal 2 pci sloten maarja ik gebruik toch geen pci stuff :)

Verwijderd

Topicstarter
hmm ik heb het nu al gedaan :)

koeler viel er zo af na de pinnetjes los waren, heb er artic silver 3 tussengedaan.

die 120mm fan blaast echt hard hoor boven op dat ding, 200 m3 per uur ofzo.

voorlopig voelt het blok nog ijskoud, en ja 3 pci sloten weg :)

boeie kep ertoch 6 en er zit niet 1 kaart is dus nog plek zat

ik hou jullie wel op de hoogte

Verwijderd

Topicstarter
hier zijn 2 foto's van me compie

Afbeeldingslocatie: http://members.chello.nl/~pleeuwesteijn/images/comp1.jpg

Afbeeldingslocatie: http://members.chello.nl/~pleeuwesteijn/images/comp2.jpg

zie je dat die videokaart wel goed gekoelt word.

heb net 3d mark 2001 gedraait, gaat perfecto

specs :

Epox 8RDA+ rev1.1
AMD Athlon XP2800+ @ 2430MHZ @ 11 x 220 @ 2.000v
Thermalright SLK900U - Thermaltake SmartFanII 80mm
Revoltec Heatsinks @ SB, NB, Vreg, Mosfets
Nidec 120mm FAN @ SouthBridge + Radeon
Thermaltake SmartFanII 80mm @ HD's
Corsair TWINX 2x256 PC3200 @ 11-2-2-2 @ 2.77v
WD Caviar WD400 40GB ATA100
Maxtor DiamondMax9 120GB ATA133 8MB Cache
Sapphire ATI Radeon 9600 Pro Atlantis, 128MB @ 507 / 336 @ 1.7v
Enermax 465AX GFM 460Watt PSU
Plextor PLEXWRITER Premium 52x
iCute Temp Monitor Dual LCD Display
Windows XP Professional
Catalyst 3.9
DirectX 9.0b

Scores:

PiFast: 58.25
3D Mark 2001SE 330: 14199
3D Mark 2003 340: 4070

[ Voor 54% gewijzigd door Verwijderd op 07-01-2004 16:07 . Reden: typo ]

Verwijderd

Verwijderd schreef op 07 januari 2004 @ 16:02:
hier zijn 2 foto's van me compie

[afbeelding]

[afbeelding]

zie je dat die videokaart wel goed gekoelt word.

heb net 3d mark 2001 gedraait, gaat perfecto
je moet straks even kijken of alles in je case ook goed blijft werken, neem aan dat dit een test opstelling is. Want nu heb je natuurlijk een veel betere koeling dan wanneer je alles in je case hebt zitten.

• Mojo
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 10-02 18:08

Mojo

The Power Within

Met een fan erop gaat het goed natuurlijk, vooral zo een grote, maar passief kan je er echt niet mee draaien hoor.

Edit: ik zie dat je geen kast hebt. Ga er eentje maken van Lego!!!

[ Voor 24% gewijzigd door Mojo op 07-01-2004 16:10 ]

X-Life Lanparty Core i9 9900K @ 5Ghz, RTX3080, 16GB, Gigabyte Z390, Custom EK Waterloop

Verwijderd

Topicstarter
nah ik wil geen kast meer :) das zon broeikas effect zooitje, vind ut wel cool zo. (snap je um ...cool )

loopt best lekker zo, nu nog paar mods, want ik wil 2500 - 2600 mhz....

Verwijderd

ik heb ook een sapphire Radeon 9600 PRO, en wou het fanetje ervan vervangen, maar zag er al tegenop, omdat je dat overal hoort, dat cooler er niet afgeraakt, in de vriezer leggen, dan koelkast, allemaal in een zakje,....

Maar het schijnt dat ie er niet aanplakt? Gewoon de 2pinnetjes wegdoen?

