Toon posts:

[Linux-2.6.0] Unable to mount root fs

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb zojuist wat moeite gedaan mijn 2.4.22 kernel te upgraden naar de 2.6.0 kernel. Het is een heel nieuw LFS-5.0 systeem, welke op de "oude" kernel opzich mooi draait, maar ik wilde toch de 2.6.0 kernel eens proberen.

Probleem is alleen dat ie nu mijn root filesystem niet wil mounten, dat weet ie netjes te printk'en met deze welbekende melding:
code:
1
Kernel panic: VFS: unable to mount root fs on hda4
Mijn hda4 is een reiserfs partitie welke mijn root filesystem bevat. Reiserfs support is gewoon in de kernel-image meegebakken. Evenals support voor MS-DOS en Win2K/XP partitions, welke benodigt schijnen te zijn indien mijn partitions onder de WinXP disk manager heb gecreerd. Dit is ook het geval (dual boot op mijn sony vaio laptop).

Als boot loader gebruik ik Grub, hierin heb ik 3 sections in de menu.lst file; een voor WinXP, ene voor de 2.4.22 kernel en een section voor de 2.6.0 kernel. Bij beide linux sections heb ik netjes root=/dev/hda4 meegegeven. Additioneel (ook zonder getest) heb ik ook noinitrd meegegeven als kernel parameter.

Mocht allemaal niet helpen, de kernel weigert nog steeds mijn / te mounten.

Aangezien ik vesa support ook nog niet werkend heb kan ik eingelijk nauwelijks zien wat er nog meer op mijn scherm (80x25) staat aan meldingen en indien het filesystem niet gemount kan worden zijn log file natuurlijk ook ver te zoeken.

Mijn vraag in deze dus:
Heeft iemand nog een mooie suggestie waar ik naar zou kunnen zoeken.

Networking op mijn systeem (met de 2.4.22 kernel) heb ik nog niet aan de praat door problemen met mijn e100 (intel) driver dus ik ben niet in staat hier mijn kernel config te posten. En ik heb liever geen linux dan dat ik 'm over ga schrijven. :|

• sebas
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 16-12-2025
devfs aangezet en niet in de config verwerkt misschien? Driver voor je chipset? :?

Everyone complains of his memory, no one of his judgement.

Verwijderd

sebas schreef op 07 januari 2004 @ 01:33:
devfs aangezet en niet in de config verwerkt misschien? Driver voor je chipset? :?
+ide support aanstaan in kernel

• smokalot
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 15-01 22:00

smokalot

titel onder

Ik dacht dat je zelfs zonder framebuffer een aantal text-modi kon kiezen, probeer vga=ask eens, en dan gewoon verschillende modi proberen.

Als VESA niet werkt kun je altijd nog de standaard VGA framebuffer gebruiken, ziet er toch al wel beter uit.

En als je ons even vertelt wat je WEL op je scherm hebt staan, lijkt me toch dat er wel iets nuttigs moet staan in de overige 24 regels...

It sounds like it could be either bad hardware or software

Verwijderd

Gebruik je xfs, ext3, jfs, reiserfs?
If so, moet je daar natuurlijk wel support voor in je kernel bakken.

• blaataaps
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Verwijderd schreef op 07 januari 2004 @ 11:56:
Gebruik je xfs, ext3, jfs, reiserfs?
If so, moet je daar natuurlijk wel support voor in je kernel bakken.
Als je de topicstart had gelezen, had je
Mijn hda4 is een reiserfs partitie welke mijn root filesystem bevat. Reiserfs support is gewoon in de kernel-image meegebakken.
gezien.

Verwijderd

Topicstarter
smokalot schreef op 07 januari 2004 @ 11:36:
...
En als je ons even vertelt wat je WEL op je scherm hebt staan, lijkt me toch dat er wel iets nuttigs moet staan in de overige 24 regels...
Er is maar een regel in de overige 24 die er iets mee te maken zou kunnen hebben:
code:
1
UDF-fs: no partition found
Maar omdat UDF-fs zover ik weet een compressed cdrom filesystem is ofzo, lijkt het me niet heel erg relevant. De rest van de regels is niets abnormaals, wat USB support opmerkingen enzo.

• Tachyon
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 05-02 22:10

Tachyon

pop the glock

Verwijderd schreef op 07 januari 2004 @ 01:35:
[...]

+ide support aanstaan in kernel
Volgens mij is dit inderdaad de reden. Je moet ATA/IDE-support meebakken in de kernel, niet als module, als je tenminste van een ATA-schijf boot.

If we do not change our direction, we will likely end up where we are heading.

• sirdupre
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 27-04-2025
Ik heb ditzelfde probleem. Ik draai slackware 9.1 onder VMWare en de kernel compilet gewoon goed. Onder VMWare zijn de hdd's scsi. Ik heb scsi in de kernel gecompiled en de adapter wordt ook gewoon herkent bij het booten van 2.6. Tot mijn grote verbazing kan ie ook de rootpartitie niet mounten. De partitie is in dit geval óók reiserfs en ik heb wel reiserfs in de kernel gecompiled.
Ik heb ook de 2.4 kernel er op laten staan, en eigenlijk gewoon de boot opties (root=/dev/sda1) van de 2.4 kernel overgenomen voor de 2.6 kernel. De 2.4 kernel blijft nog steeds netjes booten, maar 2.6 geen suc6.
Ik vraag me dus af of dit een bug is, of het met reiserfs te maken heeft of dat er misschien toch nog ergens iets verander moet worden in de kernel configuratie.

Verwijderd

Topicstarter
Tachyon schreef op 07 januari 2004 @ 12:52:
[...]
Volgens mij is dit inderdaad de reden. Je moet ATA/IDE-support meebakken in de kernel, niet als module, als je tenminste van een ATA-schijf boot.
Ik heb echt alles gedubbelchecked... Ook ATA/IDE is gewoon meegebakken.

• Eärendil
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 16:07
Wat is je instellingen voor devfs? En gebruikte je met 2.4 al devfs?
Misschien moet je de root als devfs-benaming (/dev/discs/disc0/part4) meegeven.

• sphere
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 17:06

sphere

Debian abuser

Zet je kernel config eens online (liever niet integraal posten), dan kunnen we meedenken. Ik zie dat je je netwerk niet aan de gang hebt, maar probeer dan FloppyNET(tm) onder 2.4.22? Misschien kan je ook op Pause raggen onder het booten om wijzer te worden (of was het nou Scroll Lock :o)
offtopic:
En als we dan een fout vinden hakken we een vingertje af :Y)

[ Voor 36% gewijzigd door sphere op 08-01-2004 12:33 ]

http://stackoverflow.com/questions/1732348/regex-match-open-tags-except-xhtml-self-contained-tags/1732454#1732454

Pagina: 1