lens smerig waarmee schoonmaken?

Pagina: 1
Acties:
  • 967 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Carnagy
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 04-06 17:49
Het topic zegt het al, waarmee kan ik het beste een vette vinger :( mee wegkrijgen die op mijn lens zit. ik neem aan dat een standaard doekje niet mag

tevens gaat mijn lensbescherm klapdingetje [weet niet hoe het heet] niet goed open wanneer ik mijn camera aandoe. Canon powershot a60

weet iemand een manier om dit te verhelpen?

[ Voor 39% gewijzigd door Carnagy op 07-01-2004 03:44 . Reden: toevoeging ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DieterVDW
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 12-02-2017
Waarom zou een standaard doekje niet mogen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Engineer
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 10-05 09:54

Engineer

Software

.

[ Voor 94% gewijzigd door Engineer op 13-10-2018 11:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Willem
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 22-01-2021
Bij de fotograaf een doosje met daarin soort steriele doekjes halen.
En alles mag, zolang het je eigen camera is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 84254

met een zakdoekje is volgens mij mogelijk, maar niet met je kleren .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Willem
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 22-01-2021
Mja alles is mogelijk, al maak je 'em met een olifantenhuid schoon, I don't care.
Ik zou zeggen: Als het maar schoon word en geen krassen achterlaat is alles goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• py.mosjuh
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 24-10-2022

py.mosjuh

fikkert.net

voor je erachter bent of je um schoon hebt zonder krassen is het soms natuurlijk al te laat ;) zelf gebruik voor mijn Canon G3 mijn tshirt, een brildoekje oid. maakt volgens mij niet zo heel veel uit (olifantenhuid zou ik wel vermijden, maar ik neem aan dat je dat niet zo hebt liggen :+)

Kites rise highest against the wind - not with it (Winston Churcill)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dawg
  • Registratie: December 2002
  • Niet online

dawg

🇪🇺 🇳🇱

Het beste kun je een zgn. blaasbalgje gebruiken. Dat ding blaast lucht (door erop te knijpen), en er zit een klein borstelje op waar de lucht dus doorheen komt. Hele zachte speciale haartjes, waardoor je geen krassen op de lens krijgt.

Je kunt ook doekjes met microvezels gebruiken, deze laten gaan kleine stofjes/haartjes/etc achter op lens.

Beide te krijgen bij fotozaken. Die doekjes kun je trouwens ook wel bij sommige brillenzaken kopen. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zeddicius
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 05-06 15:44

Zeddicius

Conscience do cost

idd zijn brillendoekjes een goedkoop en goed middel (mits schoon natuurlijk) om je lens te ontdoen van vingervlekken en dergelijke

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Karlok[JY-616]
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 14-04 00:14
dawg schreef op 07 januari 2004 @ 09:28:
Het beste kun je een zgn. blaasbalgje gebruiken. Dat ding blaast lucht (door erop te knijpen), en er zit een klein borstelje op waar de lucht dus doorheen komt. Hele zachte speciale haartjes, waardoor je geen krassen op de lens krijgt.

Je kunt ook doekjes met microvezels gebruiken, deze laten gaan kleine stofjes/haartjes/etc achter op lens.

Beide te krijgen bij fotozaken. Die doekjes kun je trouwens ook wel bij sommige brillenzaken kopen. :)
Op m'n werk (Opticien) verkopen we ze (Micro-vezel Doekje) idd. ook. 2 euro.

Vleuten 4x430wp Oost Schuin dak 25°, 5x430wp Zuid plat dak 13°

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Carnagy
als je een te ruw doekje pakt kras je je coating van je lens af

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 83328

ik heb gewoon brillendoekjes (die wegwerpdingen), werkt prima, streept niet en is niet schadelijk voor de evt. coating.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 7410

ik maak mijn lens schoon met mascotte special (rijst papier vloei, € 0,25 per pakje van 50 vloei)
even het lijm strookje er af scheuren.
en rustig in circeltjes boenen.

stof laat altijd wel iets van vezels achter wat hinderlijk is.

Elke dag even een vloei er over heen halen en klaar is kees.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grrrrrene
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
Ik gebruik meestal een brillendoekje of zo'n microvezeldoekje zoals Karlok[JY-616] al meldde

Imitation is the sincerest form of flattery
Stressed is desserts spelled backwards

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Karlok[JY-616]
Anoniem: 83328 schreef op 07 januari 2004 @ 15:50:
ik heb gewoon brillendoekjes (die wegwerpdingen), werkt prima, streept niet en is niet schadelijk voor de evt. coating.
Welke wegwerpdingen? Die gratis doekjes? Daar heb ik altijd het gevoel bij dat ik meer het vet verplaats dan weghaal. (Bij brillenglazen dan)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• begintmeta
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
Karlok[JY-616] schreef op 07 januari 2004 @ 18:02:
[...]

