[Poll] Consumentenbond: Draadloos netwerken slecht

Pagina: 1
Acties:
  • 113 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• cobratbq
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 17-12-2015
Naar aanleiding van een kranten-artikel wat in de Metro stond op 07-01-2004 (daggik) ben ik eigenlijk wat nieuwsgierig geworden wat iedereen van draadloos lan vindt. Ik ben er zelf best een voorstander van, het bereik is niet altijd ideaal, maar het presteert best aardig en zeker nu er ook een (vrij) goede encryptie gebruikt kan worden.

Wat betreft de handleiding: Had een klasgenoot van me net een pc-kaartje gekocht en daar zat me toch een uitgebreide nederlandse handleiding bij dat een kind het zelfs in kon stellen (mits deze kan lezen)

En dan komt de Consumentenbond met het volgende artikel (met dank aan Rick voor het scannen van het artikel. En hij heeft intussen deze reactie naar de consumentenbond gestuurd)

Poll: Zijn jullie het eens met de consumentenbond?
Ja tuurlijk!
Beetje
Belachelijk
Afbeeldingslocatie: http://poll.dezeserver.nl/results.cgi?pid=6180&layout=2&sort=prc
Ook een poll maken? Klik hier

Natuurlijk is (behalve stemmen) het ook altijd fijn als je extra commentaar geeft, dan wordt de mening extra duidelijk 8)

(Hadtie niet in Network Troubleshooting moeten staan? Sorry, verplaats hem maar naar een goeie groep en mijn excuses! vast op voorhand ;))

[ Voor 21% gewijzigd door cobratbq op 08-01-2004 09:11 ]

One ring to rule them all, one ring to find them, one ring to bring them all, and in darkness bind them...

• André
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 12-08 13:30

André

Analytics dude

Het feit dat het voor de gemiddelde persoon (te) moeilijk is om te installeren klopt wel. Maar dat de verbinding en snelheid zuigt vind ik kolder. Die snelheidsverliezen zijn niet zo dramatisch als zij zeggen volgens mij.

• drienties
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 17:59
André schreef op 07 januari 2004 @ 00:56:
Het feit dat het voor de gemiddelde persoon (te) moeilijk is om te installeren klopt wel. Maar dat de verbinding en snelheid zuigt vind ik kolder. Die snelheidsverliezen zijn niet zo dramatisch als zij zeggen volgens mij.
sterker nog, ik haal met mijn cheapo sweex (54Mpbs)kaartje icm Airport extreme toch wel snelheden die aardig in de buurt van de theoretische doorvoersnelheid komen

[ Voor 3% gewijzigd door drienties op 07-01-2004 01:00 ]

• cobratbq
André schreef op 07 januari 2004 @ 00:56:
Maar dat de verbinding en snelheid zuigt vind ik kolder. Die snelheidsverliezen zijn niet zo dramatisch als zij zeggen volgens mij.
Dat idee had ik ook. En ik heb het intussen aan verschillende mensen verkocht, daar hoor ik toch ook goede resultaten over. En dat is echt niet de categorie mensen die alles al weten van computers.

One ring to rule them all, one ring to find them, one ring to bring them all, and in darkness bind them...

• JvS
  • Registratie: Februari 2000
  • Nu online

JvS

Ik heb hem zelf ook

Een kind kan dat helemaal niet instellen. Dat ik dit nou snap en instel is tot daar aan toe, maar een gemiddelde PC gebruiker snapt er helemaal geen jota van, heeft niet door dat alle apparaten een uniek netwerknaam moeten hebben die exact gelijk is, heeft geen flauw benul wat WEP encryptie is, wat een SSID broadcast is en hoe je het in moet stellen als dat uitstaat, het is allemaal zo extreem ondoorzichtig voor veel mensen...

Bijna iedereen heeft al moeite met normale netwerken, laat staan een draadloze. Je hebt vaak zat dat de wlan kaart ineens verbinding maakt met buren, nou echt niet dat een gemiddelde gebruiker dan ook maar een flauw vermoeden heeft dat-ie in "netwerkverbindingen" even de status van de wlan verbinding na moet kijken 8)7. Jij en jouw klasgenoot zijn gewend aan PC's, weten wat je in het configuratiescherm kan en wil instellen, snapt dat je voor internet bij "netwerk" moet kijken, maar de gemiddelde gebruiker zal eerst z'n internetopties gaan naspeuren als het wlan (dus internet) niet meer werkt hoor :).

