Toon posts:

Kleine HTPC - hoe stil kun je 'm krijgen?

Pagina: 1
Acties:
  • 258 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Ben een relatieve n00b op dit vlak en al een flinke tijd bezig met het rondspeuren naar goede informatie over het volgende plan: ik wil een kleine, stille HTPC bouwen voor in de huiskamer, ter vervanging van de videorecorder en stereo-installatie. Er zijn diverse zaken die ik met het rondzoeken op het net niet duidelijk krijg, vandaar deze eerste post op GoT.

Het gaat om ruimtewinst (dus klein) en moet vanwege huiskamer stil zijn (en dan echt stil - mevrouw d. heeft een gehoorprobleem en kan helaas slecht tegen de achtergrondzoem van een normale pc). Mag best wat kosten, want we willen af van de bergen cd's en videobanden, om maar te zwijgen van het gedoe van het zoeken naar videobanden met lege of overschrijfbare ruimte. Daarnaast lijkt het ons prettig om ook een pc in de huiskamer te hebben, dus we willen het ding gebruiken als videorecorder/dvd-speler/cd-speler/radio/pc. (Cassettes en platen draaien we boven wel ;) .)

Ik twijfel grofweg tussen twee oplossingen:

- een EPIA M10000-bord in een mini-ITX-kastje (Morex Black Venus vind ik erg fraai, maar nog niet in NL te koop gezien)
- een AMD Athlon met stille heatsink/fan in een Shuttle-barebone

Daar wil ik instoppen/aan hangen:

- harddisk van 160 gieg (welke is stiller: Seagate of Maxtor? Hoor ik wisselende geluiden over)
- 512 MB RAM
- NEC ND1300 DVD-rewriter
- (in de Morex-case nog plaats voor) tweede DVD-speler
- wireless-kaart (USB), zodat we mp3's en avi's heen en weer kunnen schieten tussen de HTPC en de pc's op zolder
- memorycardreader (USB)
- draadloos kb/muis

Voor de pvr-kaart twijfel ik tussen de Hauppauge PVR350 en de Pinnacle PCTV Pro. Nu is de PVR350 bijna twee zo duur, maar is-ie ook twee keer beter? Zijn dat ook kaarten waarmee een HTPC power-off kan werken, dus bijvoorbeeld voor radio luisteren of een cd'tje afspelen?

Ook weet ik nog niet zeker of ik onze tv (een klein 44cm'tje, groter willen we niet) als monitor zal gebruiken of nog eens een boel flappen trek voor een 19" TFT. Hoe ziet een PAL-resolutie er op een 19" in native resolutie uit? En omgekeerd: hoe ziet XP eruit op een tv'tje? En gebruik ik dan de tv-out van de onboard-videokaart op de EPIA/Shuttle of die op de tv-kaart? Kunnen die onboard-kaarten eigenlijk wel samenwerken met zo'n PVR350 of moet er een extra ATi-kaartje in? Zo ja, dan betekent dat een risercard op de EPIA, want die heeft geen AGP en alleen één PCI-slot...

Tot slot: prik ik een paar pc-speakers achterin of plaats ik er een versterker tussen en gebruik ik hifi-boxen? Versterker of subwoofer: 't is allebei een doos extra, dus ruimte win ik niet echt met een van de twee oplossingen.

Maar het belangrijkste is toch wel de stilte van het systeem. Tot nu toe heb ik geen winkel gevonden die bijvoorbeeld een EPIA heeft staan of er een wil bestellen zonder dat ik 'm koop, en 20 of 30 dB zegt me eigenlijk niet zo veel. Heel lastig om te beoordelen op grond van wat andere mensen erover zeggen. Waar o waar zou ik (of beter gezegd: zouden wij) kunnen luisteren? En hoe stil kun je een systeem krijgen zonder dat je naar een ATX-formaat moet?

Samengevat toch nog veel vragen, maar een maand geleden had ik alleen maar een idee en wist ik nog niet eens wat een HTPC, EPIA of barebone was! Na heel wat bijlezen zit ik nu een beetje op een dood spoor, maar ik wil liever geen 1200 euro ofzo naar meneer Panasonic brengen voor een standalone-apparaat dat maar de helft kan van wat wij willen (dus ook radio, ook een gewone pc, ook wireless, etc.), terwijl ik weet dat het mogelijk moet zijn om voor hetzelfde geld of minder de (voor ons) perfecte HTPC te bouwen. Ik mis alleen net die echte tweakers-kennis...

Kortom, wie bouwt met mij mee? Alvast bedankt voor je begrip!

• BuG2FiX
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 20-01 20:46
Ik heb een Shuttle (SN45G), en die hoor ik bijna nooit niet. Heeft ook active fan control standaard incl. heatpipe cooler. heb ook de fan vervangen door een Papst en dan is het nog minder herrie. kan alleen geen 2e dvd in, wel een cardreader. 160 gigi hd is geen probleem.
Mijn proc. is een Athlon 2000 xp, does the trick en wordt niet superheet (=stille pc dus)

Er zit ook een agp slot op, kun je dus Een kaart in stoppen met een goede tv-out, dat onboard ding is niet echt super (heb je ook een extra kaartje voor nodig)

netwerk zit er in, en geluid is ook goed (6 kanaals)

ik heb em gekocht bij Maxpert.nl , snelle levering ook.

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 15:01
Ik heb hier een antiek celeron bakje staan (mendocino ==> van de PIII) 500MHz, daarop staat een 80cm koeler op 5 voltjes, en hij word gevoed door een 300 Watt voeding die met een fan op 5 volt word gekoeld. Het enige wat je kunt horen is de HD (antieke 6GB schijf), maar zodra er wat muziek opligt hoor je em niet meer, hijs wel te luid om bij te slapen.

