[ALG] Hoe snel gaat een VGA-cooler kapot?

Pagina: 1
Acties:
  • 432 views sinds 30-01-2008

• Ryceck
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 21-07 18:06

Ryceck

Constants and Variables

Topicstarter
Omdat ik zeer veel topics hier de laatste tijd zie waar VGA-coolers overlijden vroeg ik me af wat de gemiddelde levensduur van een vga-fan is.

Het valt me namelijk op dat er momenteel zeer veel mensen zijn die ineens problemen krijgen met de fan van hun Radeon 9700/9800 (mijzelf inclusief). Dit terwijl deze kaarten maximaal 1 jaar oud zijn, lijkt me toch vrij kort voor een fannetje...

Wat zijn eventuele oplossingen hiervoor en hoe kan dit probleem voorkomen worden.
Ik weet dat er de mooie Zalman ZM80C-OP1 is O+ Maar zijn er nog andere goede alternatieven voor deze?

Hoe creatief is de tweakert met dit soort problemen? Koop je gelijk een Zalman of ga je zitten tweaken zodat je cpu-fan direct koeling pompt naar je ATI?
Is dit altijd zo geweest of lijkt dit een probleem van ATI Radeon?????
Geforce hoor ik dit geheel niet van namelijk.

If everything is working perfect, break something before someone else fucks up.

• KneoK
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 20:35

KneoK

Not in a million lightyears

De fan van mijn 9700Pro (Gigabyte) stopte er na een maand of 7 mee.

Heel creatief geweest met allerlei tiewraps en dingen en uiteindelijk gewoon een 80mm Enermax fan gemonteerd door 2 schroefjes klem te schroeven tussen de ribben van de heatsink...

Op 7Volt een stuk rustiger en koelt nog een stuk beter ook...

• themodfather
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 25-01 11:38

themodfather

J.C.B.

de fan van mij GF2 GTS leeft nog steeds
die is ongeveer 3 jaar oud

The ModFather

• koraks
  • Registratie: Oktober 2003
  • Niet online
De kleine standaard-fans op videokaarten overlijden soms vrij snel ja, binnen een jaar ofzo. Dit komt doordat ze meestal niet kogelgelagerd zijn en heel hard draaien (klein fannetje, dus moet snel draaien om goed te koelen). De beste oplossing is IMO de fan vervangen door een grote kogelgelagerde fan die je minder snel laat draaien. Koelt beter, minder herrie en veel langere levensduur. Een mooi Zalman-kitje is natuurlijk ook nooit weg, maar in de regel wat duurder ;)

• BuG2FiX
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 07-07 13:27
prutsfans op een topkaart idd, heb ik ook last van.

ik heb gewoon een oude netwerkkaart gepakt, die gesloopt met m'n dremel en alle contactpuntjes ook eraf gesloopt. dan daar een blowhole in maken en een 80 mm fan erin. werk p-fect!

• Ryceck

Ryceck

Constants and Variables

Topicstarter
BuG2FiX schreef op 07 januari 2004 @ 09:52:

ik heb gewoon een oude netwerkkaart gepakt, die gesloopt met m'n dremel en alle contactpuntjes ook eraf gesloopt. dan daar een blowhole in maken en een 80 mm fan erin. werk p-fect!
^^^ Genomineerd voor meest inventieve oplossing ;)

• Stijnd
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 22:53
bij mij 2 maanden ofzo... met n asus v8420, kheb gewoon n ander zelf gefabriceerd dingetje erop gezet werkt perfect

• pagani
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Mijn 9700 pro koeler (Een BBA plank, dus gewoon de originele koeler) draait na anderhalf jaar nog steeds prima 8)

Zit wel vanwege de geluidsproductie aan passieve koeling van zalman te denken...

[ Voor 27% gewijzigd door pagani op 07-01-2004 16:52 ]

• Infinitive
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 01-08 19:45
Het fannetje van mijn oude GF1 hielt er na een jaar of 4 trouwe dienst mee op. Ik heb niet zo veel verstand van VGA-koelers en dergelijke, maar ik had geen zin om voor zo'n oud ding nog een nieuwe koeler te bestellen. Ik kan me niet meer herinneren wat voor koeler en hoe dat ding vast zat, maar het leek me geen standaard model en volgens mij was 'ie niet vastgeschroeft, maar op een of andere manier vastgeklikt.

Ik heb er toen maar een northbridge koelertje opgelijmt(!) en vastgezet met wat binddraadjes. Hij doet hij doet nog steeds zijn werk in mijn oude computertje... voor zover ik weet is de printplaat helemaal zwartgeblakerd, maar dat was 'ie daarvoor al.

Ik hoop alleen niet dat de koeling van mijn GF5900FX er ooit mee op houd, want dat grote koeling die daar op zit lijkt me lastig te vervangen (alleen het onderdeel vinden al?)

[ Voor 16% gewijzigd door Infinitive op 07-01-2004 17:02 ]

putStr $ map (x -> chr $ round $ 21/2 * x^3 - 92 * x^2 + 503/2 * x - 105) [1..4]

• B-lennium
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 27-07 10:37

B-lennium

Volvo 164 1975!

vroegha , werder er betere fannetjes gemaakt . :P

en fans van nu moeten harder draaien dan die op een gforce 2

De snelheid van het geheel word bepaald door de langzaamste schakel

• Crash
  • Laatst online: 19:27
B-lennium schreef op 07 januari 2004 @ 17:07:
vroegha , werder er betere fannetjes gemaakt . :P

en fans van nu moeten harder draaien dan die op een gforce 2
die van mijn Geforce 4 Ti4600 draait na 1,5/2 jaar toch nog steeds zonder problemen (gelukkig) :)

Verwijderd

Heb hiero ook aantal kaartjes te liggen.

