Hallo,
Ik heb advies nodig om tot eenm optimale oplossing te komen.
Ik ben bezig met de aanschaf van een nieuwe PC waarmee ik o.a. videobewerking wil gaan doen. De basis zal bestaan uit:
-ASUS P4P800
-P4 2.8 800
-1024 MB 400
Nu zit ik alleen nog met de opslagmedia. Ik overweeg:
2 x S-ATA 80 GB schijven in RAID 0 opstelling.
Nu zegt mijn winkelier echter: niet doen, door die RAID opstelling zijn je schijven veel te veel aan het werk zodat je de zaak sloopt. Hij adviseert een derde schijf bij te plaatsen en die als programmaschijf te gebruiken, dus:
Schijf A, S-ATA: OS + alle programmatuur
Schijf B+C, S-ATA: voor data
Allemaal leuk bedacht, maar vraag ik mij dan af:
- Heeft de man gelijk?
- Is deze opstelling wel zinvol, want nu profiteren de programma's niet meer van de snelheidsvoordelen van RAID.
Dan nog een vraagje over de schijven zelf:
- ik overweeg 2 x 80GB Samsung, maar heb geen ervaring met dit merk, iemand een tip?
- is 160 GB een beetje voldoende capaciteit???
Een hoop vragen, hoop dat iemand me kan helpen.
Franck.
Ik heb advies nodig om tot eenm optimale oplossing te komen.
Ik ben bezig met de aanschaf van een nieuwe PC waarmee ik o.a. videobewerking wil gaan doen. De basis zal bestaan uit:
-ASUS P4P800
-P4 2.8 800
-1024 MB 400
Nu zit ik alleen nog met de opslagmedia. Ik overweeg:
2 x S-ATA 80 GB schijven in RAID 0 opstelling.
Nu zegt mijn winkelier echter: niet doen, door die RAID opstelling zijn je schijven veel te veel aan het werk zodat je de zaak sloopt. Hij adviseert een derde schijf bij te plaatsen en die als programmaschijf te gebruiken, dus:
Schijf A, S-ATA: OS + alle programmatuur
Schijf B+C, S-ATA: voor data
Allemaal leuk bedacht, maar vraag ik mij dan af:
- Heeft de man gelijk?
- Is deze opstelling wel zinvol, want nu profiteren de programma's niet meer van de snelheidsvoordelen van RAID.
Dan nog een vraagje over de schijven zelf:
- ik overweeg 2 x 80GB Samsung, maar heb geen ervaring met dit merk, iemand een tip?
- is 160 GB een beetje voldoende capaciteit???
Een hoop vragen, hoop dat iemand me kan helpen.
Franck.