Over die snelheden: De consumentenbond heeft gelijk dat die opgegeven snelheden nergens op slaan, 54 of 11mbit haal je in de praktijk helemaal nooit, je haalt er een stuk of 50-70% met wat mazzel en inderdaad het meest flauwe obstakel zorgt al voor een verlaging van die snelheid. Dat is gewoon waar, wat opgegeven wordt is echt ultra theoretisch.

Wat daarentegen wel ontzettend onzin is, is de bewering dat een wlan verbinding ervoor zorgt dat "snel internet" niet meer snel is... Ik werk op de installatiehelpdesk van adsl van kpn en reken maar dat mensen komen klagen als die 100kbyte/sec niet gehaald wordt.. Ik heb dat nog nooit meegemaakt. De meeste wlan verbindingen zijn door het hele huis snel zat om een 2mbit verbinding nagenoeg zonder vertraging door te kunnen geven, dus dat is onzin.

Ik heb dan ook op "een beetje" gestemd :7

[ Voor 10% gewijzigd door JvS op 07-01-2004 01:05 ]

4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp

• dreeke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 31-10-2025

dreeke

outdated icon

Goedkopere draadloos netwerk setjes zijn soms troep.

Ik heb een tijdje Q-Tec verkocht en dat wilde met geen mogelijkheid werken in combinatie met Chello. AP kreeg simpelweg geen IP. Heb met verschillende mensen van alles geprobeerd, MAC adres klonen, handmatig IP toewijzen, vernieuwen, IP verkrijgen met pc, daarna AP eraan hangen....

Kreeg het niet voor elkaar. De support van Q-Tec komt dat met dingen als "staat het modem aan?" en tot slot "wij weten het helaas niet, het probleem is ons niet bekend".

De software die erbij zat was halfbakken, liep vast, kon geen AP vinden tenzij ik 3x met de hand ging scannen en de manual stond alleen op de CD-ROM.

De Sweex spullen en Linksys gaan wel goed.. nog geen klachten over gehad. Maar die Q-Tec spullen: bagger. Daarmee klopt dat artikel van de consumentenbond voor de volledige 100%.

[ Voor 10% gewijzigd door dreeke op 07-01-2004 01:05 ]

Bij gebrek aan uw reclame staat hier mijn handtekening.

• cobratbq
JvS schreef op 07 januari 2004 @ 01:02:
Een kind kan dat helemaal niet instellen. Dat ik dit nou snap en instel is tot daar aan toe, maar een gemiddelde PC gebruiker snapt er helemaal geen jota van, heeft niet door dat alle apparaten een uniek netwerknaam moeten hebben die exact gelijk is, heeft geen flauw benul wat WEP encryptie is, wat een SSID broadcast is en hoe je het in moet stellen als dat uitstaat, het is allemaal zo extreem ondoorzichtig voor veel mensen...
Ok, ik kan ook overdrijven.
Ik geef je idd gelijk dat een kind dat niet in kan stellen. Maar er zijn toch al veel merken die de moeite doen om een duidelijke Nederlandse handleiding op te stellen die leesbaar is voor de gemiddelde computergebruiker. En er zal dan idd niet ingegaan worden op de uitgebreidere functies van de router. Maar over het algemeen is het best netjes omschreven.
Laat ik het zo zeggen: Dat een Nederlandse handleiding een uitzondering is, dat vind ik toch wel wat overdreven.

Verwijderd

Consumentenbond heeft weer eens rommel getest
haal 75% van de max doorvoersnelheid op 15 meter met 5 muren ertussen met een linksys ap en een linksys pci kaart.

persoonlijk ben ik ook van mening dat pc's voor de gemmidelde nederlander nog te moeilijk zijn , maar dat is een ander verhaal.