Radeon 9000 Pro. Fan stuk na iets meer dan een jaar. 13 Maanden oud.
Radeon 9700 Pro. Fan maakt gaar geluid bij opstarten maar na tijdje draaien weer goed. Zal wel niet lang meer duren voordat ie de geest geeft. 14 Maanden oud.

Geforce 2Mx. Fan doet het prima is ondertussen 2 jaar oud.
Geforce 2MX. Fan deed het na 2 1/2 jaar te hebben gebruikt nog steeds. Ligt nu in de kast maar werkt nog prima.
Geforce 4 Ti4200@4400 Bijna een jaar oud en draait prima.

Mijn ervaring is dat de Nvidiakaarten betere koeling hebben, maar misschien heb alleen ik last van brakke VGA koelers op ATI kaarten.

• sjekneck
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 03-08 14:29
Verwijderd schreef op 07 januari 2004 @ 17:45:

Radeon 9700 Pro. Fan maakt gaar geluid bij opstarten maar na tijdje draaien weer goed. Zal wel niet lang meer duren voordat ie de geest geeft. 14 Maanden oud.

Geforce 2MX. Fan deed het na 2 1/2 jaar te hebben gebruikt nog steeds. Ligt nu in de kast maar werkt nog prima.

Mijn ervaring is dat de Nvidiakaarten betere koeling hebben, maar misschien heb alleen ik last van brakke VGA koelers op ATI kaarten.
Nou je hebt een beetje gelijk. Het is niet direct dat nvidia kaarten echt betere koelers hebben maar het is wel zo dat op de ati 9xxx serie een flinke fout is gemaakt. Ze hebben namelijk gekozen voor ongelagerde ( lees goedkope en prut ) koelers erop gezet. Het resultaat hiervan is al door heel veel gebruikers gemerkt door kapote en of haperende fans. Zover ik hier regelmatig lees vindt je dit haast nooit terug bij de kaarten van nvidia, want die gebruiken bijna altijd goed gelagerde koelers. Mijn gf 4 ti 4400 doet het nog altijd als een zonnetje na ruim 1.5 jaar. Wel leuk dat je zo'n zalman kan kopen maar in feite hoort dit niet te gebeuren en dit ziojn allemaal extra kosten waar de consument eigenlijk niet mee geconfronteerd hoort te worden binnen een jaar en eigenlijk zelfs een paar jaar.

• Ryceck

Ryceck

Constants and Variables

Topicstarter
Verwijderd schreef op 07 januari 2004 @ 17:45:

Dit is dus precies hoe het met mij ook ging, maar meer herrie vond ik nooit zo'n probleem, achteraf merk ik nu dus (mede dankzij dit verhaal wat mijn geheugen spontaan opfrist :/ :p) dat dit probleem al een maandje bezig is dan.
Apart hoor, da is echt precies zoals het ook bij mij ging, en nu is me fan dood :)

Dus begin maar vast te sparen voor een andere koeler; over een maandje kan je hem wel eens _hard_ nodig hebben.

Valt me trouwens op dat de koelers van de high-end kaarten het verbazingwekkend genoeg slecht volhouden.
Bij 2 vrienden van me is het ook gebeurt, bij de een istie doorgefikt (hardstikke d00d), en de ander heeft nu ze pc in de koelkast gezet om die kaart koel te houden :+

[ Voor 4% gewijzigd door Ryceck op 07-01-2004 18:13 ]

• JeroenNietDoen
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 04-08 13:54
De fan van mijn tnt2 ultra uit 99 of 2000 ofzo draait nog steeds.

• aramdin
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 24-07-2024
Ik had een Thermaltake GF4 Coolmod gekocht en na een paar weken begon de fan geluid te maken wat hij niet hoorde te maken, leek alsof de bearings begonnen aan te lopen...RMA gestuurd en een Zalman 80C-HP gekocht, geen bewegende delen, dus hoeft er ook nix kapot te gaan :*)

Instagram / YouTube

• naps
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 20-08-2024
mijn koeler op minn radeon 9600xt begon na 2 weken al vaag te doen :/
Maarja zit nu een mooie cpu koeler op die ik nog overhad :D en koelt veel en veel beter :) Core op 650 mhz :9

Verwijderd

Dat die VGA Koeling zo snel stuk gaat vind ik maar slechte zaak. Koop je dure Radeon 9700 Pro zit je na een tijdje (vaak net buiten grantie) dat de zaak kapot gaat. Wat me helemaal tegenvalt is dat mijn Radeon 9700 Pro dus van Ati zelf is en zelfs daar hebben ze er gare koeling op gezet. Wat me ook op valt is dat bij ATI Hercules kaarten weinig problemen geven en de goedkope merken allemaal de zelfde rommel er op plakken. In de toekomst voor mij geen ATI of Sapphire waar mijn Radeon 9000 Pro van is maar gewoon een Hercules of wat tegenwoordig ook kan een Asus. Op deze kaarten lijkt me ook degelijke koeling te zitten gezien de Radeon 9800XT van Asus.

BTW iemand nog een suggestie voor een Radeon 9700 Pro ter vervanging van de huidige standaard koeler.

