Toon posts:

HD in tweeën delen: is PM echt 100% hetzelfde als 'fdisken'?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb ff zitten twijfelen of dit topic nou in SA moet ik hier, maar toch maar hier geplaatst omdat dat me net iets toepasselijker lijkt.

Ik heb een HD van 120 Gb. Die wil ik in tweeën hakken met Partition Magic 8. Nou heb ik dat ooit eerder gedaan op m'n oude computer en op een of andere manier is dat nooit helemaal lekker geweest: de hd gaf sindsdien regelmatig wat problemen met kopieren en deleten en zo.

Nu vroeg ik me dus af: levert een schijf in tweeën delen met PM 100% EXACT hetzelfde resultaat op als dat ik 'm zou fdisken? Dus echt partitioneren, formatteren, etc.? Of is er ECHT absoluut GEEN verschil...?

Ik heb altijd het idee dat PM een soort TRUCKJE is: niet het 'echte' werk. Is dat nonsens? Is het beter alles helemaal opnieuw in te delen en te installeren of niet?

Verwijderd

Het is NIET 100% hetzelfde. Het is 100% beter! Je kunt partities (incl systeempartitie) die data bevatten ook aanpassen zonder dataverlies.
Qua effect echter is het wel hetzelfde.

• ReallyStupidGuy
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 17-03 19:51
PM heeft gewoon veel meer mogelijkheden dan fdisk. Maar als je gewoon 2 partities moet maken dan kan dat denk ik net zo goed met fdisk en heb je niet het risico dat je rare dingen instelt.

Duizend wijzen kunnen meer vragen stellen dan één idioot kan beantwoorden.

• White Feather
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 08:23
Bedenk bij Fdisk wel even dat je een gepatchte moet hebben (oftewel 1 die kan omgaan met Harddisk groter dan 64 GB), of anders moet je even in % werken, dan is er nooit een probleem. Als je geen gepatchte fdisk hebt, dan zegt hij dat je een 120-64=56 Mb harddisk hebt.

Maar bij nieuwe partities, mits dat fat32 partities moeten zijn, niet moeilijk gaan doen, lekker fdisken, werkt perfect.

[ Voor 19% gewijzigd door White Feather op 07-01-2004 11:58 ]

• gwystyl
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 08:00

gwystyl

Beugeltje dan maar?

Als je schijf nog leeg is zou ik het lekker met fdisk doen, ik vind Partition Magic wel superhandig voor het achteraf vergroten/verkleinen van partities. Daarbij ben ik één keer een zooi data kwijtgeraakt, maar die HDD was al brak (daarom ging ik ook met PM in de weer) en het is al zo vaak goed gegaan dat ik het volste vertrouwen heb in PM.
Of het 100% hetzelfde resultaat oplevert weet ik niet zeker, maar ik neem aan van wel. Windows (en andere OS'en) lezen alleen maar een aan de standaarden voldoende partition table in, en daar zal PM dus aan moeten voldoen

Verwijderd

PM 8 is stukken beter dan fdisk, behalve als je linux erbij hebt staan, dan is PM niet goed genoeg. Acronis Partition Expert is dan de betere keus (eigenlijk altijd de betere keus).

• SimplyMe
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 16-09-2025

SimplyMe

Geestelijk Prettig Labiel

Verwijderd schreef op 07 januari 2004 @ 11:50:
Het is NIET 100% hetzelfde. Het is 100% beter! Je kunt partities (incl systeempartitie) die data bevatten ook aanpassen zonder dataverlies.
Qua effect echter is het wel hetzelfde.
je zegt wel dat PM 100% beter is

Een vreind van mij hadeen 80 GB schijf met daar op 1 Systeem partitie en 60 GB aan opslag.
Na dat hij PM had gebruik op een tweede schijf had hij nog maar 20 GB over en de rest was weg. maar dan ook echt weg.

dus 100% beter wil ik niet zeggen maar anders.
Uitgebreider ja, maar daarin tegen ook meer dingen die fout kunnen gaan.

• Guardian Angel
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online

Guardian Angel

Bejaard en langharig tuig

Ik verwachtte eigenlijk een ander antwoord op de vraag van de TS nl. of PM wat truuks uithaalt met FDISK of is het een geheel eigen ontwikkeld programma op basis van niet door FDISK gebruikte instructies.

In het groot aantal jaren dat ik PM gebruik heb ik nog geen enkel probleem ondervonden maar desondanks zou ik altijd een backup maken. In zo'n geval gebruik ik meestal PM of DriveImage om een schijf volledig te clonen naar een andere HD want die kan ik dan altijd weer terugzetten. Met 4 x 120 GB (allemaal in gebruik en 2 in een RAID1 configuratie) is dat uiteraard geen probleem, heb je een HD dan is het e.e.a. iets gecompliceerder i.v.m. de backup.
SimplyMe schreef op 07 januari 2004 @ 12:03:
[...]
Een vreind van mij hadeen 80 GB schijf met daar op 1 Systeem partitie en 60 GB aan opslag.
Na dat hij PM had gebruik op een tweede schijf had hij nog maar 20 GB over en de rest was weg. maar dan ook echt weg.
Echt helemaal weg kan natuurlijk nooit. Zoals zo vaak blijkt is het een gebrek aan kennis van programmatuur waardoor dingen fout gaan of fout lijken te zijn gegaan. Maar koffiedik kijken om te zien wat er 'verkeerd' is ge(d of g)aan heeft geen zin.