• JvS
  • Registratie: Februari 2000
  • Nu online

JvS

Ik heb hem zelf ook

cobratbq schreef op 07 januari 2004 @ 01:09:
[...]

Laat ik het zo zeggen: Dat een Nederlandse handleiding een uitzondering is, dat vind ik toch wel wat overdreven.
Volgens mij wordt er toch in het meerendeel van de gevallen een engelse handleding gegeven. Vaak ook wel een nederlandse; KPN heeft bijvoorbeeld een nederlandse waarin het helemaal wordt uitgelegd. Moet je eens lezen wat een Jip en Janneke taal dit is: Handleiding wlan met Speedtouch 570... En moet je nou eens raden hoeveel mensen er bellen met problemen, omdat "het niet werkt".. Als mensen ook maar een foutje maken bijvoorbeeld, hebben ze totaal geen idee wat ze nou in godsnaam moeten doen om het werkend te krijgen, omdat ze wel braaf die stapjes kunnen volgen (en dat vaak al amper) maar ze tegelijk geen idee hebben wat ze nou eigenlijk aan het doen zijn (een getalletje van onderop de modem opschrijven in het invulveldje bij "SSID", ja vast :? :P).

Het is gewoon niet doorzichtig en daarom ook niet geschikt voor gemiddelde computergebruikers.. Die willen gewoon zo'n ding in de PC stoppen, windows komt dan met een overduidelijke wizard komen en dan moet het werken, anders lukt het niet :P. Gebruikers moeten gewoon uberhaupt niets met netwerken doen, want dat snappen ze niet ;).

4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp

• tweakerbee
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 20:16

tweakerbee

dus..?

Als dit waar is wat ze zeggen kan de modale computerkenner ook geen Windows installeren, daar moet je immers ook allemaal "technische" dingen instellen.
Laat me niet lachen, de meeste dingen werken bijna vanzelf (zonder encryptie) als je ze zo uit de doos aan je netwerk hangt. Ik heb al meer dan 25 WLAN setjes in m'n handen gehad, en ik zou het met ze eens zijn geweest als ze zeiden dat er nog wel wat driverproblemen waren, maar het meeste van wat ze melden is echt *onzin*.
Met goede spullen is het bereik wel degelijk in orde, en dan bedoel ik ook fatsoenlijke antennes (met name de PCCARDS doen het soms slecht).
Dat van de snelheid is ook onzin, je zult immers vrijwel nooit de volledige 8Mbit (theoretisch) van ADSL kunnen gebruiken. Het gemiddelde KPN abbo zit toch maar op 2Mbit, en dat haalt *ieder* WLAN setje makkelijk.

M.a.w. de consumentenbond zijn wat computers en/of randapparaten betreft IMHO prutz0rz.

You can't have everything. Where would you put it?

• The Dolf
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
De consumentenbond heeft voor een groot deel gelijk zoals JvS zegt. Netwerkje aanleggen al dan niet draadloos is voor een huis-tuin en keukencomputergebruiker een hel.

Ik denk dat ook internet iets langzamer verloopt aangezien je hogere ping tijden krijgt door packetloss. Of dit ernstig merkbaar is is een tweede.

Gezocht!
Samsung 1TB HD103SI printplaat
Router
If everything seems to be going well, you have obviously overlooked something

• capedro
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 20-05 09:15
Ik vind het echt weer zo'n weinig zeggend onderzoek van de consumentenbond. Ze roepen dat de technische info de handleiding onleesbaar maakt... Je moeten het anders formuleren... onleesbaar voor de gemiddelde consument.

Echter vind ik dat bij o.a Linksys de wizards erg duidelijk zijn, zelfs mijn zwager had zo z'n wifi-ap en wifi-nic geconfigureerd en dat is een extreme noob....

* capedro heeft absoluut geen hoge pet op van de consumentenbond

My weblog

• superduper
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 14-08 17:10

superduper

Z3_3.0 Woeiiii

Ik ben het er ook wel een beetje mee eens. Zeker ook weer met alle standaarden die door elkaar heen lopen blijft ook de aanleg nog wel eens problemen geven. Met de snelheden hebben ze absoluut gelijk; dit is heel afhankelijk van het (type) huis waar je in zit en of je de mogelijkheid hebt om een antenne te 'richten'. Dit heeft sneller gevolgen voor je netwerktransfer dan voor je internet.