[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 07-01-2004 19:30 ]

• djolaff
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 05-12-2024
Hoi
toen ik 1 maantje geledan mijn ati 9800 pro kocht was het snel geburd.
Na 2 dagen begon die te brommen en na 4 dagen moest ik hem eerst aandraaien voordat die ging draaien :D :'(

• Hu9o
  • Registratie: Mei 2001
  • Laatst online: 03-08 21:20

Hu9o

Schokkend

Ik heb nog een oude GForce 2 kaart in m'n bak. Ook deze bromde vanaf dag een al. IEdere keer tijdens het opstarten een ontzettend kneurend geluid wat na zo'n 30 seconden weg is. Maar hij doet nog steed wat die moet doen.

Maar hij draait nog steeds, en hoe oud zijn die kaartjes onderhad al? jaartje of 2?

[ Voor 10% gewijzigd door Hu9o op 07-01-2004 19:31 ]

>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>Vertel Microsoft over dit probleem <<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<

• Ryceck

Ryceck

Constants and Variables

Topicstarter
Verwijderd schreef op 07 januari 2004 @ 19:26:
Dat die VGA Koeling zo snel stuk gaat vind ik maar slechte zaak. Koop je dure Radeon 9700 Pro zit je na een tijdje (vaak net buiten grantie) dat de zaak kapot gaat. Wat me helemaal tegenvalt is dat mijn Radeon 9700 Pro dus van Ati zelf is en zelfs daar hebben ze er gare koeling op gezet. Wat me ook op valt is dat bij ATI Hercules kaarten weinig problemen geven en de goedkope merken allemaal de zelfde rommel er op plakken. In de toekomst voor mij geen ATI of Sapphire waar mijn Radeon 9000 Pro van is maar gewoon een Hercules of wat tegenwoordig ook kan een Asus. Op deze kaarten lijkt me ook degelijke koeling te zitten gezien de Radeon 9800XT van Asus.

BTW iemand nog een suggestie voor een Radeon 9700 Pro ter vervanging van de huidige standaard koeler.
Beste wat je kan hebben: Zalman ZM-80C-HP + OP1, lekker stil en koelt als een dolle :)
Passieve koeling (m.u.v. de OP1 dan) welke dus simpelweg niet kapot kan :)
Linkje :)

• star-saber
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 04-08 11:08

star-saber

Ryzen

djolaff schreef op 07 januari 2004 @ 19:28:
Hoi
toen ik 1 maantje geledan mijn ati 9800 pro kocht was het snel geburd.
Na 2 dagen begon die te brommen en na 4 dagen moest ik hem eerst aandraaien voordat die ging draaien :D :'(
die van mij stopte er ook al erg snel mee.
maar niet zo snel.wel in 2 weken

• Galaxis
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 04-08 15:11
IK heb nu een Radeon 9500 np 64 mb van Club3d , ongeveer 1 jaar nu , fan doet moeilijk.
iemand tips voor een goede vervanger ?

• Zotn_Dré174
  • Laatst online: 20-04 19:18
is dit normaal dat de koeler op men nieuwe Sapphire Radeon 9800 Pro los zit? :? moest ik wille kan ik em zo eraf nemen 8)7

• olof
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 04-08 15:36
Ik heb het niet eens afgewacht op mijn 9800SE. Ook al is het een hercules leek de koeler mij toch wel erg standaard. Klein lullig ding met een ati stikkertje erop.

Heb dus maar gelijk een zalman besteld. Zowiezo wou ik betere koeling vanwege de softmod.

Koelt trouwens erg lekker zo'n zalman met bijpassende fan.

Verwijderd

Ryceck schreef op 07 januari 2004 @ 19:40:
[...]

Beste wat je kan hebben: Zalman ZM-80C-HP + OP1, lekker stil en koelt als een dolle :)
Passieve koeling (m.u.v. de OP1 dan) welke dus simpelweg niet kapot kan :)
Linkje :)
Ik zal zodra ik weer geld heb :P wat misschien pas weer na de zomer vakantie is wel eens kijken. Moet namelijk dit jaar wel ff op vakantie en om nu weer €50 uit te geven vind ik iets te gek worden. Heb dit vorig jaar al voor €450 aan sjit gekocht dus het houd een keer op. Hoop dat mijn koeler de zomer haalt dan gebruik ik de pc eigenlijk niet.

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 07-01-2004 20:26 ]

Verwijderd

De fan van mijn Asus v9280/TD (Gf4 Ti4200-8X) begon al na een half jaar kuren te vertonen. Van het ene op het andere moment begon die ineens een herrie te maken alsof die aanliep. Als ik dan een tik op me bureau of kast gaf stopte het even om daarna weer terug te komen.

Inmiddels gebeurt dit nu al altijd als ik de pc aandoe maar zodra ik in Windows ben stopt die ermee want dan is die waarschijnlijk 'warmgelopen'

Het is geen toeval want een maatje van me heeft DEZELFDE kaart en DEZELFDE problemen

Ook anderen die dit hebben (gehad) met dit kaartje en hun eventuele oplossing?

Verwijderd

Verwijderd schreef op 07 januari 2004 @ 20:32:
De fan van mijn Asus v9280/TD (Gf4 Ti4200-8X) begon al na een half jaar kuren te vertonen. Van het ene op het andere moment begon die ineens een herrie te maken alsof die aanliep. Als ik dan een tik op me bureau of kast gaf stopte het even om daarna weer terug te komen.