Welke wegwerpdingen? Die gratis doekjes? Daar heb ik altijd het gevoel bij dat ik meer het vet verplaats dan weghaal. (Bij brillenglazen dan)
blaasbalge kwastje(mja heeft bij vet weinig nut), microvezeldoekje en laatste optie eventueel wat ged. water (heeeeel weinig) verder werkt ammonia heel goed tegen vet maar dat moet je er dus niet opdoen, evenmin als glassex en dergelijke

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Karlok[JY-616] schreef op 07 januari 2004 @ 18:02:
[...]

Swirl brilpoetsdoekjes. Volgens de beschrijving lossen ze vet op, 10 doekjes voor iets meer dan een euro :)

http://www.drogisterij.net/php/datab.php3?groep=4828 die dingen :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ooge
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 25-10-2022
ik heb een doekje van photoclear is er speciaal voor kun je zo naar vragen bij iedere photozaak kost wel 3€

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Karlok[JY-616]
Anoniem: 83328 schreef op 07 januari 2004 @ 18:49:
[...]

Swirl brilpoetsdoekjes. Volgens de beschrijving lossen ze vet op, 10 doekjes voor iets meer dan een euro :)

http://www.drogisterij.net/php/datab.php3?groep=4828 die dingen :P
Die dingen raden wij (Opticiens) af, omdat er in die doekjes een onbekend vloeistof zit, waarschijnlijk schadelijk voor coating en de doekjes kunnen houtvezels bevatten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pinyin
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 28-01 10:46
is zo'n standaard doekje dat bij de ericsson t610 zit ook schadelijk?want daarmee maak ik mijn canon a70 schoon(lens+lcd schermpje)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 22659

Het beste kun je het bekende microvezel doekje gebruiken. Wat in ieder geval van belang is dat je je lens met wat adem laat beslaan. Als er anders een zandkorrel of een ander object dat hard is, opligt, gebruik je dat object als schuurpapier.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• begintmeta
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
Anoniem: 22659 schreef op 07 januari 2004 @ 19:54:
Het beste kun je het bekende microvezel doekje gebruiken. Wat in ieder geval van belang is dat je je lens met wat adem laat beslaan. Als er anders een zandkorrel of een ander object dat hard is, opligt, gebruik je dat object als schuurpapier.
Voor zandkorrels enzo helpt die lubricatie met adem ook niet hoor, die kun je beter met een kwastje en/of blazertje weghalen. dus: eerst loszittend puin wegkwasten, dan stufjes enz zoveel mogelijk wegblazeren(niet te hard) en dan met een microvezeldoekje (bv zo'n photoclear) vetaanslag voorzichtig wegvegen. Evt kun je nog met wat ged. water of adem (als je tenminste niet teveel last hebt van slechte adem :+) helpen vetaanslag weg te werken. Let bij het uitademen wel op speekseldruppeltes, dus niet blazen.

ik gebruik altijd een rolletjecontainertje als kokertje voor het doekje, waterdicht&schoon van binnen maar dat is niets voor de digitalen natuurlijk

[ Voor 11% gewijzigd door begintmeta op 07-01-2004 21:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrknowitall
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 08-11-2022

mrknowitall

Hardware junkie

Schandalig duur, maar erg goed, handig in een kokertje en uitwasbaar :
Afbeeldingslocatie: http://www.fotovideoshop.nl/media/seemore-microvezel-doekje.jpg

One of the animals has left its cage today.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Karlok[JY-616] schreef op 07 januari 2004 @ 19:04:
[...]

