Toon posts:

[W2K] Netwerkdrive connecten vóór inloggen

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik zit met het volgende probleem:

Situatieschets:

1 Server thuis (Windows 2000 server)
1 Server verderop (Windows 2003 server Std.)
De servers zitten continu aan elkaar gekoppeld d.m.v. een persistente VPN-connectie (ja, ik ben bij de P in het woordenboek ;) ).

Vóór het inloggen op de server thuis (lees: zonder in te hoeven loggen) wil ik graag een netwerkdrive mappen naar de server verderop. Dit i.v.m. het maken van backups. Ik loop hierbij tegen twee problemen aan:

- De netwerkdrive kan pas geconnect worden nádat de VPN-verbinding tot stand is gebracht.
- De share op de server verderop heeft een een username/password nodig om erop in te kunnen loggen.

Iemand enig idee?

• Zuig
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 01:38

Zuig

Fuck man dat Zuigt !

probeer eens met een startup script wat controleerd of de vpn er is en daarna:
net use <driveletter> <sharename> /user:<username> <password>

Hier hoort mij sig; dat doe ik alleen lekker niet...

• elevator
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

elevator

Officieel moto fan :)

Kleine titel edit zodat het OS in je topictitel staat - zie ook de Windows Operated Systems policy bovenaan dit forum :)

Verder zou ik kijken ofdat je het mappen van de drivers niet kan regelen vanuit je backup applicatie :)

Verwijderd

Topicstarter
elevator schreef op 07 januari 2004 @ 12:49:
Kleine titel edit zodat het OS in je topictitel staat - zie ook de Windows Operated Systems policy bovenaan dit forum :)

Verder zou ik kijken ofdat je het mappen van de drivers niet kan regelen vanuit je backup applicatie :)
Nee dat kan die software helaas niet.

• elevator
  • Niet online

elevator

Die heeft ook geen mogelijkheid om een pre-run job oid te starten?

In ieder geval - wat jij precies wilt, wordt moeilijk. Mappings zijn user-specifiek (dus als 2 users aangelogd zijn met verschillende namen hebben ze hun eigen drive mappings), en dus zal je de mapping van de drives indelfde context / userprofile van de backup applicatie moeten hebben draaien.

Je zou er eventueel een service van kunnen maken ([google=srvany]) en deze service onder dezelfde user als de backup job laten draaien?

Verwijderd

Topicstarter
Allemaal heel erg bedankt voor de reacties.

Ik heb een oplossing gevonden. Die VPN-verbinding is een demand-dial verbinding.

Als ik dus het volgende uitvoer:

net use x: \\10.1.0.1\sharename password /USER:username

waarin 10.1.0.1 het VPN-IP-adres van de server verderop is, dan gaat ie automatisch connecten omdat het demand-dial is.

Nu alleen nog effe dat commando scripten bij het opstarten en klaar is Kees.

Verwijderd

Topicstarter
Allright, volgende probleem... :'(

Ik krijg mijn "net"-commando niet gescript bij het opstarten.

Ik heb al vanalles geprobeerd:

- Met programmas als AutoExNT, en die service-start programmatjes van de Microsoft Resource Kit geprobeerd het "net"-commando te laten starten (zowel rechtstreeks als in een .bat-bestandje)
- Schedulen in de task scheduler en zeggen dat ie moet starten "at startup" (dus niet "at login"!).

Dat laatste leek me een beter idee, en zou volgensmij toch ook echt moeten werken. Hij start de schedule echter niet bij het opstarten.

Het opmerkelijke is dat ik de schedule (verwijzend naar het .bat-bestandje met daarin het "net use x: \\..." commando) ook niet met de hand kan starten. Als ik dat probeer wordt wél de "last run" tijd aangepast. Maar bij "status" blijft het akelig leeg. Als "last result" krijg ik ófwel 0x01 ófwel 0x02 terug.

Ik heb de schedule in alle gevallen gerund als administrator met het bijbehorende wachtwoord.

Hoe krijg ik die schedule aan de praat?

Hellluuuup!!!
:'( :'( :'( :'( :'(

• Brahiewahiewa
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 30-09-2022

Brahiewahiewa

boelkloedig

1. Je loopt 15 jaar achter als je backup applicatie nog gemapte drives nodig heeft. Moderne applicaties gebruiken UNC's (\\<server>\<share>)
  2. Je credentials probleem los je op door
    code:
    1

RUNAS /noprofile /env /netonly /user:<domain>\<account> backup.exe
    te gebruiken

QnJhaGlld2FoaWV3YQ==

Verwijderd

Topicstarter
Brahiewahiewa schreef op 08 januari 2004 @ 01:00:
  1. Je loopt 15 jaar achter als je backup applicatie nog gemapte drives nodig heeft. Moderne applicaties gebruiken UNC's (\\<server>\<share>)
  2. Je credentials probleem los je op door
    code:
    1

RUNAS /noprofile /env /netonly /user:<domain>\<account> backup.exe
    te gebruiken
:O

Het is niet mijn backup software die ik "run as" wil doen bij het opstarten...
Ik wil gewoon die drive mappen.

En over die moderne applicaties: natuurlijk ondersteunt die backup software wel UNC's, maar als ik niet ben ingelogd op mijn server thuis kan die software natuurlijk niet naar die share toe want daar staat een wachtwoord op.

• elevator
  • Niet online

elevator

Op de meeste backupsoftware kan je voor die UNC's credentials opgeven ;)

Verder - schrijf in je batchfile eens een tekstje weg naar een file zodat je zeker weet dat die batchfile weggeschreven wordt - of beter nog, schrijf de output van je net use naar een lokale disk weg :)

net use X: \\server\c$ >>C:\log.txt

ofzo :)

Verwijderd

Topicstarter
Ik geef het op met die netwerkdrive.

Heeft iemand misschien een idee welke backupsoftware wél UNC (+credentials) ondersteunt voor disk-to-disk backups? Ik zat te denken aan NovaBackup 7, maar ik weet niet zeker of die het ondersteunt.
Pagina: 1