Inmiddels gebeurt dit nu al altijd als ik de pc aandoe maar zodra ik in Windows ben stopt die ermee want dan is die waarschijnlijk 'warmgelopen'

Het is geen toeval want een maatje van me heeft DEZELFDE kaart en DEZELFDE problemen

Gewoon een andere GF4 koeler kopen. Ik hoor mijn vader nog steeds zeuren over die Radeon 9000 Pro waarvan ik dus de koeler die vast gelijmd zit lijkt het wel op de GPU. Dat ding maakt een wereld herrie en das echt niet lekker als je ff zit te msnen of voor je werk een rapporten moet uittypen. (Vandaar dat ie nu ook altijd achter zijn laptop zit :P )

http://shop.freezinghardware.nl/index-info.asp?ID=797

Heb je er ook gelijk een mooie ledje bij :P

• Slackware
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Ik heb de fan van mijn geforce 2 nu al 3x vervangen...
heb er nu maar een groot koelblok ondergehangen zonder fan.. stiller en gaat langer mee. :)

Verwijderd

Dit topic brengt me dan ook gelijk even op een andere beetje offtopic vraag.

Als je fan er mee stopt terwijl je monitor uit staat en je geen grafische aplicaties hebt draaien, bijv als je naar je werk bent ofzo. Zou de kaart dan koel genoeg blijven om niet kapot te gaan ?

/me heeft zijn compie 24/7 aanstaan en een 9800 pro, dus kan er wel op wachten tot het een keer zal gaan gebeuren hehe

• Infinitive
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 01-08 19:45
Het risico is verwaarloos dat je kaart daardoor kapot gaat. Als een koeler begint te verslijten maakt hij voordat hij hij echt niet meer koelt zoveel herrie dat je 'm vast wel op tijd vervangen hebt. Bovendien zal als je kaart alleen voor het tonen van een beeld gebruikt wordt maar weinig warmte produceren (vergelijk: vga kaarten van vroeger hadden ook geen koeling). De koeling in je pc is dan wel voldoende.

Tot slot zal zo'n moderne kaart ook wel langzamer gaan draaien als hij te heet wordt, maar dat zal in dit geval niet van toepassing zijn omdat 'ie al niks staat te doen.

[ Voor 21% gewijzigd door Infinitive op 07-01-2004 22:42 ]

putStr $ map (x -> chr $ round $ 21/2 * x^3 - 92 * x^2 + 503/2 * x - 105) [1..4]

• Ryceck

Ryceck

Constants and Variables

Topicstarter
Infinitive schreef op 07 januari 2004 @ 22:40:
Het risico is verwaarloos dat je kaart daardoor kapot gaat. Als een koeler begint te verslijten maakt hij voordat hij hij echt niet meer koelt zoveel herrie dat je 'm vast wel op tijd vervangen hebt. Bovendien zal als je kaart alleen voor het tonen van een beeld gebruikt wordt maar weinig warmte produceren (vergelijk: vga kaarten van vroeger hadden ook geen koeling). De koeling in je pc is dan wel voldoende.

Tot slot zal zo'n moderne kaart ook wel langzamer gaan draaien als hij te heet wordt, maar dat zal in dit geval niet van toepassing zijn omdat 'ie al niks staat te doen.
Nouw... bij mij merkte ik het dus pas toen mijn scherm 2 minuten na boot 1 groot artifact was :) En die herrie... ik dacht dat het zo hoorde |:( Doen we niet meer fout dus :)

• phYzar
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 23:33
Verwijderd schreef op 07 januari 2004 @ 20:32:

* phYzar meldt zich :)
Nouja, niet mijn eigen kaart, maar van een kennis waarvoor ik de pc heb gebouwd. Dezelfde asus-kaart, dezelfde problemen.
Oplossing: eraf gebeukt en zalman erop, stiller, amper handwarm zonder actieve koeling en hij draait perfect (de kaart dus :P )
De kaart is nog best, dus de zalman heatpipekoeling voor 25 eypo was geen foute investering.

Mijn eigen radeon 8500 daarvoor ook al voorzien van dezelfde koeler. Moest hem er wel oplijmen met artic thermal adhesive ivm het ontbreken van gaten maar dat houdt best _/-\o_

[ Voor 9% gewijzigd door phYzar op 08-01-2004 09:27 ]

• Remz-Jay
  • Laatst online: 23-07-2025

Remz-Jay

PSEiKO

Hmmm.. mijn een-maand-jongere-dan-die-van-Ryceck's radeon 9700 pro van Point Of View's fannetje draait nog prima, alleen wordt het geheugen en de rooie plaat op de voltregs overmatig warm (75C en hoger op de plaat).

Binnenkort alle zooi er maar es afmollen en alles vervangen door WCtje.

[ Voor 6% gewijzigd door Remz-Jay op 08-01-2004 10:43 ]

• criticaljoe
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 19-01 21:36
Ah.. Uit het leven gegrepen. Hercules 8500LE van medio vorig jaar: Na een half jaar lawaai. maar na schoonmaken was dat wel weg. Nu draait 'tie al een tijdje helemaal niet meer... Ik vond het al verdacht stil.
Ik zag dat phYzar zo'n Zalman heatpipe op een kaart gelijmd had. Meer mensen die dat aanbevelen?

wat nou, sig..........

Verwijderd

Na 11 maanden begon mijn Asus GF4 v8460 Ultra 4600i bij het opstarten een ratelend geluid te maken, na 3 minuten of soms de pc nog een keer opnieuw starten was het weg. Terug gebracht omdat er nog garantie op zit.
Inmiddels wacht ik nu een maand wanneer hij terug komt, want ze hebben hem naar Asus toegestuurd.
Wel voor zolang een Club 3d Radeon 7000 te leen gekregen, dat is geloof ik de goedkoopste kaart die ze konden vinden, maar voorlopig kan ik de pc nog gebruiken.