• blackd
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
superduper schreef op 07 januari 2004 @ 08:02:
Zeker ook weer met alle standaarden die door elkaar heen lopen blijft ook de aanleg nog wel eens problemen geven
Het leuke van standaarden is dat ze juist allemaal hetzelfde moeten doen, kun je aangeven welke standaarden dan door elkaar heen lopen?

En ik heb zelf net als capedro geen hoge pet op van de consumentenbond als het aankomt op computergerelateerde producten. Ik snap best dat de installatie van een draadloos netwerk ingewikkeld is, zeker als deze goed beveiligd moet zijn, maar dat moet een gebruiker dan ook niet willen doen.

9000Wp o/w SolarEdge SE6K - Panasonic 5kW bi-bloc - gasloos sinds 17-7-2023

• irule
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 29-10-2023
Het feit dat er zo veel snelheids verlies is door muren etc. is de fabrikanten niet te verwijten. Dit is het gevolg van de hoge frequentie waarop gezonden moet worden. Zou er op een lagere frequentie gezonden mogen worden dan is het verlies veel minder en gaat het bereik met sprongen omhoog!

• superduper

superduper

Z3_3.0 Woeiiii

blackd schreef op 07 januari 2004 @ 08:05:
[...]

Het leuke van standaarden is dat ze juist allemaal hetzelfde moeten doen, kun je aangeven welke standaarden dan door elkaar heen lopen?

En ik heb zelf net als capedro geen hoge pet op van de consumentenbond als het aankomt op computergerelateerde producten. Ik snap best dat de installatie van een draadloos netwerk ingewikkeld is, zeker als deze goed beveiligd moet zijn, maar dat moet een gebruiker dan ook niet willen doen.
Mensen die in een (slechte) winkel een 802.11g(+) kaartje kopen omdat ie veel sneller is en thuis lekker een 802.11b AP hebben staan. Ok, het werkt wel, maar wel op 802.11b snelheid. Is noob actie, maar gebeurt vaker dan je denkt. Mensen die bij de ADSL aanleg een draadloos modem/router aanschaffen van de KPN, maar dan geen idee hebben dat er verschillende smaken zijn.

Uit het feit dat hierboven al gemeld werd, dat je vaak zonder problemen bij de buurman op zijn netwerk springt, blijkt dat veel mensen het wel zo ongeveer aan de praat krijgen, maar niet verder configureren. Luiheid? Of toch net niet helemaal begrijpen wat er gebeuren moet?

Bovendien zijn er zelfs ook nog lastige draadloze setups te vinden waar GoT mee vol staat waar zelfs tweakers hun handjes vol aan hebben.

• superduper

superduper

Z3_3.0 Woeiiii

irule schreef op 07 januari 2004 @ 08:11:
Het feit dat er zo veel snelheids verlies is door muren etc. is de fabrikanten niet te verwijten. Dit is het gevolg van de hoge frequentie waarop gezonden moet worden. Zou er op een lagere frequentie gezonden mogen worden dan is het verlies veel minder en gaat het bereik met sprongen omhoog!
Heb je gelijk in, maar zoals in veel gevallen wordt bij verkoop en op de doos hierover gezwegen. Het is een theoretische maximum snelheid die al terugvalt als je hond langs de antenne loopt.

Verwijderd

JvS schreef op 07 januari 2004 @ 01:17:
Moet je eens lezen wat een Jip en Janneke taal dit is: Handleiding wlan met Speedtouch 570... En moet je nou eens raden hoeveel mensen er bellen met problemen, omdat "het niet werkt"..
Da's inderdaad duidelijk zat zou je zeggen.
De algemene kritiek op de consumentenbond is volgens mij toch dat ze vaak nét de verkeerde problemen aan de tand stellen en breed uitmeten, en de zaken die mensen echt als ergerlijk of kwalijk beschouwen voorzichtig omzeilen ;)
Wat dat betreft sluit ik me ook bij capedro aan.

