Toon posts:

discussie DOS met leraar

Pagina: 1
Acties:
  • 112 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb een discussie met mijn leraar over een probleem met dos. Hij wil met de DIR opdracht alle bestandsnamen met een p erin laten zien. De plaats van de p maakt niet uit. De extensie maakt niet uit. Nu dacht ik: DIR *p*.* /s . Maar dit is niet goed zegt hij, omdat hij nu ook de afgekapte namen (lees: de lange bestandsnamen) laat zien met een p erin. Dus krijg je in DOS een antwoord als: testbe~1.doc en daaraan kun je niet zien dat er een p in staat en op welke plaats. Er zou dus een mogelijkheid bestaan om alleen de bestanden te laten zien waar een p in staat en uit maximaal 8 karakters bestaat en met een extensie van 3 karakters. Weet iemand hoe dit moet? Alvast Bedankt,

Maarten

• Dr. Bean
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
Jullie hebben beide gelijk, als ik het zo lees.
In DOS geef je bestandsnamen met max 8 karakters en extensie weer met de switch /x, dus in jouw geval dir *p*.* /x/s.
Máár: dan blijft bv testbe~1.doc nog altijd weergegeven worden, omdat íedere bestandsnaam om te zetten is in een 8-karaktersnaam, met 3-karakters extensie erachter.
Nu kan het zijn dat mijn DOS kennis wat afgezwakt is de laatste jaren.... :X

• André
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 11-05 16:42

André

Analytics dude

Om het precies te doen kan dit ook:

dir p???????.??? ?p??????.??? ??p?????.??? ???p????.??? ????p???.??? ?????p??.??? ??????p?.??? ???????p.??? ????????.p?? ????????.?p? ????????.??p /s

• Notehoutelade
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online
André schreef op 07 januari 2004 @ 09:31:

dir p???????.??? ?p??????.??? ??p?????.??? ???p????.??? ????p???.??? ?????p??.??? ??????p?.??? ???????p.??? ????????.p?? ????????.?p? ????????.??p /s
Als de extensie niet uitmaakt, zet je achter de punt natuurlijk wel een * :)

• jpfx
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 06-01 18:56
Bij de DOS die in XP is geintegreerd geeft het dir commando zoals jij het opgeeft de lange namen WEL in de lijst weer. Als je /x als optie meegeeft laat hij ook de korte naam zien (indien beschikbaar).

Het commando van Bean geeft dus zowel de korte als lange bestandsnaam weer.
(De korte bestandsnamen zijn altijd hoofdletters, en spaties zijn verwijderd)

Overigens is het een zeer loze discussie van je leraar.
Een bestandsnaam heeft, of heeft geen p (lang of kort)
Als hij wat wil moet hij zeggen dat de p in de eerste 8 karakters MOET staan.

In dat geval zal je meerdere Dir kommando's moeten geven, en ? gebruiken als wildcard (dus dir p*.*, dir ?p*.* dir ??p*.* etcetra.

Om wat met die gegevens te doen zou je de uitvoer moeten redirecten naar een file (dir p*.* >>test)

Of je kunt natuurlijk opstarten met een floppy van een oude DOS-versie, die nog geen lange namen ondersteund >:)

binaries? www.binaries4all.nl

• Nulnulnix
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 09-09-2025

Nulnulnix

BOFH

De asterisk (het sterretje *, wordt voor het gebruik in jouw voorbeeld ook wel wildcard genoemd) geeft in DOS per definitie alle bestanden weer. Denk maar aan bijvoorbeeld del *.*.
Of je er nu wel of geen letters in het commando zet, maakt daarbij geen verschil; in ieder geval niet t/m DOS 6.22... Tenzij het de eerste letter van de opdracht betreft.
Jouw voorbeeld van testbe~1.doc (vrijwel zeker testbestand.doc) zegt dat feitelijk ook.

Wat jij/de docent zou moeten doen is een klein batchbestand maken waarmee de positie van de "p" telkens 1 plaats verschoven wordt. De rest moet opgevuld worden met de questionmarks, voor elke positie 1. Dus:
P*.*; ?p*.*; ??p*.*, etc.

Waarom krijg ik het gevoel dat het een huiswerkopdracht betreft???