Denk dat ik men cooler maar eens ga bestellen ;)

Verwijderd

Topicstarter
ja die 2 pinnetjes eruit en hij viel eraf, zat gewoon koelpasta tusse, pas wel op want die pinntjes schieten weg en bestaan uit 3 delen, kan je gaan zoeken :)

Verwijderd

die Artic silver, dient die ook als lijm? of gewoon als koelpasta?

En ik ga er één kopen met een serieuze koelblok erop, dan kan ik eindelijk ook een tempsensor aan men VGA kaart hangen, nu gaat dat niet, en rechtstreeks op de core is ook niet goed.

• swampy
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 12-02 18:26

swampy

Coconut + Swallow = ?

Verwijderd schreef op 07 januari 2004 @ 16:11:
nah ik wil geen kast meer :) das zon broeikas effect zooitje, vind ut wel cool zo. (snap je um ...cool )

loopt best lekker zo, nu nog paar mods, want ik wil 2500 - 2600 mhz....
En wat dan met stof..... en als je iets drinkt naast je pc.. als je iets morst hoor je gelijk KNETTER!

Plus de afscherming van de straling die het setje afgeeft, koop een goed kast zoals een Chieftec en al die problemen zijn opgelost, nog goede koeling ook!

There is no place like ::1

Verwijderd

Topicstarter
nee artic silver is geen lijm, gewoon pasta, heel goed...

en ik heb wel een kast, hele mooie met raampje erin en veel blowholes enzo...

vind dit wel mooi, en ik kan hem toch stofzuigen :)

en in die kast zit nu me andere mobo, helemaal kaal
een asus a7n8x deluxe 2....die kon ik niet zover overkloken omdat die maar 1.850 volt kan op core

en ik kan de ruimte missen dus , waarom niet >:)

[ Voor 37% gewijzigd door Verwijderd op 07-01-2004 16:29 ]

• swampy
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 12-02 18:26

swampy

Coconut + Swallow = ?

Verwijderd schreef op 07 januari 2004 @ 16:26:
nee artic silver is geen lijm, gewoon pasta, heel goed...

en ik heb wel een kast, hele mooie met raampje erin en veel blowholes enzo...

vind dit wel mooi, en ik kan hem toch stofzuigen :)

en in die kast zit nu me andere mobo, helemaal kaal
een asus a7n8x deluxe 2....die kon ik niet zover overkloken omdat die maar 1.850 volt kan op core
Dat zulk spul in een kast zit heeft vaak een reden ( waarom maak je er zelf een een van hout ofso ) maar ja, het is jouw hardware :-p

En ja, het ziet er leuk uit zo open en bloot :-)

There is no place like ::1

Verwijderd

Topicstarter
ach denk er maar een virtuele kast omheen, ook goed :) :)

• Sneaky_Dill
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 20-02-2025
Ik zit er aan te denken om een 9600Pro aan te schaffen bij mijn volgende stufi :) Kan je met de Zalman ZM80C-HP + ZM-OP1 koeling hem in spellen net zo snel krijgen als een standaard 9800Pro?

Ik vind die namelijk net de duur ivm de 9600Pro en de toegevoegde perfomance... Ik upgrade vanaf een 8500, die heeft de beste tijd gehad (ik kan geen eens NFS:U soepel draaien ;( )

Heb een upgrade nodig =/

• esox-oc
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online

esox-oc

atec

je zult nooit echt als een 9800 pro kunnen lopen omdat een 9600 pro 4 pipelines heeft en een 9800 pro 8 pipelines...maare qua snelheid etc kun je een end komen denk ik

http://specs.tweak.to/10443

Verwijderd

Eh Navi, ik had een Sapphire Radeon 9600 Pro 256 MB DDR met iets van Elizer geheugen geloof ik (ik kan het me niet meer exact herinneren). Deze is verbrandt :S en die heb ik omgeruild voor dezelfde kaart maar er zit nu Samsung geheugen op :P

Het probleem is het volgende: Eerst kon ik mijn kaart overclocken met catalyst 3.4 en Radlinker. Als ik dat nu doe (met in weze dus dezelfde kaart alleen ander geheugen) dan kan dat niet meer.