Ik heb overigens "belachelijk" gestemd om bovenstaande. Wat betreft de complexiteit van de techniek hebben ze wel gelijk maar, hey, een beetje in de materie verdiepen mag toch nog wel?

• BlackIce
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 09-08 15:35
Netwerken halen best vaak toch maar rond 40/50% van de theoretische max?
Anyway, ik heb hier ook me internet via draadloos, en dat gaat best!
Het instellen is wel lastig jah maar als je er een beetje vanaf weet dan lukt het best.

• arvidbeheerder
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 13-08 14:20
ik heb hier een wlan liggen en heb er echt geen problemen mee.heb het bij een vriend van me aangelegd die woont in de schuur 8)7 en zelfs daar had ik nog goed bereik.de vertraging valt best wel mee en je zal er echt niet snel problemen mee hebben want een "normale" internetverbinding haalt hooguit 2mbits :)
ook gamen gaat over een draadloos netwerk van 11mbit nog gewoon

Verwijderd

heb zelf een ASUS WL-300g & WL-100g (54Mbps) ...
het aan de praat krijgen was inderdaad even een probleem (nergens in de handleiding staat expliciet dat ik kanaal van 'auto' op bijv. '11' moest zetten), verder staat het hele SSID, WEP etc. gebeuren goed beschreven (engels weliswaar).

de snelheid is zonder meer goed ... zelfs als ik 2 dikke plafonds lager zit, heb ik nog 50% signaal en daar valt zeer goed mee te werken. helaas is het nog geen weer geweest om het signaal vanuit een makkelijke stoel in de tuin eens te proberen ;-)

• EgoPro
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 15:01

EgoPro

Time is an illusion.

Heb na de aanschaf van een ASUS WL-300g & WL-100g ook met een laptop om het huis gelopen en zelfs door de buurt totaal geen problemen zelfs in de auto (kooi van Farady ) die op de oprit stond geen problemen.

• cobratbq
jrutjes schreef op 07 januari 2004 @ 17:17:
Heb na de aanschaf van een ASUS WL-300g & WL-100g ook met een laptop om het huis gelopen en zelfs door de buurt totaal geen problemen zelfs in de auto (kooi van Farady ) die op de oprit stond geen problemen.
Moet je eens kijken, dat vind ik toch nette resultaten. (Dan heeft de consumentenbond over dat stukje toch best wel overdreven :))

• Joen
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 02-08 15:24
FF offtopic vraagje: Kun je het beste zowel draadloos kaartje als AP van het zelfde merk nemen of zal (zoals ik voor mij zelf thuis aan zit te denken) een ingeboude Asus, Toshiba of Acer netwerkkaartje (precieze netwerkkaartjes daarin is mij onbekend) prima samenwerken met een Linksys AP?
Ik moet nl. zo rond de zomer een notebook aanschaffen voor mijn vervolgstudie en tegenwoordig zitten die draadloze kaarten standaard ingebouwdonboard zowat. Ik heb over t algemeenm keuzes uit 2 typen van Toshiba en 2 typen notebooks van Acer (ieder jaar varierend).

• nhimf
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 12-07 19:24

nhimf

Lekker belangrijk allemaal

De consumentenbond heeft het over een computerkenner die er geen touw aan vast kan knopen. Maar dan vraag ik mij toch sterk af wat de CB onder computer kenner verstaat?

Ik heb op mijn werk een belkin setje gehad en ik moet zeggen dat het nog simpeler was dan verwacht. Nederlandstalige handleiding en (ookal lees ik de handleiding achteraf) het was ook goed te lezen.

Maar als de consumentenbond het heeft over de gemiddelde computergebruiker dan hebben ze gelijk, maar die kunnen nog niet eens een telefoon stekker onderscheiden van een netwerk stekker, of nog erger een ps/2 onderscheiden van een com poort :S

De CB overdrijft weer, ze moeten eerst kijken naar de term kenner voordat ze beginnen te blaten over dat een kenner niet snapt wat ze moeten doen.