• Ryceck

Ryceck

Constants and Variables

Topicstarter
Remz-Jay schreef op 08 januari 2004 @ 10:42:
Hmmm.. mijn een-maand-jongere-dan-die-van-Ryceck's radeon 9700 pro van Point Of View's fannetje draait nog prima, alleen wordt het geheugen en de rooie plaat op de voltregs overmatig warm (75C en hoger op de plaat).

Binnenkort alle zooi er maar es afmollen en alles vervangen door WCtje.
Nah ik heb nou die Zalman binnen gekregen, uurtje prutsen en ding erop gezet.
Niet meer heet te krijgen :Y)
En ik vind 75C wel wat veel hoor dude.... das echt niet goed dus :)
Ik zou alsik jou was hem toch iets minder clocken dan 500/750 :+ :p

Verwijderd

Euh ik heb nog ff een vraagje. Ik heb hiero een ZM80A-HP liggen helemaal vergeten maar die moet nog steeds terug naar de persoon van wie ik het ding te leen had om uit te proberen. Maar zou deze op een Radeon 9700 Pro kunnen of koelt dit geval niet goed genoeg?

http://www.zalman.co.kr/english/product/zm80a-hp.htm

[ Voor 12% gewijzigd door Verwijderd op 08-01-2004 14:38 ]

Verwijderd

De fan van mijn Club3D Radeon 9600Pro stopte er na 6 maand al mee, heb hem nu watergekoeld

• yowen
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 04-01-2011
Mijn Radeon 9100 is er aan kapot gegaan, maakte veel lawaai bij het opstarten en op een dag kreeg ik geen beeld meer, is waarschijnlijk mijn 9100 overhit geraakt ofzo...

Systeem Specs
AMD 64 op MSI K8N Neo Platinum, 1GB 2-3-2-5 PDP Systems Patriot Geheugen, Crucial 128mb 9800pro, 160gb Maxtor Sata, Antec Sonata

• Ryceck

Ryceck

Constants and Variables

Topicstarter
Verwijderd schreef op 08 januari 2004 @ 14:35:
Euh ik heb nog ff een vraagje. Ik heb hiero een ZM80A-HP liggen helemaal vergeten maar die moet nog steeds terug naar de persoon van wie ik het ding te leen had om uit te proberen. Maar zou deze op een Radeon 9700 Pro kunnen of koelt dit geval niet goed genoeg?

http://www.zalman.co.kr/english/product/zm80a-hp.htm
Weet je wat nu leuk is. Als je gewoon je eigen link volgt ben je er al :)
Afbeeldingslocatie: http://www.zalman.co.kr/images/0208/80Ab-3.gif
De kaart op dat plaatje is een Radeon9700 :Y)

Verwijderd

Ryceck schreef op 08 januari 2004 @ 14:46:
[...]

Weet je wat nu leuk is. Als je gewoon je eigen link volgt ben je er al :)
[afbeelding]
De kaart op dat plaatje is een Radeon9700 :Y)
Lol nu je het zegt zie ik het ook ja. Thx maar wou het toch ff zeker weten als ie te warm wordt heb je er namelijk ook niks aan.

Verwijderd

Crash-Override schreef op 07 januari 2004 @ 17:37:
[...]

die van mijn Geforce 4 Ti4600 draait na 1,5/2 jaar toch nog steeds zonder problemen (gelukkig) :)
2 jaar...zo lang bestaat de GF4 niet eens...

• Intronic
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 26-06 19:06
De fan van mijn 5900XT draait ondertussen al een halve dag zonder probs!

:P

• XelleratioN
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 20:30
Heb toevallig net de koeler van mijn Leadtek Geforce 4 ti4400 vervangen door zo'n Thermaltake Geforce4 koeler. Mooi dingetje moet ik zeggen, maakt evenveel geluid als de standaard koeler, koelt beter en ziet er ook nog eens mooier uit :)

De fans van mijn standaard koeler hebben het na 1,5 jaar trouwe dienst begeven, dus vandaar de vernieuwing :)

Verwijderd

De fans van mijn standaard koeler hebben het na 1,5 jaar trouwe dienst begeven, dus vandaar de vernieuwing :)
dat probleem heb ik dus ook gehad met mijn leadtek winfast A250TD geforce 4 ti4400, na 1 jaar en 2 maanden zijn de fans verrot en daardoor is hij nu oververhit geraakt door hetzelfde probleem als remz-jay(vid kaart op een intel 865pe/875) veelste heet en nu dus overleden.

gelukkig heeft leadtek dr hoofdkantoor van europa in nl en heb ik m dus makkelijk op kunnen sturen en zoals t er nu naar uit ziet krijg ik of vlgd week een nieuwe of mn oude (gemaakt) terug ;)

ik denk dat ik dan gelijk over ga op een passief blok met een stille casefan dr boven

ff terug ontopic die fans hebben dus geen lange levensduur..... :(

Verwijderd

phYzar schreef op 08 januari 2004 @ 09:24:
[...]

Oplossing: eraf gebeukt en zalman erop, stiller, amper handwarm zonder actieve koeling en hij draait perfect (de kaart dus :P )
De kaart is nog best, dus de zalman heatpipekoeling voor 25 eypo was geen foute investering.
welke heatpipe was dat dan?
Die Zalman ZM80A-HP?