En dies krachtig genoeg voor divx, mp3, dvd en alles (draait ietsje schokkerig op winXP, 128MB ram).

[ Voor 12% gewijzigd door naftebakje op 07-01-2004 10:18 ]

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

• Shuriken
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 10-02 12:06

Shuriken

Life is all about priorities

Gezien je de pc wilt gebruiken als videorecorder, denk ik dat de PVR 350 wel aan te raden is.

De PVR350 heeft hardware onboard zodat je in MPEG2 kan opnemen zonder dat de processor belast word. Ik gebruik em zelf ook en het werkt erg goed.

Let er wel op dat je de nieuwe revisie zonder heatsink krijgt. De oude revisie met heatsink word nl. nogal warm.

I rather have a bottle in front of me, then a frontal lobotomie

• Hurricane
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 10:00

Hurricane

Alles is anders dan het lijkt!

Ik heb dus ook een shuttle (SN41G2) die je echt niet meer hoort. Heb de fan achter vervangen door een 120mm fan. En heb een 120GB 5400 rpm hdd in een silentdrive. Nu hoor je in een compleet stille kamer heel erg ver op de achtergrond de 120mm fan een beetje die ik m.b.v. speedfan op 1% heb staan. Maar dat is zo zacht dat het eigenlijk vervaagd in de achtergrondruis. Met de tv zacht aan hoor je hem al helemaal niet meer.

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt voor alle input tot dusver!

De SN41G2B is precies de Shuttle die ik gedachten had. Wat zijn precies de specs van die silent fan? En wat is een silentdrive?

Hmm, en wat is 'heel ver op de achtergrond'? Mevrouw d. is érg gevoelig hoor... :*)

Tweede dvd-speler is niet zo'n punt, kan ik wel zonder.

Verder dus de PVR350 (dacht ik al, vanwege hardware-encoding dus) en een aparte AGP-kaart voor tv-out. Zit er op die PVR350 zelf niet een bruikbare tv-out dan? Voor geluid kan ik blijkbaar best pc-speakers gebruiken (2.1 voor mij genoeg, voor de rest toch geen plek!). Mooi zo, kan inderdaad de hele stereo weg.

Is er een goeie winkel in omgeving Amsterdam waar ik eens kan gaan luisteren naar een Shuttle? Heb tot nu toe alleen online-shops gevonden.

Blijft dus nog één vraag over: hoe ziet een pc-desktop eruit op een 44cm-tv'tje? Is dat een beetje te lezen? Of bespaar ik nog meer ruimte met een 19" TFT en kijk ik tv op de monitor? Ziet dat er full-screen strak uit? En misschien nog belangrijker: is het via de afstandsbediening een beetje vrouwvriendelijk in gebruik? Mevrouw d. + pc's = spontane storingen...

• pelican
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

pelican

Beeld van desktop heb ik nog nooit echt lekker op een gewone tv gezien, en op een 44 cm'-ertje kun je letters echt niet lezen denk.

Ik zou dan gaan voor een 19" tft scherm. Er zijn trouwens ook tft-schermen met ingebouwde tv-tuners toch? Die lijken me in deze situatie helemaal ideaal, dan kun je ook gewoon tv-kijken zonder pc aan.

[ Voor 99% gewijzigd door pelican op 07-01-2004 13:44 . Reden: test user/pass ]

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

je desktop op een TV is niet echt te doen. wil je het leesbaar houden is 640*480 aan te raden met alles min. 2x zo groot. gevolg is dat je totaal niet fijn kunt werken. zou ik liever een 19" TFT pakken, het beeld daarvan is superscherp en ook TV kijken gaat goed vind ik (met een antieke PCTV pro op een sony 15" TFT ziet het er echt superstrak uit). Let wel dat een Tvkaart altijd wat minder beeld geeft dan een TV, door de hogere resolutie.

En wat betreft de gebruiksvriendelijkheid, als je het een beetje goed in elkaar zet is het zo makkelijk als normaal een TV of video bedienen.

• McKaamos
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

McKaamos

Master of the Edit-button

maybe een goed idee:
een MSI GF FX5200-TDR128 kopen.
zit "Mediacenter II" bij, een afstandsbediening en een IR receiver.

de mediacenter software kan je zo instellen dathet opstart bij het booten van windows.
met de afstandsbediening kan je dan door je muziek, films en plaatjes browsen.
je geeft gewoon een paar mappen op tijdens de instal waar in gekeken wordt, en deze share je over netwerk, zodat je er films en muziek in kan droppen vanaf andere computers.

ik heb er verder nog weinig ervaring mee, omdat ik er gisteren pas mee aan het testen ben geweest.
maar het lijkt me een handig programma.
gaat gewoon fulscreen, en dna bestuurt met de remote.

Iemand een Tina2 in de aanbieding?

Verwijderd

Mijn shuttle heeft maar 1 pci slot. Dan kom je dus in de problemen als je een wifi en een tv kaart wil inbouwen. Iets om even rekening mee te houden.

• McKaamos
  • Niet online

McKaamos

Verwijderd schreef op 07 januari 2004 @ 13:51:
Mijn shuttle heeft maar 1 pci slot. Dan kom je dus in de problemen als je een wifi en een tv kaart wil inbouwen. Iets om even rekening mee te houden.
wifi kan ook via USB

• franklin
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 15:50

franklin

denkt teveel...

en als je gebruikt als htpc dan kun je toch gewoon myhtpc (www.mythpc.net) gebruiken, heb je geen last van onleesbaar enzo.

en met een silentdrive in je shuttle heb je toch geen plaats meer voor een dvd speler?

welke fan heb je als casefan vervanging gebruikt? werkt dat smart temperature uit je bios dan nog? (ik wil ook wel vervangen in met sk41g)

[ Voor 26% gewijzigd door franklin op 07-01-2004 14:03 ]

Verwijderd

Topicstarter
Is dat de MEGA PC van MSI? Heb ik ook bekeken, net als de DigiMatrix van Asus. Power-off-mogelijkheden van die twee zijn erg vrouwvriendelijk inderdaad.

