WI-FI, wat heb ik nodig?

Pagina: 1
Acties:

• dawauz
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 20-03 13:27

dawauz

XboX live : DaWauZ

Topicstarter
Hallo, Ik weet niet of dit topic hier goed staat, maar leek mij wel. Excuses als het niet zo is.

Ik vroeg me af wat voor spullen zijn er nodig om een bestaand bekabeld netwerk uit te breiden om bijvoorbeeld de boven verdieping van een gebouw draadloos te kunnen laten werken. Dan doel ik vooral op een flexibele werkplek, dus, een laptop die hier en in de ruimte ernaast kan gaan zitten.
Bestaan er ook dergelijke "externe" netwerkkaarten, die je zegmaar op bijvoorbeeld je usb poort inplugt en zo verbinding krijgt met het draadloze netwerk?
Er moeten zeker wel zon 8-12 aansluitingen mogelijk zijn, computers + printers.
Maar ik heb totaal geen idee wat voor dingen er nodig zijn, hoe het precies werkt en welk merk ik het beste kan nemen.
Ik heb al een beetje hier en daar rondgekeken, maar dat is altijd 4poorts en meer voor thuis gebruik...
Wie kan me helpen?

Verwijderd

ehm, gewoon een AP (of meerdere als zo'n AP niet genoeg pc's ondersteunt) en die inpluggen in een switch in je bestaande netwerk

en ja, usb wifi sticks bestaan, maar zijn niet zo stabiel als de pci versies.

• Fire69
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 18:47
1 Access point voor op je bestaande netwerk aan te sluiten en wireless kaartjes (usb, pci, pcmcia) voor je pc/portable. that's it. :)

• olof
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 14-08 11:02
Geef even wat meer info over wat voor netwerkapparatuur je al hebt aub.

Indien je al een switch/router/hub hebt kun je daar gewoon een WIFI acces point op aan sluiten waarmee je een draadloos netwerk opzet.

En dan natuurlijk een wifi adapter in je laptop en eventueel pc's die ook draadloos moeten.

• dawauz

dawauz

Topicstarter
Ons netwerk bestaat uit een serie switches en hubs, en verder een 2000 server omgeving.

Dus ik heb een acces point nodig, en dan de pc-kaartjes. Wat is een goede AP, en zijn die dingen onbeperkt of een beperkt aantal draadloze aansluitingen?
En verlies ik dan geen snelheid als ik bijv een 54mbps neem en dan bijv. 10 draadloze werkstations, 54 / 10 = 5,4 ?? zoiets of hoe?

• Loft
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 11:40
Tik in de search eens 'access point' in. Er is hier al behoorlijk wat geschreven over Wi-fi en access points :)

If I agreed with you, we'd both be wrong.

• djexplo
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 31-07 15:50
Eh.. sorry maar je komt wel heel noob... over als je systeembeheerder ben. Met de search kan je veel meer info hier over vinden. Bijvoorbeeld ook de info dat 54mbit totaal onhaalbaar is dat je dus eer moet denken bij 10 gebruikers aan 1.5 mbit p.w. Ook kan je b.v. vinden dat 11mbit veel handiger is als je door muren heen wilt. Bij 54mbit moet je meerder ap'tjes plaatsen om overal goed contact te hebben.

[ Voor 25% gewijzigd door djexplo op 07-01-2004 11:40 ]

'if it looks like a duck, walks like a duck and quacks like a duck it's probably a duck'

• dawauz

dawauz

Topicstarter
Sorry, ja ik ben systeembeheerder, maar me laatste schooljaar was in 2000. Dat bleek een opleiding in testfase, ook lekker dus.
Maargoed. Wifi was toen nog niet zo in, en heb hier verder nooit wat meegedaan, ik weet dat het bestaat thats all.
Ik heb even wat beter gezocht (had ik eerder moeten, ok) en die faq gelezen.
Daar staat in dat een accespoint zon beetje 200 aansluitingen mogelijk is.
Dat lijkt me dan wel een oplossing, als ik het goed begrijp zet je het ap dus op een switch van het bestaande netwerk, en verder met wifi kaartjes in laptops en pc;s kan daar verbinding mee worden gemaakt.