Verwijderd

ik snap het niet he,verkopen ze zulke dure VGA kaarten,maar zetten ze er niet eens een koeler op die van goeie kwaliteitis.

Ik heb het met mijn TI4600 van Asus ook gehad in de zomer(ik denk dat de videokaart toen veels te heet werd door de temp buiten en binnen,die erg hoog was)waarvan de koeler kapot ging,het bevistegingsplaatje liet los,en was niet mer aan te draaien.Maar ik had nog garantie dus gelukkig kunnen ruilen.

Nu heb ik een Saphire 9800 pro gekocht(heeft iemand die ook en is dit een snelle 9800 pro?)en vraag ik me af hoe lang die koeler het vol houd...
En ik hoor helaas dat veel Radeon koelers er mee op houden dus...
Die oplossing van Zalman is misschien wel ok,maar dat koelblok is erg zwaar,plus je bent heel wat ruimte kwijt.

• Brent
  • Laatst online: 22:23
BuG2FiX schreef op 07 januari 2004 @ 09:52:

PICS?!?!?111 Ik wil wel eens zien wat je precies bedoel en hoe dat eruit ziet.

De Fan van een GF2PRO draait hier na 3 jaar nog steeds z'n rondjes zonder mopperen. Mijn Radeon 8500LE maakte na bijna 2 jaar wel wat vreemde geluiden, maar met een druppeltje olie was dat opgelost.

[ Voor 3% gewijzigd door Brent op 08-01-2004 15:59 ]

Humanist | Kernpower! | Determinist | Verken uw geest | Politiek dakloos

• Volk
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 22:58
Ik heb nog een Riva TNT 2 liggen van een jaar of 2,5 oud waarvan de koeler ook wel op zijn laatste beentjes loopt (draait :P).

Als ik me pc aanzet begint ie eerst 3 minuten te zoemen (hij draait wel gewoon) en daarna maakt hij gewoon zijn standaard geluid.

• yowen
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 04-01-2011
Dat betekende voor mij uiteindelijk het einde, ik zou er snel wat aan doen...

Systeem Specs
AMD 64 op MSI K8N Neo Platinum, 1GB 2-3-2-5 PDP Systems Patriot Geheugen, Crucial 128mb 9800pro, 160gb Maxtor Sata, Antec Sonata

Verwijderd

Aarggggggg gister in dit topic melding gemaakt van mijn videokaarten en de Radeon 9700 Pro is er mee opgehouden. Fan draait nog wel maar je kunt de fanbladen rustig tellen. Ik schat minder dan 1/2 rps :P . Klote zooi dit, 14 Maanden oud en nu als stuk.

Nu wil ik dus de Zalman er op zetten maar ik krijg echt die koeler niet los. Hij zit vast met 2 van die pinnetjes maar daar zit totaal geen ruimte op. Plus dat aan de onderkant(achterkant)van de kaart die pinnetjes een anker vormen waar ie dus achter blijft haken dat die zo fucking klein zijn dat je niet eens kunt zie hoe je die dingen los kunt krijgen. Zal ze dus wel door knippen moeten wil ik die koeler los krijgen ben ik bang.

oftopic: Waar ik trouwens ook achter ben gekomen is dat die ATI kaarten niks kunnen hebben. Sinds ik dat ding er vanmiddag heb uitgehaald doet de VGA uitgang niks nopes nada meer. Alleen de DVI met converter werkt nog. Ben ik ook zeer slecht te spreken over :(

[ Voor 18% gewijzigd door Verwijderd op 08-01-2004 18:51 ]

• Ryceck

Ryceck

Constants and Variables

Topicstarter
Verwijderd schreef op 08 januari 2004 @ 15:27:
[...]

dat probleem heb ik dus ook gehad met mijn leadtek winfast A250TD geforce 4 ti4400, na 1 jaar en 2 maanden zijn de fans verrot en daardoor is hij nu oververhit geraakt door hetzelfde probleem als remz-jay(vid kaart op een intel 865pe/875) veelste heet en nu dus overleden.

gelukkig heeft leadtek dr hoofdkantoor van europa in nl en heb ik m dus makkelijk op kunnen sturen en zoals t er nu naar uit ziet krijg ik of vlgd week een nieuwe of mn oude (gemaakt) terug ;)

ik denk dat ik dan gelijk over ga op een passief blok met een stille casefan dr boven

offtopic:
*poke**poke*.... OMG its IMAGiNE.... imagine that :o :+

Verwijderd

Ik had eerst een GF 4 Ti 4200 die is naar mijn vader gegaan die draait nu na 15 maanden nog steeds prima.

Ikzelf had een Radeon 9700 pro waarvan het fannetje na 5 maanden begon te tikken.

Oplossing, zodra je pc opstart fannetje ff tegenhouden en dan weer laten gaan.
Oorzaak was speling in het fannetje.

Uiteindelijke oplossing RMA nadat de 9700 pro de geest gegeven had.(Doorgefikt) :'(

Khoop overigens de koeling van mij GF FX 5950 Ultra de geest nie geetf want dat ding wordt ook flink heet aan de koeling te zien.

http://3dchip.ihtservice....traBilder/kartevorne4.jpg

Monsterlijke koeling.

Maar laat je niet misleiden door het GF FX 5800 uiterlijk.
Want de prestaties zijn ook zeeeeeer goed.