We have just one world, but we live in different ones...

• Nulnulnix

Nulnulnix

BOFH

Of je kunt natuurlijk opstarten met een floppy van een oude DOS-versie, die nog geen lange namen ondersteund >:)
Bull, ook deze geven de afgekapte vorm van de lange bestandsnamen weer!
Dus: testbe~1.doc.

Start maar eens oude DOS versie op voor gebruik met ghost..........
Of als je partitie geformatteerd is met FAT; start DOS 6.x op en tik in: DIR

Just my 2 cents.

• EXX
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 12-05 19:30

EXX

EXtended eXchange

[miereneuk mode]
DOS kent geen lange bestandsnamen, alleen 8.3
Wat je leraar het over heeft is strikt genomen geen DOS, maar een DOS shell onder Windows. Dat is dus eigenlijk Windows en geen puur DOS. Het laatste "echte" DOS van Microsoft was 6.2 (of daaromtrent) en dat ondersteunde geen lange bestandsnamen.
[/miereneuk mode]
André schreef op 07 januari 2004 @ 09:31:

Deze oplossing werkt bij mijn (DOS shell onder WinXP) iig niet, krijgt hetzelfde effect met de lange filenamen.

Edit:
Nulnulnix schreef op 07 januari 2004 @ 09:41:
[...]

Geen Bull, want DOS 6.2 ziet geen lange bestandnamen. Neem bv volgende naam: abcdefghijklmnopqrstuvwxyz.txt. Ingekort wordt dat abcdef~1.txt. DOS 6.2 ziet alléén de korte versie en zal bij dir *p*.* het bestand niet aangeven. Dit itt een Windows DOS shell: die ziet ook de lange naam (die wel een 'p' bevat) en het bestand wel aangeven.

Edit2:
Te laat .... :( :P

[ Voor 33% gewijzigd door EXX op 07-01-2004 09:50 ]

For it is the doom of men that they forget...           Huidige en vroegere hardware specs         The Z80 is still alive!

• jpfx
Uhhh noteladekast heeft natuurlijk gelijk dat het wel in 1x kan:

dir /x/s p*.* ?p*.* ??p*.* ???p*.* ????p*.* ?????p*.* ??????p*.* ???????p*.* >>test.txt

geeft alle oplossingen binnen 8 karakters (waarbij de extensie niet uitmaakt) in een tekstbestand text.txt weer.

• jpfx
Nulnulnix schreef op 07 januari 2004 @ 09:41:
[...]

Start maar eens oude DOS versie op voor gebruik met ghost..........
Of als je partitie geformatteerd is met FAT; start DOS 6.x op en tik in: DIR

Just my 2 cents.
Ja hij laat inderdaad testbe~1.doc zien, maar herkent NIET de karakters die daar achter staan!

• EXX

EXX

EXtended eXchange

jpfx schreef op 07 januari 2004 @ 09:44:
Uhhh noteladekast heeft natuurlijk gelijk dat het wel in 1x kan:

dir /x/s p*.* ?p*.* ??p*.* ???p*.* ????p*.* ?????p*.* ??????p*.* ???????p*.* >>test.txt

geeft alle oplossingen binnen 8 karakters (waarbij de extensie niet uitmaakt) in een tekstbestand text.txt weer.
Werkt ook niet in een Win XP DOS Shell. Ik moet beter kijken :P Het werkt wel; alleen bestanden met een 'p' in de eerste 8 karakters worden aangegeven.

[ Voor 16% gewijzigd door EXX op 07-01-2004 09:55 ]

For it is the doom of men that they forget...           Huidige en vroegere hardware specs         The Z80 is still alive!

• André
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 11-05 16:42

André

Analytics dude

EXX schreef op 07 januari 2004 @ 09:51:
[...]
Werkt ook niet in een Win XP DOS Shell.
En ook niet in een Win2k DOS Shell.

Maar de discussie ging inderdaad over DOS en niet over een DOS Shell.

• EXX

EXX

EXtended eXchange

Dan is de hele discussie overbodig: als je het hebt over DOS (en geen DOS shell), dan bestaan er geen lange bestandsnamen; alleen 8.3. Dan voldoet *p*.* ook prima.