[ Voor 31% gewijzigd door Guardian Angel op 07-01-2004 12:12 ]

ARME AOW’er

• marquis
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 20-12-2025
De enigste slechte ervaring die ik heb, is met NT4.0, die kan nie overweg met PM.
Krijg je vaak een B.S.O.D of is de schijf op een of andere manier niet goed te bereiken.
Vaak in de vorm van een foutieve melding aan diskspace en zo.

Adem in...... adem uit. Poeh, weer gered :-)

Verwijderd

marquis schreef op 07 januari 2004 @ 12:08:
De enigste slechte ervaring die ik heb, is met NT4.0, die kan nie overweg met PM.
Dat is een beetje kort door de bocht. Mijn eerste ervaringen met PM waren juist met NT4. Voor XP heb ik wel even een nieuwe moeten kopen. (Ja, ik ben zo'n tobbert die zijn software KOOPT)

Server versies kunnen geloof ik niet zomaar met PM bewerkt worden. Je krijgt dan de melding dat er voor dat doel andere Powerquest producten zijn. (Even als slave in een XP machine hangen en het werkt alsnog :) )

Verwijderd

Topicstarter
Oops... dom, vergeet ik er helemaal bij te zeggen dat het dus gaat om een schijf die in gebruik is (alleen XP Home als OS), en dus al lekker volstaat! :) Anders had ik PM ook niet nodig... Maar mocht het zo zijn dat PM op een of andere manier een minder betrouwbaar resultaat geeft (dus niet 100%) dan ga ik alles alsnog deleten en helemaal van voren af aan beginnen.

Maar ik krijg zo de indruk dat dat niet echt hoeft: of je nu met PM een schijf achter indeelt of met fdisk o.i.d. van tevoren: je krijgt gelijkwaardige schijven.

De enige reden dat ik alsnog de hd wil delen is dat ik het toch wel fijn vind om een complete image van m'n systeemschijf te hebben (zoals ik bij m'n vorige computer gewend was). Nu kan ik geen image maken omdat ALLES er dan op komt en dat wordt veel te groot. Maar een C-schijf met alleen het systeem en de standaard Program Files moet makkelijk op een DVD+ram passen (waarvoor ik True Image heb).

• SimplyMe
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 16-09-2025

SimplyMe

Geestelijk Prettig Labiel

Voor het opnieuw instellen van je partities heb je geen fdisk nodig.
De installatie CD van WinXP heeft deze mogelijkheid ook.

• superduper
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 10:39

superduper

Z3_3.0 Woeiiii

SimplyMe schreef op 07 januari 2004 @ 13:09:
Voor het opnieuw instellen van je partities heb je geen fdisk nodig.
De installatie CD van WinXP heeft deze mogelijkheid ook.
Dat is Fdisk in een (blauw) jasje...

Verwijderd

Topicstarter
Ik kan me wel herinneren dat je bij de install van XP een bepaalde partitie kon kiezen of diverse partities kon wissen (en dus samenvoegen), maar het lukte me niet om een nieuwe partitie aan te maken... Of moet je dat buiten de installatie om doen...?

• FastBunny
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 08:51

FastBunny

Give it the Works !

Veel genoegde dingen hier kunnen liggen aan fouttief gebruik, waardoor partities verdwijnen. Als NT4 niet boot kan het zijn dat de partitie groter is dan 8gb of iets dergelijks waar een oud systeem moeite mee kan hebben zonder de nieuwste service packs etc :)

PM doet gewoon zijn werk. Vind het zelf een uitstekend programma, snel, handig, maar je moet wel weten wat je doet!

Server: Dell PowerEdge R610, 48GB DDR3 1333MHz, 3 x 4TB IronWolf RAID5, Dell H700, VMware ESXi 6.0
Laptop: Dell Latitude E6510, Intel i5-560m, 8GB RAM, 128GB Samsung SSD, 250GB 7200rpm, 15.4" WUXGA FHD
PSN: FastBunny_NL

• marquis
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 20-12-2025
Bij XP (als het niet bij de installatie gedaan is) laat ik PM wel de schijf verkleinen en doe ik in XP weer gewoon de andere partities aanmaken.
Vind ik wel zo handig.

Dat zou wel eens kunnen Busmaster, ik gebruik voor NT4.0 ook PM8.
Misschien ligt het daaraan ?

[ Voor 23% gewijzigd door marquis op 09-01-2004 08:02 ]

Adem in...... adem uit. Poeh, weer gered :-)

• smvs
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
Die jongens van PM zijn heel knap vind ik zelf. Symantec begon het ook een beetje te vervelen geloof ik, dus die hebben heel Powerquest maar opgekocht. (Ook gelijk wat minder concurrentie voor Ghost etc.)

Bij mij gaat er eigenlijk nooit wat fout met PM. Je moet er echter wel rekening mee houden dat als je gaat goochelen met data dat je een backup draait, want er wordt gewoon een kunstje gedaan wat fout kan gaan.

[ Voor 7% gewijzigd door smvs op 09-01-2004 09:19 ]

• job
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 14-03 00:48

job

PM is een goed programma wat betreft verkleinen, vergroten verplaatsen van partities.
aanmaken van nieuwe partities.

Het enige waar ik PM niet in vertrouw is het mergen van partities.
Dat is hier al 2 maal verkeerd gegaan. maar gelukkig hebben we getdataback nog.
top programma trouwens.

(vorige week was leuk (toen ging het mergen mis toen hij al 99% klaar was), toen had ik opeens 2 partities van 110 gb op een schijf van 120gb.

[ Voor 8% gewijzigd door job op 09-01-2004 09:25 ]

Pagina: 1