Ik heb op alternate.nl gekeken voor wat producten, en zag dat us robotics een 100 mbps ap heeft.
En sitecom heeft een wifi usb netwerkadapter op 100 mbps. In de omschrijving staat usb 2.0 maar ik neem aan dat het ook op oudere laptops met usb 1.1 ook werkt?

• smokalot
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 15-01 22:00

smokalot

titel onder

dawauz schreef op 07 januari 2004 @ 11:58:
Sorry, ja ik ben systeembeheerder, maar me laatste schooljaar was in 2000. Dat bleek een opleiding in testfase, ook lekker dus.
Maargoed. Wifi was toen nog niet zo in, en heb hier verder nooit wat meegedaan, ik weet dat het bestaat thats all.
Ik heb even wat beter gezocht (had ik eerder moeten, ok) en die faq gelezen.
Daar staat in dat een accespoint zon beetje 200 aansluitingen mogelijk is.
Dat lijkt me dan wel een oplossing, als ik het goed begrijp zet je het ap dus op een switch van het bestaande netwerk, en verder met wifi kaartjes in laptops en pc;s kan daar verbinding mee worden gemaakt.

Ik heb op alternate.nl gekeken voor wat producten, en zag dat us robotics een 100 mbps ap heeft.
En sitecom heeft een wifi usb netwerkadapter op 100 mbps. In de omschrijving staat usb 2.0 maar ik neem aan dat het ook op oudere laptops met usb 1.1 ook werkt?
Ook usb niet zo veel mee gedaan de laatste tijd? ;)
usb 2.0 is backwards compatible met usb 1.1, alleen heb je dan maar 12Mbit bandbreedte (d8 ik), in de praktijk veel minder, de helft effectief denk ik, dus je snelheid heeft er wel onder te lijden. Ik zou voor pcmcia of cardbus gaan, maar usb kan ook.

It sounds like it could be either bad hardware or software

• dawauz

dawauz

Topicstarter
Ja want bijvoorbeeld een usb wifi kaart is handig, die kunnen we dan laten liggen in de vergaderruimte bijvoorbeeld, waar af en toe een mannetje met een laptop gaat werken, en dan weer iemand anders enz enz. Hoeven we ook niet voor iedereen een pcmia kaartje aan te schaffen. Ik denk dat de snelheid dan wel te verwaarlozen is, omdat diegenen met de laptop toch geen zware dingen doen, hooguit wat internet (512k) of ander licht terminalserver werk.

Wat voor apparatuur raden jullie me aan, een ap van 100 mbps of 54 mbps, mij lijkt alles 100 mbps het snelste, het is een bereik van 4 kantoorruimtes, lengte ongeveer 20-25 meter.

• Apie!
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 09-03 19:55

Apie!

Newer, better & confusinger

Houdt er wel rekening mee dat het zendvermogen van een USB wifi adapter niet zo sterk is als die van een PCI adapter. Indien iemand toch met een laptop gaat werken neem ik aan dat er 'n pcmcia slot in zit. Dan zou ik zelf voor de pcmcia kiezen ipv USB.

My lungs taste the air of Time
Blown past falling sands

Verwijderd

dawauz schreef op 07 januari 2004 @ 12:22:
Ja want bijvoorbeeld een usb wifi kaart is handig, die kunnen we dan laten liggen in de vergaderruimte bijvoorbeeld, waar af en toe een mannetje met een laptop gaat werken, en dan weer iemand anders enz enz. Hoeven we ook niet voor iedereen een pcmia kaartje aan te schaffen.
/me heeft daar ervaring mee...

die dingen zijn in no time "foetsie".

in de rest van het gebouw is namelijk ook wifi dekking :P

je kunt het beste gewoon voor iedereen 1 zo'n ding kopen, zo duur zijn die nou ook weer niet.

en dan kun je dus beter gaan voor PCMCIA of mini-pci (waar mogelijk).

[ Voor 23% gewijzigd door Verwijderd op 07-01-2004 13:56 ]

Pagina: 1