• Notehoutelade
  • Niet online
EXX schreef op 07 januari 2004 @ 09:54:
Dan is de hele discussie overbodig: als je het hebt over DOS (en geen DOS shell), dan bestaan er geen lange bestandsnamen; alleen 8.3. Dan voldoet *p*.* ook prima.
Volgens mij niet. ALs je toch begint met een sterretje, dan kijkt het commando niet meer of er achter dat * nog een echt teken staat. Of is mijn dos kennis een beetje vervaagd?

• Nulnulnix

Nulnulnix

BOFH

EXX schreef op 07 januari 2004 @ 09:42:
[miereneuk mode]
DOS kent geen lange bestandsnamen, alleen 8.3
Wat je leraar het over heeft is strikt genomen geen DOS, maar een DOS shell onder Windows. Dat is dus eigenlijk Windows en geen puur DOS. Het laatste "echte" DOS van Microsoft was 6.2 (of daaromtrent) en dat ondersteunde geen lange bestandsnamen.
[/miereneuk mode]

[...]

Deze oplossing werkt bij mijn (DOS shell onder WinXP) iig niet, krijgt hetzelfde effect met de lange filenamen.

Edit:

[...]
Geen Bull, want DOS 6.2 ziet geen lange bestandnamen. Neem bv volgende naam: abcdefghijklmnopqrstuvwxyz.txt. Ingekort wordt dat abcdef~1.txt. DOS 6.2 ziet alléén de korte versie en zal bij dir *p*.* het bestand niet aangeven. Dit itt een Windows DOS shell: die ziet ook de lange naam (die wel een 'p' bevat) en het bestand wel aangeven.

Edit2:
Te laat .... :( :P
Nog strikter genomen kun je niet eens spreken over een DOS shell. Officieel heet dat dus de command prompt....!!!

Je had het m.i. over DOS, dus gaan we uit van Native DOS. Trouwens daarnaast had je het ook nog eens over bestandsnamen van 8 karakters... Dus zo'n bull is dat nou ook weer niet en anders had je wel wat duidelijker mogen zijn!

Er wordt een optie gesuggereerd met ????????.iets, waarbij dat iets een willekeurige combinatie is met p.
Fout, met 8*? geeft hij alle bestandsnamen weer (met 8 karakters), want de wildcard "?" staat voor 1 willekeurig teken. Je zult dus moeten stoppen bij ???????p.iets.

• Nulnulnix

Nulnulnix

BOFH

Notehoutelade schreef op 07 januari 2004 @ 09:56:
[...]

Volgens mij niet. ALs je toch begint met een sterretje, dan kijkt het commando niet meer of er achter dat * nog een echt teken staat. Of is mijn dos kennis een beetje vervaagd?
Absoluut niet. Staat er op de eerste positie een asterisk dan wordt er verder niet gekeken wat er achter dat teken staat. In ieder geval tot de extensie... ;)
Je hebt dus voor 100% gelijk!!!

• EXX

EXX

EXtended eXchange

Nee, ouderwets DOS heeft totaal geen benul van de lange bestandsnamen en gebruikt alleen de 8.3 versie. Dat zijn nl. 2 aparte entries in de directory! Het is niet zo dat de korte versie alleen bij een DIR wordt afgeleid uit de lange versie. Beide versies staan in de directory. De korte versie op de plek waar vroeger de 8.3 versie ook stond, en de lange versie op een andere plek, waar alle windows versies mee om kunnen gaan. Zo blijft de zaak backward compatible voor DOS.

• Nulnulnix

Nulnulnix

BOFH

jpfx schreef op 07 januari 2004 @ 09:46:
[...]

Ja hij laat inderdaad testbe~1.doc zien, maar herkent NIET de karakters die daar achter staan!
Bovenstaande klopt idd., maar dat was toch de bedoeling?

Die indruk had ik in ieder geval nav het begintopic. Nu geeft TS aan dat het om de command prompt gaat (of dos shell, zoals hij dat noemt).

• Zarc.oh
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 10-05 18:52

Zarc.oh

heeft een HD van 20 YottaByte

Nulnulnix schreef op 07 januari 2004 @ 09:59:
[...]