Die laatste viel trouwens af vanwege opname/afspelen op 640x480 (minder dan PAL), maar ook omdat er een Intel en slimline dvd in moet en da's nogal prijzig. Geldt dat ook voor de MSI? Los van chip en dvd moet daar ook nog pvr-kaart in en dus die extra AGP-kaart. En er moet toch ergens geld vandaan komen voor de TFT... ;) (Kom zo al gauw op 1600 euri uit met alles erop en eraan.)

En zijn ze stil (te krijgen)? Of kun je een Celeronnetje (meer lijkt me niet nodig) koel genoeg houden met stille fans?

Is dit trouwens wat om af te wachten? Net aangekondigd (29 dec.): http://www.shuttle.com/hq/news/whatsnew.asp?id=11

Verwijderd

Topicstarter
myHTPC inderdaad bekeken, maar dat is toch alleen handig als je de pc puur als HTPC wilt gebruiken, met tv als monitor? Wij willen alles tegelijk >:)

Dus ook de HTPC als pc gebruiken met draadloos kb/muis...

Maar misschien moeten we dat idee wel laten vallen. :/

• franklin

franklin

denkt teveel...

het lijkt me dat dat toch kan, als je m als htpc gebruikt start je myhtpc en anders werk je gewoon met windows op je tft

• McKaamos
  • Niet online

McKaamos

ik denk dat het goed kan icm Mediacenter van MSI.
je kan het namelijk ook zo instellen dat Mediacenter start als je op de "power" knop van de MSI afstandsbediening drukt.
nog een keer drukken en je bent weer terug in windows.

Verwijderd

Topicstarter
Even gekeken naar die kaart - ziet er inderdaad handig uit.

Bij de PVR350 zit trouwens ook al een remote.

http://www.hauppauge.com/html/wintvpvr350_datasheet.htm

Wordt me alleen niet duidelijk of je echt vanuit idle meteen de bijgeleverde software voor je neus krijgt en kunt toggelen met Windows. Zal toch bijna wel? Kortom, vraagje aan Shuriken, die 'm heeft: wat kun je er allemaal mee?

myhtpc + simpel radeon-nonpro-kaartje + pvr350 + bijgeleverde remote die werkt zoals beschreven door FirewurX lijkt me wel wat. In een Shuttle met Athlon met stille koeling en stille schijf. En welja, ook maar een 19".

Nou nog een fysieke winkel in de buurt van Amsterdam vinden waar ze je echt met je meedenken...

• MeIsTwisted
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 28-07-2023

MeIsTwisted

not a Twisted mind

ASUS digimatrix _/-\o_
jammer dat het nog niet bekend is wanneer hij in NL komt

http://www.asus.com/news/2003/20030915.htm

[ Voor 22% gewijzigd door MeIsTwisted op 07-01-2004 17:46 . Reden: linkje toegevoegd ]

Multimonitor is relax :P

• _ferry_
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

even mijn ervaring met stilte van hardware/ de epia M10000:
Ik had eerst een zelfgebouwde case. die bleek niet goed naast/ onder de TV te passen. dus kocht ik op de HCC dagen voor 25€ een dreamstar case, daar zat een voeding in.
De stilte daarvan? die was er niet :( de ventilator van de voeding zat tegen t koelblok van de cpu aan, en ook de ATX kabel liep ervoor langs. dus de lucht kon niet makkelijk de case verlaten. zo liep hij daardoor ook vast tijdens lange loads zoals gamen en divx kijken.

Nu zit hij sinds een paar daagjes in een oude cd speler ( klik voor pic )
daar zit de intake fan van de PSU in de bovenzijde, en zuigt dus meteen koele lucht aan. (er moet nog een grilletje op ;) ) zo is er meer airflow, en maakt de fan dus weinig geluid meer. het kan nog minder, maar dan moet ik er even een regelaartje tussen zetten, wellicht temperatuur gevoelig. De speler staat in een kastje onder de TV, dus met een dun houten deurtje ervoor. Daardoor is hij eigenlijk onhoorbaar. Ik ben gegaan voor een seagate 5400 tpm schijf, deze hoor je al helemaal niet, het zoeken klinkt niet als geratel/getik, maar gewoon net alsof iemand fluisterd, en stuk stiller dus als mijn andere 7400tpm schijven.
de cpu fan kan er misschien nog vanaf, omdat de lucht van de PSU erlangs gaat, maar de cpu fan is erg stil.

Verder gebruik ik gewoon win XP met winamp, power DVD en bsplayer en een afstandsbediening + draadloos muis+tobo

• We Are Borg
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 14:41

We Are Borg

Moderator Wonen & Mobiliteit / General Chat
Ik heb een seagate HD en een Maxtor (niet meer, jaartje in pc gezeten) en de seagate vind ik iets stiller. Ik dacht dat de maxtor wel weer sneller was, maar dat vind ik niet intressant.

In mijn pc zit een P4 2.8Ghz met een zalman 7000CU. Fan nog wat langzamer gemaakt dan de minimale 1300 toeren (gok nu 900 rpm) en je hoort niks meer. HD is ook stil. Het enige wat ik kan horen is de voeding (zalman 400W), maar een stillere voeding kende ik toen niet. Nu heb je een passieve koeling, misschien optie voor jou?