Ik stink niet, ik ruik gewoon anders

• Willem2
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 12:10

Willem2

Ω is futile

Ik heb een beetje gestemd. Ik vind nl. dat ze kwa snelheid wel gelijk hebben.
Bereik en complexiteit zijn afhankelijk van een groot aantal factoren, maar 54Mbps heb ik nog nooit zien gebeuren op wireless.

Zelf heb ik een Asus WL500G en een WL100G kaartje (allebei 54Mbps). Hoger dan 2-2.5Mb/s is hij nog nooit uitgekomen. Heb ik geen problemen mee, genoeg om draadloos te internetten en af en toe wat files te sleuren, maar als ik een 100Mbit netwerk koop verwacht ik tegen de 10Mb/s te kunnen halen (in praktijk 8-9) dus ik hoopte bij draadloos op +/- de helft.
Je krijgt dus een kwart. Persoonlijk vind ik dat wel misleidend.
Voor mijn gevoel verkopen ze 54Mbit full duplex, dus krijg je effectief 27Mbps up & down.

en nee, ik houd niet van voetbal... :)

• E-E-R
  • Registratie: December 2003
  • Niet online

E-E-R

[DPC]~NGS

Ik heb thuis een wlan met een USR AP, een USR PCMCIA kaartje, een Sweex PCMCIA kaartje, en een Sweex PCI kaartje.
in 1x werken. Geen problemen whatsoever...
traag: ja,
suckt: jazeker,
maar als je te lam bent om fatsoenlijke CAT7 kabels (of desnoods CAT5e (maar dan geen gig-ethernet ;) )) te trekken dan kun je niet anders verwachten (toch?).

#507 @ OGR

• Wekkel
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 13-06 12:06

Wekkel

De downloadkoning

Ik kan uit eigen ervaring wel melden dat het instellen van een netwerk voor een geoefende computergebruiker best lastig kan zijn. Aangezien een fabrikant van wireless produkten niet een heel boekwerk over netwerken in het algemeen bij gaat leveren, laat staan dat zoiets gelezen zou worden, heb je gewoon wat elementaire kennis van netwerken nodig om het aan de gang te krijgen. Daar hoort ook wat ervaring met het instellen van windows met zijn nukken bij.

Mijn broer had een Linksys router gekocht, zijn laptop had al ingebouwde wireless. Hij is ver gekomen, maar het lukte uiteindelijk toch net niet. Ik ben maar even polshoogte gaan nemen. Het bleek te blijven hangen in een vage installer die het wel deed, maar geen resultaat bracht. De hardware was prima, maar het kwam neer op een manuele installatie. Kijk, daar haken de meesten al af.

De manuele installatie staat qua netwerk niet beschreven in de Linksys documentatie, maar is niets anders dan even bedenken welke IP adressen de netwerkkaartjes van de verschillende pc's moeten hebben of dat deze automatisch worden gegeven door de wireless router, het instellen van die router en basale kennis over de wijze waarop de reeds aanwezige ADSL modem werkt. Als je daar geen kaas van hebt gegeten, stokt de installatie al snel...

De modem had VPN nodig, maar na een pro upgrade er snel tussendoor niet meer >:) De wireless router instellen volgens de folder, IP adressen netwerk automatisch laten toewijzen door de wireless router en de wireless router logt automatisch in op de modem, de modem belt zelf in met 'always on'. Resultaat -> prima werken en goed bereik (2.4 Ghz variant). Nog even mappen delen om daadwerkelijk data te kunnen pompen en de klus was geklaard.

Mijn broer heeft de hele weg mee zitten kijken en begrijpt nu waar dingen zitten, waarom het zo ingesteld is en wat het grotere plaatje achter netwerken is. Als een installer verzuimt dit te doen, heb je die basiskennis gewoon nodig. Overigens kan hij in de tuin gewoon internetten met prima bereik :Y)

Verwijderd

Ik ben het ook een beetje eens met de consumentenbond.

Dat het onmogelijk is om het in te stellen is inderdaad onzin, het merk dat wij verkopen in onze winkel heeft een redelijk goeie nederlandse handleiding...