Absoluut niet. Staat er op de eerste positie een asterisk dan wordt er verder niet gekeken wat er achter dat teken staat. In ieder geval tot de extensie... ;)

Zoek wat je niet eerder vond

• Notehoutelade
  • Niet online
Nulnulnix schreef op 07 januari 2004 @ 09:59:
[...]

Dan is toch de enige mogelijkheid door met ? te gaan werken, zoals hierboven eerder is aangegeven?

• Nulnulnix

Nulnulnix

BOFH

EXX schreef op 07 januari 2004 @ 10:00:
Nee, ouderwets DOS heeft totaal geen benul van de lange bestandsnamen en gebruikt alleen de 8.3 versie. Dat zijn nl. 2 aparte entries in de directory! Het is niet zo dat de korte versie alleen bij een DIR wordt afgeleid uit de lange versie. Beide versies staan in de directory. De korte versie op de plek waar vroeger de 8.3 versie ook stond, en de lange versie op een andere plek, waar alle windows versies mee om kunnen gaan. Zo blijft de zaak backward compatible voor DOS.
Juist. De lange bestandsnamen worden verdeeld over de FAT tabellen: de korte in de ene tabel en de lange in de andere.

Vroegah had je nog redundantie onder DOS (2 Fat tabellen).
Was 1 tabel beschadigd, gebruikte je automatisch de andere.

• Nulnulnix

Nulnulnix

BOFH

Notehoutelade schreef op 07 januari 2004 @ 10:04:
[...]

Dan is toch de enige mogelijkheid door met ? te gaan werken, zoals hierboven eerder is aangegeven?
Yup. Dat is m.i. idd de enige mogelijkheid.
Of zoals ik al eerder meldde een batchbestand met varabelen, maar dat komt op hetzelfde neer!

• TouTaTis
  • Registratie: Juli 1999
  • Niet online
(overleden)
Nulnulnix schreef op 07 januari 2004 @ 09:57:
[...]

Nog strikter genomen kun je niet eens spreken over een DOS shell. Officieel heet dat dus de command prompt....!!!

Je had het m.i. over DOS, dus gaan we uit van Native DOS. .
Nog stricter genomen heb je het over Ms-Dos.

Freedos kan bijvoorbeeld wel overweg met lange bestandsnamen >:)

This space is for rent!

• Nulnulnix

Nulnulnix

BOFH

TouTaTis schreef op 07 januari 2004 @ 10:08:
[...]

Niet persé MS-Dos. Dr. Dos en IBM-DOS bijvoorbeeld hebben dat ook...

Hangt af van de versie... Tenzij freedos na Win95 is uitgekomen.
Ik ken freedos eigenlijk niet, maar het ongetwijfeld de zoveelste DOS variant...

• Illegal_Alien
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Illegal_Alien

PanzerAirlines.nl Rulezzzz

TouTaTis schreef op 07 januari 2004 @ 10:08:
[...]

"Ahum": De dosversies van 95 en 98 kunnen wel met lange bestandsnamen omgaan; op deze manier:

code:
1
c:\testdoc\>del "dit is een bestand met een zeer lange bestandsnaam.txt"

[ Voor 8% gewijzigd door Illegal_Alien op 07-01-2004 10:14 ]

Mijn bescheiden aantal systeempies!
More ways to die. More reasons to live.
Officieel AchtbaanFreak ©2004
#boeiend.Illegal_Alien | #got-et & #boeiend @ Qnet

• EXX

EXX

EXtended eXchange

Nulnulnix schreef op 07 januari 2004 @ 10:04:
[...]

Juist. De lange bestandsnamen worden verdeeld over de FAT tabellen: de korte in de ene tabel en de lange in de andere.
Das niet helemaal zo als het gaat. Een uitgebreide uitleg over hoe Microsoft de lange bestandsnamen heeft geimplementeerd vind je hier
Illegal_Alien schreef op 07 januari 2004 @ 10:13:
[...]

"Ahum": De dosversies van 95 en 98 kunnen wel met lange bestandsnamen omgaan;
Maar niet heus. Boot maar eens met een Win98 boot diskette. Dan kopieer eens files naar floppy met copy *.* a:

Op de floppy zijn dan alle lange bestandsnamen foetsie, je vind alleen nog die verschrikkelijke 8.3 namen met ~ terug.