Als ik Powerstrip gebruik dan kan ik wel overclocken en dan kan ik 3dMark ook laten lopen maar dan crasht ie in SOF2 steeds.......

Wat te doen ??

Verwijderd

Hee gozers

Ik wil graag een Club 3d 9600Pro kopen maar nu wil ik die heel erg stil krijgen want ik word gek van deze pc die ik nu heb en ik wil toch al een nieuwe pc.

Nu is de vraag kan ik op die 9600Pro een Zalman ZM80C-HP + ZM OP1 zetten???

:9
Ik dacht het wel ookal zag ik het niet op de Zalman site staan...

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op 20 januari 2004 @ 19:35:
Eh Navi, ik had een Sapphire Radeon 9600 Pro 256 MB DDR met iets van Elizer geheugen geloof ik (ik kan het me niet meer exact herinneren). Deze is verbrandt :S en die heb ik omgeruild voor dezelfde kaart maar er zit nu Samsung geheugen op :P

Het probleem is het volgende: Eerst kon ik mijn kaart overclocken met catalyst 3.4 en Radlinker. Als ik dat nu doe (met in weze dus dezelfde kaart alleen ander geheugen) dan kan dat niet meer.

Als ik Powerstrip gebruik dan kan ik wel overclocken en dan kan ik 3dMark ook laten lopen maar dan crasht ie in SOF2 steeds.......

Wat te doen ??
betere koeling erop?

en ja die zalman past op een r9600pro

• t!mP
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 19-12-2025

t!mP

is inflatie gevoelig

Verwijderd schreef op 20 januari 2004 @ 19:35:

Wat te doen ??
Dat hij daar crasht heeft waarschijnlijk te maken met dat jij die game langer speelt dan 6minuten die 3dmark nodig heeft. Aangezien hij dan warmer wordt etc en meer van je kaart vraagt.
Wat te doen ? betere koeling ? lagere clocks ?...kleine stapjes en je komt er al snel achter.
Als ik het fout heb had je maar meer info moeten geven :P

Verwijderd

Nee ik bedoel dat ik hem uberhaupt niet meer kan overclocken omdat ie steeds op de default waarden boot.

Met Powerstrip kan ik wel overclocken maar dan hangt ie steeds in SOF. Ook als ik in Powerstrip de waarden op default zet (niet overgeclockt dus) crasht ie nog steeds.

Mijn vraag is min of meer: Welke Catalyst drivers gebruiken jullie voor de Sapphire 9600 Pro 256 MB met Samsung geheugen, EN welke tweakprogramma's??

Groeten

Verwijderd

Oke bedankt he Navi O-)

Verwijderd

Ik heb een Sapphire radeon 9600 Pro en ik heb hem nu overclockt naar 470/320 ( default= 400/300) maar ik ben van plan de Zalman ZM80C-HP+ Zalman ZM-OP1 80mm Fan te kopen voor samen zo'n 40 euro. Ik heb alleen geen idee hoe je zoiets op je videokaart zet. Iemand een kort maar krachtige uitleg??

• Mojo
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 10-02 18:08

Mojo

The Power Within

Heel simpel, bekijk de handleiding :Y)

Anders kijk ff op de zalman site, zal ook wel het een en ander op staan.

X-Life Lanparty Core i9 9900K @ 5Ghz, RTX3080, 16GB, Gigabyte Z390, Custom EK Waterloop

• Meneer aard
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 13:22

Meneer aard

Porsche rulez!

Mojo schreef op 06 maart 2004 @ 23:24:
Heel simpel, bekijk de handleiding :Y)

Anders kijk ff op de zalman site, zal ook wel het een en ander op staan.
In flash _/-\o_ Stap voor stap.

Als de wereld vergaat; Ja dan zijn alle mussen dood:+

Verwijderd

Verwijderd schreef op 06 maart 2004 @ 23:20:
Ik heb een Sapphire radeon 9600 Pro en ik heb hem nu overclockt naar 470/320 ( default= 400/300) maar ik ben van plan de Zalman ZM80C-HP+ Zalman ZM-OP1 80mm Fan te kopen voor samen zo'n 40 euro. Ik heb alleen geen idee hoe je zoiets op je videokaart zet. Iemand een kort maar krachtige uitleg??
Op het forum is er ook veel over te vinden.