Ik ben zelf niet de slimste op netwerk gebied, maar ik vind het redelijk makkelijk. Maar je moet wel de basis kennen, als je nog niet eens weet wat een IP-adres is (wat de meeste computer "gebruikers" niet weten) dan is het niet te doen.

Maar dat de verbinding snel vermindert bij obstakels, dat is helemaal waar... dat heb ik zelf gemerkt met een 802.11b kaartje en access point. Het bereik is 130m in open lucht, maar als je een plafond hebt wat gewapend is met staal, dan krijg je gewoon een kooi effect, en dan kan je je verbinding zoiets vergeten.

En als je flink wat beton ertussen hebt zitten, dan haal je nog niet eens 10m...

• EgoPro

EgoPro

Time is an illusion.

JeroenM_tbs schreef op 08 januari 2004 @ 00:04:
FF offtopic vraagje: Kun je het beste zowel draadloos kaartje als AP van het zelfde merk nemen of zal (zoals ik voor mij zelf thuis aan zit te denken) een ingeboude Asus, Toshiba of Acer netwerkkaartje (precieze netwerkkaartjes daarin is mij onbekend) prima samenwerken met een Linksys AP?
Ik moet nl. zo rond de zomer een notebook aanschaffen voor mijn vervolgstudie en tegenwoordig zitten die draadloze kaarten standaard ingebouwdonboard zowat. Ik heb over t algemeenm keuzes uit 2 typen van Toshiba en 2 typen notebooks van Acer (ieder jaar varierend).
Ik heb er recent ook nog een Q-tec Wlan kaartje bij voor een andere laptop ik heb ben totaal geen problemen tegengekomen

Verwijderd

Ben het er opzich wel mee eens zie:
Wireless troubles/

• Bigs
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
Iedereen kan een draadloos netwerk aanleggen.. daardoor kan ik hier op mijn kamer ook bij 3 netwerken zo aanmelden (2 anderen gebruiken WEP en slechts 1 gebruikt MAC-filtering). Dat is toch wel een kwalijke zaak, niet alleen liggen al je computers zo open voor de wereld, maar je verbinding kan ook gebruikt worden voor minder legale zaken en daar kun jij dan door benadeeld worden.
Voor de gewone gebruiker is het niet echt simpel om MAC-filtering en WEP in te stellen, terwijl dat toch zeker belangrijk is. Maar volgens mij heeft de consumentenbond het daar nog niet eens over..

• Kaizah
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 28-07 19:41
toch heb ik liever 100mbit :P. watik met mijn netwerk doe is meestal films oversturen. en dan heb je toch liever het snelst.

• GaMbiNo
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 20:35

GaMbiNo

1337

dreeke schreef op 07 januari 2004 @ 01:04:
Goedkopere draadloos netwerk setjes zijn soms troep.

Ik heb een tijdje Q-Tec verkocht en dat wilde met geen mogelijkheid werken in combinatie met Chello. AP kreeg simpelweg geen IP. Heb met verschillende mensen van alles geprobeerd, MAC adres klonen, handmatig IP toewijzen, vernieuwen, IP verkrijgen met pc, daarna AP eraan hangen....

Kreeg het niet voor elkaar. De support van Q-Tec komt dat met dingen als "staat het modem aan?" en tot slot "wij weten het helaas niet, het probleem is ons niet bekend".

De software die erbij zat was halfbakken, liep vast, kon geen AP vinden tenzij ik 3x met de hand ging scannen en de manual stond alleen op de CD-ROM.
Grappig, dit probleem had ik ook met Q-tec...ik ben twee dagen bezig geweest om dat ding werkend te krijgen met Chello.
De enige oplossing die ik uiteindelijk vond was de IP-range van mijn thuisnetwerk gelijk stellen aan de range van mijn chello-IP. 8)7
Met geen enkele andere mogelijkheid kreeg ik anders een IP los bij Chello. :O
Als ik jou verhaal zo hoor is het wel degelijk een bekend probleem dus bij Q tec.