Zo had ik ooit eens een crash op mijn C:. Geboot met een Win98 boot diskette en files gekopieerd van de D: (op HDD1) naar G:\DRIVE_D (op HDD2) met

XCOPY D:\*.* G:\DRIVE_D /S

Als je dan ging kijken op G:\DRIVE_D had je daar alleen nog maar korte bestandnamen. :(

Volgende keer maar een Knoppix Live CD gebruiken ;)

[ Voor 56% gewijzigd door EXX op 07-01-2004 10:28 ]

• Illegal_Alien
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Illegal_Alien

PanzerAirlines.nl Rulezzzz

Ok, de floppy kan dat niet :P, maar als je de pc opstart en dan direct dos doet ipv win9x dan kan hij dat wel, alleen die copy niet nee, foutje van mijn kant :)

Mijn bescheiden aantal systeempies!
More ways to die. More reasons to live.
Officieel AchtbaanFreak ©2004
#boeiend.Illegal_Alien | #got-et & #boeiend @ Qnet

• Nulnulnix

Nulnulnix

BOFH

TS houdt zich verdacht stil... Misschien toch huiswerk opdracht?

Of gewoon druk bezig natuurlijk!

[ Voor 22% gewijzigd door Nulnulnix op 07-01-2004 11:27 ]

Verwijderd

Topicstarter
Woei B) jullie zijn snel met antwoorden. In ieder geval bedankt. Het is geen huiswerkopdracht maar een discussie die toevallig gisteren in de les software begon. Hij zei dat het mogelijk was, maar dat we dat eerst maar eens moesten uitzoeken. Dus ik zou het beste gewoon die André gegeven heeft gebruiken?

Maarten

Verwijderd

Topicstarter
Overigens gingen we van windows 98 uit :+

• Notehoutelade
  • Niet online
Win 95 en win 98 hebben geen echte dosversie meer aan boord geloof ik. De laatste op zichzelf staande dos was toch dos 6.22.

Maar voor de oplossing zul je toch de wildcard ? moeten gebruiken, en de p op alle 8 posities moeten invullen. Achter de punt een *.

Verwijderd

Topicstarter
Als ik de oplossing van andre probeer krijg ik een foutmelding :?
Te veel paramaters zegt ie dan.

• Notehoutelade
  • Niet online
Waarschijnlijk moet je wel steeds die dir p?? commando's wel apart voor iedere variant doen :)

[ Voor 9% gewijzigd door Notehoutelade op 07-01-2004 12:12 ]

• EXX

EXX

EXtended eXchange

Illegal_Alien schreef op 07 januari 2004 @ 11:01:
Ok, de floppy kan dat niet :P, maar als je de pc opstart en dan direct dos doet ipv win9x dan kan hij dat wel, alleen die copy niet nee, foutje van mijn kant :)
Of je nou opstart via de bootfloppy of naar de command prompt vanuit het opstarten van win9x, dat maakt niet uit. Het probleem is dat je wel long files names kan zien, maar dat de DOS commando's (copy , xcopy etc) er niet mee kunnen omgaan en alleen de 8.3 filenames ondersteunen. Zo gauw je dus bv. iets gaat copieeren verlies je de long filenames.

• Nulnulnix

Nulnulnix

BOFH

Verwijderd schreef op 07 januari 2004 @ 12:08:
Als ik de oplossing van andre probeer krijg ik een foutmelding :?
Te veel paramaters zegt ie dan.
Nogal logisch...

André zegt:
Dat zal dus moeten worden:
DIR p*.*
DIR ?p*.*
DIR ??p*.*
etc.

Eventueel met de /s en/of /x erbij. En weillicht is /b ook nog een optie.
En om iets met de output te doen evt het volgende toevoegen:
>> test.txt

Zoals al 2 maal eerder vermeldt: bovenstaande is ook mogelijk dmv batch bestand..........

[ Voor 11% gewijzigd door Nulnulnix op 07-01-2004 13:01 ]

• jpfx
Oops toch eerst zelf even checken.....