• McKaamos
  • Niet online

McKaamos

Samsung Spinpoint schijven schijnen ook heeeel stil te zijn.
of je neemt een harddisk op basis van Flash.
das wel een prijzige aangelegendheid tho....
laptop HDD's zijn vaak ook erg stil.
pak ze in in wat schuim en je hoort ze helemaal never en nooit meer.

edit: owjah, die MSI FX5200-TDR128 heeft een onboard tempsensor+fanregelaar, zodattie stil is tijdens windowsgebruik.
ik kan er helaas weinig over zeggen, behalve dat ik hem niet hoor.
maar dat komt omdat ik een overclocked machine heb, en er wat lawaaierige casefans in hangen.

[ Voor 36% gewijzigd door McKaamos op 07-01-2004 19:51 ]

• Flippie Flink
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 10-02 22:36
Ik weet niet of het past in een kleine kast (met extra koelblokken enzo) maar is de voeding )( reviews: ProSilence Fanless PCS-350W voedingreview ) niet mogelijk? Er zit helemaal geen fan in, je moet dan nog wel iets bedenken dat er genoeg lucht van buiten komt voor je proc. Misschien is dat dan een idee ( http://www.zalman.co.kr/english/product/cnps2005P.htm ). Wordt wel proppen dan in je kast maar met sata schijven moet het vast wel lukken.

• RAPWare
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 16-01 12:30
Het gaat om ruimtewinst (dus klein) en moet vanwege huiskamer stil zijn (en dan echt stil)
Ik denk dat de tranquil pc (http://www.tranquilpc.co.uk/) op dit moment de stilste (geen fan's!) kleinste (mini-itx) PC is. De tranquil pc heeft zelfs nog ruimte voor 1 full height PCI card. De kaart mag echter niet langer zijn dan 94 mm.
Ik weet helaas niet of de Hauppage PVR 350 hierin past (http://www.tranquilpc.co.uk/pci_guide_lines.htm).

Zelf heb ik nu de volgende configuratie staan: (Ondanks dat mijn HTPC niet klein van formaat is, is hij wel heel erg stil en voldoet hij aan al je andere eisen..)

Kast:
Een Ahanix D.vine 3 (http://www.ahanix.com/dvine3.html).

Het mooie van deze kast is dat hij:
1) er niet uitziet als een PC. Hij misstaat daarom absoluut niet in de huiskamer,
2) je ruimte genoeg hebt voor extra uitbreidings kaarten. In de meeste mini-itx kasten kunnen geen full-height PCI kaarten en al bijna helemaal nooit meer dan 1,
3) een VFD schermpje heeft waar je allerlei zinnige en leuke info op kunt zetten.

Moederbord, CPU & RAM:
Asus A7V333, AMD 1900+ & 512 MB RAM.
Deze onderdelen had ik "over" na het upgraden van mijn PC. Deze combinatie is meer als snel genoeg voor de taken van mijn HTPC en het Asus moederbord heeft verder als pluspunt nog de Q-Fan control optie. Dit houdt in dat de CPU fan snelheid afhankelijk is van de temperatuur van de CPU.
Het effect hiervan is dat zodra de HTPC in standby mode gaat de koeler absoluut onhoorbaar is.

Processor Koeler:
Zalman CNPS70000A-Cu (http://www.zalman.co.kr/english/product/cnps7000a-cu.htm).
Deze koeler doet zijn werk echt zeer goed en is zelfs op volle toeren, in een absoluut stille kamer, nauwelijks te horen.

Hard Disk:
Maxtor 120GB (DiamondMax Plus 9, 7200rpm, 8MB).
Alleen bij het opnemen van TV kun je de disk horen. Bij het afspelen van een opgenomen programma hoor je hem niet.

DVD Speler:
Asus DVD Speler (black).
Dit is het enige onderdeel waar ik ontevreden over ben. Deze DVD speler maakt ongelofelijk veel herrie.

TV-Tuner:
Voor het opnemen van TV gebruik ik de Hauppage PVR 250. Ik zal niet zeggen dat ik geen verschil zie tussen opgenomen TV en TV direct van de kabel,
maar het verschil is wel minimaal. De kwaliteit van de Hauppage is een stuk beter dan de kwaliteit van mijn andere TV tuner (een Hercules 9800SE AIW in mijn desktop PC).

Geluid:
In eerste instantie heb ik de on-board geluidschip van de A7V333 gebruikt. Op zich was de kwaliteit niet slecht, maar toch niet goed genoeg voor een HTPC.
Nu heb ik er een Creative SB Audigy 2 in gezet en heb ik deze aangesloten op mijn surround set..... geweldig.

AGP Kaart:
Aangezien ik van plan was om Windows MCE te gaan gebruiken heb ik gekozen voor een fanloze MSI Geforce4 kaart.
Geforce4, omdat dit door MCE ondersteunt wordt en MSI, omdat dit de enige fanloze was die ik kon vinden.

Voeding:
Ik heb er nu nog een Enermax 350W inzitten (met fancontrol), maar deze gaat eruit.
Ik ga deze vervangen door een fanloze 350W voeding (pricewatch: ProSilence PCS-350W, 350W (ATX, 0 dB fanless)).
De fan van de voeding is (nu) het enige geluid dat je hoort in een stille kamer (in standby mode).

Software:
Ik heb SnapStream, SageTV en ATI MMC geprobeerd, maar deze pakketten halen het niet bij Windows Media Center Edition.
Indien je hier aan kunt komen dan kun je hier (http://thegreenbutton.inf...f=6186092391&m=8106007535) lezen hoe je e.e.a. werkend kunt krijgen.

Netwerk:
Mijn HTPC is via een wifi-usb stick verbonden met mijn thuisnetwerk.