Ik heb toen een E-tech gehaald en deze draait al maanden zonder problemen. B)

• Gehaktbal
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 23-07 10:20
njah ik vin de consument sowieso afentoe flink belachelijk! :P
Mijn WiFi gebeuren hier werkt perfect, mjah wat hier op GoT zit is niet bepaald de doelgroep van de consumentenbond wat dit betrefd ;)

• dmace
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 31-07-2022
Leuke reactie van Rick, maar hoop hem nooit tegen te komen in de IT-wereld.
Wat een geblaat! Lijkt wel zo'n kluns van Pink of Getronics. ;)

CB test waarschijnlijk wat er in de winkel ligt (en da's zelden linksys), en dus waar "jan-met-de-pet" zal kopen.
Sweex, Q-tec, sitecom, en nog 30 andere merken met allemaal hetzelfde kastje is doorgaans troep van de factor 1:4. Dat houdt in dat 1 op de 4 producten niet of slecht werkt.

Handleidingen zijn meestal prut, en zelden in't nederlands.

Verschrikkelijke ontvangst in gebouwen met veel beton en staal, al is dat te verwachten, maar je kunt niet aan de muren zien dat er een matje van gevlochten staal achter hangt. Gelukkig staat er wel vaak een soort van disclaimer in de handleiding of op een apart papiertje, maar dat snapt "jan-met-de-pet" natuurlijk niet. Door 5 gipswandjes komt ie natuurlijk wel, maar zet er een plaatje metaal voor, en je kunt het vergeten. Dit soort vergelijkingen gaat natuurlijk niet op in de vaste newbie-spreuk "bij mij doet ie 't wel" Duh-Huh!

Al deze zaken gemengd met het gemiddelde computer-IQ van een koper, levert een leuk verhaal op voor de consumentenbond.

Overigens wel dom om af te gaan op een zwaar ingekort krantenartikel, ipv even het hele verhaal op te vragen bij de CB zelf. :?

Dingen die niet deugen hoeven overigens niet altijd van een goedkoop merk te zijn. :+

>Select * FROM users WHERE clue > 0

• Sircuri
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Sircuri

Volledig Appelig

Op zich is de verbinding tussen mijn AP en mijn laptop prima. Kan alleen nog niet echt de snelheden testen, want AP is 54Mbit en mijn laptop maar 11Mbit. Daar kan ik dus nog geen uitspraken over doen. Feit is wel dat de verbinding tussen lap en AP uitstekend is.

Het enige waar ik soms tegen aan loop is dat spontaan de verbinding weg is in Windows XP Home. Kijk je in de netwerkverbindingen en dan is de complete verbinding gewoon verdwenen. Kan hem dan ook niet toevoegen want krijg dan de melding dat het device niet goed functioneert en niet reageert. ff restarten en het is weer opgelost.... maar toch.
Ik heb het idee dat de drivers en/of de hardware nog niet echt stabiel zijn.
Maar goed, dit is mijn ervaring en ik heb pas een paar weken deze AP (Asus wl300g)

Signature van nature

• cobratbq
Gehaktbal schreef op 08 januari 2004 @ 15:28:
Mijn WiFi gebeuren hier werkt perfect, mjah wat hier op GoT zit is niet bepaald de doelgroep van de consumentenbond wat dit betrefd ;)
Nee klopt, het is niet de ideale doelgroep, maar toch komen op tweakers ook wel eens mensen die er wat minder vanaf weten en zoiezo zijn de meeste mensen maar in één gebied heel goed, en de andere gebieden minder. En ik ben gewoon benieuwd wat jullie ervan vinden. Ik heb al heel wat uiteenlopende reacties gelezen en dat boeit me toch wel ;)

(en ikzelf vind dat de consumentenbond af en toe (een beetje) overdrijft... dat wil ik eens polsen aan de meningen van andere mensen)

• EgoPro

EgoPro

Time is an illusion.

Niet al te veel afkraken maar ik heb regelmatig bij tests van de consumentenbond dat ik ze niet correct vind, maar een consumentenbond heeft zeker een heel andere doelgroep.
Ooit was er een test van videorecorders (toen ik er 1 wilde kopen) maar hun test nam punten mee die ik niet zo heel belangrijk vond, over de manual enzo. Ja ik denk dat het dus heel erg van de doelgroep afhangt
Pagina: 1