• NokiaFan
  • Laatst online: 21:33
FiREFaRT schreef op 08 januari 2004 @ 15:21:
Heb toevallig net de koeler van mijn Leadtek Geforce 4 ti4400 vervangen door zo'n Thermaltake Geforce4 koeler. Mooi dingetje moet ik zeggen, maakt evenveel geluid als de standaard koeler, koelt beter en ziet er ook nog eens mooier uit :)

Is het moeilijk om zo'n koeler te vervangen?

Edit:
Inmiddels koeler vervangen, loopt weer als een zonnetje!

[ Voor 8% gewijzigd door NokiaFan op 26-01-2004 14:32 ]

• SuperPaddo
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online
(overleden)
Ik heb hier een GeForce 4 TI4200 64mb van ASUS (in mijn divxbak nu), en hiervan was de fan ook dood, kaart werd echt loeiheet als je em aanraakte (zelfs de zeikanten ed :X).

Heb er nu een Pentium 1 koelblok + fan opgezet met Zallman warmtegeleidende lijm :P. Werkt nu weer prima en je kan de kaart aanraken als ie aanstaat zonder dat je je vingers brandt :). Doet nu prima z'n werk :Y).

Grolsch Royce!

• Dre
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Dre

Verwijderd schreef op 08 januari 2004 @ 15:27:
[...]

Passief is d8 ik zonder fans/ extreme koeling, dus jij wilt een actieve koeling.

Ik heb mijn Geforce 4 Ti 4200 passief gekoeld , met een fan erop :P . Het blok wordt aan de buitenkanten wel erg warm (60+ graden).

Weet iemand toevallig een tabel met daarin hoeveel watt welke videokaart afneemt ?, zodat ik weet of ik met een ati 9800se@xt erop vooruit ga mbt hitte/ energie.

Verwijderd

De cooler van men TI200 is na 2 jaar ook kapot, noe niet echt kapot maar begon echt een takkeherie te maken heb ik heel simpel een 8x8 fan eropgezet nu is ie cooler en stiller.

• MisteRMeesteR
  • Laatst online: 22:07

MisteRMeesteR

Is Gek op... :)

De fan van mijn Asus GeForce 4 Ti 4600 begon na 1 jaar ook kuren te vertonen, ik had nog een "oude" Spire Falconrock II over. Na wat zaag en vijl werk het resultaat:

Afbeeldingslocatie: http://www.rctholland.nl/~mark/pics/gfxmod1.jpg

nu heb ik er ook nog memsinkjes op zitten, gemaakt van een oude P1 koeler :)

temps:

code:
1
2
oude koeler:          nieuwe koeler:
Stressed 68/70        Stressed 50

www.google.nl

Verwijderd

Verwijderd schreef op 07 januari 2004 @ 19:26:

Ik weet niet hoe het met andere hercules kaarten is, maar mijn 9600 pro is qua ventilator ook geen beste. Dat ding maakt een verschrikkelijke herrie. Ik ben nu ook bezig om een goede vervanger te regelen.

Verwijderd

MisteRMeesteR schreef op 26 januari 2004 @ 10:20:
De fan van mijn Asus GeForce 4 Ti 4600 begon na 1 jaar ook kuren te vertonen, ik had nog een "oude" Spire Falconrock II over. Na wat zaag en vijl werk het resultaat:

[afbeelding]

temps:

code:
1
2
Ziet er echt mooi uit met die spire erop! Hoeveel pci sloten neemt ie nou in beslag?

• MisteRMeesteR

MisteRMeesteR

Verwijderd schreef op 27 januari 2004 @ 19:27:
[...]

Ziet er echt mooi uit met die spire erop! Hoeveel pci sloten neemt ie nou in beslag?
ruim 3!, kon nog net mijn audigy en NIC'je kwijt :)

www.google.nl

• Madrox
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 30-07 23:17

Madrox

Oh, Pharaoh!

't is idd belachelijk dat ze zulke inferieure prut erop schroeven. Krijg je een monsterlijke kaart voor een monsterlijke prijs met een gigantische heatsink erop en dan doen ze er een brak, iel, waardeloos fannetje op.

Iedereen mailen naar ze, zou ik zeggen :(

Voor upgrade, complete zelfbouw, herstellen van windows/software klik hier!

• DataGhost
  • Laatst online: 21-07 22:28

DataGhost

iPL dev

MisteRMeesteR schreef op 26 januari 2004 @ 10:20:

[afbeelding]

temps:

code:
1
2
hehe dat van mij werkt beter....

code:
1
2
3
oud:   idle 55  stressed 60  onovergeklokt
nieuw: idle 30  stressed 30  onovergeklokt
nieuw: idle 55  stressed 57  overgeklokt (engine 232mhz (normaal 200) mem 400mhz(normaal 333))

(Asus v7700/T Geforce 2 GTS 32mb DDR)

ofc ook piccies

http://www.dataghost.com/...rTijdensEnNa/F1000024.JPG
die 2x 80mm hangen er onder :)
http://www.dataghost.com/...rTijdensEnNa/F1000025.JPG
closeup
http://www.dataghost.com/...rTijdensEnNa/F1000026.JPG
overzicht

de kabels heb ik nog weggewerkt hoor ;)

[ Voor 3% gewijzigd door DataGhost op 29-01-2004 07:02 ]

Verwijderd

erm zou je hem niet kunnen koelen wet waterkoeling
en dat gewoon zo'n shitass goedkoop setje??