Die dingen raden wij (Opticiens) af, omdat er in die doekjes een onbekend vloeistof zit, waarschijnlijk schadelijk voor coating en de doekjes kunnen houtvezels bevatten.
zijn er al gevallen bekend of is het gewoon giswerk? Ik gebruik ze namelijk al redelijk lang voor de tv en m'n monitor, tot nu toe zonder problemen.
Ik heb ze een e-mail gestuurd met de vraag of het een alcohol- of andere agressieve oplossing is, we zullen het wel horen neem ik aan :)
De website is www.swirlonline.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Karlok[JY-616]
Anoniem: 83328 schreef op 07 januari 2004 @ 21:24:
[...]

zijn er al gevallen bekend of is het gewoon giswerk? Ik gebruik ze namelijk al redelijk lang voor de tv en m'n monitor, tot nu toe zonder problemen.
Ik heb ze een e-mail gestuurd met de vraag of het een alcohol- of andere agressieve oplossing is, we zullen het wel horen neem ik aan :)
De website is www.swirlonline.nl
Waarschijnlijk zullen de swirl doekjes wel goed zijn, maar je krijgt van klanten altijd te horen ik maak mijn brillen schoon met de doekjes van x drogist.
En je weet nooit welke ze hebben en gebruiken dus raden we ze gewoon af, en raden we ze dus een micro-vezel doek aan (2 euro) en kan je ook wassen.

Er komen vaak klanten terug met brillen, waar de coating eraf is. (Kan een fabricagefout zijn) Sturen we ze terug naar de fabrikant ter beoordeling, krijgen we ze gewoon terug, dan blijkt dat de klant met dat soort doekjes de bril schoonmaakt. Het is niet zo dat je het na 10x poetsen almerkt. maar op lange termijn gaat de coating er toch wel langzaam af.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Okyah
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

Okyah

wespachterrrrrfilm..

Misschien zeg ik iets heel verschrikkelijks, maar ik vind het wel handig om altijd een UV-filter voor de lens te hebben :) Mocht je dan een keer een vlek op je lens hebben (of zelfs een kras :o ) dan heb je ieg niet iets duurs vies of kapotgemaakt :) (Ieg een stuk goedkoper dan de lens prob ;) ).
En het UV filter biedt meer voordelen volgens mij :)
//Dit is idd geen oplossing, maar misschien een idee om verdere "problemen" te voorkomen :)

[ Voor 12% gewijzigd door Okyah op 07-01-2004 21:46 ]

Alone at last
Just nostalgia and I
We were sure to have a blast

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJkim
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 02-03-2024

DJkim

Tweak met mate!!! :)

MicroFiber, ik heb destijds verschillende doekjes als sample binnengehad. Het is wonderschoonmaak doekje maar ook bij betere opticien krijg je die als cadeau.

Het haal letterlijk vet weg... als ik 3-4 poets beweging ermee maak, dan is mijn bril al echt schoon dus ook vingerafdruk alles gaat mooi schoon zonder kras weg.

Dus.. :)

Lucky Goldstar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 24192

Kodak lens cleaning paper, bij de betere fotozaak kan je deze en waarschijnlijk die van andere merken kopen. Objectieven met coating bestaan al minstens dertig jaar, schoonmaakmiddelen ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Carnagy
ik heb nu een microvezeldoekje gebruikt dat werkte goed

enige wat ik nu nog heb is dat irritante "luikje" voor m'n lens wat niet goed opengaat. Hij moet toch terug voor reparatie omdat mijn lcd soms een ruis geeft en dan ook verkeert fotografeert [bijv. een lijn in een foto horizontaal]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fludizz
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online
Ik gebruik voor het schoonmaken van de lens van me digicam hetzelfde doekje als ik gebruik voor me bril. doekje heet "Fiber kleen" en er staat een merknaam die lijkt op HOC of HCC of HOO... werkt perfect (alleen jammer dat me vingers te groot zijn om er effectief gebruik van te kunnen maken ;))

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Carnagy
Fludizz schreef op 08 januari 2004 @ 02:01:
Ik gebruik voor het schoonmaken van de lens van me digicam hetzelfde doekje als ik gebruik voor me bril. doekje heet "Fiber kleen" en er staat een merknaam die lijkt op HOC of HCC of HOO... werkt perfect (alleen jammer dat me vingers te groot zijn om er effectief gebruik van te kunnen maken ;))
het enige moeilijke vind ik idd ook de hoekjes schoonmaken omdat je er niet goed bij kan maar dit lukt toch wel redelijk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fludizz
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online
Ach, die hoekjes maken niet zoveel uit... het gaat bij mijn digicam toch om het middenstukje, dat ik de randjes rondom niet schoon krijg is geen ramp, daar zit de "opening" naar de echte lens toch niet achter ;)
* Fludizz heeft een glazen plaatje voor de lens zitten die 2x zo groot is. scheelt wel :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Karlok[JY-616]
Fludizz schreef op 08 januari 2004 @ 02:01:
HOC.. Rood met blauw?
Ja. Holland Optical

Pagina: 1