Verder:
- 30 Inch LCD TV.
- Logitech Cordless MX Bluetooth Keyboard + Mouse
- Windows MCE Remote (geïmporteerd uit Amerika)

Al met al is het nu echt een schitterend systeem geworden:
- erg stil (en ja.. mijn vrouw is ook heeeel erg kritisch)
- mooi
- vervanger voor video-recorder. De kwaliteit van mijn opgenomen TV is nu ongelofelijk veel beter dan de kwaliteit die ik had met mijn oude VHS videorecorder
- werkende electronische programmagids (in Windows MCE)
- Zeer! gebruikersvriendelijke bediening, dankzij Windows MCE.
- weergave apparaat voor mijn digitale foto's. Hoezo door een foto-album bladeren....
- jukebox voor MP3
- weergave van DivX en XVid films
- Internet + Messenger in de huiskamer
- pc komt zelf uit slaapstand voor geplande recordings (lang leve MCE)
Voor de pvr-kaart twijfel ik tussen de Hauppauge PVR350 en de Pinnacle PCTV Pro.
Ik heb geen ervaring met de Pinnacle, alleen met een Hauppage en een ATI AIW. De kwaliteit van de Hauppage is VEEL beter dan de ATI.
De kwaliteit van de Hauppage software is echter erg slecht. ATI Multi Media Center 8.8 werkt stukken beter. Dit was voor mij echter geen probleem aangezien ik de Hauppage software toch niet gebruik.
Ook weet ik nog niet zeker of ik onze tv (een klein 44cm'tje, groter willen we niet) als monitor zal gebruiken of nog eens een boel flappen trek voor een 19" TFT
Houd er rekening mee dat je waarschijnlijk geen grotere resolutie kunt gebruiker dan 640x480 in het geval je gebruikt maakt van je TV en dat de kwaliteit van je windows desktop omgeving dan ook nog eens erg slecht is.
Zolang je gebruik maakt van een 10 foot GUI (MCE, MyHTPC, Snapstream, Sage) is het om te doen.

Op een 19 inch LCD zul je inderdaad de tekortkomingen van de PAL resolutie zien, al moet ik zeggen dat dat meevalt. Persoonlijk zou ik gaan voor de LCD oplossing. Je krijgt dan immers ook de mogelijkheid om je HTPC te gebruiker voor internet toepassingen (surfen, messenger etc).
Kunnen die onboard-kaarten eigenlijk wel samenwerken met zo'n PVR350 of moet er een extra ATi-kaartje in
Indien je systeem een onboard video kaart heeft hoef je er geen extra videokaart in te zetten. De PVR350 is alleen maar een input kaart.
De output kan gewoon via de onboard video (tv-out, VGA of DVI).
Maar het belangrijkste is toch wel de stilte van het systeem
Absoluut!
en 20 of 30 dB zegt me eigenlijk niet zo veel.
Volgens de opgave heeft mijn Enermax voeding een geluidsniveau van 22dba (onbelast).
Dit is voor mij nog te luid. Van een afstandje kun je het niet horen. Ook als de TV aanstaat, of er als er gepraat wordt kun je het niet horen, maar in een stille kamer is het duidelijk hoorbaar.
Vandaar dat ik deze voeding ga vervangen door een fanloze voeding.
Het airflow probleem wat ik dan in mijn kast ga krijgen, ga ik oplossen dmv een fanduct voor mijn CPU koeler.
Via deze fanduct trekt de CPU koeler de lucht dan direct van buiten de kast aan.
En hoe stil kun je een systeem krijgen zonder dat je naar een ATX-formaat moet?
Heel! erg stil
- http://www.mini-itx.com/store/tranquiltv.asp
- http://www.signum-data.de/

en op ATX formaat
- http://www.silentmaxx.de/stp1.php
- nieuws: Zalman TNN 500A fanloze pc in winkels

Sukses en veel plezier met het bouwen van je HTPC.

• The Evil Brain
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 01-01 10:54
Verwijderd schreef op 07 januari 2004 @ 14:16:
myHTPC inderdaad bekeken, maar dat is toch alleen handig als je de pc puur als HTPC wilt gebruiken, met tv als monitor? Wij willen alles tegelijk >:)

Dus ook de HTPC als pc gebruiken met draadloos kb/muis...

Maar misschien moeten we dat idee wel laten vallen. :/
wat je er wel even bij moet denken: als je in de woonkamer wil gaan pc'en met draadloos muis/keyb. dan zul je ook (juist) bij een 19"TFT er dicht op moeten zitten, want vanaf de bank kun je echt niet een hoge resolutie Windows lezen op een paar meter afstand. Dus dan ga je er toch vóór zitten lijkt mij.

En als je het idee van 'pc-en moet ook kunnen' laat vallen, kun je die hele TFT achterwege laten en alles gewoon op je tv doen, en eventueel voor dat TFT-geld een nieuwe (breedbeeld)tv kopen.

[ Voor 3% gewijzigd door The Evil Brain op 07-01-2004 21:24 ]

Verwijderd

Topicstarter
Hartelijk bedankt weer, vooral de superreactie van rapware. Heb ik echt heel erg veel aan. Zo te zien had je precies hetzelfde idee als ik - en een zelfde vrouw! ;)

TranquilPC kende ik al, maar het Media-model wordt alleen geleverd met DVB-tuner en ik wil gewoon kabel. mini-itx.com was zo'n beetje de eerste plek waar ik terechtkwam, want de Britse distributeur van EPIA zit bij dezelfde autoclub als ik... >:)

Ben nu trouwens enigszins van het allerkleinste afgestapt, nu ik kasten heb gezien als deze:

http://www.quietpc.com/uk/cases.php#htpc (duur, maar wel erg mooi)

en die Ahanix, alhoewel ik wel enigszins aan hoogte ben gebonden. Hoe dan ook, ATX zou dan ook kunnen en dan worden de mogelijkheden ook iets groter.

Wat heeft dat grapje je bij elkaar gekost als ik vragen mag? Die Accent uit de link hierboven kost los al 236 euro, zonder VFD. Heb je er ook nog kastkoelers in zitten?