• MisteRMeesteR

MisteRMeesteR

Verwijderd schreef op 29 januari 2004 @ 21:06:
erm zou je hem niet kunnen koelen wet waterkoeling
en dat gewoon zo'n shitass goedkoop setje??
tuurlijk wel.. maar hé...

"ben je nou tweaker of niet :) "

[ Voor 5% gewijzigd door MisteRMeesteR op 30-01-2004 19:49 ]

www.google.nl

• rlkz
  • Niet online
Blijkbaar zijn die GeForce 4 koelers voor de Asus serie niet al te best, ik gebruik nu een Asus V9280S /TVD (Ti4200). En die begint ook een beetje vaag te doen, zoals hoge pieptonen en andere rare geluiden. (Terwijl ik de kaart nog niet eens een half jaar heb)

Het komt niet van de andere onderdelen, want als ik de pc in standby zet dan gaat de videokaart fan uit, en dan is ie echt muisstil :9

Dus dat wordt binnenkort een Zalman ZM80C-HP halen >:)

I browse with Vivaldi

• Termi
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 21:23
Ik had een Asus v7700 deluxe, en die fan begon na 2 jaar problemen te vertonene, als rare geluiden etc. Nu heb ik een zalman op me geforce 3, en dat werkt echt heerlijk, lekker stil en spelletjes werken perfect. Ik wil nix anders meer :D.

• dikiedik
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 08-04-2025

dikiedik

de verkeers ont regelaar

Ik heb er ook last van dat als ik koud start dat t fannetje eerst zoemt, en later wel weer z'n "normale" geluid maakt. :X (ook nog een flinke herrie)
Helaas heb ik een 9100 waarbij de heatsink zit vasgelijmd i.p.v. met gaatjes. |:(
Hierdoor is het bijna onmogelijk om er een andere op te zeten, want de meeste mod's worden d.m.v. die gaatjes op je kaart vastgezet. :(

ride on

Verwijderd

mijn club3d 9800pro fan kapte er al na 2 weken mee... leuk
mijn zalman zm80c-hp + fan doet het nog steeds goed en lekker zacht :z

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 31-01-2004 21:07 ]

• r0b
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 18-05 23:48

r0b

Oh, videokaarten en actieve koeling .. praat me er niet van. :P

TNT2 M64: 1 maand gedraaid, toen maakte de koeler opeens een takkeherrie
Die M64 omgeruild voor een nieuwe, draaide 2 weken goed, en toen was het weer hetzelfde.
Toen maar een GF2 MX M400 gekocht. Deze heeft het wél ~ 1 jaar goed gedaan.
Daarna een GF2 GTS 64mb gekocht. Na 4 weken begon deze koeler al herrie te maken, maar draaide/koelde nog wel goed.
Nu heb ik tijdelijk even een GF FX5200 er in zitten, met een K6-2 400 koeler er op. Koelt als een gek. :P

• shardphoenix
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 05-03 12:05
mmm toch apart...lijkt wel alsof de coolertjes van "vroeger" veel beter werken.
Ik heb nog een oud beestje als videokaart...
asus geforce 256 deluxe (ja 1 dus) met 32 mb ddr geheugen. Heb bij aanschaf meteen een blue orb coolertje erop gedaan en die draait nu na pak hem beet 4 jaar inmiddels al weer nog helemaal perfect!

Verwijderd

kan zo een zalman setje ook op een hercules 9800 pro, of krijg je dan een probleem met die mooie koperen heatsinks die hercules op het geheugen geprikt heeft?
Ook ik mag mezelf gelukkig prijzen dat ik voor bijna 500 euro toch een ruime 3 maanden heb mogen genieten van een stille fan op mn vga.

• NokiaFan
  • Laatst online: 21:33
Verwijderd schreef op 25 februari 2004 @ 23:46:
kan zo een zalman setje ook op een hercules 9800 pro, of krijg je dan een probleem met die mooie koperen heatsinks die hercules op het geheugen geprikt heeft?
Ook ik mag mezelf gelukkig prijzen dat ik voor bijna 500 euro toch een ruime 3 maanden heb mogen genieten van een stille fan op mn vga.
De ZM80C-HP is geschikt voor de nieuwe ATI kaarten.
Hier een handig topic voor je:
VGA cooler

Verwijderd

mijn fannetje op me radeon 8500 doet het nog steeds goed, ik heb hem wel gemod met een weerstand zodat die minder hard draait. Hij leekt eerst wel een stofzuiger, geen wonder dat ze zo kort leven als je zo op zo toerental laat draaien.

Verwijderd

ik heb me videokaart iets meer dan een jaartje heb nooit problemen gehad met het kleine fannetje :) heb trouwens een Geforce4 Ti4200 128mb Leadtek :)

Verwijderd

Heb hier een Saphire 9800 pro,die het alweer meer 1.5 jaar uithoud :)

• KneoK
  • Laatst online: 20:35

KneoK

Not in a million lightyears

Verwijderd schreef op zondag 06 november 2005 @ 11:32:
Heb hier een Saphire 9800 pro,die het alweer meer 1.5 jaar uithoud :)
Stoer !!! Dan is de laatste reactie in dit topic ouder dan jouw kaart ;)

• Colan
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 11-07 20:09

Colan

sucks @ solderen

mijn G2 32mb z'n fannetje is er na een paar jaartjes mee gestopt (3/4 geloof ik)

toen heel creatief geweest met alu-profielen en koperen pijpjes :P

Simplicity is de bom...

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 01:14

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Wat een loze trap van een oude }:O :Z

Oslik blyat! Oslik!

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.