Toon posts:

Wireless troubles

Pagina: 1
Acties:
  • 103 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
De volgende situatie doet zich voor:

Sony Z1RMP Centrino laptop (11Mbit) 192.168.1.10
ASUS WL-300G AP (Access point, 54Mbit) 192.168.1.1
SMC 2621W-U (Wireless print server, USB printer, 11Mbit) 192.168.1.2

Wanneer ik een key (Open, shared, WEP 64/128) instel kan ik geen verbinding meer krijgen met het AP.
In windows XP heb ik de WLAN adapter een vast IP gegeven.
Het netwerk word wel gezien.
Wanneer ik bij de properties van het netwerk de passphrase op geef werkt het niet. Wanneer ik de WEP 1 key opgeef werkt het ook niet. (Ik krijg geen connectie)

Wanneer ik zowel het AP als de Laptop op No Encyption zet krijg ik verbinding met het AP. De print server heb ik daarna ook aangepast op No Encryption en toen kon ik daar ook printen.

Via de UTP kabel krijg ik altijd access tot het AP, maar dat is nogal logisch.
Ook is de MAC ACL geactiveerd en werkt goed.

Heeft iemand enig idee hoe ik mijn WLAN operationeel kan krijgen met encryptie?

Verwijderd

Topicstarter
Is die zooi gewoon niet compatible genoeg ofzo?
Het zou erg zonde zijn als ik een extra wirelesscard zou moeten kopen om dat ding aan de praat te krijgen. Want heb juist een zo compleet mogelijke laptop gekocht.

• Mister_X
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 07-04 08:41
hoeveel bits? probeer eens zolaag mogelijk!? probeer eens een simpele key? (alleen de 11 ofzo?)
anders alleen de mac filter gebruiken? werkt die wel?

Verwijderd

Let op , als je op beide systemen dezelfde passphrase opgeeft levert dat niet dezelfde key op !
Op een systeem de key genereren dmv de passphrase en dan de hex waarde bij de andere invoeren.
Zonder encryptie werkt het nl wel , dus het moet aan de keys liggen !

Verwijderd

Topicstarter
MAC filter gaat goed.
Wep key 64 of 128 bits maakt allebei geen verschil.
Een lagere encryptie heb ik niet gezien.

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op 08 januari 2004 @ 14:59:
Let op , als je op beide systemen dezelfde passphrase opgeeft levert dat niet dezelfde key op !
Op een systeem de key genereren dmv de passphrase en dan de hex waarde bij de andere invoeren.
Zonder encryptie werkt het nl wel , dus het moet aan de keys liggen !
Genereren, hoe doe je dat dan met de standaard windows xp wireless opties?
Bij bijvoorbeeld een asus wireless card zit zo'n tooltje waarmee dat kan. Die zit niet in XP voor zover ik kan zien.

(Ik gebruik geen asus card in mijn laptop)

Verwijderd

Probeer eerst op je AP een key in te voeren, het best in HEX, op bijv. key 1.
Ga dan op je pc even naar de netwerk properties, en bekijk de available wireless netwerken. De netwerk naam is nog wel hetzelfde, maar omdat je net de key op het AP hebt ingevoerd kun je het best dat netw verwijderen. Dan een refresh en als het goed is zie je de netw naam weer, dan config je dit. Let op, laat winXP NIET de key voor je providen, maar type deze zelf. let ook op dat je key 1 aanduidt. Ik hoop dat het nu lukt..

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 08-01-2004 15:08 ]

• Mister_X
schakel die winxp wlan software uit, en gebruik gewoon de software die bij je wlan spullen zat!

Verwijderd

Topicstarter
Mister_X schreef op 08 januari 2004 @ 15:14:
schakel die winxp wlan software uit, en gebruik gewoon de software die bij je wlan spullen zat!
Mag jij em komen aanwijzen. :)
het is een sony Z1RMP centrino met ingebakken Intel WLAN 2100 3B card.
Op de CD staat het iig niet. En het standaard image van Sony is niet meer. >:)

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op 08 januari 2004 @ 15:07:
Probeer eerst op je AP een key in te voeren, het best in HEX, op bijv. key 1.
Ga dan op je pc even naar de netwerk properties, en bekijk de available wireless netwerken. De netwerk naam is nog wel hetzelfde, maar omdat je net de key op het AP hebt ingevoerd kun je het best dat netw verwijderen. Dan een refresh en als het goed is zie je de netw naam weer, dan config je dit. Let op, laat winXP NIET de key voor je providen, maar type deze zelf. let ook op dat je key 1 aanduidt. Ik hoop dat het nu lukt..
Dat werkt.
Als ik dus zelf een key intik en geen key neem die door het AP word gemaakt.
Maar ja, dan nog zou ik zo'n tooltje dat je bij een Wlan card van ASUS e.d. krijgt ook liever gebruiken icm. deze intel wlan.
Maar die is er geloof ik niet. :/

• Mister_X
Verwijderd schreef op 08 januari 2004 @ 15:19:
[...]

Mag jij em komen aanwijzen. :)
het is een sony Z1RMP centrino met ingebakken Intel WLAN 2100 3B card.
Op de CD staat het iig niet. En het standaard image van Sony is niet meer. >:)
klik op eigenschappen van je netwerk verbinding (dat mini icoontje met 2 schermpjes waar zo;n stimpje heen en weer switch ;) ) daarna op eigenschappen
dan op draadloze netwerken, en vink automatisch netwerk configuren uit, dan met het tootlje bij geleverd op de cdrom (die is er vast wel, als je de driver installeert van je pci kaartje) gebruiken.

Verwijderd

Topicstarter
Mister_X schreef op 08 januari 2004 @ 16:48:
[...]

klik op eigenschappen van je netwerk verbinding (dat mini icoontje met 2 schermpjes waar zo;n stimpje heen en weer switch ;) ) daarna op eigenschappen
dan op draadloze netwerken, en vink automatisch netwerk configuren uit, dan met het tootlje bij geleverd op de cdrom (die is er vast wel, als je de driver installeert van je pci kaartje) gebruiken.
Het is geen PCI card maar een intergrated card. Het is immers een laptop waar ik het over heb. Zo'n ding dus op 't mobo van de laptop.
Ook word deze card door Windows XP herkend dus een driver heb ik niet geinstalleerd.
Op de bijgeleverde CD van Sony kan ik geen WLAN tooltje vinden.

Verwijderd

Waar zou je dat tooltje voor willen gebruiken? Als je zelf een key ingeeft kan dat toch ook? Het is wellicht lastig om een HEX key te onthouden, OK. Probeer anders hetzelfde eens met een ASCII key. Let wel, dit is dus niet de passphrase! Anders kun je even proberen om de HEX codes op je AP te zetten en de ASCII vertaling hiervan op je laptop.
Voorbeeld:
ASCII key 1: HILWL
HEX key 1: 48494C574C

Het kan zijn dat tussen sommige merken deze vertaling niet werkt. In theorie (en mijn dagelijkse praktijk ervaring) is dit geen probleem.

Je kunt dus op je AP de HEX key zetten en vervolgens op je laptop de ASCII variant invoeren.

Je hebt dus nu een werkend draadloos netwerk met encryptie, zoals gevraagd, waarom wil je het dan via zo'n tooltje doen?

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 08-01-2004 17:35 ]

Pagina: 1