Ik denk in ieder geval dat ik met myHTPC en de PVR350 ga werken. Die kunnen het vast wel met elkaar vinden. Fanloze AGP-kaart en voeding lijkt me ook verstandig en over die Zalman heb ik inmiddels veel goeds gelezen. Als er iets in een stille kamer duidelijk hoorbaar is, dan is 't dus niet stil genoeg!

Hmm, en misschien is een 17" LCD wel genoeg. Een tv van 44 cm heeft tenslotte maar een 'echte' beelddiagonaal van 40 cm en 17" is al 43 cm... Wel een goeie opmerking, TEB, maar bij ons kun je er ook inderdaad zo goed als vóór zitten. En zo'n grote bak (breedbeeld dan wel zo'n 30" LCD die rapware noemt) komt er bij ons echt niet in: tv moet geen huisaltaar worden... :)

Verwijderd

Topicstarter
Zie trouwens hier een Ahanix D.vine 5 te koop staan voor... 450 euro! Da's geen kattepis...

http://computer.2dehands....huizing/4187500.html?ses=

Zou een Micro-ATX-case van pakweg Coolermaster (ATC-630) dan niet iets preiswerter zijn? Oogt ook weer een tikkie minder, geef ik meteen toe...

• franklin

franklin

denkt teveel...

waarom de pvr350? de tvout schijnt wel goed te zijn maar dat ga je niet gebruiken (?)

ik hoor trouwens wel hele goeie dingen over de pvr250/350

en ik vind de prijs voor dat 2e hands kastje best hoog... ze worden onder een aantal namen verkocht (d.vine & dign bv) dus ik zou nog even verder kijken

ben zelf erg gecharmeerd van de hv5, alleen jammer dat je er weer geen silentdrive in kwijt kan en dat ie zo prijzig is :)

• RAPWare
nu ik kasten heb gezien als deze:
Ik heb ook lange tijd gekeken naar de accent slimline kast. Uiteindelijk heb ik voor de Ahanix gekozen vanwege de leverbaarheid in Nederland. De accent kast zou te duur zijn geworden als ik hem uit de UK had moeten importeren.
Achteraf gezien maar goed ook; Ik heb nu 3 cm meer ruimte voor mijn CPU fanduct.
Wat heeft dat grapje je bij elkaar gekost als ik vragen
Kast: 259,95 + 9,80 verzend + rembours
MB, CPU & RAM: 0 (had ik nog)
Voeding: 0 (had ik nog)
Hard Disk: 0 (had ik nog)
Tuner (PVR 250): 179,00 + 9,00 verzend
Videokaart (MSI Geforce4 MX): 53,00
Windows MCE: 0 (zit bij MSDN)
Windows MCE Remote: bij elkaar zo'n 65 euro
CPU Koeler (zalman): 45,00
Geluidskaart (Audigy 2): 107,00
DVD Speler: 35,00
Toetsenbord/muis: 145,00

Inclusief de stille proSilence voeding komt het dan op zo'n 1100 euro (incl. BTW).
Die Accent uit de link hierboven kost los al 236 euro, zonder VFD.
Bij de D.Vine kast zit de VFD erbij
Heb je er ook nog kastkoelers in zitten?
Nee en dit wil ik ook voorkomen. Ik heb wel een luchtfilter geplaatst voor de gaten waar de kastkoelers zouden moeten zitten.
En zo'n grote bak (breedbeeld dan wel zo'n 30" LCD die rapware noemt) komt er bij ons echt niet in: tv moet geen huisaltaar worden...
LOL.

Zonder die grote TV kun je op de bank al niet meer fatsoenlijk internetten. Nu kan ik al zittend/liggend op de bank alles nog perfect zien :*).

[ Voor 3% gewijzigd door RAPWare op 08-01-2004 09:55 ]

Verwijderd

Topicstarter
Dank voor je overzichtje, rapware. Hmm, dan wordt 't voor mij toch nog een kostbaar geintje, want ik heb niks liggen... Misschien eerst maar eens een htpc bouwen puur als stereo/video en dan later kijken of er nog een LCD van afkan. Over een jaar zien de prijzen er alweer heel anders uit! Intussen gewoon de wireless laptop beneden gebruiken.

Okee, zonder kastkoelers blijft 't dus koel genoeg, mooi. Voegt isolatiemateriaal nog iets toe qua stilte of maak je de zaak daarmee alleen maar weer warmer?

Waar zijn die d.vine-kasten in NL trouwens te koop?

@franklin: ben wel overtuigd van de extra kwaliteit van de PVR350 en ik neem dan de 350 omdat daar ook een FM-tuner in zit. De radio staat bij ons toch nog regelmatig aan...

• Shuriken

Shuriken

Verwijderd schreef op 07 januari 2004 @ 23:36:
Zie trouwens hier een Ahanix D.vine 5 te koop staan voor... 450 euro! Da's geen kattepis...

http://computer.2dehands....huizing/4187500.html?ses=

Zou een Micro-ATX-case van pakweg Coolermaster (ATC-630) dan niet iets preiswerter zijn? Oogt ook weer een tikkie minder, geef ik meteen toe...
Die kast heb ik ook. Hij kost nieuw in de winkel rond de 300 euro. Dus dit is een beetje erg duur.

• RAPWare
Okee, zonder kastkoelers blijft 't dus koel genoeg, mooi
Mijn Enermax voeding dient op dit moment ook nog als kastkoeler. Dit is een voeding met 2 fans. Hoe e.e.a. straks gaat werken met de ProSilence voeding weet ik nog niet.
Voegt isolatiemateriaal nog iets toe qua stilte of maak je de zaak daarmee alleen maar weer warmer?
Je kunt de kast daar denk ik wel iets stiller mee krijgen, maar het zal er binnen in de kast wel warmer door worden.
Waar zijn die d.vine-kasten in NL trouwens te koop?
pricewatch: Uneed DIGN-HV5 Home Theather (Zwart)
(ik heb de mijne bij hwshop.nl gekocht)

Verwijderd

Topicstarter
Dank, ben weer flink wat wijzer...