Je moet alleen niet verwachten dat je er verder mee over kan klokken. De prestaties liggen ongeveer op hetzelfde niveau. Ik behaal dezelfde resultaten ongeveer. Nou ja, ik kan tot 330 mem gaan (zonder artifacts, ook op lange termijn) omdat ik daar een paar Revoltec sinkjes op heb geplakt denk ik. Stabiel (zonder crashes van spellen) kan ik tot 455 met de core.

Qua geluidsproductie scheelt het niet heel erg veel. Je moet de add-on fan voor de ZM80C-HP natuurlijk wel op 7volt laten draaien. Dan is hij nagenoeg onhoorbaar. Als ik die op 12v zet zou ik misschien 5 mhz verder kunnen ofzo (koeling 7/12v scheelt bij fans nooit erg veel) maar dan heb ik meer herrie en dat is het me niet waard. Maar die afweging moet ieder voor zich maken.

• Epsilon
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 14:58

Epsilon

Swop1200 schreef op 07 januari 2004 @ 15:23:
NIET DOEN!

De heathsink waar jij het over hebt, is voor de northbridge en is absoluut veel te klein voor je Radeon kaart.

Hiervoor zul je toch echt een "speciaal" voor VGA-kaarten gemaakte koeler moeten hebben, bijv. de Zalman ZM80C-HP

Succes!
hardstikke dikke onzin
die koeler is meer dan genoeg als je er een fan op zet !!
kom op... Kijk naar het oppervlak. Vele male groter dan veel standaard heatsinks.

persoonlijk zou ik gewoon een socket 370 koeler verzagen (gaatjes boren eigenlijk alleen) en dan die erop zetten.

Verwijderd

Topicstarter
precies, die zalman NB blok met een fanntje deed het perfect, werd niet eens warm.

• BlackLion
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 24-12-2025
dat het niet eens warm word is niet altijd een goeie reden dat het goed werkt ;)

• Rey Nemaattori
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 22-01 15:57
Epsilon schreef op 07 maart 2004 @ 22:12:
[...]

hardstikke dikke onzin
die koeler is meer dan genoeg als je er een fan op zet !!
kom op... Kijk naar het oppervlak. Vele male groter dan veel standaard heatsinks.

persoonlijk zou ik gewoon een socket 370 koeler verzagen (gaatjes boren eigenlijk alleen) en dan die erop zetten.
Ik heb een slot A cooler op mijn gf4 gemod(+ een socket A verzaagd voor de memchippies), imiddels kan ik um tot 335/490 krijgen zonder enige beeld verstoring. Ik moet dan wel een reeks casefans aan zetten die een hoop herrie maken...

[ Voor 7% gewijzigd door Rey Nemaattori op 08-03-2004 18:09 ]

Speks:The Hexagon Iks Twee Servertje

"When everything is allright,there is nothing left."Rey_Nemaattori

Verwijderd

Nu iedereen over die de Zalman ZM80C-HP begint vraag ik me iets af.
Ik heb zelf namelijk connect3d 9700 (maar dan een rare een 314/297 wel 8 pipelines :p) en die trekt met std koeling 380/305 . Het is niet meer dan logisch dat je met Zalman verder kan oceen icm airflow in de kast. Alleen moet je iets extra aan geheugen koeling doen en ik neem aan dat de zalman niks aan je geh koeling doet en als je de zalman opzet kun je er volgens mij ook niks meer aan doen omdat de ruimte daarvoor niet aanwezig is .

heeft iemand hier ervaring mee ?? bv met andere kaarten of je dan ook meer MHz uit je geh haald als je de zalman hebt ??

thx

DerVati ?? hoe zit het met die ruimte volgens mij is het mm werk :S

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 08-03-2004 19:58 ]

Pagina: 1