Doet het echt met 1 commando, en geeft alle uitvoer in een tekstbestand.
Zoals ik al eerder vermeldde ;)

[ Voor 196% gewijzigd door jpfx op 07-01-2004 13:17 . Reden: Even getest ]

• ph3n1x
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 16-11-2025
Nulnulnix schreef op 07 januari 2004 @ 09:38:
De asterisk (het sterretje *, wordt voor het gebruik in jouw voorbeeld ook wel wildcard genoemd) geeft in DOS per definitie alle bestanden weer. Denk maar aan bijvoorbeeld del *.*.
Of je er nu wel of geen letters in het commando zet, maakt daarbij geen verschil; in ieder geval niet t/m DOS 6.22... Tenzij het de eerste letter van de opdracht betreft.
Jouw voorbeeld van testbe~1.doc (vrijwel zeker testbestand.doc) zegt dat feitelijk ook.

Wat jij/de docent zou moeten doen is een klein batchbestand maken waarmee de positie van de "p" telkens 1 plaats verschoven wordt. De rest moet opgevuld worden met de questionmarks, voor elke positie 1. Dus:
P*.*; ?p*.*; ??p*.*, etc.

Waarom krijg ik het gevoel dat het een huiswerkopdracht betreft???
als ik p*.* intikte in dos4.1 vond ik dus alle bestanden die begonnen met een p en een willekeurige extensie. *p*.* weet ik helaas niet meer. het is ook alweer 2 jaar geleden dat ik nog met dos heb gespeelt

regardless of talent, unles there is desire no one can truly be exeptional

• Notehoutelade
  • Niet online
ph3n1x schreef op 07 januari 2004 @ 15:32:
[...]

als ik p*.* intikte in dos4.1 vond ik dus alle bestanden die begonnen met een p en een willekeurige extensie. *p*.* weet ik helaas niet meer. het is ook alweer 2 jaar geleden dat ik nog met dos heb gespeelt
*p*.* is eigenlijk hetzelfde als *.* :)

• ph3n1x
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 16-11-2025
net gekeken in mn oud dos4.0 boek (600+ blz !)

als je weet hoe lang de bestandsnaam is kan je weken met het aantal ? als wildcard.
code:
1
dir ??p??.*

(dit als voorbeeld, en enkel als zekerheid in dos4.x)

met een asterisk moet je een deel van de bestandsnaam weten

code:
1
dir pag*.*

je kan hier natuurlijk ook een limiet opzetten door gebruik te maken van een aantal ? als wildcard.
dan geeft dos alleen de bestanden weer met een p (in dit geval) en pag??.* aan als resultaat
code:
1
2
3
4
5
6
dir pag??.*

pages.u
page1.txt

2 files found

als er een bestand is dat bijv pages1.u bestaat, zal het niet worden weergegeven.

Disclaimer
alles wat ik hier heb opgeschreven werkt Zeker in Dos4.x. Over andere dos versies geef ik geen garanties dat het zal werken!

regardless of talent, unles there is desire no one can truly be exeptional

• Notehoutelade
  • Niet online
Dit werkt zeker ook wel tot en met dos 6.22, van andere dossen (freedos/dr.dos) zou ik het niet weten, heb ik geen ervaring mee.

• GrimaceODespair
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 07:20

GrimaceODespair

eens een tettenman, altijd ...

Ik weet totaal niet meer waar ik het vandaan had (en te lui om te googlen), maar laatst op een site gelezen waarom de implementatie van lange bestandsnamen evil is. Of beter: die van korte bestandsnamen. Als je namelijk iets kopieert, dan kan het voorkomen dat de korte bestandsnaam verandert van bv bestan~1.doc naar bestand~2.doc als er op de bestemming al een lange bestandsnaam staat met dezelfde afkorting. Dat wil dus zeggen, als je ooit in een installatie van een programma de korte bestandsnaam hebt gebruikt, je flink in de puree kunt komen. Dit slechts ter overbodige informatie :)

Oeps... ik lees net in de site die hierboven wordt aangehaald precies dat probleem beschreven wordt }:O

[ Voor 13% gewijzigd door GrimaceODespair op 07-01-2004 16:46 ]

Wij onderbreken deze thread voor reclame:
http://kalders.be

Pagina: 1