Ook dat jouw opstelling inclusief TFT-monitor me ruim 2 ruggen gaat kosten. :(

Dan heb ik inderdaad 't mooiste van 't mooiste, maar ben ik wel dik 400 euro duurder uit dan met een Shuttle en zo'n 5 à 600 euro duurder dan met een EPIA-systeempje.

• Pogostokje
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 04-02 21:35

Pogostokje

* twiet *

Let even op .... de PVR-350 heeft een TV-OUT maar dat is ALLEEN voor MPEG-2 bestanden die je met bijgeleverde drivers afspeelt. Die worden dan ook via HW decoding afgespeeld. Desktop zie je er niet op, evenals andere programma's. Dat wil je waarschijnlijk niet, dus kan je beter de PVR-250 kopen. Scheelt geld en mist die TV-OUT aansluiting die je niet gebruikt. Beide kaarten worden geleverd met drivers voor software decoding van het beeld zodat het via een normale TV-out gebruikt kan worden.

Verder is de PVR-serie een kaart met hardware encoding aan boord. De stream uit die kaart is dan ook in MPEG-2 formaat en voldoet NIET aan het windows media driver model. Veruit de meeste programma's kunnen dan ook niks met die kaart, althans niet met de live beelden en de opnames. Let dus goed op dat het programma wat je wilt gebruiken het ondersteunt.

De bijgeleverde TV programma's ... tjsa, het werkt. Maar het ziet er niet uit. Van integratie is geen sprake en de mogelijkheden voor video-mogelijkheden zijn erg beperkt.

Overigens ... een schijf van 160 GB ... die is zo vol hoor. Heb niet de ilusie dat je daar oneindig videobanden op kwijt kunt. Mijn ervaring is dat je zo op 1 GB per uur zit in een niet al te hoge resolutie. Je kunt dat rustig verdrievoudigen als je wilt. Dan hou je dus maar 40 uur video over. Dat zijn 10 videobanden.

Tot slot, verkijk je niet op de processor. Bij de PVR is alles hardwarematig dus dan heb je aan een 350MHz nog wel genoeg. ;) Echter, besluit je om niet de PVR te nemen maar ergens over te stappen op software encoding dan is zelfs een 2,6 Ghz P4 systeem net niet voldoende voor full-screen en real-time frame grabbing naar bijvoorbeeld DivX, dus zeg maar dat je geen opnames kan maken van het TV beeld in de maximale resolutie. Je vervalt dan ongeveer op de helft daarvan wat dan weer ongeveer gelijk is aan een ouderwetse VHS videorecorder.

Ik heb zo'n ding, heb alles meegemaakt ... en wegens gebrekkige ondersteuning van de PVR zit er nu een gewone Hauppage TV kaart in. Die werkt samen met een heel aardig pakket Showshifter (niet gratis) wat alles in 1 heeft.

... ook ik heb soms per ongeluk gelijk.

Verwijderd

Topicstarter
Zo, daar zeg je me wat!

De reden dat ik de 350 wilde, was de FM-tuner. Die zit niet op de 250. Ik zie nu dat er ook net een 250MCE is gelanceerd, speciaal voor MCE-gebruikers, waar weer wel een FM-tuner op zit. Maar tenzij ik viavia aan MCE kan komen, zal ik toch eerder myHTPC gaan gebruiken. Heb een Duitse test gelezen waarin de 350 als testkaart werd gebruikt voor myHTPC, dus dat zit wel goed.

Ik weet dat ik voor de 350 geen hippe chip nodig heb, vandaar dat ik ook naar een M10000-bord van EPIA kijk. Dat is inderdaad zat i.c.m. een 350. Moet dan wel aan de slag met de onboard-video en evt. de tv-out daarvan. Het ding is erg stil, hoor ik overal, maar er is niet veel op de markt om hem nog stiller te krijgen, en dat is waarschijnlijk toch wel nodig. Met een AMD-platform, zeker op ATX-formaat, zijn daar weer veel meer mogelijkheden voor.

Tja, dan zit je dus eigenlijk in een spagaat waar je niet zo gauw uitkomt...

Over die schijfgrootte maak ik me niet zo druk. De meeste programma's donder ik eraf zodra ik ze heb gezien (gebeurt nu ook op videoband, ga er gewoon steeds overheen totdat de banden op zijn :) ) en wat ik wil bewaren, brand ik op dvd.

• RAPWare
Ook dat jouw opstelling inclusief TFT-monitor me ruim 2 ruggen gaat kosten.
Had je ook al eens naar de Antec Overture kast (http://www.antec-inc.com/...nclosure.php?ProdID=15728) gekeken? Deze komt bij verschillende reviews als erg stil naar voren. Hij is alleen niet klein :-(

Een systeem vergelijkbaar met dat van mij, gebaseerd op de Antec Overture, met een 19inch LCD hoeft niet meer te kosten als 1718 euro...

Monitor: AG Neovo F-419 19 inch, Black
Kast: Antec Life Style Overture 380 watt, Zwart
MB: Asus A7V8X-X
CPU: AMD Athlon XP 2500+ Box 333 MHz
CPU Koeler: Zalman CNPS7000A-Cu Koper
RAM: Kingston ValueRam PC2700, 333 MHz, -, 2,5, 512 MB
TV Tuner: Hauppauge WinTV PVR 350
Videokaart: Asus 9200SE /TD 128 MB (=fanloos)
Netwerk: Sweex Wireless USB Adapter
DVD Brander: NEC ND-1300A OEM, Zwart
HD: Maxtor Diamond Max Plus 9 160 GB, 7200 rpm, 8 MB
Toetsenbord/muis: Logitech Cordless Desktop MX Retail
Cardreader: Sweex Interne USB 2.0 card reader
Audio: OnBoard 5.1 Surround

Totaal: 1718 euro (bij sallandautomatisering)

Verwijderd

1 van de belangrijkste dingen voor een HTPC is toch wel de TV-out. Heeft iemand al de verschillen getest tussen de tv-out kwaliteit van NVidia (niet bijster goed naar wat ik al gehoord heb), ATI (beter) of Matrox (het beste).

Is het de moeite om wat meer te spenderen aan bijvoorbeeld een Matrox G450 dan aan de goedkopere nVidia en ATI kaarten? Een G450 is bovendien passief gekoeld.

• Shuriken

Shuriken

Verwijderd schreef op 08 januari 2004 @ 22:44:
1 van de belangrijkste dingen voor een HTPC is toch wel de TV-out. Heeft iemand al de verschillen getest tussen de tv-out kwaliteit van NVidia (niet bijster goed naar wat ik al gehoord heb), ATI (beter) of Matrox (het beste).

Is het de moeite om wat meer te spenderen aan bijvoorbeeld een Matrox G450 dan aan de goedkopere nVidia en ATI kaarten? Een G450 is bovendien passief gekoeld.
De G450 is wel een beetje een gedateerde kaart. Echter qua tvout is ie subliem. Als je het helemaal goed doet moet je ff een scart kabel voor de G450 maken. Ik heb een schema liggen. Dan stuurt ie het signaal in RGB naar je tv.

Afbeeldingslocatie: http://www.xs4all.nl/~joeribl/images/g450scart.gif

[ Voor 5% gewijzigd door Shuriken op 08-01-2004 23:01 ]

• FatalError
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 10-02 19:25
De beeldkwaliteit van moderne TV-out chips van Philips is naar mijn mening heel erg goed, te vinden op veel Nvidia kaarten.

[ Voor 17% gewijzigd door FatalError op 08-01-2004 22:55 ]

If it ain't broken, tweak it! | gasloos sinds oktober 2025, hoekwoning 1978 | 10kWp PV, Panasonic K serie 7kW, Atlantic Explorer V5 270L | Tesla Model Y

• franklin

franklin

denkt teveel...

ik was van de week al bezig met zo'n vga->scart rgb-kabel met een soortgelijk schema :) nog niet afgesoldeerd maar hoe zou zoiets het doen op een radeon? en kun je bv. een beamer en tv aan een g450 hangen en dan makkelijk naar de een of ander in random resoluties uitsturen?

en hoe is de g550?

[ Voor 6% gewijzigd door franklin op 09-01-2004 00:56 ]

• ErikRo
  • Laatst online: 26-12-2025
Als hij voor tv bestemd is zou ik voor mtraox kiezne heb ze alle drie gehad en matrox wa shet best gevolgd door een ati. Blijf alleen weg van de 9200 serie, die schijnt weer slecht 2D beeld te hebben.

Als je een stille kast wilt net als ik kies dan ipv shuttle een Soltek3401, die komt in elke test als stilste uit de test en veel stiller dan de shutlle.
Zelfs onder "full load".

"I don't have any solution but I certainly admire the problem." -- Ashleigh Brilliant

Verwijderd

Topicstarter
rapware, ik baseer mijn sommetjes ook op (veel van) salland en daar kom ik inderdaad op uit. Maar dan komt er nog wireless, speakers en evt. stille PSU bij.

Voor een Shuttle-configuratie kwam ik ook op zo'n 1700 euri uit, inclusief wireless en speakers van zo'n 100 euro (2.1 is voor mij genoeg). Maar is 't stil genoeg?

Die Antec ziet er goed uit trouwens! Wel groot, maar niet te groot. Hoogte is vooral goed...

Weer iets om over verder te denken! ;)

• RAPWare
Voor een Shuttle-configuratie kwam ik ook op zo'n 1700 euri uit, inclusief wireless en speakers van zo'n 100 euro (2.1 is voor mij genoeg). Maar is 't stil genoeg?
Ik heb zelf een shuttle SV25 in gebruik als server (met een VIA 933). Deze was "out of the box" absoluut niet stil. Met name de PSU fan maakte erg veel herrie.

Om deze server stil te krijgen heb ik zowel de PSU fan als de CPU fan vervangen.

De CPU fan heb ik vervangen door een Zalman CNPS6000-Cu (http://www.zalman.co.kr/english/product/cnps6000Cu.htm). Ik heb de bijbehorende fan ook in de kast gezet. De CPU is dus niet helemaal fanloos. De CPU fan blaast de lucht nu vanaf de zijkant door de "waaier" heen. Er was geen ruimte om de koeler boven het koelblok te hangen. Middels de bijgeleverde fanmate heb ik het toerental zo laag mogelijk gezet. Ook heb ik een gat in de zijkant van de kast gemaakt, waardoor de lucht nu naar buiten geblazen wordt.

De PSU fan vervangen was iets complexer. Om dit te doen heb ik:
1) de voeding open gemaakt
2) de kleine fan eruit "gesloopt"
3) een gat in het deksel gemaakt (aan de kant van het koelblokje)
4) hier een papst 60x60 fan op gezet
Hierdoor past de voeding echter niet meer op de normale manier in de kast. Ik heb de voeding een kwartslag gedraaid en op een verhoging in de kast "gelegd". Hij zweeft nu gedeeltelijk boven het moederbord.

Het geheel is nu nagenoeg stil. Zelfs in een stille kamer is de server niet te horen. Alleen als je binnen een meter afstand van de server komt kun je hem horen.

Door deze "verbouwingen" pastte er echter helaas geen CD speler meer in mijn server.
Pagina: 1